Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Fakta

Namn: Veronica Hedberg
Yrke: Specialistläkare och vice ordförande i föreningen Läkare för framtiden.
Aktuell med: Boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna” som hon skrivit ihop med Susannne Hovenäs på Semic förlag (2019).

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Veronica Hedberg är läkare och vice ordförande i föreningen Läkare för framtiden som förespråkar en växtbaserad kost. Hon är själv vegan sedan många år och nu släpper hon kokboken ”Smart mat för en frisk kropp och hjärna” som hon skrivit ihop med journalisten och kokboksförfattaren Susanne Hovenäs på Semic förlag.

 

Vad beror den minskade köttkonsumtionen på tror du och hur ser du på den fortsatta utvecklingen?
– Jag tror att det finns flera orsaker. Dels har fler blivit medvetna om hur deras kostval påverkar miljön och fler har fått kännedom om köttets stora klimatpåverkan. Det har också börjat framgå att det inte är hälsosamt att äta kött vilket gör att det blir lättare att avstå säger Veronica som pekar på att det de senaste åren blivit mycket enklare att äta vegetariskt då både matvarubutiker och restauranger har ett större utbud av vegetarisk mat. Att utbudet förädnras beror på efterfrågan och det skapar en snöbollseffekt.
– Jag tror att den snöbollen precis har börjat rulla och att vi kommer att se en fortsatt minskning av köttkonsumtionen. Det här är bara början.

Vilka är de främsta hälsovinsterna med en växtbaserad kost?
– Växtbaserad kost minskar risken att insjukna i hjärtkärlsjukdom som är den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Högt intag av frukt, grönsaker och fibrer, som bara finns i växter, har också visats minska risken för vissa cancerformer. Och studier visar att de som äter växtbaserat i större utsträckning är normalviktiga, löper mindre risk att drabbas av typ 2 diabetes och lever längre.

LÄS OCKSÅ: Lars Frölander – OS-medaljör med helgrönt i tanken

Finns det inga risker, som att man inte får i sig tillräckligt med protein eller vissa näringsämnen?
– Växtbaserad kost innehåller tillräckligt med protein. Protein finns i allt vi äter men bra växtbaserade proteinkällor är baljväxter, nötter, frön, rotfrukter och fullkornsprodukter. En växtbaserad kost innehåller rikligt med vitaminer och mineraler och tusentals bioaktiva ämnen, så kallade växtkemikalier, varav vissa har visats minska risken för hjärt-kärl sjukdom och cancer. Vid en strikt vegankost måste dock vitamin B-12 tas i form av tillskott och på vintern rekommenderas att ta extra D-vitamin.

Vilka är de största myterna om växtbaserad kost?
– Proteinmyten har varit svåravlivad. Och en del verkar tro att växtbaserad kost är tråkig och svår att variera.

LÄS OCKSÅ: Räkna ut din måltids klimatpåverkan

Hur kom du själv in på den växtbaserade kosten, är du vegan, har du alltid varit det?
– I tonåren var jag engagerad för djurrättsfrågor och när jag insåg vilket lidande som låg bakom kött, fisk, ägg- och mjölkprodukter kunde jag inte fortsätta att äta sådan mat längre. Det är nu 22 år sedan jag slutade att äta kött och större delen av den tiden har jag levt som vegan.

 

Stora miljö- och samhällsvinster
Det är inte bara den egna hälsan som tjänar på att man lägger om till att äta mer vegetariskt, att allt fler går över till mer växtbaeserad kost innebär vinster även för såväl samhälle som miljö menar Veronica.
– Samhällsvinsterna gäller främst sjukvården som sparar ekonomiska resurser om befolkningen är friskare. WHO rankar idag matvanorna som det största hotet mot folkhälsan och enligt Livsmedelsverket riskerar var fjärde svensk att insjukna eller dö i förtid av kostrelaterade sjukdomar så det finns mycket att vinna. Miljövinsterna skulle också vara stora då mindre vatten och energi går åt till att framställa vegetabiliska livsmedel och utsläppen av växthusgaser skulle minska. Med en växtbaserad kost räcker maten också till fler människor om vi tänker globalt.

LÄS OCKSÅ: Renée peppar till förändring

Vilka råd skulle du ge den som vill lägga om kosten men inte vet var den ska börja?
– Ett första steg kan vara att äta växtbaserat någon dag i veckan för att sen utöka till flera dagar. Och om du äter ute -välj en växtbaserad rätt och bli inspirerad. I sociala medier finns också mycket att inspireras av.
Veronica rekommenderar även den som vill lägga om kosten att köpa en vegetarisk kokbok och prova recept som liknar den mat man gillar för att succesivt byta ut mer rätter och måltider. Om man till exempel gillar vitlök och basilika rekommenderar Veronica att man lagar grönsaksrätter med vitlök och basilika, och om favoriträtten är lasagne tipsar hon om att prova olika vegetariska varianter. Hon uppmuntrar även till att testa vegetariska smörgåspålägg som bönröra och hummus.
– Kanske äter du redan växtbaserat vissa måltider utan att du tänkt på det. Ibland kan det räcka med att byta ut någon enstaka ingrediens för att en hel måltid ska bli växtbaserad, som till exempel att byta ut köttfärsen till sojafärs eller svamp- och bönröra. Veronica rekommenderar även att man provar nya smaker och påpekar att det är viktigt att undvika onyttig växtbaserad mat som vitt bröd, pommes frites och energität snabbmat. Istället rekommenderar hon att man alltid har frukt hemma ifall man blir sugen på något mellan måltiderna.

Av Nina Törmark

 

 


Fakta

Namn: Veronica Hedberg
Yrke: Specialistläkare och vice ordförande i föreningen Läkare för framtiden.
Aktuell med: Boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna” som hon skrivit ihop med Susannne Hovenäs på Semic förlag (2019).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Hälsa

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Lukttest kan ge tidig indikation på covid-19

Forskning

Visste du att förlorat luktsinnet är ett av de första symtomen på att du smittats av det nya coronaviruset? Forskare vid bland annat Karolinska Institutet hoppas på att enkla lukttester som kan utföras i hemmet kan ge en tidig indikation på om man är smittad.

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

 

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

 

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.