Varannan anställd har ett stillasittande jobb | Kurera.se
young-tired-working-woman-at-work-picture-id909908428 (1)

Varannan anställd har ett stillasittande jobb

Så får du in rörelse i arbetsdagen

Källa: Avonova

1. Stå och jobba. Höj skrivbordet när du går från jobbet på eftermiddagen, så blir det lättare att börja stående nästa dag. En bra rekommendation är att stå och jobba ungefär halva arbetstiden, gärna i kortare pass jämnt fördelade under dagen.

2. Prata istället för att mejla. Gå till din kollega istället för att skicka ett mejl med det du vill säga och skriv ut dina papper på kopiatorn längst bort. Genom att ständigt välja den obekvämare lösningen så vinner du extra steg.

3. Ha gympadojor. Jobba i bekväma skor när du kan. Ju lättare du har att röra på dig, desto mer benägen blir du att gå den där extra rundan till kollegan, kaffeautomaten eller köket.

Har du ett skrivbordsjobb?
Här är tips hur du får in rörelse i vardagen.

För många kontorsarbetare är det vanligt att tillbringa hela arbetsdagen sittande vid skrivbordet eller i möten.
Något som är allt annat än bra för vår hälsa.

För många timmar sittandes på en stol anses vara en av vår tids stora hälsofaror och innebär alltifrån minskad ämnesomsättning och förbränning till ökad risk för bukfetma, kronisk värk i nacke och rygg och ökad benskörhet.

 

Oroande siffror
Samtidigt har nästan varannan anställd, 48 procent, ett stillasittande arbete, visar företagshälsan Avonovas kartläggning av nära 30 000 anställda på arbetsplatser i hela landet.
– Det här är oroande siffror, eftersom brist på rörelse ökar risken för fysiska besvär, sjukdomar och i förlängningen för tidig död. När vi aktiverar våra muskler påverkas blodtrycket och andra viktiga funktioner i kroppen positivt, samtidigt som vi blir piggare och orkar mer, säger Salima Sakket Santikos, legitimerad fysioterapeut och ergonom på Avonova, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: TV-tittande barn blir vuxna soffpotatisar

Kvinnorna sitter mest
Mest fysiskt inaktiva på jobbet är de mellan 40–49 år, där 54 procent uppger att de har ett stillasittande jobb.
Och kvinnorna är de som sitter mest, då hela 45 procent svarade att de mycket ofta har ett stillasittande arbete, jämfört med 20 procent av männen.
Av männen är det 27 procent som aldrig utsätts för stillasittande arbete, jämfört med 14 procent av kvinnorna.

Att variera sin position under dagen genom att exempelvis växla mellan stående och sittande arbete, samt att ta regelbundna bensträckare är några knep för att minska stillasittandet.

LÄS OCKSÅ: Så sätter du fart på lymfsystemet

Bidrar till att minska risken för hjärt-kärlsjukdom
Ett annat sätt för att få in mer rörelse på jobbet är gående möten.
För att ta mötet när man promenerar i det fria, istället för att sitta i ett konferensrum har visat sig göra flera positiva saker med hälsan.

Enligt en amerikansk studie minskar promenadmöten risken för hjärt-kärlsjukdom och ökar sannolikheten till ett längre och mer hälsosamt liv.

 

Och om syftet är brainstorming är det promenadmöten man ska satsa på. Bland annat visar en undersökning från Stanford university  att tre av fyra deltagare kom på fler idéer under promenaden och att resultatet blev 60 procent bättre, jämfört med när de satt stilla framför datorn på kontoret.

LÄS OCKSÅ: Skadar ditt jobb hälsan?

Utomhus slår löpband
Men det är inte bara att själva promenaden blir av som spelar roll – även var den sker har betydelse. Undersökningen visade nämligen att de som gick utomhus i friska luften kom på dubbelt så många kreativa svar, jämfört med de som gick inomhus på ett löpband i ett rum som vette mot en tom vägg.

Av Tina Harr


Så får du in rörelse i arbetsdagen

Källa: Avonova

1. Stå och jobba. Höj skrivbordet när du går från jobbet på eftermiddagen, så blir det lättare att börja stående nästa dag. En bra rekommendation är att stå och jobba ungefär halva arbetstiden, gärna i kortare pass jämnt fördelade under dagen.

2. Prata istället för att mejla. Gå till din kollega istället för att skicka ett mejl med det du vill säga och skriv ut dina papper på kopiatorn längst bort. Genom att ständigt välja den obekvämare lösningen så vinner du extra steg.

3. Ha gympadojor. Jobba i bekväma skor när du kan. Ju lättare du har att röra på dig, desto mer benägen blir du att gå den där extra rundan till kollegan, kaffeautomaten eller köket.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

 

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.