Beige proteinpulver, glas vatten och banan

Växtprotein – bra eller dåligt vid träning?

Fakta

Namn: Sebastian Pisano
Sysselsättning: Fysiopraktor, kinesiolog och tränare. Driver privata gymmet och kliniken PT Center Södermalm på Södermalm där han tillsammans med sin fru arbetar med behandling, korrektiv och prestationsträning.
Ålder: 26 år
Bor: Stockholm, Södermalm
Familj: Fru Emelie Pisano, hund och en stor och underbar familj
Arbetar, utvecklar och studerar den mänskliga kroppen ur olika synvinklar och har gjort så de senaste åren.
Bästa hälsotips:
– Träning och rörelse är en naturlig del av vårt DNA, det viktigaste är att hitta något som du går igång på. Nästa steg är att ta hjälp av någon som kan. Att veta varför man gör något ger en mycket större effekt, fråga, läs och undra. Hälsa är för alla!

Läs mer om protein
• För- och nackdelar med risprotein
• För- och nackdelar med kornprotein
• För- och nackdelar med kasein
För- och nackdelar med vassle
För- och nackdelar med sojaprotein
• Proteinpulver
Proteinet – kroppens byggstenar
Proteinbehov per dag

Mindre animalier och mer grönt. Trenden deltidsveganism spås bli den hetaste kosttrenden 2017 och vego är så hett just nu att det knappt går att komma undan.
Det gäller även på proteintillskottsfronten där allt mer växtprotein har börjat ta plats på hyllorna bland de andra proteinpulvren – och fler lär det bli.

Men – vad innebär egentligen växtprotein och vilka är de stora skillnaderna mellan vegetabiliskt protein och traditionellt protein?
Kurera tog hjälp av den kunniga PT:n och gymägaren Sebastian Pisano för att reda ut saken. 

Protein brukar kallas kroppens byggstenar och anses bra för bland annat tränande personer, både för uthållighet och styrka. Men alla behöver protein.
Protein är uppbyggt av långa kedjor av aminosyror och dessa är nödvändiga för oss. Det finns hundratals olika aminosyror och vi människor behöver 20 stycken för att överleva. Av dessa kan kroppen själv tillverka elva stycken, förutsatt att vi får i oss tillräckligt med näring. Resterande nio kallas essentiella aminosyror och måste tillföras via kosten.

► Läs också: Maximera dina träningsresultat med rätt kost

 

Behövs för många funktioner i kroppen
Protein (alltså aminosyror) behövs i kroppen för flera viktiga funktioner, bland annat för att bygga upp och reparera vävnad, kunna bilda enzymer och hormoner och binda till sig näringsämnen. De ingår även i andra viktiga funktioner som vårt immunsystem, rättare sagt våra antikroppar, som består också av protein.

Optimera kosten med proteinpulver för fullvärdigt protein
Men medan animalisk protein (till exempel kött, fisk, ägg) erbjuder fullvärdigt protein (det vill säga innehåll av de aminosyror vi behöver) så gör inte vegetabiliskt protein det. Så hur ser man då till att man får i sig fullvärdigt protein om man är vegetarian eller vegan? Ja, att variera sin vegokost är ett sätt att få i sig de aminosyror man behöver. Till exempel genom att äta varierat från bönor, linser, stärkelse, ärtor, frukt, frön, nötter och grönsaker och på så sätt komplettera och optimera sitt proteinupptag. Variera din kost både under dagen och från vecka till vecka för att vara säker på att få i dig alla de aminosyror du behöver.
Ett bra och enkelt sätt att vara säker på att man får i sig tillräckligt med protein är att komplettera kosten med proteinpulver. Många leverantörer har idag bra vegetabiliska proteinpulver i sitt sortiment. Bland annat Holistic, Better You, Great Earth, Bringwells WNT, Green Line och Budo Fitness.

► Läs också: 12 källor till protein för den som inte äter kött

sebastian_pisano

Sebastian Pisano, PT och fysiopraktor

Vad är växtprotein?

Så vad innebär egentligen termen växtprotein? Vilken är skillnaden mot “traditionellt” protein, vilka sorter finns det –  och vem tusan är proteinpulver egentligen till för?
Vi frågade Sebastian Pisano, PT, fysiopraktor och ägare av gymmet slash kliniken PT Center Södermalm på Södermalm.
– Ett vegetabiliskt proteinpulver, eller veganprotein som man också kan kalla det, är precis som det låter utvunnet ur en eller flera källor som är från växtriket. Det finns flera sorter och flertalet kombinationer. Ärt-, havre-, hampa-, ris- och sojaprotein och soja är några av de som är mest populära, säger han.

Växtprotein vs traditionellt protein
När vi pratar med en expert måste vi passa på att fråga huruvida de vegetabiliska proteinpulvren skiljer sig mot de traditionella – och i så fall hur.
– Ja det skiljer sig en hel del. Proteinet i proteinpulver kan delas in i två kategorier: animaliska proteiner och vegetabiliska proteiner. De vanligaste proteinpulvren är animaliska och är utvunna ur mjölk (mjölkproteinderivat). Här är vassle (whey) och kasein de två som används flitigast. Ett högkvalitativt vassleprotein har flera positiva effekter på oss där det både stärker immunförsvaret och förbättrar återhämtningen. Kasein rekommenderar jag aldrig klienter eftersom det har flera negativa effekter på vår tarm och vårt immunförsvar.

Växtproteinets fördelar
Näringsmässigt är animaliskt protein överlägsna vegetabiliska proteiner och många tycker även att de smakar bättre så än så länge är de fortfarande mest populära, berättar Sebastian men tillägger att det egentligen bara är en vanesak. Dessutom finns det många andra fördelar med att välja ett vegetabiliskt protein, menar han.
– Till exempel innehåller det många vitaminer och mineraler näringsrikt. Dessutom är vegetabiliska proteiner ofta lättsmälta eftersom de är naturligt fria från gluten och mjölkprodukter och soja, såvida det inte är ett sojaprotein. Det gör att de även passar dig som har en känslig mage. , säger han.
En nackdel med de traditionella, mjölkbaserade proteinpulvren är just att många människor har en intolerans mot det, vilket bland annat kan visa sig genom en svullen mage och/ eller trötthetskänsla i samband med intag, berättar Sebastian Pisano.
– Här har vegetabiliska proteinpulver stora fördelar. De ger till exempel inte de negativa effekter som jag nyss nämnde om kaseinet. Och eftersom vegetabiliska proteinkällor inte (än) är lika vanliga som andra källor, till exempel animaliska, upplever till exempel många en positiv effekt av dem. Inte minst för att det behövs en stor mängd grönt för att köttet ska fungera hälsosamt i kroppen.

► Läs också: Ny forskning: Kött har samma effekt som socker på vikten

Finns flera vegetabiliska proteinsorter 
Han berättar mer om de olika växtproteiner som finns i pulverform.
– Vegetabiliska proteiner inkluderar bland annat soja, ris, ärter och hampa. Soja, ris och ärt är mest populära. Soja och hampa anses unika bland de vegetabiliska proteinkällorna eftersom de levererar alla essentiella aminosyror där de övriga vegetabiliska proteinkällorna saknar en eller flera. Där kan man välja att optimera sitt proteinpulver är genom att komplettera med aminosyror som glutamin, BCAA och arginin, berättar han.
– Soja är inte min favorit, av flera anledningar. Min främsta rekommendation brukar vara ärt/havre och hampa. Dessa två fungerar bra att variera med varandra, eller med vassle om man så vill. Och vill man rotera sina proteinkällor kan man använda en källa i två till tre veckor för att sedan byta.

Lyckad kombination
Sebastian förklarar mer om aminosyrors olika effekter på kroppen och stannar vid aminosyran leucin, som han menar är väldigt viktig.
– Leucin har till exempel en viktigt roll i proteinsyntesen och återhämtningen. I mjölkproteinet är halten Leucin naturligt hög – men det går att få till även på andra sätt. Better You har till exempel kombinerat ärtprotein med havre och har därigenom fått en kedja med aminosyror som är ultimat vid träning.

Passar alla som tränar eller bara vill ha ett smidigt mellanmål
Sebastian tycker att proteinpulver är för fler än dem som tränar.
– Proteintillskott är ett smidigt och gott sätt att få i sig sitt protein. Det är viktigt för den som vill bygga muskler men passar alla som tränar. Det passar även dem som reser mycket och vill ha ett smidigt mellanmål. Det är lätt att ha med sig och ha i smoothies eller liknande. Man kan även använda det till att enkelt förhöja proteinhalten i sitt bröd, torsdagspannkakorna eller till att göra egna proteinbars, tipsar han.

Få några recept med tillsatt protein här:
• Proteinbars med choklad, jordnötssmör och lakrits
• Great Blue – en nyttig blå proteinsmoothie med hampa
• Hampabar med urkraft
• Baobab- och hampapannkakor med äppelmos och lönnsirapsmör
• Smoothie: Blåbär- och hampa
• Glutenfritt proteinbröd utan jäst (focaccia)

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Sebastian Pisano
Sysselsättning: Fysiopraktor, kinesiolog och tränare. Driver privata gymmet och kliniken PT Center Södermalm på Södermalm där han tillsammans med sin fru arbetar med behandling, korrektiv och prestationsträning.
Ålder: 26 år
Bor: Stockholm, Södermalm
Familj: Fru Emelie Pisano, hund och en stor och underbar familj
Arbetar, utvecklar och studerar den mänskliga kroppen ur olika synvinklar och har gjort så de senaste åren.
Bästa hälsotips:
– Träning och rörelse är en naturlig del av vårt DNA, det viktigaste är att hitta något som du går igång på. Nästa steg är att ta hjälp av någon som kan. Att veta varför man gör något ger en mycket större effekt, fråga, läs och undra. Hälsa är för alla!

Läs mer om protein
• För- och nackdelar med risprotein
• För- och nackdelar med kornprotein
• För- och nackdelar med kasein
För- och nackdelar med vassle
För- och nackdelar med sojaprotein
• Proteinpulver
Proteinet – kroppens byggstenar
Proteinbehov per dag

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.