Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ett dukat julbord

Så väljer du rätt på julbordet

”Det viktigaste är inte vad du äter mellan jul och nyår utan vad du äter mellan nyår och jul”, var det någon förnuftig människa som sa. Men – är du mån om din hälsa och vill hålla formen finns det en del att tänka på. Kureras PT och kostrådgivare Carolin Helt guidar dig runt julbordet.

 

Glädjande nog är mycket av julmaten riktigt nyttig. Det gäller bara att välja rätt.

Ät gärna:


Julskinka
Julskinka är en bra proteinkälla. Ta bort fettkanten så är det riktig smalmat. Tar du osötad stark senap till, ökar du din förbränning ytterligare och det är ju dessutom så gott.

Lax och sill
Lax och sill är feta fiskar med ett sort innehåll av fettsyran omega-3. Omega-3 har många goda effekter på vår hälsa. Vår hjärna behöver omega-3 för att fungera optimalt, det ökar vår fettförbränning och det gör vårt blod mer lättflytande vilket i sin tur minskar riskerna för högt blodtryck och blodproppar. Omega-3 minskar även risken att drabbas av inflammatoriska sjukdomar. Dessa feta fiskar är goda källor till D-vitamin. D-vitamin är viktigt för att bygga upp vårt skelett och immunförsvar. Det har visat sig att D-vitaminbrist ökar risken att drabbas av depressioner. Även vitamin B12 är rikligt förekommande i fisk. Brist på vitamin B12 är ganska vanligt hos äldre och kan leda till sömnbesvär, humörsvängningar, förvirring och demensliknande symtom.
Lutfisk
Lutfisk är däremot en mager fisk med ett högt proteininnehåll. Proteinet i fisk är mycket lättupptagligt för kroppen. Protein hjälper dig att bevara och förbättra din muskelmassa och ökar på så sätt din energiförbrukning. Är du försiktig med såsen så är lutfisk perfekt mat om du vill hålla formen.
Ägg
Ägg är ett riktigt multivitamintillskott: A-vitamin, B-vitaminer, D-vitamin, E-vitamin, folsyra, selen, järn, zink och jod. Förutom alla vitaminer innehåller det även rikligt med protein. Protein är uppbyggt av olika aminosyror. Sammansättningen av aminosyror i ägg är så perfekt anpassat att nästan 100 procent utnyttjas för uppbyggnad i våra kroppar. Proteinet i ägg används som en värdemätare för att mäta protein i andra livsmedel. Hur är det då med kolesterol? Kolesterol är en lipid, ett fettämne som finns naturligt i vår kropp. Kroppen tillverkar själv det mesta av kolesterolet och kosten bidrar med endast en liten del. Motion är det bästa sättet att minska andelen farligt kolesterol i kroppen. Friska personer kan tryggt äta ägg utan att oroa sig för förhöjda kolesterolvärden.
Rödbetor
Rödbetor är riktig superfood. De renar och stärker immunförsvaret. De innehåller mängder av antioxidanter och har ett högt ORAC-värde. Rödbetans fibrer påverkar mag- och tarmfunktionen samt kolesterolnivåerna positivt. Rödbetor har även en leverrenade effekt.
Tips!
Rödbetssallad utan majonnäs.
Blanda hackade rödbetor med naturell yoghurt, hackat äpple och hackad lök. Krydda efter egen smak och tillsätt lite senap. Köp ekologiska inlagda rödbetor om du inte hinner koka rödbetorna från grunden. Snabbt, enkelt, nyttigt och väldigt gott!
Kål
Brysselkål, rödkål, brunkål, grönkål och vitkål, ja kål i alla dess former är bland det nyttigaste du kan äta. Kålen innehåller antioxidanter, betakaroten, C- och E-vitamin. Dessa stärker immunförsvaret och är bra för huden, hjärnan, hjärta och kärl. Äter du kålen rå så har den en avgiftande effekt på tarmsystemet.
Brukar det slinka ner en och annan nubbe vid julbordet? Ät då extra mycket kål. Kålen är, precis som rödbetorna, bra för levern då den har en renande effekt.
Efterrätt
På dessertbordet brukar det finnas många socker- och fettbomber. Är det du som står för värdskapet? Se då till att det finns en fräsch fruktsallad som alternativ. Låt säsongens frukter vara basen. Äpple och apelsin innehåller mycket C-vitamin och lösliga kostfibrer som främjar immunförvar och tarmhälsan. Ostkaka är ett bra alternativ som inte innehåller alltför mycket socker och fett. Det har däremot ett ganska bra proteininnehåll. Var försiktig med sylten och grädden bara.
Julgodis
Även julgodis kan bli nyttigt, om än energirikt. Gör ditt eget godis med nötter, torkad frukt och mörk choklad med minst 70 procent kakaohalt.

 

Ät inte:

Julmust
Julmust och annan läsk är helt onödigt! Massor med socker och extra kalorier utan något som är till nytta för din kropp. Drick vatten till maten, då känner du smakerna allra bäst.
Charkuterier
Julen är för det mesta en enda stor frossa i charkuterier som korvar och patéer. Prinskorv innehåller bara 50-70 procent kött. Resten är bara utfyllnad av mjöl, fett, vatten, salt socker, konserveringsmedel, stabiliseringsmedel och i vissa fall även smakförstärkare.
Industritillverkade köttbullar innehåller ofta bara 65-75 procent kött. Potatis, mjöl, salt och druvsocker tillsätts. Oftast är bullarna förstekta genom fritering. Friteringen ger dåliga fetter som varken hjärna, hjärta eller kärl mår bra av.

 

Ät med måtta:

Janssons frestelse
Janssons frestelse innehåller mycket kolhydrater och mycket mättat fett, vilket i och för sig inte alltid är dåligt. Är du långdistanslöpare eller på annat sätt extremt fysiskt aktiv eller underviktig kanske du kan behöva en hög-kaloridiet. De flesta av oss är inte det.
Ris à la Malta
Samma sak gäller här som vid Janssons. En liten klick är okej men ett gott råd är att inte fylla hela tallriken med det.

 

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.