Ett dukat julbord

Så väljer du rätt på julbordet

”Det viktigaste är inte vad du äter mellan jul och nyår utan vad du äter mellan nyår och jul”, var det någon förnuftig människa som sa. Men – är du mån om din hälsa och vill hålla formen finns det en del att tänka på. Kureras PT och kostrådgivare Carolin Helt guidar dig runt julbordet.

 

Glädjande nog är mycket av julmaten riktigt nyttig. Det gäller bara att välja rätt.

Ät gärna:


Julskinka
Julskinka är en bra proteinkälla. Ta bort fettkanten så är det riktig smalmat. Tar du osötad stark senap till, ökar du din förbränning ytterligare och det är ju dessutom så gott.

Lax och sill
Lax och sill är feta fiskar med ett sort innehåll av fettsyran omega-3. Omega-3 har många goda effekter på vår hälsa. Vår hjärna behöver omega-3 för att fungera optimalt, det ökar vår fettförbränning och det gör vårt blod mer lättflytande vilket i sin tur minskar riskerna för högt blodtryck och blodproppar. Omega-3 minskar även risken att drabbas av inflammatoriska sjukdomar. Dessa feta fiskar är goda källor till D-vitamin. D-vitamin är viktigt för att bygga upp vårt skelett och immunförsvar. Det har visat sig att D-vitaminbrist ökar risken att drabbas av depressioner. Även vitamin B12 är rikligt förekommande i fisk. Brist på vitamin B12 är ganska vanligt hos äldre och kan leda till sömnbesvär, humörsvängningar, förvirring och demensliknande symtom.
Lutfisk
Lutfisk är däremot en mager fisk med ett högt proteininnehåll. Proteinet i fisk är mycket lättupptagligt för kroppen. Protein hjälper dig att bevara och förbättra din muskelmassa och ökar på så sätt din energiförbrukning. Är du försiktig med såsen så är lutfisk perfekt mat om du vill hålla formen.
Ägg
Ägg är ett riktigt multivitamintillskott: A-vitamin, B-vitaminer, D-vitamin, E-vitamin, folsyra, selen, järn, zink och jod. Förutom alla vitaminer innehåller det även rikligt med protein. Protein är uppbyggt av olika aminosyror. Sammansättningen av aminosyror i ägg är så perfekt anpassat att nästan 100 procent utnyttjas för uppbyggnad i våra kroppar. Proteinet i ägg används som en värdemätare för att mäta protein i andra livsmedel. Hur är det då med kolesterol? Kolesterol är en lipid, ett fettämne som finns naturligt i vår kropp. Kroppen tillverkar själv det mesta av kolesterolet och kosten bidrar med endast en liten del. Motion är det bästa sättet att minska andelen farligt kolesterol i kroppen. Friska personer kan tryggt äta ägg utan att oroa sig för förhöjda kolesterolvärden.
Rödbetor
Rödbetor är riktig superfood. De renar och stärker immunförsvaret. De innehåller mängder av antioxidanter och har ett högt ORAC-värde. Rödbetans fibrer påverkar mag- och tarmfunktionen samt kolesterolnivåerna positivt. Rödbetor har även en leverrenade effekt.
Tips!
Rödbetssallad utan majonnäs.
Blanda hackade rödbetor med naturell yoghurt, hackat äpple och hackad lök. Krydda efter egen smak och tillsätt lite senap. Köp ekologiska inlagda rödbetor om du inte hinner koka rödbetorna från grunden. Snabbt, enkelt, nyttigt och väldigt gott!
Kål
Brysselkål, rödkål, brunkål, grönkål och vitkål, ja kål i alla dess former är bland det nyttigaste du kan äta. Kålen innehåller antioxidanter, betakaroten, C- och E-vitamin. Dessa stärker immunförsvaret och är bra för huden, hjärnan, hjärta och kärl. Äter du kålen rå så har den en avgiftande effekt på tarmsystemet.
Brukar det slinka ner en och annan nubbe vid julbordet? Ät då extra mycket kål. Kålen är, precis som rödbetorna, bra för levern då den har en renande effekt.
Efterrätt
På dessertbordet brukar det finnas många socker- och fettbomber. Är det du som står för värdskapet? Se då till att det finns en fräsch fruktsallad som alternativ. Låt säsongens frukter vara basen. Äpple och apelsin innehåller mycket C-vitamin och lösliga kostfibrer som främjar immunförvar och tarmhälsan. Ostkaka är ett bra alternativ som inte innehåller alltför mycket socker och fett. Det har däremot ett ganska bra proteininnehåll. Var försiktig med sylten och grädden bara.
Julgodis
Även julgodis kan bli nyttigt, om än energirikt. Gör ditt eget godis med nötter, torkad frukt och mörk choklad med minst 70 procent kakaohalt.

 

Ät inte:

Julmust
Julmust och annan läsk är helt onödigt! Massor med socker och extra kalorier utan något som är till nytta för din kropp. Drick vatten till maten, då känner du smakerna allra bäst.
Charkuterier
Julen är för det mesta en enda stor frossa i charkuterier som korvar och patéer. Prinskorv innehåller bara 50-70 procent kött. Resten är bara utfyllnad av mjöl, fett, vatten, salt socker, konserveringsmedel, stabiliseringsmedel och i vissa fall även smakförstärkare.
Industritillverkade köttbullar innehåller ofta bara 65-75 procent kött. Potatis, mjöl, salt och druvsocker tillsätts. Oftast är bullarna förstekta genom fritering. Friteringen ger dåliga fetter som varken hjärna, hjärta eller kärl mår bra av.

 

Ät med måtta:

Janssons frestelse
Janssons frestelse innehåller mycket kolhydrater och mycket mättat fett, vilket i och för sig inte alltid är dåligt. Är du långdistanslöpare eller på annat sätt extremt fysiskt aktiv eller underviktig kanske du kan behöva en hög-kaloridiet. De flesta av oss är inte det.
Ris à la Malta
Samma sak gäller här som vid Janssons. En liten klick är okej men ett gott råd är att inte fylla hela tallriken med det.

 

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Insektshotell

Så bygger du ett eget insektshotell

Trädgård

Fjärilar, bin, nyckelpigor och humlor i trädgården hör till sommaren. Men ibland får man hjälpa dem på traven. Och att bygga ett tillhåll för insekter är både enkelt och billigt – och du får garanterat valuta för ansträngningen.

vilda-vaxter-skola-syren

Vilda växter-skola: syren

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om den väldoftande syrenens något oväntade användningsområden.

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

 

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.