Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Behandling

Det vanligaste sättet att försöka komma till rätta med pollenallergi är att använda medicin, så kallade antihistaminer. Behandlingen syftar till att minska effekten av histaminet som frisätts och att minska den inflammation som uppstår. Detta görs vanligen med hjälp av antihistaminer och antiinflammatoriska ämnen.
Båda finns det gott om i naturen.
Och faktum är att det finns alternativ som visat sig lika effektiva – och som inte innebär medicinering.

Tänk på
Förbered dig i tid med de hjälpmedel som du ska använda och känn till att många hjälpmedel måste ätas/utföras dagligen under allergisäsongen.
Här får du mer info.

Allmyn
Tillskottet är baserat på den kinesiska perillaörten som traditionellt har använts för att motverka rinnsnuva, nästäppa, ögonbesvär och klåda. Användandet är rikligt dokumenterat och stödjer bland annat produktionen av cytokiner och specifika antikroppar. Örten innehåller flavonoider som luteolin och koffeinsyra, glucosider, vitaminer, spårämnen och rosmarinsyra.

Pollenzym
Ett näringstillskott som stödjer immunförsvaret, dämpar inflammatoriska reaktioner och stöttar bihålorna. Innehållet består av en kombo  av aktiva extrakt, enzymer, antioxidanter och vitaminer. Innehåller bland annat quercetin, en antioxidant som i studier visat ge minskade besvär vid allergi. Quercetin fungerar som en antihistamin genom att bidra till att stabilisera de celler som frisätter histamin i kroppen (och därmed ha antiinflammatorisk effekt).
Innehåller ingefära för att upprätthålla optimal funktion i de övre luftvägarna.

Nässkölj
Att regelbundet skölja näsan med näskanna anses ett effektivt och biverkningsfritt sätt att lindra allergisymtom. Pollen sköljs bort från näsan samtidigt som slemhinnorna blir återfuktade. Metoden brukar ofta rekommenderas av öron- näsa-halsläkare. Nässköljningskannan fylls med koksaltlösning som du enkelt blandar själv med jodfritt salt och rumstempererat vatten. Lösningen hälls in i ena näsborren och rinner ut genom den andra.

Pyknogenol
Tallbarksextraktet pyknogenol anses vara den starkaste antioxidanten som finns och har en naturlig antihistamineffekt som motverkar allergier och hösnuva. Pyknogenol är ett vattenlösligt ämne som lätt tas upp av kroppen och har snabb biotillgänglighet. Ämnet ingår i näringstillskott, bland annat Bio-Pycnogenol. Produkten är framställd av ett patenterat extrakt från barken av franska furuträdet Pinus maritima och tillför kroppen många olika typer av aktiva bioflavonoider.

Nässpray
Till exempel Nasaleze, en nässpray med finkornigt cellulosapulver av tall som puffas in i näsborrarna. I näsan bildar pulvret en gelé som förstärker näsans naturliga skyddsbarriär och fungerar som en skyddshinna som gör att det du reagerar mot inte når slemhinnan. Med följd att både den allergiska reaktionen och inflammationen minskar.
Kan användas även av gravida, ammande och barn.

Lyprinol
Näringstillskott med innehåll från grönläppad mussla. Musseloljan har en antiinflammatorisk verkan och fungerar välgörande för luftvägar och andningsorgan. Den har en hög andel omega-3, omega-6 och omega-9 samt naturligt förekommande antioxidanter.

Probiotika
Forskare vid Vanderbilt universitet har tittat på 23 studier med sammanlagt närmare 2 000 deltagare och sett att personer som ätit livsmedel och tillskott med probiotiska bakterier har betydligt mindre allergisymtom jämfört med personer som fått placebo. Forskning visar även att tillskott av probiotika under graviditet och amning för mammor som är allergiska minskar risken för att barnet ska drabbas av allergi.

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler.
Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. 
Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis.
Men det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

I år förväntas pollenallergiker få det ovanligt tufft, kanske till och med tuffare än på 45 år.  I alla fall i de västra och södra delarna av Sverige, enligt uppgift från P4 Göteborg.

En anledning till detta, i alla fall delvis, är den väldigt varma sommaren 2018, som inneburit att många vårblommande träd har kunnat ladda upp ordentligt och anlägga många hängen.
Det är nämligen inuti dessa hängen som pollen skapas, berättar pollenexperten Åslög Dahl, forskare vid institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet, för Sveriges radio.

 

Cykliska björkar
Särskilt besvärligt väntas det bli när det gäller al, hassel och björk. Och allra värst är prognosen för björkpollen.
Den allra största faktorn till det förmodat extrema pollenåret är enligt experter att björkar har ett cykliskt beteende, det vill säga att de blommar väldigt mycket ett år och orkar sedan inte blomma lika mycket nästa år.

LÄS OCKSÅ: Vad är en allergi egentligen?

"En av de värsta säsongerna sedan vi började mäta"
Att pollensäsongen förra året var bara måttlig i de västra delarna av landet är också en faktor som kan förklara prognosen.
– Det gjorde att björkarna inte tröttade ut sig. Tillsammans med sommarens värme gör det att det nog blir en av de värsta säsongerna sedan vi började mäta för 45 år sedan, säger Åslög Dahl.

Mildare pollensäsong i östra Sverige
Dock kan det i östra delarna av Sverige däremot bli mindre pollen från just björk, jämfört med i fjol, visar prognoser från Naturhistoriska riksmuseet som mäter pollennivåerna i östra Sverige.
– Våra björkar här på östkusten blommade mycket mer än vad de gjorde på västkusten i fjol, berättar Pia Östensson, biolog på Naturhistoriska riksmuseet, som därför spår en lugnare pollensäsong i just östra Sverige.
– Jag är övertygad om att det blir lägre nivåer än förra året. Vi hade mycket högre halter här på ostkusten än vad de hade i väst förra året, så vi räknar med en mildare säsong i år, säger hon till Sveriges radio.

LÄS OCKSÅ: Livsmedlen du som pollenallergiker bör vara försiktig med

"Kan inte fungera på topp"
Åslög Dahl menar att det är viktigt att vara medveten om vilka svårigheter som allergin kan medföra.
– Man kan tänka på att barn, elever eller anställda med allergi inte kan förväntas fungera på topp. Det får man ha förståelse för.

 

Vanliga symtom – och sätt att lindra

Pollensäsongen pågår från tidig vår till sen höst och varierar i omfattning över landet.
Oftast börjar pollenbesvären i skolåldern eller tidig vuxen ålder och avtar med åldern.

Vid pollenallergi är det immunsystemet som överreagerar när du utsätts för proteiner som finns i pollen och sporer. Kroppen bildar då allergiantikroppar och du utvecklar en känslighet. Känsligheten visar sig i form av nysningar, rinnande näsa och andra allergisymtom.

LÄS OCKSÅ: Är svårt allergisk – hur stärker jag mitt immunförsvar? 

Vanliga symtom vid pollenallergi är:
• astmatiska besvär
• hosta och retningar i luftrören
• huvudvärk
• klåda i hals och gom
• nysningar
• nästäppa
• rinnande/svidande/kliande ögon
• trötthet

 

De flesta klarar sig med receptfri hjälp
Några tips för dig med pollenallergi är:
- Håll koll på pollenprognosen, det är ett bra hjälpmedel i din planering av utomhusaktiviteter.
Aloe vera vårdar pollenirriterade slemhinnor.
- Undvik att vädra hemma.
- Torka inte tvätt utomhus.
- Duscha innan du lägger dig eftersom pollen lätt fastnar i håret.
- Vid utomhusträning – träna tidigt på morgonen eller efter regn, då pollennivåerna är lägre.

De flesta som har problem med pollen behöver inte söka vård utan klarar sig med receptfria hjälpmedel.
Läs mer i faktarutan om vanlig behandling och om vilka olika naturliga hjälpmedel som finns.

Källor: Sveriges radioAftonbladet/TT, 1177 Vårdguiden och Astma- och allergiförbundet

Av Isabelle G Hedander


Behandling

Det vanligaste sättet att försöka komma till rätta med pollenallergi är att använda medicin, så kallade antihistaminer. Behandlingen syftar till att minska effekten av histaminet som frisätts och att minska den inflammation som uppstår. Detta görs vanligen med hjälp av antihistaminer och antiinflammatoriska ämnen.
Båda finns det gott om i naturen.
Och faktum är att det finns alternativ som visat sig lika effektiva – och som inte innebär medicinering.

Tänk på
Förbered dig i tid med de hjälpmedel som du ska använda och känn till att många hjälpmedel måste ätas/utföras dagligen under allergisäsongen.
Här får du mer info.

Allmyn
Tillskottet är baserat på den kinesiska perillaörten som traditionellt har använts för att motverka rinnsnuva, nästäppa, ögonbesvär och klåda. Användandet är rikligt dokumenterat och stödjer bland annat produktionen av cytokiner och specifika antikroppar. Örten innehåller flavonoider som luteolin och koffeinsyra, glucosider, vitaminer, spårämnen och rosmarinsyra.

Pollenzym
Ett näringstillskott som stödjer immunförsvaret, dämpar inflammatoriska reaktioner och stöttar bihålorna. Innehållet består av en kombo  av aktiva extrakt, enzymer, antioxidanter och vitaminer. Innehåller bland annat quercetin, en antioxidant som i studier visat ge minskade besvär vid allergi. Quercetin fungerar som en antihistamin genom att bidra till att stabilisera de celler som frisätter histamin i kroppen (och därmed ha antiinflammatorisk effekt).
Innehåller ingefära för att upprätthålla optimal funktion i de övre luftvägarna.

Nässkölj
Att regelbundet skölja näsan med näskanna anses ett effektivt och biverkningsfritt sätt att lindra allergisymtom. Pollen sköljs bort från näsan samtidigt som slemhinnorna blir återfuktade. Metoden brukar ofta rekommenderas av öron- näsa-halsläkare. Nässköljningskannan fylls med koksaltlösning som du enkelt blandar själv med jodfritt salt och rumstempererat vatten. Lösningen hälls in i ena näsborren och rinner ut genom den andra.

Pyknogenol
Tallbarksextraktet pyknogenol anses vara den starkaste antioxidanten som finns och har en naturlig antihistamineffekt som motverkar allergier och hösnuva. Pyknogenol är ett vattenlösligt ämne som lätt tas upp av kroppen och har snabb biotillgänglighet. Ämnet ingår i näringstillskott, bland annat Bio-Pycnogenol. Produkten är framställd av ett patenterat extrakt från barken av franska furuträdet Pinus maritima och tillför kroppen många olika typer av aktiva bioflavonoider.

Nässpray
Till exempel Nasaleze, en nässpray med finkornigt cellulosapulver av tall som puffas in i näsborrarna. I näsan bildar pulvret en gelé som förstärker näsans naturliga skyddsbarriär och fungerar som en skyddshinna som gör att det du reagerar mot inte når slemhinnan. Med följd att både den allergiska reaktionen och inflammationen minskar.
Kan användas även av gravida, ammande och barn.

Lyprinol
Näringstillskott med innehåll från grönläppad mussla. Musseloljan har en antiinflammatorisk verkan och fungerar välgörande för luftvägar och andningsorgan. Den har en hög andel omega-3, omega-6 och omega-9 samt naturligt förekommande antioxidanter.

Probiotika
Forskare vid Vanderbilt universitet har tittat på 23 studier med sammanlagt närmare 2 000 deltagare och sett att personer som ätit livsmedel och tillskott med probiotiska bakterier har betydligt mindre allergisymtom jämfört med personer som fått placebo. Forskning visar även att tillskott av probiotika under graviditet och amning för mammor som är allergiska minskar risken för att barnet ska drabbas av allergi.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.