Två personer ute i längdskidspåret i vackert väder

Tänk på hjärtat – börja konditionsträna

Är det jobbigt att gå i trappor? Blir du helt slut av att leka med barnen eller av att springa till bussen?
Dålig kondition gör sig påmind på många sätt i vardagen.
Kureras personliga tränare Carolin Helt skriver om de fördelar en god kondition kan ge. 

Den viktigaste av kroppens alla muskler är hjärtat. ”Kroppens motor” pumpar runt blodet i kroppen och är grunden för hela vår existens. Genom konditionsträning vårdar vi det på allra bästa sätt. Kondition är kroppens förmåga att ta upp syre i blodet och transportera det till musklerna där det används till energibildning. Förmågan att ta upp syre är direkt kopplad till den fysiska hälsan.

Starkare hjärtmuskel och mer balanserat kolesterol
Bättre kondition betyder att hjärtmuskeln blir starkare och inte behöver slå lika många slag per minut. Pulsen blir alltså lägre och hjärtat slits mindre. Vid konditionsträning stimuleras nyskapandet av kapillärer, de allra minsta blodkärlen. Detta innebär bland annat att energitillförseln till musklerna blir mer effektiv. Vi blir också av med en del av det onda/läskiga kolesterolet, LDL, och balansen mellan LDL och HDL, det goda/härliga kolesterolet förbättras.

 

Blir smartare
En annan fördel är att blodvolymen och lungkapaciteten ökar, vilket påverkar syresättningen positivt. Konditionsträning på låg- till medelintensiv nivå ger också sänkta nivåer av stresshormoner, bättre psykisk balans och ett stärkt immunförsvar. Vi blir faktiskt smartare av att träna upp vår kondition. Inlärningsförmåga, minne och koncentrationen förbättras. Sömnkvaliteten ökar och vi blir piggare. Löpning, aerobics och andra aktiviteter som innebär stötar och hopp, ger även ett starkare skelett.

Hur mycket och ofta bör vi träna för att få alla dessa positiva effekter?
– Kondition är en färskvara. Redan efter en veckas vila börjar syreupptagningsförmågan att avta. För att öka konditionen (syreupptagningsförmågan) krävs regelbunden träning, minst två gånger i veckan, med medelhög intensitet. Det är pulsen som styr intensiteten.
Vid 20 års ålder har man vanligtvis en maxpuls på 170-210 slag per minut. Därefter sjunker den med i genomsnitt ett slag per år. En och samma person kan ha olika maxpuls inom olika aktiviteter. Skillnaderna beror bland annat på hur många stora muskelgrupper som är involverade i aktiviteten. Maxpulsen vid löpning är högre än vid cykling eftersom överkroppen i princip är statisk vid cykling.
För den vanlige motionären är det inte nödvändigt att veta sin exakta maxpuls.

Förbättrad uthållighet
Mjölksyra är en naturlig nedbrytningsprodukt som bildas vid hård träning då tillgången på syre inte räcker till. Mjölksyran är inte farlig för kroppen, men både styrka och uthållighet försämras. Vid högintensiv intervallträning förbättras musklernas förmåga att göra sig av med mjölksyran och uthålligheten förbättras.

Vilken konditionsträning är då bäst?
– Den träning som du tycker är rolig. Ska träningen bli en självklar del av vardagen måste den vara något du ser fram emot, inte något som du ogillar. Avskyr du löpning är det kanske inte det du bör börja med, även om det är en väldigt effektiv träningsform.
Att alternera träningsformer är det allra bästa för att undvika skador och för att bygga upp kroppen på ett sunt sätt. Gå inte ut för hårt! Börja på en nivå som ger en skön upplevelse och öka sedan successivt.

 

Oändliga möjligheter
Innebandy, cykling, snabba promenader, skidåkning, dans och aerobics är bra alternativ. Eller varför inte pröva några av de olika konditionsmaskiner som finns på alla bättre gym idag? Möjligheterna är många. Med regelbunden, rolig och varierad träning får vi de allra bästa resultaten. Med god kondition blir vardagen så mycket lättare och vi får ut mer av livet!

Pulsträning - Räkna ut din maxpuls på ett enkelt sätt

Män: 220 - ålder
Kvinnor: 226 - ålder
Obs! Detta är bara en schablon och kan variera.

50-60 procent av maxpuls.
Mycket lågintensiv träning.
Uppvärmning eller mycket lätt träning som exempelvis promenader. På den här nivån är det lätt att föra ett samtal.

60-70 procent av maxpuls.
Lågintensiv träning.
Konditionen tränas samtidigt som kroppen använder en stor andel fett som bränsle. Samtala går men det är något ansträngt.

 

70-80 procent av maxpuls.
Medelintensiv träning.
På denna nivå förbättras uthålligheten och lungorna blir starkare. Mer kolhydrater än fett förbränns (dock lika mkt fett som vid lågintensiv under samma tid). Du får en efterförbränning som kan vara upp till 48 timmar efter avslutat pass.

80-90 procent av maxpuls.
Högintensiv träning.
Riktigt ansträngande träning. Här förbättras syreupptagningsförmågan och mjölksyratåligheten. Denna typ av träning bör varvas med lågintensiv för att undvika överträning.

90-100 procent av maxpuls.
Högintensiv elitnivå.
Stentuff träning med höga mjölksyranivåer. Används som högintensiva intervaller för de som är vana vid träning på högre intensitet.

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

 

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

 

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

 

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning