Till synes deppig medelålders man med huvudet i hälnderna

Vår tarmflora avgörande för vår psykiska hälsa

Visste du att...

* Probiotika är levande nyttiga bakterier som när de tillförs i tillräcklig mängd medför hälsovinster för konsumenten. (Källa: WHO).

Redan på 1820-talet såg den amerikanske kirurgen William Beaumont en stark koppling mellan känslor som rädsla och ilska och magens välmående. Dessa iakttagelser publicerade han i boken ”Experiments and Observations on the Gastric Juice and the Physiology of Digestion 1833.

En del forskning indikerar också att tarmfloran spelar en roll vid andra sjukdomar och tillstånd som schizofreni, autism, ADHD, Crohns sjukdom, Ulcerös kolit, Reumatoid Artrit,
Parkinson och Alzheimers för att nämna några.
Källa: Näringsterapeut Mikaela Bjerring

Visste du att
...mellan 180 till 300 miljoner av världens befolkning lider av nedstämdhet och depression enligt WHO?
...och att det går att förbättra sin tarmflora genom att tillföra den goda bakterier? Läs mer om hur här.

Exempel på bra kvalitativa probiotikaprodukter är Lactovitalis, Ultraflora, Ultra Duo Dophilus och LactiPlus. Finns i hälsofackhandeln.

Hur vår hjärna mår bestäms till stor del av vår tarmflora. 
Det är inte första gången forskare dragit denna slutsats. Nu kopplar en studie mag- och tarmproblem till psykisk ohälsa till vår tarmflora.
Den australiska studien visar även på ökad risk att utveckla psykisk ohälsa för personer med IBS.

Mår magen bra mår även hjärnan bra, skulle man kunna säga. Sambandet mellan tarmfloran och hjärnan har på senare år varit av stort intresse för forskare. Bland annat har man kunnat förknippa bakteriesammansättningen i tarmen med en rad sjukdomar och man har sett att en balanserad tarmflora spelar en betydande roll för vår mentala hälsa.

► Läs också: Probiotika minskar negativa tankar

Tarmfloran påverkar hjärnan
Tarmflorans betydelse för vår hälsa, såväl vår fysiska som vår psykiska hälsa, har de senaste fem, tio åren diskuterats allt mer. Och forskare världen över är nu överens, våra tarmbakterier har en enorm påverkan för vår hälsa, inte minst påverkar den våra tankar, vårt beteende och vårt mentala välmående.

 

Tarmens bakterieflora och hjärna anses av forskare ha ett väldigt starkt samband. Bland annat kommunicerar bakterierna i tarmen med vår hjärna och vårt nervsystem, vilket i sin tur påverkar vår psykiska hälsa. Men - mikrober kan störa balansen i hjärnan, och så pass mycket att man kan utveckla depression, ångest och försämrat minne. Forskare har dock samtidigt sett att man genom att tillföra tarmen "goda" bakterier kan förhindra detta.

► Läs också: Fredrik Paulún om tarmflorans vikt för magen – och allmänhälsan

"Serotonin bildas till 95 procent i mage-tarm"
Skadliga tarmbakterier kan övermanna hjärnan och påverka vårt psykiska mående. Detta tros bero på tarmens bakterier utsöndrar en mängd signalsubstanser vilka tar över kontrollen av hormonproduktionen i hjärnan. Till exempel har forskare upptäckt att den största delen av signalsubstansen serotonin produceras i just tarmen.
– Kroppens lyckohormon serotonin bildas till 95 procent i vår mage-tarm och är beroende av en god tarmflora. Till skillnad mot vad många tror bildas serotonin bara till fem procent av hjärnan. Brist på serotonin är största anledningen till depression, bekräftar även hälsocoachen och föreläsaren Johanna Bjurström när Kurera pratar med henne i samband med en intervju.

En del av de signalsubstanser som utsöndras i tarmen tas upp av blodet och transporteras vidare till hjärnan där de påverkar våra tankar, vårt humör och vårt mentala välbefinnande.
Nerverna på utsidan av tarmen får hjälp av andra signalsubstanser att producera nervsignaler som leder till hjärnan. På detta sätt kan våra tarmbakterier alltså påverka och styra vår psykiska hälsa.

► Läs också: 17 fakta och forskning om goda bakterier

En direkt koppling mellan mage- och tarmproblem och psykisk ohälsa
Att vår psykiska hälsa påverkas mycket av vår tarmflora är en slutsats forskare dragit flera gånger tidigare. I en australisk studie publicerad i juli 2016 konstaterar även forskare att psykiska problem är vanligare hos personer med mag- och tarmproblem. Forskarna vid University of Newcastle i Australien skriver att det finns en direkt koppling mellan mage- och tarmproblem och psykisk ohälsa.
Forskarna följde under ett år 1 900 personer i en kontrollstudie. Under den tid studien pågick uppstod mag- och tarmproblem först, följda av olika former av psykisk ohälsa i två av tre fall. I en tredjedel av fallen noterade forskarna dock det omvända, att de psykiska problemen kom först, följda av mag- tarmproblemen.

 

► Läs också: Ny forskning: Tarmbakteriernas inverkan på ADHD och autism

30 procent högre risk för IBS hos personer med psykisk ohälsa
Forskarna fann att deltagare som redan led av psykiska besvär när studien påbörjades visade sig löpa 30 procent högre risk än andra att drabbas av IBS under det år som studien pågick.
Forskarna kunde även se en signifikant ökad risk för det motsatta, det vill säga att personer med IBS utvecklade psykisk ohälsa.
Nicholas Talley, studiens forskningsledare, summerar i resultatrapporten att resultaten är ett genombrott när det gäller att öka förståelsen av IBS - och att det även är ett genombrott att man kunnat påvisa att ångest, depression och psykisk ohälsa av olika slag hänger ihop med hälsan i mage och tarm.
Samma australiska forskargrupp har tidigare sett liknande resultat när man under 12 år följde patienter i epidemiologiska observationsstudier. Den senare studien anses dock vara mer kontrollerad.

► Läs också: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Lyssna på hjärnforskaren Katarina Gospic
Magen har ett nervsystem som påverkar oss mer än vad vi tror. Hjärnforskaren Katarina Gospic berättar mer om hur tarmfloran påverkar vår hjärna i ett inslag hos Malou i TV4. Du kan se klippet här.

 


Fakta

Tarmfloran påverkar bland annat:
Immunförsvaret
Allergier
Vikten
Risken för diabetes typ 2
Vår psykiska hälsa

4 "goodies" för din tarm:
1. Fibrer (prebiotika)
2. Mjölksyrebakterier (Probiotika)
3. Antioxidanter (av typen polyfenoler)
4. Syrade grönsaker och yoghurt (fermenterat)

3 no-no´s för din tarm:
1. Antibiotika
2. Raffinerat socker
3. Tillsatser
Källa: Fredrik Paulún

Av Redaktionen 

Källor och referenser:
Hadhazy, A. Think Twice: How the Gut’s “Second Brain” Influences Mood and Well-Being. Scientific American (2010-02-12)
Friedman, L S (red.) The Sensitive Gut. Special Health Report. Harvard Medical School. Harvard Health Publications, 2010.
N. A. Koloski, M. Jones, N. J. Talley. Evidence that independent gut-to-brain and brain-to-gut pathways operate in the irritable bowel syndrome and functional dyspepsia: a 1-year population-based prospective study AP&T - Alimentary Pharmacology & Therapeutics 22 July 2016

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Visste du att...

* Probiotika är levande nyttiga bakterier som när de tillförs i tillräcklig mängd medför hälsovinster för konsumenten. (Källa: WHO).

Redan på 1820-talet såg den amerikanske kirurgen William Beaumont en stark koppling mellan känslor som rädsla och ilska och magens välmående. Dessa iakttagelser publicerade han i boken ”Experiments and Observations on the Gastric Juice and the Physiology of Digestion 1833.

En del forskning indikerar också att tarmfloran spelar en roll vid andra sjukdomar och tillstånd som schizofreni, autism, ADHD, Crohns sjukdom, Ulcerös kolit, Reumatoid Artrit,
Parkinson och Alzheimers för att nämna några.
Källa: Näringsterapeut Mikaela Bjerring

Visste du att
...mellan 180 till 300 miljoner av världens befolkning lider av nedstämdhet och depression enligt WHO?
...och att det går att förbättra sin tarmflora genom att tillföra den goda bakterier? Läs mer om hur här.

Exempel på bra kvalitativa probiotikaprodukter är Lactovitalis, Ultraflora, Ultra Duo Dophilus och LactiPlus. Finns i hälsofackhandeln.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

 

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.