Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Vasaloppet/Ulf Palm

Vasaloppsdags! Här är tipsen du inte får missa

Fakta

Det första Vasaloppet åktes söndagen den 19 mars 1922.
Vasaloppet är numera 90 kilometer långt.
Sedan 1948 har loppet alltid gått första söndagen i mars, men på grund av skid-VM i Falun avgörs Vasaloppet i år den andra söndagen i mars.
De tre största svenska länen i Vasaloppet 2015 är: Stockholms län, Västra Götalands län och Dalarnas län.
Medelåldern i Vasaloppet 2015 var 41,3 år. De yngsta deltagarna fyllde 19 år samma år och de äldsta fyllde 89 år.
Gällande rekordtid är för herrarna 3.38.41 (Jörgen Brink, 2012) och för damerna 4.08.24 (Vibeke Skofterud, 2012).
Källa: Vasaloppet.se

Vasaloppsveckan är igång och även om det kanske känns i senaste laget för tips för hur du bäst lyckas kommer ändå några (riktigt bra) tips här.  Tipsen gäller dels dagarna innan loppet och dels under själva loppet.
Och kom ihåg att man brukar säga att dagen för Vasaloppet på en gång är den sista vinterdagen och den första vårdagen - så välkommen våren! 

Snösäsongen har inte varit den bästa och många har inte kunnat träna så mycket på snö som de velat. Men finns det annat man kan tänka på? Kanske kommer man bara långt genom att bli påmind om att bli påmind om att klippa tånaglarna? Ja, känner du dig i form att ta emot några bra sista tips ska du fortsätta läsa.

► Läs också: Ny studie: Vasaloppsåkare drabbas mer sällan av cancer

Catarina Henriksson.

Catarina Henriksson.

 

Elitskidåkarens bästa tips
Förra året pratade Kurera Catarina Henriksson på Träningsinspiratören, ett företag som jobbar med längdskidåkning, för att få de där riktigt bra sista tipsen. Catarina Henriksson är före detta elitaktiv längdskidåkare och har själv genomfört Vasaloppet tre gånger, Öppet Spår en gång och Tjejvasan tio gånger.
Här återger vi hennes tips för hur hur du ska lyckas genomföra tävlingen och få en trevlig dag i spåren.

► Läs också: Vasaloppscoachens bästa tips

Tips för veckan innan loppet:

 

1. Få eller inga träningspass
Mitt tips är att du genomför ett sista långpass, förslagsvis två till tre timmar, i lugnt tempo under den sista helgen före loppet. Det blir en sista anpassning för kroppen att åka långt och länge.
Har du haft en bra träningsperiod bakom dig kan du även köra ett intervallpass i högre tempo, exempelvis åtta backintervaller à två minuter, i början av veckan. Sedan gäller det mest att vila denna vecka. Har du möjlighet kan det vara skönt att köra en halvtimmes skidpass dagen innan loppet, där du bara glider lugnt och provar känslan i Vasaspåren.

2. Ät, drick, sov
Minst tre dagar innan loppet ska du släppa på träningen helt och bara ägna dig åt att äta stora mängder kolhydrater. Under Vasaloppet gör man av med en stor mängd energi och det är viktigt att fylla på energidepåerna i musklerna under sista veckan. Fokus bör ligga på att äta, dricka vatten och sova.

3. Bunkra med (långsamma) kolhydrater i muskeldepåerna 
Ät en extra stor portion vid varje måltid och att ät ofta, gärna mellanmål både på förmiddagen och eftermiddagen bestående av långsamma kolhydrater. Dessa dagar är syftet att bunkra kolhydrater i muskeldepåerna som då lagras som glykogen som kommer att användas under loppet. Denna lagringsmöjlighet kan nämligen utökas markant lokalt i muskeln genom att du äter extra mycket och vilar muskeln. Det är därför viktigt att du under denna period vilar så du inte använder upp den lagrade energin.

► Läs också: Mindre kramp med magnesium

4. Drick extra mycket vatten
Tänk på att dricka extra mycket vatten då kolhydrater binder vätska i kroppen – du förbrukar alltså extra mycket vätska. På tävlingsdagens morgon är det bra om du kan äta en kraftig frukost, gärna bestående av havregrynsgröt och fullkornsbröd.

 

5. Klipp dina tånaglar noga
...så du slipper få onödigt nageltrång och obehag under loppet.

6. Lägg krut på att hålla dig frisk
...genom att till exempel undvika stora folksamlingar, sova mycket, äta regelbundet och vara rätt och varmt klädd.

7. Tänk på vallningen
Tycker du vallning är en svår ekvation är tipset att lämna in dina skidor till proffsen som vallar dem med dagens fäst- och glidvalla så du har bra skidor under loppet. Det går bra att boka i förväg.

8. Planera din klädsel
...genom att kolla upp innan vilken ungefärlig temperatur det ska vara under dagen. Det är jobbigt och tungt att vara för varmt klädd men obehagligt att frysa om det skulle bli en jättekall morgon. Ha en tunn innervante som går lätt kan ta av sig under loppet och gärna en extra tröja för att slippa bli kall och nedkyld under starten.

► Läs också: 7 sista-minuten-tips inför långlopp

Tips under loppet

 

1. Stanna vid varje kontroll
Under loppet finns ett antal matkontroller som serverar buljong, saltgurkor, vasaloppsbullar, energidryck och vatten.
– Stanna vid varje kontroll och ät eller drick lite så att du håller energibalansen i kroppen. Avsluta gärna med någon mun vatten så du slipper få en ”klibbig” känsla i munnen av allt socker.

2. Stanna inte för länge vid kontrollerna
Det gör att du kommer ur fokus, tappar flyt i åkningen och känner dig trött. Fyll på med vätska och energi i farten.

 

3. Ha med extra energi och ett vätskebälte
Ha gärna energi i form av Dextrosol eller energi-gel i fickan och ett vätskebälte fyllt med sportdryck så att din energi inte når botten emellan matkontrollerna. Det händer garanterat någon gång under loppet och då kan jag lova att du är glad att du har egen energi att trolla fram.

4. Fokusera på kilometerskylten
...som säger hur långt det är till nästa matkontroll, lite mer positivt än att läsa hur långt det är kvar av hela sträckan.

5. Håll till höger om du åker lite långsammare
...så du inte blir stressad av dem bakom som gärna vill åka fortare.

6. Planera din åkning
...så att du hinner byta spår om någon ramlar framför dig – som vid bilkörning.

7. Tänk på tekniken när du börjar bli trött
...så känns åkningen lättare.

8. Njut av omgivningen
...och din skidåkning!

9. Ha något att se fram emot!
Ha något extra gott att se fram emot nedpackat i din väska så som en god choklad, kall öl eller vad du tror att du kan längta efter en rejäl kraftansträngning.

► Läs också: Bättre uthållighet med rödbetsjuice

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Det första Vasaloppet åktes söndagen den 19 mars 1922.
Vasaloppet är numera 90 kilometer långt.
Sedan 1948 har loppet alltid gått första söndagen i mars, men på grund av skid-VM i Falun avgörs Vasaloppet i år den andra söndagen i mars.
De tre största svenska länen i Vasaloppet 2015 är: Stockholms län, Västra Götalands län och Dalarnas län.
Medelåldern i Vasaloppet 2015 var 41,3 år. De yngsta deltagarna fyllde 19 år samma år och de äldsta fyllde 89 år.
Gällande rekordtid är för herrarna 3.38.41 (Jörgen Brink, 2012) och för damerna 4.08.24 (Vibeke Skofterud, 2012).
Källa: Vasaloppet.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.