Blond tjej biter i citron och gör min

Var inte så sur!

Fakta

10 sura livsmedel
Kött
Fisk
Kyckling
Ägg
Alkohol
Kaffe
Te (ej örtte)
Pasta
Mjöl
Socker

10 basiska livsmedel
Citron
Apelsin
Avokado
Mandlar
Spenat
Grönkål
Färsk frukt i allmänhet
Grönsaker i allmänhet
Hirs
Bovete

Det är inte bra för din hälsa att vara sur. Du kan drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, värkande leder samt känna dig trött och utmattad. Ett surt pH-värde gjorde bland annat 54-åriga Lars Kronwall trött och orkeslös. 

Syra- och basbalansen är en av kroppens viktigaste jämvikter.
Olika organ i kroppen har olika pH-värde för att de funktionerna de är ämnade för ska fungera optimalt. Blodet ska till exempel
alltid vara lätt basiskt, skulle det bli för surt reagerar kroppen på samma sätt som vid förgiftning. Inne i kroppens celler är pH-värdet alltid neutralt till lätt basiskt.
– pH-värdet inne i celler och i blodet är starkt kontrollerat. En ökad mängd syra eller bas leder omedelbart till en kompensation från en mängd olika buffringssystem som är utvecklade för att bibehålla pH-värdet på en konstant nivå, säger Ragnar Rylander, professor emeritus i miljömedicin, som har forskat i ämnet.
I magsäcken däremot är pH-värdet surt, vilket det också ska vara för att matsmältningen ska fungera som den ska. Det sura pH-värdet beror på magsyrorna, däribland saltsyran, som är en viktig pusselbit i matsmältningen och ett skydd mot bakterie-, virus- och svampangrepp.

Obalans = Ohälsa
Syra- och basbalansen är ett finkänsligt vågspel där det endast krävs små avvikelser från optimalt pH-värde för att hälsan ska påverkas negativt. Vad som händer då det tillförs mer syra än kroppen kan ta hand om är att syran utsöndras, huvudsakligen i urin eller lagras på platser i kroppen där den inte kan påverka blodet eller cellerna negativt.
– Bindväven är ett ställe där syraöverskott lagras. När detta sker upplever man det som smärta i leder och vävnad. Syrorna påverkar dessutom med stor sannolikhet degenerativa processer i bindväven vilket kan leda till onormala förslitningar i lederna, berättar Ragnar Rylander.
Skelettet är en annan upplagringsplats för överskottssyra.
– Vid upplagring i skelettet frisätts kalcium vilket på sikt leder till benskörhet. Försurning är faktiskt den främsta anledningen till benskörhet, inte kalciumbrist som många tror, säger Ragnar Rylander.
Andra vanliga symptom vid försurning är trötthet, orkeslöshet och utmattning.
– Man kan självklart gå in i väggen av flera orsaker, men symptomen för utbrändhet liknar väldigt mycket de vid försurning, säger Ragnar Rylander.
Andra besvär som uppkommer vid försurning är fibromyalgi, reumatiska besvär, migrän, gikt och njursten. Vid försurning nedsätts också reaktionen på insulin vilket har betydelse för personer med diabetes. Försurning ökar också risken för magnesiumbrist eftersom en sur urin hämmar upptaget av magnesium i njurarna. Magnesiumbristen i sin tur kan ge muskelkramper, sendrag och påverka hjärt- och kärlsjukdomar som exempelvis högt blodtryck.

 

Orsaker till försurning
Våra kroppar producerar kontinuerligt syror. För varje andetag som vi tar, för varje gång vårt hjärta slår och så fort våra muskler arbetar bildas det mängder med biprodukter, däribland syror, som bidrar till att försura våra kroppar.
Stress bidrar också till försurning. Vid stress förbrukas nämligen många viktiga mineraler med basbildande effekt, däribland magnesium. Därutöver påverkar också klimatet vår pH-balans, kyla gör vårt blod surare medan värme gör blodet mer basiskt. Därför är det extra viktigt att vi frusna nordbor äter mer basiskt än vi faktiskt gör.
Den främsta och största anledningen till att vi blir sura är dock våra kostvanor. Vi äter för mycket syrabildande livsmedel helt enkelt. I och med att vi själva producerar syror kontinuerligt, stressar och bor på nordliga breddgrader behöver vi äta betydligt mycket mer basiska livsmedel än vad vi gör.
– Det är framförallt de proteinrika livsmedlen som gör oss sura. Det beror på att när proteiner förbränns i kroppen så bildas det svavelföreningar som är sura, säger Ragnar Rylander.
Andra syrabildande bovar är mjöl- och mjölkprodukter, pasta, socker, kaffe och te (gäller dock ej örtteer).

Surt eller basiskt livsmedel?
Alla livsmedel innehåller i sin naturliga form både syra- och basbildande näringsämnen. Om ett livsmedel är surt eller basiskt beror på de element som blir kvar då livsmedlet förbränts. Är de kvarstående elementen sura sägs livsmedlet vara syrabildande och är det kvarstående elementen basiska sägs livsmedlet vara basbildande.

Kroppens försvar
På grund av att pH-obalans orsakar ohälsa försöker våra kroppar konstant återskapa balans vilket gör att kroppen tar upp basiska näringsämnen som finns lagrat i andra delar av kroppen för att neutralisera syrorna. För att kroppen ska kunna göra sig av med starka syror krävs nämligen att de först neutraliseras.
Det är bara de enklaste syrorna som till exempel citronsyra, askorbinsyra och urinsyra som kroppen direkt kan utsöndra via svett och urin. Vissa enklare syror kan även lämna kroppen direkt via utandningen.
Att kroppen tar lagrade basiska näringsämnen från sig själv är ingen hållbar lösning, det kommer på sikt att ge mineralbrister som leder till andra sjukdomar och ohälsa.

Ät basiskt!
Det bästa sättet att bli av med överskottsyran från kroppen är att tillföra mer basiska och mindre sura näringsämnen och livsmedel. Kroppen slipper då ta lagrade basiska mineraler från sig själv för neutralisering utan kan använda de som tillförs via kosten.
Under en övergångsfas där man misstänker att det finns mycket lagrad syra att driva ut kan även ett bastillskott likt Basica vara till stor nytta. Också olika greenspulver är mycket basiska. Matsmältningsenzymer kan också tillföras för att man ska kunna tillgodogöra sig näringsämnena från maten på bästa sätt.

Tre frågor till Lars Kronwall, 54 år, nöjd användare av Basica Vital.Lars Kronwall utomhus

 

Hur kom det sig att du började med ett pH-neutraliserande tillskott?
– Det skyller jag på dottern, säger Lasse och skrattar. Jag berättade för min dotter Anna att jag känt mig lite si sådär på sistone, varit trött och så vidare. Hon jobbar som hälsorådgivare i en hälsokostbutik och hade sett på nyhetsmorgon att de pratade om att just många som känner sig trötta och hängiga kan vara försurade. Hon gav mig ett par teststickor som jag skulle mäta mitt pH-värde med. De blev knallgula, vilket visade att jag var en riktig surgubbe, skrattar Lasse.

Varför blev det just Basica?
– Det skyller jag också på dottern. Hon jobbar ju med sådana produkter och rekommenderade mig just Basica. Hon sa att den var bra för surgubbar som mig, det var tydligen en av de populäraste produkterna för att bli mer basisk.

Vad har du fått för effekt med Basica?
– Jag känner att jag har fått lite power igen. Jag jobbar ju mycket och så, har ett eget företag och jobbar som hantverkare vilket är ganska krävande. Men det är framförallt tröttheten som jag har märkt störst skillnad på. Jag gjorde ett nytt test bara häromdagen som visade att jag inte är någon surgubbe längre.

Av Johanna Gustafsson


Fakta

10 sura livsmedel
Kött
Fisk
Kyckling
Ägg
Alkohol
Kaffe
Te (ej örtte)
Pasta
Mjöl
Socker

10 basiska livsmedel
Citron
Apelsin
Avokado
Mandlar
Spenat
Grönkål
Färsk frukt i allmänhet
Grönsaker i allmänhet
Hirs
Bovete

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.