Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Karin Isberg

Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida: karinisberg.se

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Det kan nog vara väldigt förvånande för många att bli sjuk när man går på en ledighet. Det borde ju vara tvärtom, inte sant? Jobb, stress, möten, tidiga morgnar och så vidare sliter på kroppen, medan semester borde bygga upp.

– Det sista man räknat med inför semestern är väl att bli sjuk. Men när du jobbar och har ett ständigt stresspåslag använder sig kroppen av alla sina resurser för att klara sitt uppdrag. VI gör det som krävs för att orka och i slutändan överleva, säger stresscoachen och terapeuten Karins Isberg, som är utbildad inom neurovetenskap och positiv psykolog.

 

LÄS OCKSÅ: Stress – en allvarlig riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom

Stresscoachen och terapeuten Karin Isberg

Det känns som ett motorstopp
Stress är utformad på så sätt att ju mer långvarig den är, desto mindre känner vi att vi är stressade. Om vi tänker oss en situation där våra liv är hotade och vi springer bort från faran ska vi inte känna oss trötta. Vi ska fortsätta springa så att vi överlever, även om vi är helt utmattade.

– Om du frågar en person som varit under press länge, om den är trött så svarar den troligen nej. Det har inte att göra med att personen är ointelligent, utan att den faktiskt inte upplever sig trött, förklarar Karin.

Går det för långt säger kroppen till slut stopp. De som upplevt detta känner det som om de går rakt in i en vägg. All fysisk ork bara försvinner, och det gör även den mentala förmågan. Karin förklarar att det känns som att få motorstopp, det är slut med bensin i tanken och då kommer vi ingenstans.

 

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Ett friskhetstecken att bli sjuk
När vi varvar ner, sätter oss vilsamt på stranden eller läser en bok i hängmattan sjunker stresshormonerna och kroppen inser att det plötsligt finns utrymme att återhämta sig. Då känner vi hur trötta vi är, och att bli sjuk är egentligen ett friskhetstecken, eller åtminstone ett tecken på att kroppen fungerar som den ska.

– Lång tids press och stress gör att vi bygger upp en återhämtningsskuld, som man kan likna vid den vårdskuld som byggts upp under corona. När krisen är över behöver sjukvården ta tag i alla uppskjutna operationer och patienter som inte har bedömts vara akuta. Även om de sköts åt sidan har de inte försvunnit. De har funnits där hela tiden.

Precis så är det med stress och återhämtning. Varje vecka, och helst varje dag behöver vi tid för återhämtning. Skjuter vi undan det behovet för att hantera mer akuta problem hemma och på jobbet kommer återhämningsskulden att göra sig påmind.

– Även om det inte är lika extremt som att gå in i väggen känner många av det här när semestern kommer. Det blir en jättebesvikelse när man sett fram emot att umgås och ha trevligt och så orkar man ingenting. Men det är som att vara förkyld och få feber. Då höjs din kroppstemperatur för att ta död på det som gör dig sjuk. Kroppen är fantastiskt intelligent. Den gör nästan alltid det som är bäst för oss – även när det inte alls är vad vi själva har planerat.

 

Hur ska man göra om man vet med sig att vintern och våren varit enormt påfrestande och är orolig för att kollapsa inför semestern?

– Om det går är det bra att inte planera in något de första dagarna. Att sova och ta det lugnt är antagligen vad din kropp behöver. För den som har familj kan det bli svårt om alla andra vill komma i väg och göra saker, men man kan ju ha detta i åtanke i alla fall. Det kanske är bättre att ge sig själv några dagars ordentlig vila för att ha mer ork resten av semestern?

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Vila är inte det viktigaste
Karin Isberg berättar att i en balanserad kropp växelverkar det sympatiska nervsystemet med det parasympatiska. Det parasympatiska hanterar återhämtning och processer som ger oss energi. En kropp som har varit väldigt stressad under en längre tid kan ha svårt att aktivera det parasympatiska nervsystemet. Då är det svårt att sitta ner och ta det lugnt, men det behöver inte vara ett problem. Återhämtning handlar nämligen inte bara om vila.

–  Man kanske tror att stillsamma aktiviteter som yoga, läsa en bok eller gå en skogspromenad är det som behövs, men det viktiga med återhämtning är att vi känner att vi mår bra. Allt som gör att vi slappnar av är återhämtning, så du kan lika gärna dricka ett glas rosé med goda vänner och ha en trevlig kväll med skratt och härliga samtal, gå på en fotbollsmatch eller köra ett hårt träningspass om du känner dig stärkt av det. När du kan blicka tillbaka och känna ”Åh vad skönt vad det där var och åh vad bra jag mådde” – då har du gett dig själv riktigt bra återhämtning.

Av Inger Palm


Karin Isberg

Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida: karinisberg.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

 

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

 

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

 

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

 

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.