En vit marmorstaty föreställande en naken man

Vad testiklarna säger om din hälsa

Fakta

Självtest för testikelcancer – steg för steg:

  • 1. Undersök dig själv efter en varm dusch eller ett bad. Värmen gör att huden runt pungen slappnar av, vilket gör det lättare att upptäcka en avvikelse.

  • 2. Använd båda händerna för att undersöka varje testikel. Placera pekfingret och långfingret på undersidan av testikeln och tummarna på toppen. Rulla testikeln mellan tummen och fingrarna. (Det är normalt för testiklarna att vara olika i storlek.)

  • 3. När du känner testikeln kanske du märker en sladdliknande struktur på toppen och på baksidan av testikeln. Denna struktur kallas bitestikeln. Den lagrar och transporterar spermier. Förväxla inte den med en knöl.

  • 4. Känn efter eventuella knölar. Knölarna kan vara av ärtstorlek eller större och är ofta smärtfria. Om du upptäcker en knöl, kontakta din läkare.

  • 5. Även om testiklarna oftast är i olika storlek bör de hålla den storlek de alltid haft. Om du märker en förändring i testiklarnas storlek, kontakta din läkare.

När vi pratar om en mans underliv är det alldeles för ofta hans penis som får allt rampljus. När det egentligen borde handla mycket mer om hans testiklar.
Här får du veta vad dina testiklar egentligen kan säga dig om din hälsa – och fyra anledningar till varför storleken spelar roll.

Testiklarna av stor betydelse för en mans hälsa. De måste ha något lägre temperatur än kroppstemperaturen, eftersom det är där spermierna skapas och de är delvis ansvariga för att det produceras fler liv.
Men storleken på testiklarna kan också avslöja mycket om hur det står till med hälsan.

Större testiklar, mer hjärtproblem
Män med större testiklar kan vara mer benägna att utveckla hjärtsjukdomar, det visar en studie från 2013 där 2 800 män deltog. När de sju år senare följde upp männen som deltog, fann forskarna att männen med större testiklar löpte större risk att utveckla hjärtsjukdomar, skriver Medical Daily.
Dessa män var också mer benägna att dricka mer alkohol och ha högt blodtryck. Detta i kombination med stress, vilken troligen kom från sexuell dysfunktion, gjorde att risken för hjärtproblem också ökade.
Andra studie har också länkat samman högre nivåer av testosteron med hjärtsjukdom.

 

Mindre testiklar, sämre sömn?
En studie från forskare vid ett danskt universitet hittade ett intressant samband mellan kvaliteten på en mans sömn och hans testikelstorlek. De tillfrågade nästan 1 000 män om deras sömnscheman, sömnstörningar och sömnvanor, sedan testades deras testikelstorlek och spermieantal. De upptäckte att de män som rapporterade sömnlöshet stannade uppe sent, eller som sov inkonsekvent, också hade 29 procent lägre spermieantal. Dessutom var deras testiklar också 1,6 procent mer deformerade plus mindre i storlek.

Mindre testiklar – mer ohälsosam i övrigt
Det är uppenbart att mindre testiklar inte orsakar mindre sömn. Däremot visar studien att en person med mindre testiklar kanske inte får all den sömn den behöver. Forskarna noterade också att människor som hade dålig sömn också levde mer ohälsosamt med fet mat, alkohol, rökning bland andra ovanor. Så mindre testiklar kan alltså också indikera att en person är ohälsosam även på andra sätt.

Mindre testiklar – bättre pappor
Det är en aning långsökt, men pappor som är mer närvarande med sina barn, verkar också vara dem med mindre testiklar. I en studie från Emory University  intervjuade man 70 pappor som hade barn i åldern 1-2 år. Både pappor och mammor intervjuades om vilket engagemang pappan hade i barnet uppfostran, inkluderat hur ofta de bytte blöjor, badade barnet eller tog dem till läkaren när de var sjuka. De mätte också pappornas testosteronnivåer.
Resultaten visade att pappor som var mer involverade tenderade att ha lägre testosteronnivåer och därför mindre testiklar.
– Vi tror att storleken på testiklarna är betydelse för engagerade papporna var, säger läkaren James Rilling till tidningen.
– Men det kan också vara så att när männen blir mer involverade föräldrar krymper också testiklarna. Miljöpåverkan kan ändra biologin. Vi vet till exempel att testosteronnivåerna går ner när män engagerar sig som fäder.

Så vad innebär detta för mäns hälsa?
Jo, att män som är mer vårdande har en chans att få en bättre relation till sina barn – vilket i sin tur ger dem bättre psykisk hälsa.

Testikelcancer vanligast bland yngre vita män
Ingen artikel om testikelhälsa bör utelämna den förmodligen viktigaste hälsOindikatorn som ett par testiklar kan bidra med – nämligen informationen om ett självtest för testikelcancer.
Testikelcancer kan drabba män i alla åldrar men verkar vara vanligast i åldrarna 20-34 år och speciellt bland vita män vilka löper en risk som är fyra till fem gånger större än för svarta män.

Av Isabelle Hedander

Fakta

Självtest för testikelcancer – steg för steg:

  • 1. Undersök dig själv efter en varm dusch eller ett bad. Värmen gör att huden runt pungen slappnar av, vilket gör det lättare att upptäcka en avvikelse.

  • 2. Använd båda händerna för att undersöka varje testikel. Placera pekfingret och långfingret på undersidan av testikeln och tummarna på toppen. Rulla testikeln mellan tummen och fingrarna. (Det är normalt för testiklarna att vara olika i storlek.)

  • 3. När du känner testikeln kanske du märker en sladdliknande struktur på toppen och på baksidan av testikeln. Denna struktur kallas bitestikeln. Den lagrar och transporterar spermier. Förväxla inte den med en knöl.

  • 4. Känn efter eventuella knölar. Knölarna kan vara av ärtstorlek eller större och är ofta smärtfria. Om du upptäcker en knöl, kontakta din läkare.

  • 5. Även om testiklarna oftast är i olika storlek bör de hålla den storlek de alltid haft. Om du märker en förändring i testiklarnas storlek, kontakta din läkare.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.