Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Erik wickström i spåret med vacker bergig bakgrund

Vasaloppscoachens bästa tips

Erik Wickström är officiell vasaloppscoach och skidinstruktör och arbetar med att optimera träningen för motionärer och elitmotionärer. Han är även en mycket duktig åkare.
Här delar han med sig av sina tips till alla de som ska åka Vasaloppet.

Erik Wickström är inte bara officiell vasaloppscoach och instruktör utan även chefredaktör för tidningen Vasalöparen, föreläsare, bloggare och författare till succéboken "Längdskidåkning för dig".
Då Erik har familj och bor i hus har han precis som många andra inte möjlighet att träna så mycket, men trots det har han kunnat hävda sig i den nationella långloppseliten. Förra året gjorde han sina bästa resultat då han vann Engelbrektsloppet och blev 25:a i Vasaloppet.

Erik Wikström vasaloppscoach

Erik Wickström. Foto: Luca Mara

 

Träning inför loppet
I Vasaloppets startfält trängs både elit och motionärer. Det finns åkare som har tränat många mil, både på skidor och rullskidor, men det finns även åkare som inte har åkt en enda meter innan loppet.
– Det är svårt att säga hur mycket träning som krävs för att klara ett lopp i vasaloppsveckan. Svaret ligger nog någonstans mellan 0 och 25 mil. Har du en bra träningsbakgrund med viss skidvana behövs inte så mycket träning, men det blir roligare med bättre förberedelser, säger Erik Wickström.

Nybörjare
Om du inte är vältränad och/eller inte har skidvana kan det vara klokt att åka på ett teknikläger eller ta ett par privatlektioner.
– Med bra teknik får man mycket gratis, berättar Erik Wickström.
Även konditionen är en viktig pusselbit i längdskidåkningen.
– Det är bra om man kan variera träningen, så man vissa dagar kör hårt och andra dagar tar det lugnare. Kör man i samma fart varje pass når man ofta en platå i sin utveckling. För att ta sin konditionsträning ett steg längre kan det vara klokt att ta hjälp av en coach som skriver ett individanpassat träningsprogram, tipsar han.

Snöfattigt
Mellersta och södra delen av Sverige har hittills haft en snöfattig vinter och många börjar känna sig lätt desperata nu när det är omkring en månad kvar till tävlingen.
– Finns det ingen snö där du bor är rullskidor ett bra alternativ, men inget måste. Löpning med stavar, skidgång och träning på stakmaskin är också bra alternativ. Finns det skidspår ska skidträningen prioriteras högt, framförallt sista månaden innan loppet. Det går att göra stor skillnad på bara några veckor. Har du möjlighet att två gånger under vintern köra minst halva tävlingsdistansen ligger du bra till, menar Erik.

Kolhydratsladdning
Oavsett hur du vanligtvis äter lönar det sig att ladda med kolhydrater inför ett långt lopp.
– Om du ska tävla i tre timmar eller längre bör du ladda med kolhydratrik kost i en till två dagar före. För de flesta räcker det med att äta extra mycket pasta till lunch och middag under fredagen och lördagen om du exempelvis ska åka Vasaloppet på söndagen. Du kan också välja lite mer bröd och gröt samt lite mindre ost och ägg till frukost och mellanmål. Tänk också på att dricka lite mer än vanligt under dessa dagar, eftersom kolhydrater binder vatten, säger Erik.
Vissa – både motionärer och elitåkare – kompletterar sin kostuppladdning med så kallade kolhydratsladdare. En kolhydratsladdare kan antingen vara en dryck eller gel.
– Detta fungerar för en del, men inte för alla, testa kolhydratsladdaren innan loppet så att magen tål den. Ät inte heller något annat som inte magen är van vid, så inte magen säger ifrån under loppet, tipsar Erik.

Under loppet
På morgonen innan ett lopp kan du äta en normalstor frukost.
– Åker du mot starten väldigt tidigt på morgonen kan du dela upp frukosten så du äter lite innan du åker och lite mer – till exempel en macka eller en energikaka – en timme innan start. Under loppet ska du se till att få i dig socker och gärna även en rimlig mängd koffein. Drick inte enbart vatten, utan satsa på exempelvis sportdryck och blåbärssoppa.

 

Seedningslopp
Har man lite högre ambitioner och vill man lyckas riktigt bra på sitt lopp så kan man köra ett så kallat seedningslopp, alltså ett långlopp där ens resultat kan betyda att man får starta längre fram i sitt lopp i vasaloppsveckan.
– Förutom själva möjligheten till seedning får man chans att känna på hur det är att åka ett lopp och du lär dig mycket som:

  • Hur du ska äta och dricka innan och under loppet.
  • Hur du ska klä dig.
  • Hur du ska valla (om du vallar själv).
  • Hur du reagerar på att starta tillsammans med andra skidåkare.
  • Hur nervös du blir inför start.
  • Hur du ska disponera krafterna.

– Seedningsloppen är de bästa träningspassen inför ditt lopp i vasaloppsveckan, säger Erik och önskar alla vasaloppsåkare ett stort lycka till!

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.