pojke med surfplatta och patrik wincent

Varning för den digitala barnvakten

Fakta

Patrik Wincent är terapeut, föreläsare och författare till böckerna "Den digitala barnvakten", "Den digitala drogen konsten att hantera teknik" samt "När vi släpper kontrollen en bok om dataspelsmissbruk"

Läs mer på dataspelsakuten.se.

När jag träffar föräldrar som söker hjälp för att deras barn är deprimerade frågar jag alltid först hur deras barn spenderar sina dagar, och svaret är oftast uteslutande i deras rum framför sina skärmar eller vid sina telefoner. Det är tydligt för mig som terapeut att våra barns integrerade värld av mobiler och teknologi är en bidragande faktor till detta dåliga mående, skriver terapeuten Patrik Wincent.

För att få positiva effekter på hälsan bör unga ägna minst 60 minuter per dag åt pulshöjande motion och träning, enligt den svenska läkarkårens rekommendationer. I det ingår allt från att
cykla till skolan, lek på raster till tävlingsidrott på fritiden. Men bara 44 procent av pojkarna och 22 procent av flickorna når den nivån. Det visar en studie av närmare 1 700 barn och ungdomars rörelse i skolan och på fritiden, som ingår i CIF:s rapport.

I en värld av mobiler, sociala medier och dataspel så ser vi antisocialt beteende, depressiva tillstånd, isolering och stillasittande som leder till hälsoproblem, sömnsvårigheter, koncentrationsproblem, brist på intresse gällande allt annat än att vara framför skärmarna.

 

LÄS OCKSÅ: Relationsexperten: Är du medberoende?

Jag möter föräldrar som är frustrerade över att barnen sitter inne vid skärmar istället för att röra sig. Föräldrar behöver komma överens med barnen om vad som är en rimlig tid vid datorn och behöver även själva ha en aktiv livsstil för att inspirera barnen. Jag har ägnat de senaste åren med att uppmärksamma och jobba proaktivt med denna typ av problematik. I min bok ”Den digitala barnvakten” belyser jag att våra barn behöver mer utav följande:

1. Fysisk kontakt. Sänker mänsklig ångest genom att minska utsöndringen av kortisol och adrenalin, och hjälper dessutom barnet att kontrollera sin energi. Fysisk kontakt hjälper också ett barn att uppnå den kroppsmedvetenhet som behövs för att kunna utveckla och förfina sina rörelser. Barn som inte får fysisk kontakt är ofta oroliga och har svårt med självreglering, och uppvisar klumpiga och enformiga rörelsemönster.

2. Mänskliga sammanhang. Barn som enbart kommunicerar med andra genom skärmplattor kan få svårt att interagera med jämnåriga och vuxna, och kan behöva extra stöd från personal på daghem och i förskola/skola. Det är även viktigt att barnen får lära sig att umgås i större grupper. Det sker bäst på lekplatser utomhus.

3. Gröna utrymmen. Den bästa möjligheten att hitta en balans i sin teknikanvändning och bli av med de negativa konsekvenserna har barnen om de börjar utforska naturen mera. Författaren Ashley Parsons, som skrivit boken ”Young Children and Nature”, skriver om en undersökning där forskare ville ta reda på varför stadsbarn tre gånger oftare hade ADHD-symptom än barn på landsbygden. De gjorde en häpnadsväckande upptäckt – orsaken var helt enkelt att barnen från landsbygden hade mer tillgång till grönområden, gröna träd, gräs, buskar, blommor etc. Samma forskare försökte även kvantifiera hur mycket tid i grönområden barn behöver varje dag för att få denna positiva effekt. De fann att så lite som 20 minuter per dag i naturen hade en betydande positiv inverkan och ledde till stressminskning.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Att dra paralleller till 1980-talet när vi klagade på att barnen fick fyrkantiga ögon av att titta på tv hela dagen och jämföra det med dagens teknik går tyvärr inte. Till skillnad från dessa äldre enheter är dagens teknik avsiktligt utformad för att göra oss mer beroende av vår teknik genom att använda sig utav psykologiska lagar. Till exempel avslöjar den tidigare Google-produktdesignern Tristan Harris i ett TED-tal hemligheterna som håller oss klistrade vid våra mobiler och skärmar.

Teknik är något fantastiskt men utvecklingen har gått i väldigt snabb fart dom senaste 10 åren, och redan nu ser vi studier och experter går ut med varningar särskilt rörande väldigt små barn, gällande skärmtid och innehåll.

LÄS OCKSÅ: Lyssna på ditt barn utan att kritisera

Vissa experter påstår att barnen bland annat kan få motoriska svårigheter, lär sig färre ord och får svårt att hantera känslor. 10 000 barnläkare i Kanada och USA har gått ut med specifika rekommendationer gällande teknik, vuxna känner oftast inte till detta. Vid åldern 0-18 månader är rekommendationen ingen teknik alls, vid 18 månader-5 år rekomPatrik Wincentmenderar de max en timme per dag tillsammans med föräldrar och innehållet är minst lika viktigt.

Det handlar inte om att moralisera eller bli bakåtsträvare, eller för den delen skambelägga föräldrar, utan att tydligt titta på hur vi kan balansera tekniken och inte låta skärmen bli en digital barnvakt. Och istället ta allt det goda tekniken har att ge oss, samtidigt som vi minimerar riskerna. Att helt enkelt tillämpa försiktighetsprincipen när det gäller teknik.

Patrik Wincent, terapeut, föreläsare och författare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Patrik Wincent är terapeut, föreläsare och författare till böckerna "Den digitala barnvakten", "Den digitala drogen konsten att hantera teknik" samt "När vi släpper kontrollen en bok om dataspelsmissbruk"

Läs mer på dataspelsakuten.se.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden.