Foto: Idrottens kraft:

Var med och fira nationella Fredagsfysdagen

Fakta

Fredagsfys i Sverige har till syfte att inspirera barn och ungdomar till ökad rörelse och en sundare sockerkonsumtion, genom att fräscha upp fredagsmyset och ge den en mer modern tappning. Verksamheten bedrivs inom ramen för Hälsofrämjandet och finansieras delvis genom Postkodsstiftelsen.  Läs mer på Fredagsfys Sveriges hemsida.

Från och med 2019 kommer enationella Fredagsfysdagen uppmärksammas tredje fredagen i september varje år.

Är du lärare eller förälder och vill hjälpa barnen till hälsosammare vanor och bättre förutsättningar i skolan? Då ska du uppmärksamma den här dagen lite extra. 20 september i år instiftas nämligen nationella Fredagsfysdagen av Susanna Almström – kvinnan bakom ”Skolmatslyftet en sockersmart skola” och ”Fredagsfys Sverige”.

Idén med fredagsfys började som ett privat initiativ av Susanna Almström – som redan var aktiv med kampanjen ”Skolmatslyftet” – som en motreaktion mot det sockerstinna fredagsmyset och passivt stillasittande i TV-sofforna. Istället ville hon börja med att aktivera den egna familjen. Något som slog väl ut och snabbt spred sig i bekantskapskretsen. Det dröjde heller inte längre innan det blev en del av Susannas arbete inom Hälsofrämjandet och började spridas till skolor och förskolor, främst i Haninge kommun men nu fem år senare finns det på runt om i hela Stockholm och på ett par platser i övriga landet.

Fått stöd av postkodstiftelsen
Tack vare ett rejält tillskott i kassan från Postkodstiftelsen, kan Susanna ihop med kollegan Emilie Johansson hjälpa fler skolor att komma med i programmet.

 

Fredagsfys innebär att tid avsättes varje fredag för rörelse och gemenskap, i det ingår även att öka medvetandet kring socker och lära sig mer om sockerfria alternativ och ge mer utrymme på skolorna och ta bort socker i form av läsk, godis och bullar både i skolcafeterierna och i personalrummen. Men det stannar inte där, rörelse introduceras även som en del av lektionerna och på de flesta av de i runda slängar 60-talet skolor som hittills medverkat i programmet reser sig numera eleverna upp ungefär var 20:e minut och rör på sig även under lektionstid. Något som ihop med det helhetsgrepp som Fredagsfys Sverige erbjuder, bland annat har bidragit till förbättrade studieresultat på flera håll, genom att det ger ökad koncentration och ett större lugn i klassrummet.

LÄS OCKSÅ: Osunda matvanor tidigt bäddar för hög alkoholkonsumtion

Behövs alternativ till sockerdagarna
Och nu har Susanna alltså instiftat Fredagsfysdagen som kommer infalla tredje fredagen i september årligen, i hopp om att få fler att skifta från fredagsmys till fys.
– Vi tycker att det behövdes lite bättre alternativ till alla sockerstinna dagar i almanackan, säger Susanna.
Det unika med Fredagsfys är att man tar ett helhetsgrepp och inkluderar både nyttigare godis och snacks samt träning och rörelse.
– Fysisk aktivitet är jätteviktigt men det är lika viktigt hur vi vägleder våra barn när det kommer till vad de stoppar i munnen, säger Susanna och understryker att det ska vara roligt.

LÄS OCKSÅ: Trots vändande trend – unga äter för lite frukt och grönt

Del av ”Generation pepp”
Antalet skolor som tar del av satsningen bara ökar, bara i höst kommer 20 nya skolor gå med och i vår räknas minst lika många tillkomma.
– Just nu jagar vi faktiskt fler skolor och förskolor ute i landet som vill var med, säger Susanna.
Inte för att det råder brist på intresse men tanken är nu att nå ut till fler platser i landet och Susanna berättar att de fått två förfrågningar från trakterna runt Dorotea, något som gör det möjligt för dem att åka. Är det bara en skola kan det bli svårt och kostsamt men om flera skolor går samman kommer de gärna förklarar hon.

Hittills har de inte behövt göra något för att marknadsföra programmet, tvärtom har det hittills varit skolorna son tagit kontakt och visat intresse men nu satsar de alltså lite hårdare på att nå ut i hela landet. Något de bland annat får av hjälp med från kronprins Daniels satsning ”Generation pepp”, där Hälsofrämjandet tillhör en av pepparna.
– Vi medverkade på deras peppdag i Hagaparken härom helgen.
Som en del av satsningen kommer även Susanna i vår ta Fredagsfys till Geneve, dit de blivit inbjudna av Svenska skolan. Något hon hoppas ska leda till att Fredagsfys kommer sprida sig till fler av Svenska skolans internationella skolor.

LÄS OCKSÅ: Ann Fernholm: "Så farligt kan sockret vara"

Arbetar i flera etapper
Arbetet med fredagsfys är uppdelat i olika etapper som börjar med att Susanna och Emilie kommer ut till skolan, och bland annat föreläser om socker, sedan får deltagarna lära sig om bättre alternativ. Då får alla vara med, även skolmatspersonalen och cafeterian.
Den fysiska biten är aldrig några problem, de flesta förstår fördelarna att röra på sig medan sockret har varit lite svårare för vissa att ta till sig, berättar Susanna som menar att det är viktigt att ha med båda bitarna.
– Nu har det börjat lossna även där. Det är mycket enklare nu än det var för några år sedan och vi får med oss gruppen mycket snabbare säger Susanna.

Efter att skolan genomgått alla etapper erbjuds stöttning och nätverkande och Susanna och Emilie brukar när de har möjlighet också försöka följa upp med besök.
– Men egentligen släpper vi stafettpinnen till pedagogerna som får ta över och göra på sitt sätt, något som oftast går bra berättar Susanna.
Men med kravet att de pratar med barnen om fredagsfys och anordnar aktiviteter minst en gång i veckan på fredagarna och gärna mer. Det är något skolan får förbinda sig till när de går med i programmet berättar hon
– Varje fredag ska det stå på schemat att det är fredagsfys.
Det viktiga är att det också kombileras med mys för att få en positiv laddning – men mys på ett annat sätt, förklarar Susanna.
Till stöd har skolorna pepp och recept som bland annat finns att hämta på Fredagsfys hemsida, information som är tillgänglig för alla som är intresserade.

 

LÄS OCKSÅ; Tunga argument för åldersgräns på energidrycker

Tacksamhet för förändringen
I de flesta fall efterlevs åtagandena, då de flesta är tacksamma för de positiva förändringar som Fredagsfys och Sockersmart skola inneburit för skolorna, för både lärare och elever. Glädjen att slippa bullar och vetelängder i lärarrummet vet inga gränser berättar Susanna.
– Personalen är ofta stolt över att de jobbar på det här sätter och vägleder barnen till hälsosammare val, säger hon.
Förskolor är absolut lättast att jobba med förklarar Susanna, då det ofta är en mindre organisation vilket gör det lättare att genomföra förändringar.
– Och det är bra att vi lär de allra minsta att göra rätt från början.

Vill att alla ska fira
Fredag den 20 september vill Susanna att alla ska uppmärksamma Fredagsfys, inte bara skolor och förskolor.
– Vi vill att man ska fira i hemmen och på företag, säger Susanna som själv kommer stå på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge, som med sina cirka 2300 elever är den enda gymnasieskolan som är med.
– Där kommer vi stå och manifestera för de här två frågorna säger Susanna och syftar på rörelse och socker.

Positiva resultat på nationella proven
Avslutningsvis berättar Susanna att man även lyckats skapa lite medial uppmärksamhet och väntar besök både från lokalradio och tidningar. En låg- och mellanstadieskola som väntar besök har som följd av sin medverkan i programmet ökat antalet elever som får godkänt i nationella provet från 46 till 94 procent.
– Det är klart att det inte bara har med fredagsfys och det sockermarta arbetet att göra säger Susanna, de har även väldigt bra lärare. Men den stora skillnaden har inträffat efter att de bland annat tagit in rörelse på lektionerna berättar en stolt Susanna Almström.

Av Nina Törmark


Fakta

Fredagsfys i Sverige har till syfte att inspirera barn och ungdomar till ökad rörelse och en sundare sockerkonsumtion, genom att fräscha upp fredagsmyset och ge den en mer modern tappning. Verksamheten bedrivs inom ramen för Hälsofrämjandet och finansieras delvis genom Postkodsstiftelsen.  Läs mer på Fredagsfys Sveriges hemsida.

Från och med 2019 kommer enationella Fredagsfysdagen uppmärksammas tredje fredagen i september varje år.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

 

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

 

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.

Sober October: Ta en vit månad för din egen skull

Kurera debatt

Med hösten flyttar aktiviteter och umgänge inomhus. Mycket är kopplat till alkohol som after work med kollegorna, middagar med vin eller krogkvällen med vännerna. Det är frestande enkelt att slå på alkoholens autopilot som en genväg till att ha trevligt, skriver Johnny Mostacero förbundsordförande IOGT-NTO i denna debattartikel där han uppmanar att haka på traditionen med sober october och ta en vit månad.

 

tjej med ont i magen

Så blir du vän med din IBS-mage

Kost

Stress och allergier är vanliga anledningar till en ledsen mage, men när problemen inte går över då kan det bero på något annat. Lider du av illamående, ont i magen, gaser och diarré? Då kan du ha IBS, Irritable Bowl Syndrome.