Blond tjej biter i citron och gör min

Var inte så sur!

Fakta

10 sura livsmedel
Kött
Fisk
Kyckling
Ägg
Alkohol
Kaffe
Te (ej örtte)
Pasta
Mjöl
Socker

10 basiska livsmedel
Citron
Apelsin
Avokado
Mandlar
Spenat
Grönkål
Färsk frukt i allmänhet
Grönsaker i allmänhet
Hirs
Bovete

Det är inte bra för din hälsa att vara sur. Du kan drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, värkande leder samt känna dig trött och utmattad. Ett surt pH-värde gjorde bland annat 54-åriga Lars Kronwall trött och orkeslös. 

Syra- och basbalansen är en av kroppens viktigaste jämvikter.
Olika organ i kroppen har olika pH-värde för att de funktionerna de är ämnade för ska fungera optimalt. Blodet ska till exempel
alltid vara lätt basiskt, skulle det bli för surt reagerar kroppen på samma sätt som vid förgiftning. Inne i kroppens celler är pH-värdet alltid neutralt till lätt basiskt.
– pH-värdet inne i celler och i blodet är starkt kontrollerat. En ökad mängd syra eller bas leder omedelbart till en kompensation från en mängd olika buffringssystem som är utvecklade för att bibehålla pH-värdet på en konstant nivå, säger Ragnar Rylander, professor emeritus i miljömedicin, som har forskat i ämnet.
I magsäcken däremot är pH-värdet surt, vilket det också ska vara för att matsmältningen ska fungera som den ska. Det sura pH-värdet beror på magsyrorna, däribland saltsyran, som är en viktig pusselbit i matsmältningen och ett skydd mot bakterie-, virus- och svampangrepp.

Obalans = Ohälsa
Syra- och basbalansen är ett finkänsligt vågspel där det endast krävs små avvikelser från optimalt pH-värde för att hälsan ska påverkas negativt. Vad som händer då det tillförs mer syra än kroppen kan ta hand om är att syran utsöndras, huvudsakligen i urin eller lagras på platser i kroppen där den inte kan påverka blodet eller cellerna negativt.
– Bindväven är ett ställe där syraöverskott lagras. När detta sker upplever man det som smärta i leder och vävnad. Syrorna påverkar dessutom med stor sannolikhet degenerativa processer i bindväven vilket kan leda till onormala förslitningar i lederna, berättar Ragnar Rylander.
Skelettet är en annan upplagringsplats för överskottssyra.
– Vid upplagring i skelettet frisätts kalcium vilket på sikt leder till benskörhet. Försurning är faktiskt den främsta anledningen till benskörhet, inte kalciumbrist som många tror, säger Ragnar Rylander.
Andra vanliga symptom vid försurning är trötthet, orkeslöshet och utmattning.
– Man kan självklart gå in i väggen av flera orsaker, men symptomen för utbrändhet liknar väldigt mycket de vid försurning, säger Ragnar Rylander.
Andra besvär som uppkommer vid försurning är fibromyalgi, reumatiska besvär, migrän, gikt och njursten. Vid försurning nedsätts också reaktionen på insulin vilket har betydelse för personer med diabetes. Försurning ökar också risken för magnesiumbrist eftersom en sur urin hämmar upptaget av magnesium i njurarna. Magnesiumbristen i sin tur kan ge muskelkramper, sendrag och påverka hjärt- och kärlsjukdomar som exempelvis högt blodtryck.

 

Orsaker till försurning
Våra kroppar producerar kontinuerligt syror. För varje andetag som vi tar, för varje gång vårt hjärta slår och så fort våra muskler arbetar bildas det mängder med biprodukter, däribland syror, som bidrar till att försura våra kroppar.
Stress bidrar också till försurning. Vid stress förbrukas nämligen många viktiga mineraler med basbildande effekt, däribland magnesium. Därutöver påverkar också klimatet vår pH-balans, kyla gör vårt blod surare medan värme gör blodet mer basiskt. Därför är det extra viktigt att vi frusna nordbor äter mer basiskt än vi faktiskt gör.
Den främsta och största anledningen till att vi blir sura är dock våra kostvanor. Vi äter för mycket syrabildande livsmedel helt enkelt. I och med att vi själva producerar syror kontinuerligt, stressar och bor på nordliga breddgrader behöver vi äta betydligt mycket mer basiska livsmedel än vad vi gör.
– Det är framförallt de proteinrika livsmedlen som gör oss sura. Det beror på att när proteiner förbränns i kroppen så bildas det svavelföreningar som är sura, säger Ragnar Rylander.
Andra syrabildande bovar är mjöl- och mjölkprodukter, pasta, socker, kaffe och te (gäller dock ej örtteer).

Surt eller basiskt livsmedel?
Alla livsmedel innehåller i sin naturliga form både syra- och basbildande näringsämnen. Om ett livsmedel är surt eller basiskt beror på de element som blir kvar då livsmedlet förbränts. Är de kvarstående elementen sura sägs livsmedlet vara syrabildande och är det kvarstående elementen basiska sägs livsmedlet vara basbildande.

Kroppens försvar
På grund av att pH-obalans orsakar ohälsa försöker våra kroppar konstant återskapa balans vilket gör att kroppen tar upp basiska näringsämnen som finns lagrat i andra delar av kroppen för att neutralisera syrorna. För att kroppen ska kunna göra sig av med starka syror krävs nämligen att de först neutraliseras.
Det är bara de enklaste syrorna som till exempel citronsyra, askorbinsyra och urinsyra som kroppen direkt kan utsöndra via svett och urin. Vissa enklare syror kan även lämna kroppen direkt via utandningen.
Att kroppen tar lagrade basiska näringsämnen från sig själv är ingen hållbar lösning, det kommer på sikt att ge mineralbrister som leder till andra sjukdomar och ohälsa.

Ät basiskt!
Det bästa sättet att bli av med överskottsyran från kroppen är att tillföra mer basiska och mindre sura näringsämnen och livsmedel. Kroppen slipper då ta lagrade basiska mineraler från sig själv för neutralisering utan kan använda de som tillförs via kosten.
Under en övergångsfas där man misstänker att det finns mycket lagrad syra att driva ut kan även ett bastillskott likt Basica vara till stor nytta. Också olika greenspulver är mycket basiska. Matsmältningsenzymer kan också tillföras för att man ska kunna tillgodogöra sig näringsämnena från maten på bästa sätt.

Tre frågor till Lars Kronwall, 54 år, nöjd användare av Basica Vital.Lars Kronwall utomhus

 

Hur kom det sig att du började med ett pH-neutraliserande tillskott?
– Det skyller jag på dottern, säger Lasse och skrattar. Jag berättade för min dotter Anna att jag känt mig lite si sådär på sistone, varit trött och så vidare. Hon jobbar som hälsorådgivare i en hälsokostbutik och hade sett på nyhetsmorgon att de pratade om att just många som känner sig trötta och hängiga kan vara försurade. Hon gav mig ett par teststickor som jag skulle mäta mitt pH-värde med. De blev knallgula, vilket visade att jag var en riktig surgubbe, skrattar Lasse.

Varför blev det just Basica?
– Det skyller jag också på dottern. Hon jobbar ju med sådana produkter och rekommenderade mig just Basica. Hon sa att den var bra för surgubbar som mig, det var tydligen en av de populäraste produkterna för att bli mer basisk.

Vad har du fått för effekt med Basica?
– Jag känner att jag har fått lite power igen. Jag jobbar ju mycket och så, har ett eget företag och jobbar som hantverkare vilket är ganska krävande. Men det är framförallt tröttheten som jag har märkt störst skillnad på. Jag gjorde ett nytt test bara häromdagen som visade att jag inte är någon surgubbe längre.

Av Johanna Gustafsson


Fakta

10 sura livsmedel
Kött
Fisk
Kyckling
Ägg
Alkohol
Kaffe
Te (ej örtte)
Pasta
Mjöl
Socker

10 basiska livsmedel
Citron
Apelsin
Avokado
Mandlar
Spenat
Grönkål
Färsk frukt i allmänhet
Grönsaker i allmänhet
Hirs
Bovete

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

 

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.