Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Blond tjej biter i citron och gör min

Var inte så sur!

Fakta

10 sura livsmedel
Kött
Fisk
Kyckling
Ägg
Alkohol
Kaffe
Te (ej örtte)
Pasta
Mjöl
Socker

10 basiska livsmedel
Citron
Apelsin
Avokado
Mandlar
Spenat
Grönkål
Färsk frukt i allmänhet
Grönsaker i allmänhet
Hirs
Bovete

Det är inte bra för din hälsa att vara sur. Du kan drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, värkande leder samt känna dig trött och utmattad. Ett surt pH-värde gjorde bland annat 54-åriga Lars Kronwall trött och orkeslös. 

Syra- och basbalansen är en av kroppens viktigaste jämvikter.
Olika organ i kroppen har olika pH-värde för att de funktionerna de är ämnade för ska fungera optimalt. Blodet ska till exempel
alltid vara lätt basiskt, skulle det bli för surt reagerar kroppen på samma sätt som vid förgiftning. Inne i kroppens celler är pH-värdet alltid neutralt till lätt basiskt.
– pH-värdet inne i celler och i blodet är starkt kontrollerat. En ökad mängd syra eller bas leder omedelbart till en kompensation från en mängd olika buffringssystem som är utvecklade för att bibehålla pH-värdet på en konstant nivå, säger Ragnar Rylander, professor emeritus i miljömedicin, som har forskat i ämnet.
I magsäcken däremot är pH-värdet surt, vilket det också ska vara för att matsmältningen ska fungera som den ska. Det sura pH-värdet beror på magsyrorna, däribland saltsyran, som är en viktig pusselbit i matsmältningen och ett skydd mot bakterie-, virus- och svampangrepp.

Obalans = Ohälsa
Syra- och basbalansen är ett finkänsligt vågspel där det endast krävs små avvikelser från optimalt pH-värde för att hälsan ska påverkas negativt. Vad som händer då det tillförs mer syra än kroppen kan ta hand om är att syran utsöndras, huvudsakligen i urin eller lagras på platser i kroppen där den inte kan påverka blodet eller cellerna negativt.
– Bindväven är ett ställe där syraöverskott lagras. När detta sker upplever man det som smärta i leder och vävnad. Syrorna påverkar dessutom med stor sannolikhet degenerativa processer i bindväven vilket kan leda till onormala förslitningar i lederna, berättar Ragnar Rylander.
Skelettet är en annan upplagringsplats för överskottssyra.
– Vid upplagring i skelettet frisätts kalcium vilket på sikt leder till benskörhet. Försurning är faktiskt den främsta anledningen till benskörhet, inte kalciumbrist som många tror, säger Ragnar Rylander.
Andra vanliga symptom vid försurning är trötthet, orkeslöshet och utmattning.
– Man kan självklart gå in i väggen av flera orsaker, men symptomen för utbrändhet liknar väldigt mycket de vid försurning, säger Ragnar Rylander.
Andra besvär som uppkommer vid försurning är fibromyalgi, reumatiska besvär, migrän, gikt och njursten. Vid försurning nedsätts också reaktionen på insulin vilket har betydelse för personer med diabetes. Försurning ökar också risken för magnesiumbrist eftersom en sur urin hämmar upptaget av magnesium i njurarna. Magnesiumbristen i sin tur kan ge muskelkramper, sendrag och påverka hjärt- och kärlsjukdomar som exempelvis högt blodtryck.

 

Orsaker till försurning
Våra kroppar producerar kontinuerligt syror. För varje andetag som vi tar, för varje gång vårt hjärta slår och så fort våra muskler arbetar bildas det mängder med biprodukter, däribland syror, som bidrar till att försura våra kroppar.
Stress bidrar också till försurning. Vid stress förbrukas nämligen många viktiga mineraler med basbildande effekt, däribland magnesium. Därutöver påverkar också klimatet vår pH-balans, kyla gör vårt blod surare medan värme gör blodet mer basiskt. Därför är det extra viktigt att vi frusna nordbor äter mer basiskt än vi faktiskt gör.
Den främsta och största anledningen till att vi blir sura är dock våra kostvanor. Vi äter för mycket syrabildande livsmedel helt enkelt. I och med att vi själva producerar syror kontinuerligt, stressar och bor på nordliga breddgrader behöver vi äta betydligt mycket mer basiska livsmedel än vad vi gör.
– Det är framförallt de proteinrika livsmedlen som gör oss sura. Det beror på att när proteiner förbränns i kroppen så bildas det svavelföreningar som är sura, säger Ragnar Rylander.
Andra syrabildande bovar är mjöl- och mjölkprodukter, pasta, socker, kaffe och te (gäller dock ej örtteer).

Surt eller basiskt livsmedel?
Alla livsmedel innehåller i sin naturliga form både syra- och basbildande näringsämnen. Om ett livsmedel är surt eller basiskt beror på de element som blir kvar då livsmedlet förbränts. Är de kvarstående elementen sura sägs livsmedlet vara syrabildande och är det kvarstående elementen basiska sägs livsmedlet vara basbildande.

Kroppens försvar
På grund av att pH-obalans orsakar ohälsa försöker våra kroppar konstant återskapa balans vilket gör att kroppen tar upp basiska näringsämnen som finns lagrat i andra delar av kroppen för att neutralisera syrorna. För att kroppen ska kunna göra sig av med starka syror krävs nämligen att de först neutraliseras.
Det är bara de enklaste syrorna som till exempel citronsyra, askorbinsyra och urinsyra som kroppen direkt kan utsöndra via svett och urin. Vissa enklare syror kan även lämna kroppen direkt via utandningen.
Att kroppen tar lagrade basiska näringsämnen från sig själv är ingen hållbar lösning, det kommer på sikt att ge mineralbrister som leder till andra sjukdomar och ohälsa.

Ät basiskt!
Det bästa sättet att bli av med överskottsyran från kroppen är att tillföra mer basiska och mindre sura näringsämnen och livsmedel. Kroppen slipper då ta lagrade basiska mineraler från sig själv för neutralisering utan kan använda de som tillförs via kosten.
Under en övergångsfas där man misstänker att det finns mycket lagrad syra att driva ut kan även ett bastillskott likt Basica vara till stor nytta. Också olika greenspulver är mycket basiska. Matsmältningsenzymer kan också tillföras för att man ska kunna tillgodogöra sig näringsämnena från maten på bästa sätt.

Tre frågor till Lars Kronwall, 54 år, nöjd användare av Basica Vital.Lars Kronwall utomhus

 

Hur kom det sig att du började med ett pH-neutraliserande tillskott?
– Det skyller jag på dottern, säger Lasse och skrattar. Jag berättade för min dotter Anna att jag känt mig lite si sådär på sistone, varit trött och så vidare. Hon jobbar som hälsorådgivare i en hälsokostbutik och hade sett på nyhetsmorgon att de pratade om att just många som känner sig trötta och hängiga kan vara försurade. Hon gav mig ett par teststickor som jag skulle mäta mitt pH-värde med. De blev knallgula, vilket visade att jag var en riktig surgubbe, skrattar Lasse.

Varför blev det just Basica?
– Det skyller jag också på dottern. Hon jobbar ju med sådana produkter och rekommenderade mig just Basica. Hon sa att den var bra för surgubbar som mig, det var tydligen en av de populäraste produkterna för att bli mer basisk.

Vad har du fått för effekt med Basica?
– Jag känner att jag har fått lite power igen. Jag jobbar ju mycket och så, har ett eget företag och jobbar som hantverkare vilket är ganska krävande. Men det är framförallt tröttheten som jag har märkt störst skillnad på. Jag gjorde ett nytt test bara häromdagen som visade att jag inte är någon surgubbe längre.

Av Johanna Gustafsson


Fakta

10 sura livsmedel
Kött
Fisk
Kyckling
Ägg
Alkohol
Kaffe
Te (ej örtte)
Pasta
Mjöl
Socker

10 basiska livsmedel
Citron
Apelsin
Avokado
Mandlar
Spenat
Grönkål
Färsk frukt i allmänhet
Grönsaker i allmänhet
Hirs
Bovete

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

 

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

 

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.