Lego och legogubbe som lyfter tyngder

Illustration: Mathias Larsson

Vad vet du om aminosyror – kroppens byggstenar?

Fakta

De essentiella aminosyrorna (EAA) är:
Arginin (för barn)
Fenylalanin
Histidin (för barn)
Isoleucin
Leucin
Lysin
Metionin
Treonin
Tryptofan
Valin

De icke essentiella aminosyrorna är:
Alanin
Arginin
Aspargin
Cystein och cystin
Gamma-aminosmörsyra (GABA)
Glutamin och glutaminsyra
Glycin
Histidin
Karnitin
Prolin
Taurin
Tyrosin

Proteiner är kroppens byggstenar. De används för att bygga och reparera all vävnad i kroppen. Dessa byggstenar spelar en viktig roll i nästan alla processer i kroppen – immunförsvar, muskeluppbyggnad, hormonella funktioner och enzymreaktioner. Kureras kostrådgivare och PT Carolin Helt berättar mer.

Proteiner är uppbyggda av aminosyror. Det finns 22 olika aminosyror i kroppen och alla har sina egna speciella egenskaper. Kroppen behöver alla de viktiga aminosyrorna i rätt proportioner för att fungera optimalt.

Återhämtning och muskeluppbyggnad
Tillskott av aminosyror används främst för att påskynda återhämtningen, muskeluppbyggnaden och för att förhindra muskelnedbrytning. Som ni förstår så kan alla som tränar eller utövar någon typ av sport helt klart ha nytta av att använda kosttillskott med aminosyror.

 

Essentiella
Av de 22 aminosyrorna är åtta essentiella aminosyror (EAA) för vuxna och tio för barn. Det betyder att de är livsnödvändiga aminosyror som människokroppen inte kan tillverka själv. Då måste vi få i oss dem genom att äta proteinrik mat så som baljväxter, fisk, kött, nötter, ägg och mjölkprodukter.

De icke essentiella aminosyrorna kan kroppen själv tillverka.
Glutamin
L-glutamin är den vanligaste aminosyran som säljs som kosttillskott. Den är användbar om du till exempel lider av någon typ av muskelnedbrytande sjukdom eller tränar hårda pass styrketräning eller maratonlöpning.
Det som gör att den är så populär är att det är den effektivaste aminosyran i muskeluppbyggnadssyfte. Glutamin stimulerar nämligen mängden tillväxthormoner och dämpar bildningen av mjölksyra i musklerna.
Glutamin är den aminosyra som musklerna främst består av och spelar en väldigt viktig roll för kroppens muskeltillväxt. Glutamin spelar även en mycket viktig roll för vårt immunförsvar. Glutamin förökar antalet vita blodkroppar och hjälper immunceller att döda bakterier. Glutamin påskyndar läkningen av magsår.

BCAA
Valin, leucin och isoleucin är vad man kallar grenade aminosyror som ökar proteinsyntesen, motverkar muskelnedbrytning, minskar mental och fysisk utmattning under träning och ger ökad muskeltillväxt och stryka.
Ett tillskott av BCAA före hårda träningspass kan alltså vara på sin plats. Det är också känt att ett tillskott av BCAA ökar glutaminnivåerna i muskeln. När du tar dessa som tillskott kan dina muskler använda dem som bränsle istället för glutamin under träningen, något som sparar glutaminet till viktigare uppgifter som muskeluppbyggnad. Man kan därför säga att BCAA sparar glutaminet och är en förklaring till att BCAA är antikatabolt, dvs. motverkar muskelnedbrytning.

Arginin
Arginin främjar blodcirkulationen när du tränar och ökar nivåerna av tillväxthormon när du sover. Arginin spelar en viktig roll för muskeltillväxt och främjar fettförbränning, något som de flesta som tränar eftersträvar. Arginin höjer kroppens immunförsvar men det denna aminosyra är mest känd för är dess förmåga att förbättra lust och sexuell funktion.

Vad får vi i oss via kosten?
Äter du kött, fisk, ägg och mjölkprodukter får du i dig alla essentiella aminosyror. Det du då behöver tänka på är mängden protein du får i dig totalt. Har du lite högre ambitioner med din träning kan någon av ovanstående aminosyror vara bra. Ett ”vanligt” proteintillskott innehåller en bra mix av de viktigaste aminosyrorna.
Är du vegetarian eller vegan krävs det en större insats framför grytorna. Risken är annars stor att man drabbas av bristsjukdomar. Det är då främst de essentiella aminosyrorna Lysin och Treonin som vegan/vegetarianer brukar få brist på. Ät kikärtor, sojabönor, kidneybönor, linser och av alla olika sädesslag. Variation av olika vegetabiliska proteinkällor är viktig då de var för sig inte kan anses som fullvärdiga.

 

Hur mycket behöver man?
Proteinbehovet per dag varierar beroende på en rad olika faktorer - kön, ålder, vikt, kroppstyp, arbete, motionsvanor, genetik och sjukdomar. Rekommendationen för att undvika brist är 0,8 gram per kilo kroppsvikt. För dig som har högre krav på din hälsa än att bara inte ”lida brist” är 1,2-1,5 gram per kilo kroppsvikt ett riktvärde.

Aminosyrornas funktioner i kroppen

  • Alanin ökar immunförsvaret, minskar risken för njursten, lindrar hypoglykemi (lågt blodsocker).
  • Arginin ökar antalet spermier, påskyndar sårläkning, förbättrar sexuell aktivitet hos män, ökar muskelvävnad.
  • Asparagin krävs för nedbrytandet av kolhydrater, verkar leverskyddande, ökar kondition och uthållighet. Främjar balans i det centrala nervsystemet.
  • Cystein hjälper till att förhindra håravfall, lindrar psoriasis, förbättrar förutsättning för hår, hud och naglar, främjar fettförbränning och muskeluppbyggnad.
  • Gamma-aminosmörsyra (GABA) ökar cirkulationen av tillväxthormon i kroppen.
  • Glutamin förbättrar hjärnans funktion, lindrar trötthet, förbättrar sårläkning, bygger och underhåller muskler, förbättrar humöret, minskar suget efter socker och alkohol.
  • Glycin är nödvändigt för centrala nervsystemet, hjälper till vid läkning.
  • Histidin lindrar ledgångsreumatism, lindrar stress.
  • Karnitin krävs för att fettförbränningen ska fungera då det transporterar fettet till mitrokondrierna där det oxiderar och ger energi.
  • Leucin isoleucin, valin (grenade aminosyror) förbättrar immunförsvaret, ökar kondition och uthållighet, fördriver skadligt ammoniak från kroppen.
  • Lysin förbättrar koncentration, förbättrar fertiliteten, används vid behandling av herpes.
  • Metionin hjälper till att sänka kolesterolet.
  • Ornitin fungerar som ett muskelbyggande hormon, ökar styrkan av arginin.
  • Fenylalanin fungerar antidepressivt, verkar aptitdämpande, kan fungera som ett naturligt smärtstillande medel.
  • Proline hjälper sårläkning, bidrar till att öka inlärningsförmågan.
  • Serine smärtlindrande egenskaper.
  • Taurin stärker hjärtverksamheten, stöd i nedbrytning av fetter och absorption av fettlösliga vitaminer.
  • Treonin nödvändigt för utnyttjandet av protein i kosten.
  • Tryptofan hjälper att minska ångest, verkar lugnande och främjar sömnkvalitet.
  • Tyrosin ökar sexlusten, hjälper till att lindra stress, kan fungera för att minska aptit och höja humöret.

Av Carolin Helt


Fakta

De essentiella aminosyrorna (EAA) är:
Arginin (för barn)
Fenylalanin
Histidin (för barn)
Isoleucin
Leucin
Lysin
Metionin
Treonin
Tryptofan
Valin

De icke essentiella aminosyrorna är:
Alanin
Arginin
Aspargin
Cystein och cystin
Gamma-aminosmörsyra (GABA)
Glutamin och glutaminsyra
Glycin
Histidin
Karnitin
Prolin
Taurin
Tyrosin

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

 

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

 

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.

Låginflammatorisk kost prövas på reumatiska barn

Forskning

Nu provar Akademiska sjukhuset i Uppsala låginflammatorisk kost som medicin för barn med inflammatorisk ledsjukdom. Tidigare har barn och tonåringar behandlats med smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel, men nu söker läkarna alternativ och komplement till den traditionella behandlingen.

Förläng livet med styrketräning

Hälsa

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.