young-tired-working-woman-at-work-picture-id909908428 (1)

Varannan anställd har ett stillasittande jobb

Så får du in rörelse i arbetsdagen

Källa: Avonova

1. Stå och jobba. Höj skrivbordet när du går från jobbet på eftermiddagen, så blir det lättare att börja stående nästa dag. En bra rekommendation är att stå och jobba ungefär halva arbetstiden, gärna i kortare pass jämnt fördelade under dagen.

2. Prata istället för att mejla. Gå till din kollega istället för att skicka ett mejl med det du vill säga och skriv ut dina papper på kopiatorn längst bort. Genom att ständigt välja den obekvämare lösningen så vinner du extra steg.

3. Ha gympadojor. Jobba i bekväma skor när du kan. Ju lättare du har att röra på dig, desto mer benägen blir du att gå den där extra rundan till kollegan, kaffeautomaten eller köket.

Har du ett skrivbordsjobb?
Här är tips hur du får in rörelse i vardagen.

För många kontorsarbetare är det vanligt att tillbringa hela arbetsdagen sittande vid skrivbordet eller i möten.
Något som är allt annat än bra för vår hälsa.

För många timmar sittandes på en stol anses vara en av vår tids stora hälsofaror och innebär alltifrån minskad ämnesomsättning och förbränning till ökad risk för bukfetma, kronisk värk i nacke och rygg och ökad benskörhet.

 

Oroande siffror
Samtidigt har nästan varannan anställd, 48 procent, ett stillasittande arbete, visar företagshälsan Avonovas kartläggning av nära 30 000 anställda på arbetsplatser i hela landet.
– Det här är oroande siffror, eftersom brist på rörelse ökar risken för fysiska besvär, sjukdomar och i förlängningen för tidig död. När vi aktiverar våra muskler påverkas blodtrycket och andra viktiga funktioner i kroppen positivt, samtidigt som vi blir piggare och orkar mer, säger Salima Sakket Santikos, legitimerad fysioterapeut och ergonom på Avonova, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: TV-tittande barn blir vuxna soffpotatisar

Kvinnorna sitter mest
Mest fysiskt inaktiva på jobbet är de mellan 40–49 år, där 54 procent uppger att de har ett stillasittande jobb.
Och kvinnorna är de som sitter mest, då hela 45 procent svarade att de mycket ofta har ett stillasittande arbete, jämfört med 20 procent av männen.
Av männen är det 27 procent som aldrig utsätts för stillasittande arbete, jämfört med 14 procent av kvinnorna.

Att variera sin position under dagen genom att exempelvis växla mellan stående och sittande arbete, samt att ta regelbundna bensträckare är några knep för att minska stillasittandet.

LÄS OCKSÅ: Så sätter du fart på lymfsystemet

Bidrar till att minska risken för hjärt-kärlsjukdom
Ett annat sätt för att få in mer rörelse på jobbet är gående möten.
För att ta mötet när man promenerar i det fria, istället för att sitta i ett konferensrum har visat sig göra flera positiva saker med hälsan.

Enligt en amerikansk studie minskar promenadmöten risken för hjärt-kärlsjukdom och ökar sannolikheten till ett längre och mer hälsosamt liv.

 

Och om syftet är brainstorming är det promenadmöten man ska satsa på. Bland annat visar en undersökning från Stanford university  att tre av fyra deltagare kom på fler idéer under promenaden och att resultatet blev 60 procent bättre, jämfört med när de satt stilla framför datorn på kontoret.

LÄS OCKSÅ: Skadar ditt jobb hälsan?

Utomhus slår löpband
Men det är inte bara att själva promenaden blir av som spelar roll – även var den sker har betydelse. Undersökningen visade nämligen att de som gick utomhus i friska luften kom på dubbelt så många kreativa svar, jämfört med de som gick inomhus på ett löpband i ett rum som vette mot en tom vägg.

Av Tina Harr


Så får du in rörelse i arbetsdagen

Källa: Avonova

1. Stå och jobba. Höj skrivbordet när du går från jobbet på eftermiddagen, så blir det lättare att börja stående nästa dag. En bra rekommendation är att stå och jobba ungefär halva arbetstiden, gärna i kortare pass jämnt fördelade under dagen.

2. Prata istället för att mejla. Gå till din kollega istället för att skicka ett mejl med det du vill säga och skriv ut dina papper på kopiatorn längst bort. Genom att ständigt välja den obekvämare lösningen så vinner du extra steg.

3. Ha gympadojor. Jobba i bekväma skor när du kan. Ju lättare du har att röra på dig, desto mer benägen blir du att gå den där extra rundan till kollegan, kaffeautomaten eller köket.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.

Låginflammatorisk kost prövas på reumatiska barn

Forskning

Nu provar Akademiska sjukhuset i Uppsala låginflammatorisk kost som medicin för barn med inflammatorisk ledsjukdom. Tidigare har barn och tonåringar behandlats med smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel, men nu söker läkarna alternativ och komplement till den traditionella behandlingen.

 

Förläng livet med styrketräning

Hälsa

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.