Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Till synes deppig medelålders man med huvudet i hälnderna

Vår tarmflora avgörande för vår psykiska hälsa

Visste du att...

* Probiotika är levande nyttiga bakterier som när de tillförs i tillräcklig mängd medför hälsovinster för konsumenten. (Källa: WHO).

Redan på 1820-talet såg den amerikanske kirurgen William Beaumont en stark koppling mellan känslor som rädsla och ilska och magens välmående. Dessa iakttagelser publicerade han i boken ”Experiments and Observations on the Gastric Juice and the Physiology of Digestion 1833.

En del forskning indikerar också att tarmfloran spelar en roll vid andra sjukdomar och tillstånd som schizofreni, autism, ADHD, Crohns sjukdom, Ulcerös kolit, Reumatoid Artrit,
Parkinson och Alzheimers för att nämna några.
Källa: Näringsterapeut Mikaela Bjerring

Visste du att
...mellan 180 till 300 miljoner av världens befolkning lider av nedstämdhet och depression enligt WHO?
...och att det går att förbättra sin tarmflora genom att tillföra den goda bakterier? Läs mer om hur här.

Exempel på bra kvalitativa probiotikaprodukter är Lactovitalis, Ultraflora, Ultra Duo Dophilus och LactiPlus. Finns i hälsofackhandeln.

Hur vår hjärna mår bestäms till stor del av vår tarmflora. 
Det är inte första gången forskare dragit denna slutsats. Nu kopplar en studie mag- och tarmproblem till psykisk ohälsa till vår tarmflora.
Den australiska studien visar även på ökad risk att utveckla psykisk ohälsa för personer med IBS.

Mår magen bra mår även hjärnan bra, skulle man kunna säga. Sambandet mellan tarmfloran och hjärnan har på senare år varit av stort intresse för forskare. Bland annat har man kunnat förknippa bakteriesammansättningen i tarmen med en rad sjukdomar och man har sett att en balanserad tarmflora spelar en betydande roll för vår mentala hälsa.

► Läs också: Probiotika minskar negativa tankar

Tarmfloran påverkar hjärnan
Tarmflorans betydelse för vår hälsa, såväl vår fysiska som vår psykiska hälsa, har de senaste fem, tio åren diskuterats allt mer. Och forskare världen över är nu överens, våra tarmbakterier har en enorm påverkan för vår hälsa, inte minst påverkar den våra tankar, vårt beteende och vårt mentala välmående.

 

Tarmens bakterieflora och hjärna anses av forskare ha ett väldigt starkt samband. Bland annat kommunicerar bakterierna i tarmen med vår hjärna och vårt nervsystem, vilket i sin tur påverkar vår psykiska hälsa. Men - mikrober kan störa balansen i hjärnan, och så pass mycket att man kan utveckla depression, ångest och försämrat minne. Forskare har dock samtidigt sett att man genom att tillföra tarmen "goda" bakterier kan förhindra detta.

► Läs också: Fredrik Paulún om tarmflorans vikt för magen – och allmänhälsan

"Serotonin bildas till 95 procent i mage-tarm"
Skadliga tarmbakterier kan övermanna hjärnan och påverka vårt psykiska mående. Detta tros bero på tarmens bakterier utsöndrar en mängd signalsubstanser vilka tar över kontrollen av hormonproduktionen i hjärnan. Till exempel har forskare upptäckt att den största delen av signalsubstansen serotonin produceras i just tarmen.
– Kroppens lyckohormon serotonin bildas till 95 procent i vår mage-tarm och är beroende av en god tarmflora. Till skillnad mot vad många tror bildas serotonin bara till fem procent av hjärnan. Brist på serotonin är största anledningen till depression, bekräftar även hälsocoachen och föreläsaren Johanna Bjurström när Kurera pratar med henne i samband med en intervju.

En del av de signalsubstanser som utsöndras i tarmen tas upp av blodet och transporteras vidare till hjärnan där de påverkar våra tankar, vårt humör och vårt mentala välbefinnande.
Nerverna på utsidan av tarmen får hjälp av andra signalsubstanser att producera nervsignaler som leder till hjärnan. På detta sätt kan våra tarmbakterier alltså påverka och styra vår psykiska hälsa.

► Läs också: 17 fakta och forskning om goda bakterier

En direkt koppling mellan mage- och tarmproblem och psykisk ohälsa
Att vår psykiska hälsa påverkas mycket av vår tarmflora är en slutsats forskare dragit flera gånger tidigare. I en australisk studie publicerad i juli 2016 konstaterar även forskare att psykiska problem är vanligare hos personer med mag- och tarmproblem. Forskarna vid University of Newcastle i Australien skriver att det finns en direkt koppling mellan mage- och tarmproblem och psykisk ohälsa.
Forskarna följde under ett år 1 900 personer i en kontrollstudie. Under den tid studien pågick uppstod mag- och tarmproblem först, följda av olika former av psykisk ohälsa i två av tre fall. I en tredjedel av fallen noterade forskarna dock det omvända, att de psykiska problemen kom först, följda av mag- tarmproblemen.

 

► Läs också: Ny forskning: Tarmbakteriernas inverkan på ADHD och autism

30 procent högre risk för IBS hos personer med psykisk ohälsa
Forskarna fann att deltagare som redan led av psykiska besvär när studien påbörjades visade sig löpa 30 procent högre risk än andra att drabbas av IBS under det år som studien pågick.
Forskarna kunde även se en signifikant ökad risk för det motsatta, det vill säga att personer med IBS utvecklade psykisk ohälsa.
Nicholas Talley, studiens forskningsledare, summerar i resultatrapporten att resultaten är ett genombrott när det gäller att öka förståelsen av IBS - och att det även är ett genombrott att man kunnat påvisa att ångest, depression och psykisk ohälsa av olika slag hänger ihop med hälsan i mage och tarm.
Samma australiska forskargrupp har tidigare sett liknande resultat när man under 12 år följde patienter i epidemiologiska observationsstudier. Den senare studien anses dock vara mer kontrollerad.

► Läs också: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Lyssna på hjärnforskaren Katarina Gospic
Magen har ett nervsystem som påverkar oss mer än vad vi tror. Hjärnforskaren Katarina Gospic berättar mer om hur tarmfloran påverkar vår hjärna i ett inslag hos Malou i TV4. Du kan se klippet här.

 


Fakta

Tarmfloran påverkar bland annat:
Immunförsvaret
Allergier
Vikten
Risken för diabetes typ 2
Vår psykiska hälsa

4 "goodies" för din tarm:
1. Fibrer (prebiotika)
2. Mjölksyrebakterier (Probiotika)
3. Antioxidanter (av typen polyfenoler)
4. Syrade grönsaker och yoghurt (fermenterat)

3 no-no´s för din tarm:
1. Antibiotika
2. Raffinerat socker
3. Tillsatser
Källa: Fredrik Paulún

Av Redaktionen 

Källor och referenser:
Hadhazy, A. Think Twice: How the Gut’s “Second Brain” Influences Mood and Well-Being. Scientific American (2010-02-12)
Friedman, L S (red.) The Sensitive Gut. Special Health Report. Harvard Medical School. Harvard Health Publications, 2010.
N. A. Koloski, M. Jones, N. J. Talley. Evidence that independent gut-to-brain and brain-to-gut pathways operate in the irritable bowel syndrome and functional dyspepsia: a 1-year population-based prospective study AP&T - Alimentary Pharmacology & Therapeutics 22 July 2016

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Visste du att...

* Probiotika är levande nyttiga bakterier som när de tillförs i tillräcklig mängd medför hälsovinster för konsumenten. (Källa: WHO).

Redan på 1820-talet såg den amerikanske kirurgen William Beaumont en stark koppling mellan känslor som rädsla och ilska och magens välmående. Dessa iakttagelser publicerade han i boken ”Experiments and Observations on the Gastric Juice and the Physiology of Digestion 1833.

En del forskning indikerar också att tarmfloran spelar en roll vid andra sjukdomar och tillstånd som schizofreni, autism, ADHD, Crohns sjukdom, Ulcerös kolit, Reumatoid Artrit,
Parkinson och Alzheimers för att nämna några.
Källa: Näringsterapeut Mikaela Bjerring

Visste du att
...mellan 180 till 300 miljoner av världens befolkning lider av nedstämdhet och depression enligt WHO?
...och att det går att förbättra sin tarmflora genom att tillföra den goda bakterier? Läs mer om hur här.

Exempel på bra kvalitativa probiotikaprodukter är Lactovitalis, Ultraflora, Ultra Duo Dophilus och LactiPlus. Finns i hälsofackhandeln.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nina Funke

Nina Gunke: “Jag måste acceptera min Alzheimers”

Intervju

Hon är känd från roller i allt från Hedebyborna till Skilda världar och har spelat på landets största teaterscener. Men för en skådespelare är minnet ett av de viktigaste redskapen – så när Nina Gunke fick Alzheimers rämnade hennes värld. Hon isolerade sig och skämdes över sin diagnos. Men inte längre. Idag jobbar hon aktivt på att acceptera sin sjukdom och vill med sin historia hjälpa andra.

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när det har gått lite tid sedan vi ätit julmaten kanske det känns som att det är dags att äta lite mindre och lite sundare. Ibland är det svårt att få in regelbundenhet och hälsosammare matvanor, men det finns bra knep för det. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, tipsar om hur vi kan hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

några personer lyfter vikter

Hoppa över din träning om du är stressad

TRÄNING

Om du känner dig stressad efter en jobbig arbetsdag kan det kännas skönt att träna – då brukar stressen rinna av. Men om du  känner hög psykologisk stress och samtidigt tränar hårt, då får du inte alls ut lika mycket av träning. Dessutom kan du skada dig. Dra ner på träningsintensiteten och ge dig tid till återhämtning när huvudet är överbelastat.

Collage: händer som smörjer in sig och 5 handkrämer

Skönhetspanelen testar: Handkräm

Hud

Vinter och förkylningstider innebär att vi tvättar händerna extra flitigt. En riktigt bra handkräm som vårdar, mjukgör, stärker och återfuktar är ett måste. Vi har testat fem naturliga och ekologiska handkrämer. Vilken passar oss som hand i handske?

En flaska vitt vin och hand som håller för ett halvfullt vinglas

3 hälsovinster med en vit månad

Hälsa

Tillhör du de som redan har tagit, eller är sugen på att ta en ”vit månad”? Då tänker du rätt, för det finns många fördelar med att skippa drickande. Bland annat en minskad risk för hjärt-kärlsjukdom och en rad cancerformer. Dessutom kan du gå ner i vikt om du behöver det.

 

ginkgo biloba

Bladen som kan ge bättre minne

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

Ny metod att snabbt släppa svårkontrollerad ilska

Mental hälsa

Plötsliga utbrott, ilska och vrede som är svår att kontrollera – ett plötsligt sinnestillstånd som efter ett utbrott kan skapa och skuld hos den som skrikit åt någon. Men nu har forskare i Örebro hittat en kombinationsmetod som gör att arga personer kan hantera sin vrede betydligt bättre på bara en månad.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

kvinna hänger över printer

Därför sov svensken sämre förra året

Hälsa

Det förskrivs allt mer sömntabletter till svensken. En ny Sifo-undersökning visar att sju av tio haft svårt att sova det senaste året. Anledningen till den dåliga nattsömnen berodde ofta på konflikter i nära relationer och oro för världsläget.

 

Leende kvinna i mössa i vinterlandskap

Slipp torr och narig vinterhud

Hud

När vinden viner, snön piskar och det är minusgrader ute behöver vi vårda huden extra mycket. Men hur gör vi det bäst? Och i vilken ordning ska vi använda hudvårdsprodukterna, om vi har flera? Här är knepen för att slippa torr och narig vinterhy.

Två foton: Jessie Inchauspé och ägg, avokado och apelsin på tallrik

Balansera ditt blodsocker – bli friskare och piggare!

Kost

Trött, konstant sug eller hunger, hudproblem eller övervikt som vägrar ge med sig? Det kan bero på höga blodscockertoppar – vilket på sikt kan leda till ohälsa och sjukdom. Men lösningen handlar inte om tuffa dieter, utan om i vilken ordning du äter din mat och vad du gör före och efter måltiden. Det menar bokaktuella biokemisten Jessie  Inshauspé, även känd som "Glucose Goddess".

Röd linsgryta med grön chilisås

Värmande indisk linssoppa med rostade frön

Recept

Den perfekta rätten när det är kallt och regnar eller snöar ute! Indisk mat är både färgstark, hälsosam och god och denna linssoppa är inget undantag. Full med välgörande kryddor och toppad med knapriga frön och lite sting i form av en grön chilisås.

Därför ska du äta zink

Kost

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

 

Dags att skapa nya träningsrutiner

TRÄNING

Efter jul- och nyårshelgerna och massor av ätande känns det naturligt och lite skönt att få komma in i nya vanor. Försök komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Även din mentala hälsa mår bra av aktivitet.

kvinna tar sig i sitt knä

Ingefära och gurkmeja för värkande leder

Leder

Inom folkmedicinen har gurkmeja och ingefära använts var för sig för sina hälsobringande egenskaper vid bland annat ledvärk. Tillsammans blir de inte bara dubbelt så bra – de förstärker varandra. Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap berättar varför relativt små doser räcker för att dämpa smärta i inflammerade leder.

 

Närbild på kvinna som applicerar cerat på läpparna

Så tacklar du torra vinterläppar

Hud

Vinter innebär inte bara kyla utan även torr luft både ute och inne. Huden och inte minst läpparna kan bli extra torra – och vips är narigheten ett faktum. Så här gör du för att behålla mjuka, återfuktade läppar vintern ut!

pimpett med olja

D-vitamin och fiskolja kan motverka autoimmuna sjukdomar

Forskning

Ett dagligt intag av D-vitamin- och fiskoljetillskott kan bidra till att skydda personer, 50 år och uppåt, från att utveckla autoimmuna sjukdomar som reumatoid artrit, psoriasis, sköldkörtelsjukdomar och en inflammatorisk sjukdom som orsakar muskelsmärta och stelhet i axlar och höfter. Det visar en amerikansk studie på drygt 25 000 personer.