Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lego och legogubbe som lyfter tyngder

Illustration: Mathias Larsson

Vad vet du om aminosyror – kroppens byggstenar?

Fakta

De essentiella aminosyrorna (EAA) är:
Arginin (för barn)
Fenylalanin
Histidin (för barn)
Isoleucin
Leucin
Lysin
Metionin
Treonin
Tryptofan
Valin

De icke essentiella aminosyrorna är:
Alanin
Arginin
Aspargin
Cystein och cystin
Gamma-aminosmörsyra (GABA)
Glutamin och glutaminsyra
Glycin
Histidin
Karnitin
Prolin
Taurin
Tyrosin

Proteiner är kroppens byggstenar. De används för att bygga och reparera all vävnad i kroppen. Dessa byggstenar spelar en viktig roll i nästan alla processer i kroppen – immunförsvar, muskeluppbyggnad, hormonella funktioner och enzymreaktioner. Kureras kostrådgivare och PT Carolin Helt berättar mer.

Proteiner är uppbyggda av aminosyror. Det finns 22 olika aminosyror i kroppen och alla har sina egna speciella egenskaper. Kroppen behöver alla de viktiga aminosyrorna i rätt proportioner för att fungera optimalt.

Återhämtning och muskeluppbyggnad
Tillskott av aminosyror används främst för att påskynda återhämtningen, muskeluppbyggnaden och för att förhindra muskelnedbrytning. Som ni förstår så kan alla som tränar eller utövar någon typ av sport helt klart ha nytta av att använda kosttillskott med aminosyror.

 

Essentiella
Av de 22 aminosyrorna är åtta essentiella aminosyror (EAA) för vuxna och tio för barn. Det betyder att de är livsnödvändiga aminosyror som människokroppen inte kan tillverka själv. Då måste vi få i oss dem genom att äta proteinrik mat så som baljväxter, fisk, kött, nötter, ägg och mjölkprodukter.

De icke essentiella aminosyrorna kan kroppen själv tillverka.
Glutamin
L-glutamin är den vanligaste aminosyran som säljs som kosttillskott. Den är användbar om du till exempel lider av någon typ av muskelnedbrytande sjukdom eller tränar hårda pass styrketräning eller maratonlöpning.
Det som gör att den är så populär är att det är den effektivaste aminosyran i muskeluppbyggnadssyfte. Glutamin stimulerar nämligen mängden tillväxthormoner och dämpar bildningen av mjölksyra i musklerna.
Glutamin är den aminosyra som musklerna främst består av och spelar en väldigt viktig roll för kroppens muskeltillväxt. Glutamin spelar även en mycket viktig roll för vårt immunförsvar. Glutamin förökar antalet vita blodkroppar och hjälper immunceller att döda bakterier. Glutamin påskyndar läkningen av magsår.

BCAA
Valin, leucin och isoleucin är vad man kallar grenade aminosyror som ökar proteinsyntesen, motverkar muskelnedbrytning, minskar mental och fysisk utmattning under träning och ger ökad muskeltillväxt och stryka.
Ett tillskott av BCAA före hårda träningspass kan alltså vara på sin plats. Det är också känt att ett tillskott av BCAA ökar glutaminnivåerna i muskeln. När du tar dessa som tillskott kan dina muskler använda dem som bränsle istället för glutamin under träningen, något som sparar glutaminet till viktigare uppgifter som muskeluppbyggnad. Man kan därför säga att BCAA sparar glutaminet och är en förklaring till att BCAA är antikatabolt, dvs. motverkar muskelnedbrytning.

Arginin
Arginin främjar blodcirkulationen när du tränar och ökar nivåerna av tillväxthormon när du sover. Arginin spelar en viktig roll för muskeltillväxt och främjar fettförbränning, något som de flesta som tränar eftersträvar. Arginin höjer kroppens immunförsvar men det denna aminosyra är mest känd för är dess förmåga att förbättra lust och sexuell funktion.

Vad får vi i oss via kosten?
Äter du kött, fisk, ägg och mjölkprodukter får du i dig alla essentiella aminosyror. Det du då behöver tänka på är mängden protein du får i dig totalt. Har du lite högre ambitioner med din träning kan någon av ovanstående aminosyror vara bra. Ett ”vanligt” proteintillskott innehåller en bra mix av de viktigaste aminosyrorna.
Är du vegetarian eller vegan krävs det en större insats framför grytorna. Risken är annars stor att man drabbas av bristsjukdomar. Det är då främst de essentiella aminosyrorna Lysin och Treonin som vegan/vegetarianer brukar få brist på. Ät kikärtor, sojabönor, kidneybönor, linser och av alla olika sädesslag. Variation av olika vegetabiliska proteinkällor är viktig då de var för sig inte kan anses som fullvärdiga.

 

Hur mycket behöver man?
Proteinbehovet per dag varierar beroende på en rad olika faktorer - kön, ålder, vikt, kroppstyp, arbete, motionsvanor, genetik och sjukdomar. Rekommendationen för att undvika brist är 0,8 gram per kilo kroppsvikt. För dig som har högre krav på din hälsa än att bara inte ”lida brist” är 1,2-1,5 gram per kilo kroppsvikt ett riktvärde.

Aminosyrornas funktioner i kroppen

  • Alanin ökar immunförsvaret, minskar risken för njursten, lindrar hypoglykemi (lågt blodsocker).
  • Arginin ökar antalet spermier, påskyndar sårläkning, förbättrar sexuell aktivitet hos män, ökar muskelvävnad.
  • Asparagin krävs för nedbrytandet av kolhydrater, verkar leverskyddande, ökar kondition och uthållighet. Främjar balans i det centrala nervsystemet.
  • Cystein hjälper till att förhindra håravfall, lindrar psoriasis, förbättrar förutsättning för hår, hud och naglar, främjar fettförbränning och muskeluppbyggnad.
  • Gamma-aminosmörsyra (GABA) ökar cirkulationen av tillväxthormon i kroppen.
  • Glutamin förbättrar hjärnans funktion, lindrar trötthet, förbättrar sårläkning, bygger och underhåller muskler, förbättrar humöret, minskar suget efter socker och alkohol.
  • Glycin är nödvändigt för centrala nervsystemet, hjälper till vid läkning.
  • Histidin lindrar ledgångsreumatism, lindrar stress.
  • Karnitin krävs för att fettförbränningen ska fungera då det transporterar fettet till mitrokondrierna där det oxiderar och ger energi.
  • Leucin isoleucin, valin (grenade aminosyror) förbättrar immunförsvaret, ökar kondition och uthållighet, fördriver skadligt ammoniak från kroppen.
  • Lysin förbättrar koncentration, förbättrar fertiliteten, används vid behandling av herpes.
  • Metionin hjälper till att sänka kolesterolet.
  • Ornitin fungerar som ett muskelbyggande hormon, ökar styrkan av arginin.
  • Fenylalanin fungerar antidepressivt, verkar aptitdämpande, kan fungera som ett naturligt smärtstillande medel.
  • Proline hjälper sårläkning, bidrar till att öka inlärningsförmågan.
  • Serine smärtlindrande egenskaper.
  • Taurin stärker hjärtverksamheten, stöd i nedbrytning av fetter och absorption av fettlösliga vitaminer.
  • Treonin nödvändigt för utnyttjandet av protein i kosten.
  • Tryptofan hjälper att minska ångest, verkar lugnande och främjar sömnkvalitet.
  • Tyrosin ökar sexlusten, hjälper till att lindra stress, kan fungera för att minska aptit och höja humöret.

Av Carolin Helt



Fakta

De essentiella aminosyrorna (EAA) är:
Arginin (för barn)
Fenylalanin
Histidin (för barn)
Isoleucin
Leucin
Lysin
Metionin
Treonin
Tryptofan
Valin

De icke essentiella aminosyrorna är:
Alanin
Arginin
Aspargin
Cystein och cystin
Gamma-aminosmörsyra (GABA)
Glutamin och glutaminsyra
Glycin
Histidin
Karnitin
Prolin
Taurin
Tyrosin

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lemonadglas på rad

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Drycker och smoothies

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab" där hon hjälper cancerdrabbade tillbaka till livet, med hjälp av god och hälsosam mat. Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker, fulla av näringsämnen, vitaminer och skyddande ämnen för ditt immunförsvar.

 

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

ögon

Näring för skarpare syn

Hälsa

Gula fläcken är det område i ögat som har flest synceller och där vi ser skarpast. Den lilla fläcken är bara ett par millimeter stor – men förändringar i makula kan påverka hela livet. Risken för makuladegeneration ökar med åldern, och kvinnor drabbas oftare än män. Studier har visat att vitaminer, antioxidanter och näringsämnen som lutein och zeaxanhtin kan bromsa förloppet med synförsämringar.

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

 

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

 

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

 

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

 

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.

Familj grälar i bil

5 överlevnadstips för familjesemestern

Mental hälsa

Äntligen sommar och semester – men ofta också gnäll, bråk och trassel när många viljor ska trängas i en sommarstuga eller ett litet hotellrum. Författaren Kristin Emilsson vet själv allt om detta och är aktuell med en feelgod-roman om en sommar där allt går fel. Här delar hon med sig av sina bästa överlevnadstips för semestern!

kvinna i naturen

Irina fick tillbaka rörligheten i knäet

Naturlig hälsa

Irina Esteman skadade sitt knä vid en cykelolycka under en semesterresa. Undersökningen avslöjade artros – men ett kollagentillskott berikat med MSM, C-vitamin och kondroitinsulfat tog bort smärtan och nu kan Irina promenera och cykla igen. Som en bonus blev hennes hår fylligare och tjockare av tillskottet.