Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Karin Isberg

Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida: karinisberg.se

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Det kan nog vara väldigt förvånande för många att bli sjuk när man går på en ledighet. Det borde ju vara tvärtom, inte sant? Jobb, stress, möten, tidiga morgnar och så vidare sliter på kroppen, medan semester borde bygga upp.

– Det sista man räknat med inför semestern är väl att bli sjuk. Men när du jobbar och har ett ständigt stresspåslag använder sig kroppen av alla sina resurser för att klara sitt uppdrag. VI gör det som krävs för att orka och i slutändan överleva, säger stresscoachen och terapeuten Karins Isberg, som är utbildad inom neurovetenskap och positiv psykolog.

 

LÄS OCKSÅ: Stress – en allvarlig riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom

Stresscoachen och terapeuten Karin Isberg

Det känns som ett motorstopp
Stress är utformad på så sätt att ju mer långvarig den är, desto mindre känner vi att vi är stressade. Om vi tänker oss en situation där våra liv är hotade och vi springer bort från faran ska vi inte känna oss trötta. Vi ska fortsätta springa så att vi överlever, även om vi är helt utmattade.

– Om du frågar en person som varit under press länge, om den är trött så svarar den troligen nej. Det har inte att göra med att personen är ointelligent, utan att den faktiskt inte upplever sig trött, förklarar Karin.

Går det för långt säger kroppen till slut stopp. De som upplevt detta känner det som om de går rakt in i en vägg. All fysisk ork bara försvinner, och det gör även den mentala förmågan. Karin förklarar att det känns som att få motorstopp, det är slut med bensin i tanken och då kommer vi ingenstans.

 

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Ett friskhetstecken att bli sjuk
När vi varvar ner, sätter oss vilsamt på stranden eller läser en bok i hängmattan sjunker stresshormonerna och kroppen inser att det plötsligt finns utrymme att återhämta sig. Då känner vi hur trötta vi är, och att bli sjuk är egentligen ett friskhetstecken, eller åtminstone ett tecken på att kroppen fungerar som den ska.

– Lång tids press och stress gör att vi bygger upp en återhämtningsskuld, som man kan likna vid den vårdskuld som byggts upp under corona. När krisen är över behöver sjukvården ta tag i alla uppskjutna operationer och patienter som inte har bedömts vara akuta. Även om de sköts åt sidan har de inte försvunnit. De har funnits där hela tiden.

Precis så är det med stress och återhämtning. Varje vecka, och helst varje dag behöver vi tid för återhämtning. Skjuter vi undan det behovet för att hantera mer akuta problem hemma och på jobbet kommer återhämningsskulden att göra sig påmind.

– Även om det inte är lika extremt som att gå in i väggen känner många av det här när semestern kommer. Det blir en jättebesvikelse när man sett fram emot att umgås och ha trevligt och så orkar man ingenting. Men det är som att vara förkyld och få feber. Då höjs din kroppstemperatur för att ta död på det som gör dig sjuk. Kroppen är fantastiskt intelligent. Den gör nästan alltid det som är bäst för oss – även när det inte alls är vad vi själva har planerat.

 

Hur ska man göra om man vet med sig att vintern och våren varit enormt påfrestande och är orolig för att kollapsa inför semestern?

– Om det går är det bra att inte planera in något de första dagarna. Att sova och ta det lugnt är antagligen vad din kropp behöver. För den som har familj kan det bli svårt om alla andra vill komma i väg och göra saker, men man kan ju ha detta i åtanke i alla fall. Det kanske är bättre att ge sig själv några dagars ordentlig vila för att ha mer ork resten av semestern?

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Vila är inte det viktigaste
Karin Isberg berättar att i en balanserad kropp växelverkar det sympatiska nervsystemet med det parasympatiska. Det parasympatiska hanterar återhämtning och processer som ger oss energi. En kropp som har varit väldigt stressad under en längre tid kan ha svårt att aktivera det parasympatiska nervsystemet. Då är det svårt att sitta ner och ta det lugnt, men det behöver inte vara ett problem. Återhämtning handlar nämligen inte bara om vila.

–  Man kanske tror att stillsamma aktiviteter som yoga, läsa en bok eller gå en skogspromenad är det som behövs, men det viktiga med återhämtning är att vi känner att vi mår bra. Allt som gör att vi slappnar av är återhämtning, så du kan lika gärna dricka ett glas rosé med goda vänner och ha en trevlig kväll med skratt och härliga samtal, gå på en fotbollsmatch eller köra ett hårt träningspass om du känner dig stärkt av det. När du kan blicka tillbaka och känna ”Åh vad skönt vad det där var och åh vad bra jag mådde” – då har du gett dig själv riktigt bra återhämtning.

Av Inger Palm


Karin Isberg

Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida: karinisberg.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

 

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?

 

oxe och röda kinesiska lyktor

Nu startar firandet av det kinesiska nyåret

Fakta

Idag den 12 februari startar firandet av det kinesiska nyåret, festligheter som varar i cirka två veckor. Kineserna följer två kalender, dels den västerländska och dels den egna tideräkningen med månkalender. Och nu lämnar kineserna råttans år för oxen, som säga betyda ett mer harmoniskt år.

Leende kvinna på café

Mjölksyrabakterierna hjälpte Erikas mage

Hälsa

Erika Estlander har varit laktosintolerant sedan tonåren och som vuxen också känslig för gluten. Viss mat förvärrar magproblemen, men så länge hon är noga med vad hon äter så slipper hon svullnad. I våras hittade hon en typ av probiotika med 15 olika bakteriestammar. Nu kan hon till och med äta en kanelbulle – utan att magen sväller eller smärtar.

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i februari kan det kännas tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.