två flickor kramas

Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Tacksamhet gör oss lyckligare. Det kan låta som någon sorts new age-mubo jumbo men faktum är att forskning visar att vi blir lyckligare såväl i våra relationer som i livet i övrigt om vi påminner oss själva om att vara tacksamma framför allt i våra relationer.

Nyligen firade hela USA thanksgiving, en helg unik för dem men kanske vore det något att anamma för oss på den här sidan Atlanten också. Att känna och visa sin tacksamhet har nämligen visat sig ge högre kvalitet på våra förhållanden. Att tacka gör inte bara den du tackar glad, det gör även att du själv känner dig mer tillfredsställd med relationen. Det kan vara lätt att tro att de som visar tacksamhet helt enkelt mår bättre för att de har en snällare partner men studier har visat att de som känner att de står i tacksamhetsskuld till sin partner känner mindre tillfredsställelse med sitt förhållande. Även personer som börjat uttrycka tacksamhet först efter att de blivit uppmanade att göra så som del av experimentet upplevde en ökad tillfredsställelse med sina relationer trots att de inte haft för vana att göra så tidigare. Något som visar att själva tacksamheten i sig är viktig.

LÄS OCKSÅ: Tacksamhet lika viktigt som träning

 

Funkar i alla relationer
Den positiva effekten av tacksamhet är inte begränsad till kärleksförhållanden utan omfattar alla former av relationer. En annan studie som tittade på studenter som var medlemmar i studentnationer visade att nya medlemmar som visade tacksamhet mot äldre medlemmar för de gåvor de gav dem upplevde högre kvalitet i relationen till dem även längre fram. Så oavsett vem det rör sig om är det lämpligt att uttrycka sin tacksamhet – om inte annat för att det gör dig själv gladare. Förutom det och att det gör andra glada kan det dessutom göra dig till en bättre människa.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Se det goda i andra”

Tacksamhet ger medkänsla
Tacksamhet har nämligen även visat sig kunna ha effekt på moraliskt tvivelaktiga beteenden. I en studie fick en grupp dra sig till minnes ett tillfälle då de kände tacksamhet, medan en annan grupp skulle tänka på ett neutralt minne. Samtidigt fick de veta att de skulle utföra två uppgifter, en rolig och en mindre rolig och en av dem skulle de få delegera. Bland de som mindes något neutralt delegerade hela 80 procent den mindre roliga uppgiften meden bland de som kommit ihåg ett tillfälle då de kände tacksamhet var uppdelningen 50/50. Det är något med tacksamhet som ökar vår känsla för fair play och vår vilja att samarbeta. Ytterligare en grupp som uppmanats känna stolthet var visserligen lika glad som tacksamhetsgruppen men lika benägna att delegera den mindre roliga uppgiften som de som tänkt på ett neutralt minne. Det kopplar inte bara altruism till glädje utan till just tacksamhet.

LÄS OCKSÅ: Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Tacka för allas bästa
Den som får ett tack för det den gör för andra blir också mer benägen att hjälpa inte bara personen som tackade dem igen utan även att hjälpa andra. Bakom denna effekt ligger två av våra främsta behov som människor på det emotionella och mentala planet. Vårt behov att känna oss kapabla och att vi duger något till samt det att vi behöver känna samhörighet och vara behövda av andra. Att få uppskattning för vår hjälpsamhet uppfyller båda de behoven, dels genom att vi får bekräftelse på att vi är kapabla att ge efterfrågad hjälp och dels genom att vi känner oss värderade och uppskattade av andra. Så om någon hjälper dig, var noga med att tacka, det gör att den som hjälpt dig känner sig kapabel och värdesatt en känsla som gör dem mer benägna att hjälpa fler och sprida mer glädje.

Av Nina Törmark

Källa: Scientific American

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.