Quinoasallad

Våga välja vegetariskt

Fakta

Välj ekologiskt när du väljer grönt och äter du kött, ägg eller fisk- välj KRAV. Det kanske kostar lite mer men du får i dig betydligt mycket mer näring. Det ger livsenergi både för dig och planeten.

Köttkonsumtionen i Sverige minskade med två procent förra året. Man antar att detta beror på det ökade priset på kött. Två procents minskning av en väldigt hög konsumtion, bör tilläggas. Kurera fick en pratstund med författaren Inga-Britta Sundqvist som skrivit Vegetariska kokboken.

Enligt Jordbruksverket äter genomsnittssvensken 85 kilo kött per år. Trenden att äta enligt LCHF med mycket kött och mättat fett har hållit i länge och det har säkerligen hjälpt upp den siffran. På flera håll i världen börjar nu LCHF-trenden att mattas av. Fler och fler väljer nu att äta mer vegetariskt. Skälen till att äta mer vegetariskt är många.

► Läs också: Mindre näring i dagens grönsaker 

 

Många anledningar att äta vego
Det kan handla om etiska skäl. Människans hantering av djur kan ifrågasättas på många punkter.
Miljöperspektivet är ett annat, det krävs 2 300 kvadratmeter åkermark per person och år för blandkost medan det räcker med 1 500 kvadratmeter för vegetarisk kost. Köttproduktionen står för mer växtgasutsläpp än vad transportsektorn gör och det går åt 100 000 liter vatten för att få fram ett kilo nötkött.

Ett knippe morötterHälsoperspektivet
Tittar man på hälsoperspektivet finns det ännu fler skäl till att öka den vegetariska delen av kosthållningen. Den vegetariska kosten är full av fytokemikalier, karotenoider, flavonoider och antioxidanter. Antioxidanter skyddar oss från oxidativ stress och verkar som synergister – de ökar alltså varandras effekter.
Flavonoider finns i nästan alla grönsaker och frukter, har en inflammationshämmande effekt. De finns mest i de som växer ovan jord och det är de yttre delarna som innehåller mest. Ät alltså gärna skalet på äpplen och den vita hinnan på apelsinklyftorna. Flavonoider är värmekänsliga och försvinner alltså vid upphettning.
Vegetabilier är supermat för den som vill hålla sig frisk och ung. Se till att äta varierat och välj av alla olika färger.

Råkost
Raw food, eller råkost, har blivit en trend. Raw food innebär att maten inte värms mer än 42 grader. På så sätt bevaras näringsämnena och även alla enzymer.
Enzymer verkar som katalysatorer för alla kemiska processer i kroppen, de är livsviktiga. Kroppen producerar egna enzymer men den förmågan försämras vid stress, sömnbrist och åldrande. Matsmältningen är beroende av enzymerna, inga vitaminer, mineraler eller hormoner fungerar utan tillräcklig mängd enzymer. Genom att äta råkost får vi i oss rikligt med enzymer.
Näring och protein i vegetarisk kost
Men hur är det, kan man verkligen få i sig av alla näringsämnen om man äter en strikt vegetarisk kost? Hur är det med proteinbehovet, kan det tillgodoses?
Jo, det går. Det handlar om att kombinera säd, nötter, frön, bönor och linser. På så sätt tillförs kroppen de essentiella aminosyror som behövs. Det krävs intresse, engagemang och kunskap för kosthållningen om man väljer att äta hundra procent vegetariskt.

► Läs också: 6 tips som motverkar matsvinn

Ekologiskt
Ekologiskt odlade vegetabilier smakar mer och håller ofta längre. De innehåller mer näring. Quality Low Input Food Project, som är EU:s forskningsprojekt, visar att det finns upp till 40 procent mer antioxidanter i ekologiskt odlade grönsaker, frukter och sädesslag. Vid ekologisk odling får inte genmanipulering, bekämpningsmedel, gifter och handelsgödsel förekomma. Ekologiska livsmedel får inte heller innehålla några ämnen som kan skada människor eller natur. Väljer man grödor efter säsong maximeras näringsinnehållet ytterligare och det blir dessutom mer plånboksvänligt.

Inga-Britta Sundqvist ler

Inga-Britta Sundqvist, föreläsare och författare till Vegetariska kokboken.

Inga-Britta blev vegetarian redan som tolvåring
Den grönrutiga Vegetariska Kokboken har haft en given plats i det vegetariska köket sen den gavs ut för trettio år sedan. 2012 gavs den ut på nytt i en ny omarbetad och uppdaterad version med helt nytt bildmaterial.
Kurera fick en pratstund med författaren Inga-Britta Sundqvist som skrivit Vegetariska kokboken.
Redan som tolvåring tog hon beslutet att bli vegetarian. Hon var som hon själv säger, ett känsligt barn som ofta var sjuk och förkyld. Det etiska perspektivet var också avgörande, det bar henne emot att äta djur.

Vegetariskt 60-tal
Detta var i mitten på 60-talet, då var det inte många som talade om vegetarisk kost och det oetiska i att äta djur. Det fanns inga möjligheter till vegetarisk skolmat på den tiden, så helt vegetarisk kunde kosthållningen inte vara. Inga-Brittas mamma var dock positiv till dotterns val och gav henne pengar för att själv bege sig till hälsokostbutiken för att inhandla vad hon behövde komplettera kosten med. Som mamma var hon lite orolig för att Inga-Britta inte skulle få i sig av alla näringsämnen. Inga-Britta mins väl sitt första besök i hälsobutiken.
– Jag cyklade de dryga sex kilometrarna till butiken och just den dagen hade de provsmakning på torkade aprikoser. Det var det godaste jag någonsin smakat! Jag köpte aprikoser för alla pengar jag hade fått av mamma. Det blev en stor kartong! Mamma var inte helt nöjd med inköpet. Det var ju variation i den vegetariska kosten hon ville att jag skulle ha.

Holistisk syn på hälsa
Det fanns inte speciellt mycket böcker eller annan litteratur i ämnet på den tiden men Inga-Britta läste allt hon kom över och blev intresserad inte bara av kosten utan av den holistiska synen på hälsan. Som 15-åring lärde hon sig meditation av en zenbuddistisk nunna. Hon fortsatte att utbilda sig själv och som 22-åring började hon leda studiecirklar om den vegetariska livsstilen. Problemet var att hitta lämpligt kursmaterial. Att skriva eget var inte att tänka på. Inga-Britta är dyslektiker och har alltid fått röda bockar i kanten på allt hon skrivit i skolan. Men för 30 år skrev hon dock första versionen av Vegetariska kokboken.
Mycket har dock hänt på 30 år och i den nya uppdaterade versionen lyfts miljöperspektivet fram och många nya råvaror finns med som vi inte kände till förr.
Vegetariska kokboken är helt omarbetad med nya recept samt bilder, nyskriven näringslära och förutom miljöperspektivet har även det österländska sättet att se på hälsan tagits med.
Första boken riktade sig till deltagarna i Inga-Brittas studiecirklar, den här boken riktar sig både till den som levt länge som vegetarian och till den som bara vill lägga in mer vegetariskt i sin kosthållning.

Inga-Britta ger tre goda skäl till att våga välja vegetariskt:
1. Det är klimatsmart
2. Det etiska skälet. Både mot djur, miljö och världsekonomin
3. Av hälsoskäl

Av Carolin Helt

Fakta

Välj ekologiskt när du väljer grönt och äter du kött, ägg eller fisk- välj KRAV. Det kanske kostar lite mer men du får i dig betydligt mycket mer näring. Det ger livsenergi både för dig och planeten.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".