Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Enligt Världshälsoorganisationen WHO uppfyller bara ungefär sju av tio vuxna och två av tio tonåringarna minimikravet för den daglig fysiska aktivitet som behövs för att bevara hälsan. Men varför är det så svårt, för det beror inte alltid på att det saknas vilja att träna. Senare tids forskning visar att det inte bara rör sig om lathet, utan att vi istället kämpar mot evolutionen.

 

Andra studier har också visat att de som har en stillasittande livsstil finns en stor lucka mellan viljan att träna och att faktiskt komma ut och göra det.

LÄS OCKSÅ: Armhävningar förlänger livet

Modernt samhälle

Forskare vid Universitetet i Genève och Universitetssjukhusen i Genève, har studerat aktiviteten i hjärnan hos personer som står inför valet mellan fysisk aktivitet och inaktivitet. Resultaten, som publicerades i tidningen Neuropsychologia, stämmer väl överens med teorin att våra förfäder har behövt undvika onödig fysisk ansträngning för att öka sina chanser att överleva, något som inte längre är nödvändigt i vårt moderna samhälle.

De schweiziska forskarna studerade neuronaktiviteten hos 29 personer, som alla ville vara aktiva i sitt dagliga liv utan att nödvändigtvis vara det. Deltagarna ställdes inför valet mellan fysisk aktivitet och inaktivitet medan forskarna undersökte deras hjärnaktivitet med hjälp av en så kallad elektroencefalograf.

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Jobbigare att välja aktivitet

Deltagarna fick utföra en uppgift som innebar att de styrde en dummy mot bilder som representerar fysisk aktivitet från bilder som visade inaktivt beteende och tvärtom. Forskarna jämförde sedan hur lång tid det tog för försökspersonerna att närma sig de olika bilderna. Resultatet visade att det krävdes större resurser för hjärnan att lämna den stillasittande livsstilen istället för att följa den naturliga benägenheten att minimera ansträngningen förklarar Boris Cheval, en av forskarna i studien.

 

Under evolutionen var det avgörande för människan att anstränga sig så lite som möjligt. Att spara på resurserna ökade chanserna för överlevnad och reproduktion, något som inte längre behövs, men som verkar sitta inprogrammerat i våra gener.

För att underlätta för oss att bli mer fysiskt aktiva borde offentliga utrymmen vara utformade så att vi uppmuntras att ta trapporna istället för rulltrapporna eller hissen, menar forskarna. Alla möjligheterna som minskar de sämre valen borde begränsas.

Av Inger Palm

Källa:  EurekAlert


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

 

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.