Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vad händer när vi inte får kramas?

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande?
– Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Kerstin Uvnäs Moberg är en av världens främsta experter på hur beröring påverkar kropp och själ. Hon upptäckte, som nybliven mamma, hur hennes kontakt med sitt barn förstärktes under amningen. Även hon själv blev lugnare och mådde bättre. Många år senare kunde hon visa på att det var just oxytocinet som hade den rogivande effekten.

– Vi behöver närvaro och ett ständigt tillflöde av beröring som är både snäll och vänlig. En vuxen som inte får fysisk beröring överlever förvisso, men lever knappast. Får vi inte beröring kan inte kroppen lagra näring på ett tillfredställande sätt eller helt läka sjukdomar och skador, säger hon.

 

Oxytocin kallas också för kärleks-hormonet eftersom det sänker stressnivån och ger oss en känsla av lugn, trygghet och ro. Det lindrar vår smärta och gör att vi känner tillit och kärlek till varandra.

För barn är beröring livsnödvändig. Äldre studier på barnhemsbarn visade att barn kan dö om de inte får fysisk beröring.

LÄS OCKSÅ: Få balans på hormonerna och må bra

Oxytocinet frisätts i möten med andra
Oxytocinsystemet är ett system som ger motvikt till de kamp- och flykthormoner och signalsubstanser som rinner till vid stressade situationer. Oxytocinet minskar halten av stresshormoner, sänker blodtrycket, ökar toleransen för smärta och har en tillväxtstimulerande effekt. Oxytocin gör att vår sociala förmåga ökar.

En studie på djur har visat att om man stryker dem med handen 40 gånger per minut kan frisättningen av må-bra-hormonet dämpa ångest, sänka blodtrycket och höja smärttröskeln.

Men vad gör man nu när man inte kan krama sina vänner, eller får träffa barn och barnbarn?

– Att vara isolerad är nog det värsta som kan hända en människa. Vi har behov av närhet och plockar man bort den biten kan vi få ångest och till slut bli deprimerade, säger Kerstin.

När vi får beröring frisätts må-bra horomonet och gör oss avslappnade och glada. Det är ett dagligt behov som behöver tillfredsställas för att vi ska må bra. Senare studier har visat att oxytocinet även frisätts när vi träffas och har trevligt. Det vill säga, oxytocinet rör inte bara på sig vid beröring, utan även när vi får en känslomässig beröring får vi även tillgång till må-bra hormonet.

 

– Genom att umgås med vänner, familj och träffa våra kollegor på jobbet stimulerar det system i kroppen som gör att vi känner välmående. Vi blir helt enkelt nöjdare och gladare när vi träffar andra människor, säger Kerstin.

LÄS OCKSÅ: Bidrottningsgelé ger hormonbalans

Singlar har extra stort behov
Hennes forskning har visat att oxytocin är adrenalinets raka motsats. Adrenalin utsöndras när vi blir rädda eller ställs inför en svår prövning som gör oss spända och stressade.

Oxytocin skapar ett förtroende och ett djupare känslomässiga band mellan människor. En undersökning från ett bibliotek visade att de besökare som blivit lätt berörda av bibliotekarien vid utlåningen var mer benägna att lämna tillbaka låneböckerna än de som inte blev berörda.

Kerstin beskriver påslaget av oxytocin som ett aktivt lugn som dröjer sig kvar och ger mersmak.

Den som bor ensam har extra stort behov av vänner och möten med andra för att må bra.

– Nu när vi tvingats till isolering för att förhindra smittspridning har tillvaron blivit mycket svårare, speciellt för oss över 70 år som under en lång tid inte kunnat träffa vänner, barn och barnbarn. Det är inte samma sak att bara prata i telefon eller vi videosamtla. Det är självklart bättre än att inte ha kontakt med andra, men det kan inte ersätta möten i verkligheten, förklara Kerstin.

 

När vi inte får påfyllan av må-bra hormonet uppstår en brist. Det är ungefär som väsentliga delar i hjärnan inte blir bevattnade.

LÄS OCKSÅ: Naturens apotek för lugn och ro

Hitta ett mellanting
Att försäljningen av hundvalpar ökat är ingen slump, att klappa ett djur och att ha någon att bry sig om, det ger välbefinnande och lugn och vårt

– Ta en promenad ute i naturen, lyssna på fåglarna, andas in doften av blommor, skog och hav, det stimulerar också frisättningen av oxytocin. En annan sak som är bra är att ta ett varmt bad. Om kalla bad frisätter adrenalin så är motsatsen varma, mjuka och omslutande bad.

– När det här är över tror jag inte att vi kan ersätta alla möten med videosamtal eller telefon. Jag tror att nu mer än någonsin så har vi förstått hur mycket gemensamhet med andra ger. Vi kan nog dra ner något på möten i verkliga livet, men inte ta bort dom helt eftersom umgänge är så belönande för vårt må-bra-system.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år som vi uppmanats att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men musik eller en film som assoccieras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.