Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

young-tired-working-woman-at-work-picture-id909908428 (1)

Varannan anställd har ett stillasittande jobb

Så får du in rörelse i arbetsdagen

Källa: Avonova

1. Stå och jobba. Höj skrivbordet när du går från jobbet på eftermiddagen, så blir det lättare att börja stående nästa dag. En bra rekommendation är att stå och jobba ungefär halva arbetstiden, gärna i kortare pass jämnt fördelade under dagen.

2. Prata istället för att mejla. Gå till din kollega istället för att skicka ett mejl med det du vill säga och skriv ut dina papper på kopiatorn längst bort. Genom att ständigt välja den obekvämare lösningen så vinner du extra steg.

3. Ha gympadojor. Jobba i bekväma skor när du kan. Ju lättare du har att röra på dig, desto mer benägen blir du att gå den där extra rundan till kollegan, kaffeautomaten eller köket.

Har du ett skrivbordsjobb?
Här är tips hur du får in rörelse i vardagen.

För många kontorsarbetare är det vanligt att tillbringa hela arbetsdagen sittande vid skrivbordet eller i möten.
Något som är allt annat än bra för vår hälsa.

För många timmar sittandes på en stol anses vara en av vår tids stora hälsofaror och innebär alltifrån minskad ämnesomsättning och förbränning till ökad risk för bukfetma, kronisk värk i nacke och rygg och ökad benskörhet.

 

Oroande siffror
Samtidigt har nästan varannan anställd, 48 procent, ett stillasittande arbete, visar företagshälsan Avonovas kartläggning av nära 30 000 anställda på arbetsplatser i hela landet.
– Det här är oroande siffror, eftersom brist på rörelse ökar risken för fysiska besvär, sjukdomar och i förlängningen för tidig död. När vi aktiverar våra muskler påverkas blodtrycket och andra viktiga funktioner i kroppen positivt, samtidigt som vi blir piggare och orkar mer, säger Salima Sakket Santikos, legitimerad fysioterapeut och ergonom på Avonova, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: TV-tittande barn blir vuxna soffpotatisar

Kvinnorna sitter mest
Mest fysiskt inaktiva på jobbet är de mellan 40–49 år, där 54 procent uppger att de har ett stillasittande jobb.
Och kvinnorna är de som sitter mest, då hela 45 procent svarade att de mycket ofta har ett stillasittande arbete, jämfört med 20 procent av männen.
Av männen är det 27 procent som aldrig utsätts för stillasittande arbete, jämfört med 14 procent av kvinnorna.

Att variera sin position under dagen genom att exempelvis växla mellan stående och sittande arbete, samt att ta regelbundna bensträckare är några knep för att minska stillasittandet.

LÄS OCKSÅ: Så sätter du fart på lymfsystemet

Bidrar till att minska risken för hjärt-kärlsjukdom
Ett annat sätt för att få in mer rörelse på jobbet är gående möten.
För att ta mötet när man promenerar i det fria, istället för att sitta i ett konferensrum har visat sig göra flera positiva saker med hälsan.

Enligt en amerikansk studie minskar promenadmöten risken för hjärt-kärlsjukdom och ökar sannolikheten till ett längre och mer hälsosamt liv.

 

Och om syftet är brainstorming är det promenadmöten man ska satsa på. Bland annat visar en undersökning från Stanford university  att tre av fyra deltagare kom på fler idéer under promenaden och att resultatet blev 60 procent bättre, jämfört med när de satt stilla framför datorn på kontoret.

LÄS OCKSÅ: Skadar ditt jobb hälsan?

Utomhus slår löpband
Men det är inte bara att själva promenaden blir av som spelar roll – även var den sker har betydelse. Undersökningen visade nämligen att de som gick utomhus i friska luften kom på dubbelt så många kreativa svar, jämfört med de som gick inomhus på ett löpband i ett rum som vette mot en tom vägg.

Av Tina Harr


Så får du in rörelse i arbetsdagen

Källa: Avonova

1. Stå och jobba. Höj skrivbordet när du går från jobbet på eftermiddagen, så blir det lättare att börja stående nästa dag. En bra rekommendation är att stå och jobba ungefär halva arbetstiden, gärna i kortare pass jämnt fördelade under dagen.

2. Prata istället för att mejla. Gå till din kollega istället för att skicka ett mejl med det du vill säga och skriv ut dina papper på kopiatorn längst bort. Genom att ständigt välja den obekvämare lösningen så vinner du extra steg.

3. Ha gympadojor. Jobba i bekväma skor när du kan. Ju lättare du har att röra på dig, desto mer benägen blir du att gå den där extra rundan till kollegan, kaffeautomaten eller köket.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.