Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Varför drabbas vi av värk?

Smärta och värk drabbar de flesta någon gång i livet. Den kan vara akut och kortvarig eller kronisk. Men varför får vi egentligen värk? Här får du veta mer om vad värk är och hur du själv kan minska den utan att ta till värktabletter.

Många människor lever idag med stelhet, värk och smärta i olika delar av kroppen, många gånger på grund av anledningar man inte är medveten om. Akuta smärtor till följd av ett trauma är ganska enkelt att förstå, men smärtor eller värk som kommit smygande över tid är inte alltid helt lätt att härleda.

LÄS OCKSÅ: 5 naturliga smärtlindrare

Lätt att värk normaliseras

Det är vanligt att det sker en normaliseringsprocess kring värk som har funnits en längre tid. Man vänjer sig med värken och lär sig leva med den, eller snarare leva runt den, vilket på sikt kan leda till nya problemområden då man eventuellt avlastar den värkande delen. Detta kan fungera ett tag men skapar en obalans vilket gör att man snedbelastar rörelseapparaten och kroppen fungerar inte längre som den enhet som den är skapad att vara.

 

Exempel på naturlig lindring

Snedbelastningar och ökad lokal belastning av en led kan över tid öka förslitning och nedbrytning vilket kan leda till exempelvis artros. Glukosamin, kondroitinsulfat, MSM och strandnypon är tillskott som kan hjälpa att minska smärta från en led med artros.

Vikten av rörelse

Kroppen är byggd för rörelse och undviker man rörelse i exempelvis en led för länge kommer det leda till ytterligare problem. Har man en akut skada kan det vara en bra idé att skaffa avlastande hjälpmedel som värmestöd, lindor, tejp och uppbyggda sulor. Men när den akuta fasen är över är det viktigt att man försiktigt börjar bygga upp rörlighet och styrka i området så snart som möjligt igen för att inte påskynda nedbrytningsprocessen ytterligare.

Smärta beror ofta på inflammation

Smärta från ett område, exempelvis en led beror ofta på en inflammation. Inflammatoriska processer är något som pågår i kroppen hela tiden. Inflammationen i sig är något positivt och nödvändigt men om inte den inte läker ut och smärtan försvinner är det något som inte står rätt till. Genom antiinflammatoriska ämnen kan man hjälpa kroppen att häva inflammationen, dock bör man komma ihåg att om orsaken till inflammationen finns kvar kommer också smärtan att komma tillbaka med tiden. Det finns en hel del naturliga antiinflammatoriska och inflammationshämmande ämnen man kan ta hjälp av vid behov t ex vissa enzymer såsom proteas, bromelain och papain, örter som djävulsklo, gurkmeja och ingefära samt fettsyror som omega-3 och GLA.

Kostens påverkan

Många inflammationstillstånd förvärras genom att vi utsätter våra kroppar för ensidig eller felaktig föda. En akut födoämnesallergi är förhållandevis enkel att upptäcka men överkänslighet mot ett visst födoämne är inte säkert att man alltid upptäcker förrän efter en lång tid då man kanske inte får akuta besvär efter att man har ätit ett visst ämne. Trots att man inte får akuta besvär leder ett intag av ett födoämne man är känslig mot till en stress och belastning för kroppen, med en inflammatorisk process som följd vilket bidrar till läckande tarm syndrom vilket i sin tur kan leda till en rad sjukdomstillstånd, bland annat värk i leder och muskler, fibromyalgi och reumatism. Därför är det viktigt att man utreder om någon form av känslighet mot födoämnen föreligger för att kunna undanröja orsaken till sjukdomstillståndet.

En bra början är att...

...utesluta socker, gluten och mjölkprodukter vilket är vanliga födoämnesallergier. Man kan hjälpa till att stödja magen och tarmen med matspjälkningsenzymer, L-glutamin och probiotika för att minska belastning och öka näringsupptaget från kosten.

 

Stress förvärrar

Upplevelsen av smärta och värk är ofta starkt kopplat till välmående i övrigt. Är man stressad och tyngd av olika saker i livet blir ofta upplevelsen av värk värre, vilket i sin tur skapar ytterligare stress på grund av ökad värk och spiralen fortsätter nedåt. Att lära sig att andas med en korrekt bukandning och arbeta med avslappningsövningar är sådant som kan sänka stressnivån effektivt och på så sätt även lindra värk snabbt med tämligen små och enkla medel.

Ät basisk föda

Att ha smärta och värk är ett sjukdomstillstånd vilket ökar behovet av näringsämnen mycket. Därför är det viktigt att man ser till att kroppen får rätt och tillräckligt av näring som ger energi och hjälper kroppen med dess arbete samtidigt som man undviker sådant som belastar kroppen. Många människor lider dessutom av försurning vilket många gånger ger stelhet och värk. Att äta större mängder av basiska livsmedel såsom grönsaker och frukt kan bidra till att göra kroppen mer basisk. Att se över sitt intag av antioxidanter, exempelvis vitamin C, bioflavonoider, vitamin E, selen, övriga vitaminer och mineraler som B-vitaminer, D-vitamin, magnesium, kalcium, zink och mangan kan hjälpa till att minska försurning och ge kroppen det som behövs för att kunna hålla kroppen smärtfri, vital, rörlig och stark.

Av Yoel Grundemark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.