Varför drabbas vi av värk?

Smärta och värk drabbar de flesta någon gång i livet. Den kan vara akut och kortvarig eller kronisk. Men varför får vi egentligen värk? Här får du veta mer om vad värk är och hur du själv kan minska den utan att ta till värktabletter.

Många människor lever idag med stelhet, värk och smärta i olika delar av kroppen, många gånger på grund av anledningar man inte är medveten om. Akuta smärtor till följd av ett trauma är ganska enkelt att förstå, men smärtor eller värk som kommit smygande över tid är inte alltid helt lätt att härleda.

► Läs också: 5 naturliga smärtlindrare

 

Lätt att värk normaliseras
Det är vanligt att det sker en normaliseringsprocess kring värk som har funnits en längre tid. Man vänjer sig med värken och lär sig leva med den, eller snarare leva runt den, vilket på sikt kan leda till nya problemområden då man eventuellt avlastar den värkande delen. Detta kan fungera ett tag men skapar en obalans vilket gör att man snedbelastar rörelseapparaten och kroppen fungerar inte längre som den enhet som den är skapad att vara.

Exempel på naturlig lindring
Snedbelastningar och ökad lokal belastning av en led kan över tid öka förslitning och nedbrytning vilket kan leda till exempelvis artros. Glukosamin, kondroitinsulfat, MSM och strandnypon är tillskott som kan hjälpa att minska smärta från en led med artros.

Vikten av rörelse
Kroppen är byggd för rörelse och undviker man rörelse i exempelvis en led för länge kommer det leda till ytterligare problem. Har man en akut skada kan det vara en bra idé att skaffa avlastande hjälpmedel som värmestöd, lindor, tejp och uppbyggda sulor. Men när den akuta fasen är över är det viktigt att man försiktigt börjar bygga upp rörlighet och styrka i området så snart som möjligt igen för att inte påskynda nedbrytningsprocessen ytterligare.

Smärta beror ofta på inflammation
Smärta från ett område, exempelvis en led beror ofta på en inflammation. Inflammatoriska processer är något som pågår i kroppen hela tiden. Inflammationen i sig är något positivt och nödvändigt men om inte den inte läker ut och smärtan försvinner är det något som inte står rätt till. Genom antiinflammatoriska ämnen kan man hjälpa kroppen att häva inflammationen, dock bör man komma ihåg att om orsaken till inflammationen finns kvar kommer också smärtan att komma tillbaka med tiden. Det finns en hel del naturliga antiinflammatoriska och inflammationshämmande ämnen man kan ta hjälp av vid behov t ex vissa enzymer såsom proteas, bromelain och papain, örter som djävulsklo, gurkmeja och ingefära samt fettsyror som omega-3 och GLA.

Kostens påverkan
Många inflammationstillstånd förvärras genom att vi utsätter våra kroppar för ensidig eller felaktig föda. En akut födoämnesallergi är förhållandevis enkel att upptäcka men överkänslighet mot ett visst födoämne är inte säkert att man alltid upptäcker förrän efter en lång tid då man kanske inte får akuta besvär efter att man har ätit ett visst ämne. Trots att man inte får akuta besvär leder ett intag av ett födoämne man är känslig mot till en stress och belastning för kroppen, med en inflammatorisk process som följd vilket bidrar till läckande tarm syndrom vilket i sin tur kan leda till en rad sjukdomstillstånd, bland annat värk i leder och muskler, fibromyalgi och reumatism. Därför är det viktigt att man utreder om någon form av känslighet mot födoämnen föreligger för att kunna undanröja orsaken till sjukdomstillståndet.

En bra början är att…
…utesluta socker, gluten och mjölkprodukter vilket är vanliga födoämnesallergier. Man kan hjälpa till att stödja magen och tarmen med matspjälkningsenzymer, L-glutamin och probiotika för att minska belastning och öka näringsupptaget från kosten.

Stress förvärrar
Upplevelsen av smärta och värk är ofta starkt kopplat till välmående i övrigt. Är man stressad och tyngd av olika saker i livet blir ofta upplevelsen av värk värre, vilket i sin tur skapar ytterligare stress på grund av ökad värk och spiralen fortsätter nedåt. Att lära sig att andas med en korrekt bukandning och arbeta med avslappningsövningar är sådant som kan sänka stressnivån effektivt och på så sätt även lindra värk snabbt med tämligen små och enkla medel.

Ät basisk föda
Att ha smärta och värk är ett sjukdomstillstånd vilket ökar behovet av näringsämnen mycket. Därför är det viktigt att man ser till att kroppen får rätt och tillräckligt av näring som ger energi och hjälper kroppen med dess arbete samtidigt som man undviker sådant som belastar kroppen. Många människor lider dessutom av försurning vilket många gånger ger stelhet och värk. Att äta större mängder av basiska livsmedel såsom grönsaker och frukt kan bidra till att göra kroppen mer basisk. Att se över sitt intag av antioxidanter, exempelvis vitamin C, bioflavonoider, vitamin E, selen, övriga vitaminer och mineraler som B-vitaminer, D-vitamin, magnesium, kalcium, zink och mangan kan hjälpa till att minska försurning och ge kroppen det som behövs för att kunna hålla kroppen smärtfri, vital, rörlig och stark.

Av Yoel Grundemark

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nilla Gunnarsson

Nilla Gunnarsson: ”Min förändrade kosthållning läkte mig”

Hälsoprofilerna berättar

Nilla Gunnarsson är kvinnan bakom den framgångsrika bloggen Nillas kitchen, där hon skriver om hälsosam och medveten matlagning – hennes stora passion och intresse. Men – det har inte alltid varit så. 2007 blev hon mer hälsomedveten och skalade bort osunda vanor, alkohol och började med yoga. Tre år senare gjorde hon förändringarna som hjälpte henne bli fri från muskelsmärtor, trötthet, PMS och magbesvär. "Efter att jag övergått till en kost fri från mejeri, gluten, vete och socker förbättrades mina symtom inom ett par veckor. Efter någon månad var jag helt smärtfri, vilket jag inte hade upplevt sedan innan puberteten", säger hon till Kurera.

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.