Solbrun kvinna vid vatten har ett utropstecken gjort av solskyddskräm på axeln

Välj en solkräm utan omdiskuterade nanopartiklar

De flesta vet att det är viktigt att ta det försiktigt i solen, inte bränna sig och att använda solskyddskräm. Men – är man en medveten konsument som bryr sig om hälsa och miljö finns det mer att tänka på än så.
Här får veta mer.

Huden är kroppens största organ och är viktig att skydda. Överdriven solning kan få många negativa hälsoeffekter, som till exempel solskador som pigmentfläckar, rynkor och tidigt åldrande. I värsta fall kan du får hudcancer, en cancerform som ökat kraftigt de senaste decennierna. Men var inte rädd för solen. Vi människor behöver den och i lagom doser är den tvärtom bara hälsosam. Inte minst hjälper den kroppen att lagra det livsnödvändiga D-vitaminet.

► Läs också: Experten: ”Därför uppstår pigmentförändringar”

 

Men – kom ihåg att undvika att bränna dig, sola inte för länge, sola inte när solen står som högst och använd ett bra solskydd.
I dag finns det en uppsjö av olika solskyddskrämer, så hur väljer man? Vad kännetecknar egentligen ett bra solskydd?

Kemiska och fysikaliska filter 
Kanske har du hört talas om att det finns kemiska och fysikaliska filter i solkrämer? Känner du inte till skillnaden kan man kortfattat säga att de kemiska anses skadliga för miljön (men även här finns bättre och sämre). Vad innebär då solskyddskrämer med fysikaliska filter – och är alla sådana per automatik bra? Nja, vissa av de så kallade miljövänliga fysikaliska filtren kan innehålla omdiskuterade nanopartiklar som vissa hävdar har en negativ inverkan både på miljön och vår hälsa. Så vad är nanopartiklar då? Ja, kritiska forskare hävdar att de är en tickande bomb och nästa stora miljögift.

► Läs också: Spermier tappar kraft av solskydd visar ny forskning

Nanopartiklar – hormonstörande miljöbovar?
Nanopartiklar är ämnen vars beståndsdelar är mycket små. Vissa hävdar att dessa absorberas av huden och tas upp av kroppen vilket kan ha negativ påverkan på hälsan. Andra menar att de enbart ligger på hudens yta. I Australien där konsumtionen av solkrämer är hög hävdar vissa forskare att förstörelsen av barriärrevet delvis beror på miljöfarliga ämnen i solkrämerna.

När de mikroskopiskt små nanopartiklarna väl hamnar i vattnet hittar de nya vägar vilket gör att de så småningom kan hamna i vårt dricksvatten. Naturskyddsföreningen säger i en rapport att det ännu inte är riktigt utrett vad nanopartiklar kan göra med människor men att undersökningar på djur har visat att de är cancerframkallande. Man varnar dock för solkräm med spray innehållande ett titandioxidfilter med nanopartiklar därför att ångan från sprayen kan hamna i lungorna, och det utgör en cancerrisk.

 Läs också: Vanlig solkräm trolig orsak till manlig infertilitet enligt ny studie

Säkra solskyddskrämer
Det finns ekologiska solskydd utan nanopartiklar. Vill du vara säker på att solkrämen du väljer är miljövänlig ska du titta efter produkter med Svanenmärkning. Vill du undvika nanopartiklar ska du kontrollera att det inte står nano på innehållsdeklarationen. Ett bra exempel är Rosenseriens ekologiska solkräm som idag är marknadens enda solskydd som är både ekologisk och märkt såväl vegansk som med Svanen – och dessutom fri från nanopartiklar. Solkrämen har ett godkänt fysikaliskt filter av titandioxid som är utan nanopartiklar. Kliniska tester visar att solkrämens solskyddsfaktor är 7,7, vilket gör att den stoppar cirka 86 procent av solens strålar, vilket är som att bära en vit T-shirt. En kräm med solskyddsfaktor 30 blockerar 97 procent av strålningen och en kräm med solskyddsfaktor 50 blockerar 98 procent. Det är alltså inte så stor skillnad som man tror.
Värt att veta att för hög solskyddsfaktor gör att huden inte kan bilda det viktiga D-vitaminet.

Skyddar både dig och miljön
Just Rosenseriens solkräm är hundra procent naturlig med en bas av aloe vera istället för vatten, vilket de flesta andra krämer innehåller och som gör att den räcker längre än en vattenbaserad kräm. Den innehåller olivolja och havtornsolja, som skyddar huden och den har visat sig ha effekt på hudproblem som utslag och irritationer, samt karoten, som stimulerar hudens melanin- och pigmentbildning, vilken bygger upp kroppens eget skydd mot UV-strålning. Krämen innehåller inte heller parabener, alkohol, silikoner, alkohol eller genmodifierade råvaror.

 Läs också: Fler tips på bra, naturliga solskydd

Tänk på att solskydd kan förhindra att D-vitamin bildas
För att huden ska kunna tanka D-vitamin behöver du vistas i solen i minst 15 minuter per dag och då ska du också använda en kräm som har solskyddsfaktor 8 eller under. Har du mer än 8 i din solkräm kan inte D-vitamin bildas i huden.

 Läs också: Kan högt solskydd orsaka D-vitaminbrist?

Stor skillnad mellan olika filter i solskyddskrämerna
EU har godkänt 26 olika ämnen som får användas som UV-filter i solskyddskrämer, som ska skydda oss mot solens strålar. Flera av dessa ämnen finns på en observationslista för hälsofarliga ämnen som bland annat misstänks vara hormonstörande.
Kemiska UV-filter skyddar huden genom att absorbera UV-strålningen och via en kemisk reaktion i huden omvandlas strålningen till mindre skadlig strålning. Det finns indikationer på att kemikalierna tränger in i huden och påverkar hälsan negativt.
Fysikaliskt UV-filter är titandioxid och zinkoxid som skyddar huden genom att små partiklar lägger sig ovanpå huden och reflekterar bort UV-strålarna.
Vissa fysikaliska filter innehåller nanopartiklar och anledningen till detta är att tillverkaren vill undvika att solkrämen ska lämna ett vitt tunt lager på huden.

Värt att veta att både de kemiska och fysikaliska UV-filterna med nanopartiklar hamnar i haven och går vidare upp i vår näringskedja. Det gör inte en naturlig ekologisk solkräm utan nano och kemiskt filter.

 Läs också: Allt du behöver veta om solskydd

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.