Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Karin Isberg

Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida: karinisberg.se

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Det kan nog vara väldigt förvånande för många att bli sjuk när man går på en ledighet. Det borde ju vara tvärtom, inte sant? Jobb, stress, möten, tidiga morgnar och så vidare sliter på kroppen, medan semester borde bygga upp.

– Det sista man räknat med inför semestern är väl att bli sjuk. Men när du jobbar och har ett ständigt stresspåslag använder sig kroppen av alla sina resurser för att klara sitt uppdrag. VI gör det som krävs för att orka och i slutändan överleva, säger stresscoachen och terapeuten Karins Isberg, som är utbildad inom neurovetenskap och positiv psykolog.

 

LÄS OCKSÅ: Stress – en allvarlig riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom

Stresscoachen och terapeuten Karin Isberg

Det känns som ett motorstopp
Stress är utformad på så sätt att ju mer långvarig den är, desto mindre känner vi att vi är stressade. Om vi tänker oss en situation där våra liv är hotade och vi springer bort från faran ska vi inte känna oss trötta. Vi ska fortsätta springa så att vi överlever, även om vi är helt utmattade.

– Om du frågar en person som varit under press länge, om den är trött så svarar den troligen nej. Det har inte att göra med att personen är ointelligent, utan att den faktiskt inte upplever sig trött, förklarar Karin.

Går det för långt säger kroppen till slut stopp. De som upplevt detta känner det som om de går rakt in i en vägg. All fysisk ork bara försvinner, och det gör även den mentala förmågan. Karin förklarar att det känns som att få motorstopp, det är slut med bensin i tanken och då kommer vi ingenstans.

 

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Ett friskhetstecken att bli sjuk
När vi varvar ner, sätter oss vilsamt på stranden eller läser en bok i hängmattan sjunker stresshormonerna och kroppen inser att det plötsligt finns utrymme att återhämta sig. Då känner vi hur trötta vi är, och att bli sjuk är egentligen ett friskhetstecken, eller åtminstone ett tecken på att kroppen fungerar som den ska.

– Lång tids press och stress gör att vi bygger upp en återhämtningsskuld, som man kan likna vid den vårdskuld som byggts upp under corona. När krisen är över behöver sjukvården ta tag i alla uppskjutna operationer och patienter som inte har bedömts vara akuta. Även om de sköts åt sidan har de inte försvunnit. De har funnits där hela tiden.

Precis så är det med stress och återhämtning. Varje vecka, och helst varje dag behöver vi tid för återhämtning. Skjuter vi undan det behovet för att hantera mer akuta problem hemma och på jobbet kommer återhämningsskulden att göra sig påmind.

– Även om det inte är lika extremt som att gå in i väggen känner många av det här när semestern kommer. Det blir en jättebesvikelse när man sett fram emot att umgås och ha trevligt och så orkar man ingenting. Men det är som att vara förkyld och få feber. Då höjs din kroppstemperatur för att ta död på det som gör dig sjuk. Kroppen är fantastiskt intelligent. Den gör nästan alltid det som är bäst för oss – även när det inte alls är vad vi själva har planerat.

 

Hur ska man göra om man vet med sig att vintern och våren varit enormt påfrestande och är orolig för att kollapsa inför semestern?

– Om det går är det bra att inte planera in något de första dagarna. Att sova och ta det lugnt är antagligen vad din kropp behöver. För den som har familj kan det bli svårt om alla andra vill komma i väg och göra saker, men man kan ju ha detta i åtanke i alla fall. Det kanske är bättre att ge sig själv några dagars ordentlig vila för att ha mer ork resten av semestern?

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Vila är inte det viktigaste
Karin Isberg berättar att i en balanserad kropp växelverkar det sympatiska nervsystemet med det parasympatiska. Det parasympatiska hanterar återhämtning och processer som ger oss energi. En kropp som har varit väldigt stressad under en längre tid kan ha svårt att aktivera det parasympatiska nervsystemet. Då är det svårt att sitta ner och ta det lugnt, men det behöver inte vara ett problem. Återhämtning handlar nämligen inte bara om vila.

–  Man kanske tror att stillsamma aktiviteter som yoga, läsa en bok eller gå en skogspromenad är det som behövs, men det viktiga med återhämtning är att vi känner att vi mår bra. Allt som gör att vi slappnar av är återhämtning, så du kan lika gärna dricka ett glas rosé med goda vänner och ha en trevlig kväll med skratt och härliga samtal, gå på en fotbollsmatch eller köra ett hårt träningspass om du känner dig stärkt av det. När du kan blicka tillbaka och känna ”Åh vad skönt vad det där var och åh vad bra jag mådde” – då har du gett dig själv riktigt bra återhämtning.

Av Inger Palm


Karin Isberg

Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida: karinisberg.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fluffig grå katt sitter och jamar mot en orange bakgrund.

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

Att din katt jamar kan betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet, helt enkelt. Men hur vet man vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!

 

echinacea blommor

WHO lyfter fram studien på echinacea som skydd mot covid-19

Forskning

Kurera skrev nyligen om en studie på echinacea som visade att den röda solhatten skyddar mot covid-19. Nu har WHO, Världshälsoorganisationen lagt upp studien på hemsidan. – När WHO nu tar upp och länkar till den schweziska studie som visar att ett välrenommerat echinacea-preparat motverkar flera olika coronavirus, inklusive det senaste Sars-Cov-2, så är det ett välkommet erkännande av att även örtmediciner kan bidra med skydd mot coronasmittan, säger professorn i farmakognosi Jan G Bruhn.

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Hälsa

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.

 

4 enkla men effektiva magövningar

Hälsa

Att ha väl fungerande magmuskler är viktigt. Bland annat hjälper magen dig att ha en bra hållning och du kutar inte ryggen när du sitter framför dataskärmen. Här kommer fyra enklar övningar du kan göra hemma.

Närbild av kvinna på toaletten på morgonen

Allt du vill veta om flytningar

Hälsa

Genomskinliga, klistriga eller fluffiga? Flytningar varierar både i mängd, utseende och lukt under menstruationscykeln och under olika faser i livet. Här är allt du vill veta - men som du kanske inte vågat fråga.

två män

Martin Lidberg: Ingen visste om vår mörka familjehemlighet

Hälsa

Den framgångsrika brottarkungen Martin Lidberg har i hela sitt liv burit på en mörk familjehemlighet. Men nu har Martin och hans bror Jimmy bestämt sig för att avslöja sitt dolda förflutna i boken, Brottarbröder – en fight för livet, som kommer ut idag. – Pappa var spelmissbrukare och alkoholist. Han drev illegala spelklubbar. Ibland levde vi i lyx och överflöd för att nästa dag få besök av kriminella som tog alla pappas pengar, berättar Martin Lidberg.

Stressad och bekymrad kvinna i vitt linne

Så samspelar stressen och huden

Hud

Har du testat allt – men ändå inte lyckats få bukt med din problemhy? Glöm inte bort stressen! Både psykisk, känslomässig och fysisk stress är riktiga hudsabotörer. Här är några tips längs vägen.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

orienteringsskärm

Ny studie: Orienterare har bättre hälsa

Övrigt

En färsk studie gjord vid Örebro universitet visar att äldre orienterare mår bättre och har en hälsosammare tarmflora än friska pensionärer som bor hemma. – Veteranorienterarna mår bättre överlag. De upplever mindre stress, är gladare och har mindre problem med magen, säger forskaren Ida Schoultz.

kvinna med bebis

Akupunktur gav dem lilla Lova

Hälsa

Efter fem försök att bli gravida med IVF började Carolina och Emil att fundera på om de skulle ge upp hoppet om ett eget barn. Men så kom hjälp från ett helt oväntat håll. Akupunktur parallellt med hormonbehandlingarna skapade miraklet som heter Lova och idag är fyra månader gammal.

 

kvinna har panikångest

Koppling mellan stress och depression funnen

Forskning

Enligt Folkhälsomyndigheten får var femte svensk diagnosen depression någon gång i livet. Orsakerna till att sjukdomen uppstår är flera. Nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat ett protein i hjärna som är viktigt för det humörreglerande serotoninet och för frisättningen av stresshormoner. Och och med denna upptäckts hoppas man kunna framställa effektiva mediciner.

kvinna sitter på marken

Ingefära motade Inga-Lills ledvärk

Hälsa

Att vara still är inte Inga-Lills melodi. Hon pysslar, bygger hus, odlar grönsaker och umgås gärna med vänner och familj. Det livet kräver att kroppen hänger med, så när hon fick ont i knäna så ville hon prova ett kosttillskott – vilket fungerade galant. 

Ung kvinna sitter i en park med fallna höstlöv och läser en bok

Läs dig frisk från depression

Mental hälsa

Att läsa och samtala om det man har läst kan påverka ditt välbefinnande, självförtroende och den existentiella hälsan - på ett sätt som medicinering inte kan. Nu startas landets första universitetsutbildning i biblioterapi.

Kokoboksförfattaren Therese Elgquist går i ett grönsaksland.

Therese Elgquist: ”Så lär du dig laga växtbaserad mat”

Kost

Hur lyckas man med växbaserad matlagning, när både fantasi, kunskap och tid tryter? Matprofilen Therese Elgquist är aktuell med en riktigt användbar bok om grön mat – med guider till både säsong, smak, textur, tillagningssätt och näringsinnehåll. Här avslöjar hon hur du lyckas med att skapa grön magi i köket.

 

En grapefrukt isolerad på rosa bakgrund, metafor för det kvinnliga könsorganet

Allt om trenden att ånga sitt underliv

Hälsa

Nyfiken på att ånga ditt underliv? Ett örtbad för snippan kan fungera både avslappnande och välgörande, stödja underlivets återhämtning efter en förlossning – det sägs också påverka hormonbalansen. Men det finns några saker att se upp med.