Beige proteinpulver, glas vatten och banan

Växtprotein – bra eller dåligt vid träning?

Fakta

Namn: Sebastian Pisano
Sysselsättning: Fysiopraktor, kinesiolog och tränare. Driver privata gymmet och kliniken PT Center Södermalm på Södermalm där han tillsammans med sin fru arbetar med behandling, korrektiv och prestationsträning.
Ålder: 26 år
Bor: Stockholm, Södermalm
Familj: Fru Emelie Pisano, hund och en stor och underbar familj
Arbetar, utvecklar och studerar den mänskliga kroppen ur olika synvinklar och har gjort så de senaste åren.
Bästa hälsotips:
– Träning och rörelse är en naturlig del av vårt DNA, det viktigaste är att hitta något som du går igång på. Nästa steg är att ta hjälp av någon som kan. Att veta varför man gör något ger en mycket större effekt, fråga, läs och undra. Hälsa är för alla!

Läs mer om protein
• För- och nackdelar med risprotein
• För- och nackdelar med kornprotein
• För- och nackdelar med kasein
För- och nackdelar med vassle
För- och nackdelar med sojaprotein
• Proteinpulver
Proteinet – kroppens byggstenar
Proteinbehov per dag

Mindre animalier och mer grönt. Trenden deltidsveganism spås bli den hetaste kosttrenden 2017 och vego är så hett just nu att det knappt går att komma undan.
Det gäller även på proteintillskottsfronten där allt mer växtprotein har börjat ta plats på hyllorna bland de andra proteinpulvren – och fler lär det bli.

Men – vad innebär egentligen växtprotein och vilka är de stora skillnaderna mellan vegetabiliskt protein och traditionellt protein?
Kurera tog hjälp av den kunniga PT:n och gymägaren Sebastian Pisano för att reda ut saken. 

Protein brukar kallas kroppens byggstenar och anses bra för bland annat tränande personer, både för uthållighet och styrka. Men alla behöver protein.
Protein är uppbyggt av långa kedjor av aminosyror och dessa är nödvändiga för oss. Det finns hundratals olika aminosyror och vi människor behöver 20 stycken för att överleva. Av dessa kan kroppen själv tillverka elva stycken, förutsatt att vi får i oss tillräckligt med näring. Resterande nio kallas essentiella aminosyror och måste tillföras via kosten.

► Läs också: Maximera dina träningsresultat med rätt kost

 

Behövs för många funktioner i kroppen
Protein (alltså aminosyror) behövs i kroppen för flera viktiga funktioner, bland annat för att bygga upp och reparera vävnad, kunna bilda enzymer och hormoner och binda till sig näringsämnen. De ingår även i andra viktiga funktioner som vårt immunsystem, rättare sagt våra antikroppar, som består också av protein.

Optimera kosten med proteinpulver för fullvärdigt protein
Men medan animalisk protein (till exempel kött, fisk, ägg) erbjuder fullvärdigt protein (det vill säga innehåll av de aminosyror vi behöver) så gör inte vegetabiliskt protein det. Så hur ser man då till att man får i sig fullvärdigt protein om man är vegetarian eller vegan? Ja, att variera sin vegokost är ett sätt att få i sig de aminosyror man behöver. Till exempel genom att äta varierat från bönor, linser, stärkelse, ärtor, frukt, frön, nötter och grönsaker och på så sätt komplettera och optimera sitt proteinupptag. Variera din kost både under dagen och från vecka till vecka för att vara säker på att få i dig alla de aminosyror du behöver.
Ett bra och enkelt sätt att vara säker på att man får i sig tillräckligt med protein är att komplettera kosten med proteinpulver. Många leverantörer har idag bra vegetabiliska proteinpulver i sitt sortiment. Bland annat Holistic, Better You, Great Earth, Bringwells WNT, Green Line och Budo Fitness.

► Läs också: 12 källor till protein för den som inte äter kött

sebastian_pisano

Sebastian Pisano, PT och fysiopraktor

Vad är växtprotein?

Så vad innebär egentligen termen växtprotein? Vilken är skillnaden mot “traditionellt” protein, vilka sorter finns det –  och vem tusan är proteinpulver egentligen till för?
Vi frågade Sebastian Pisano, PT, fysiopraktor och ägare av gymmet slash kliniken PT Center Södermalm på Södermalm.
– Ett vegetabiliskt proteinpulver, eller veganprotein som man också kan kalla det, är precis som det låter utvunnet ur en eller flera källor som är från växtriket. Det finns flera sorter och flertalet kombinationer. Ärt-, havre-, hampa-, ris- och sojaprotein och soja är några av de som är mest populära, säger han.

Växtprotein vs traditionellt protein
När vi pratar med en expert måste vi passa på att fråga huruvida de vegetabiliska proteinpulvren skiljer sig mot de traditionella – och i så fall hur.
– Ja det skiljer sig en hel del. Proteinet i proteinpulver kan delas in i två kategorier: animaliska proteiner och vegetabiliska proteiner. De vanligaste proteinpulvren är animaliska och är utvunna ur mjölk (mjölkproteinderivat). Här är vassle (whey) och kasein de två som används flitigast. Ett högkvalitativt vassleprotein har flera positiva effekter på oss där det både stärker immunförsvaret och förbättrar återhämtningen. Kasein rekommenderar jag aldrig klienter eftersom det har flera negativa effekter på vår tarm och vårt immunförsvar.

Växtproteinets fördelar
Näringsmässigt är animaliskt protein överlägsna vegetabiliska proteiner och många tycker även att de smakar bättre så än så länge är de fortfarande mest populära, berättar Sebastian men tillägger att det egentligen bara är en vanesak. Dessutom finns det många andra fördelar med att välja ett vegetabiliskt protein, menar han.
– Till exempel innehåller det många vitaminer och mineraler näringsrikt. Dessutom är vegetabiliska proteiner ofta lättsmälta eftersom de är naturligt fria från gluten och mjölkprodukter och soja, såvida det inte är ett sojaprotein. Det gör att de även passar dig som har en känslig mage. , säger han.
En nackdel med de traditionella, mjölkbaserade proteinpulvren är just att många människor har en intolerans mot det, vilket bland annat kan visa sig genom en svullen mage och/ eller trötthetskänsla i samband med intag, berättar Sebastian Pisano.
– Här har vegetabiliska proteinpulver stora fördelar. De ger till exempel inte de negativa effekter som jag nyss nämnde om kaseinet. Och eftersom vegetabiliska proteinkällor inte (än) är lika vanliga som andra källor, till exempel animaliska, upplever till exempel många en positiv effekt av dem. Inte minst för att det behövs en stor mängd grönt för att köttet ska fungera hälsosamt i kroppen.

► Läs också: Ny forskning: Kött har samma effekt som socker på vikten

Finns flera vegetabiliska proteinsorter 
Han berättar mer om de olika växtproteiner som finns i pulverform.
– Vegetabiliska proteiner inkluderar bland annat soja, ris, ärter och hampa. Soja, ris och ärt är mest populära. Soja och hampa anses unika bland de vegetabiliska proteinkällorna eftersom de levererar alla essentiella aminosyror där de övriga vegetabiliska proteinkällorna saknar en eller flera. Där kan man välja att optimera sitt proteinpulver är genom att komplettera med aminosyror som glutamin, BCAA och arginin, berättar han.
– Soja är inte min favorit, av flera anledningar. Min främsta rekommendation brukar vara ärt/havre och hampa. Dessa två fungerar bra att variera med varandra, eller med vassle om man så vill. Och vill man rotera sina proteinkällor kan man använda en källa i två till tre veckor för att sedan byta.

Lyckad kombination
Sebastian förklarar mer om aminosyrors olika effekter på kroppen och stannar vid aminosyran leucin, som han menar är väldigt viktig.
– Leucin har till exempel en viktigt roll i proteinsyntesen och återhämtningen. I mjölkproteinet är halten Leucin naturligt hög – men det går att få till även på andra sätt. Better You har till exempel kombinerat ärtprotein med havre och har därigenom fått en kedja med aminosyror som är ultimat vid träning.

Passar alla som tränar eller bara vill ha ett smidigt mellanmål
Sebastian tycker att proteinpulver är för fler än dem som tränar.
– Proteintillskott är ett smidigt och gott sätt att få i sig sitt protein. Det är viktigt för den som vill bygga muskler men passar alla som tränar. Det passar även dem som reser mycket och vill ha ett smidigt mellanmål. Det är lätt att ha med sig och ha i smoothies eller liknande. Man kan även använda det till att enkelt förhöja proteinhalten i sitt bröd, torsdagspannkakorna eller till att göra egna proteinbars, tipsar han.

Få några recept med tillsatt protein här:
• Proteinbars med choklad, jordnötssmör och lakrits
• Great Blue – en nyttig blå proteinsmoothie med hampa
• Hampabar med urkraft
• Baobab- och hampapannkakor med äppelmos och lönnsirapsmör
• Smoothie: Blåbär- och hampa
• Glutenfritt proteinbröd utan jäst (focaccia)

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Sebastian Pisano
Sysselsättning: Fysiopraktor, kinesiolog och tränare. Driver privata gymmet och kliniken PT Center Södermalm på Södermalm där han tillsammans med sin fru arbetar med behandling, korrektiv och prestationsträning.
Ålder: 26 år
Bor: Stockholm, Södermalm
Familj: Fru Emelie Pisano, hund och en stor och underbar familj
Arbetar, utvecklar och studerar den mänskliga kroppen ur olika synvinklar och har gjort så de senaste åren.
Bästa hälsotips:
– Träning och rörelse är en naturlig del av vårt DNA, det viktigaste är att hitta något som du går igång på. Nästa steg är att ta hjälp av någon som kan. Att veta varför man gör något ger en mycket större effekt, fråga, läs och undra. Hälsa är för alla!

Läs mer om protein
• För- och nackdelar med risprotein
• För- och nackdelar med kornprotein
• För- och nackdelar med kasein
För- och nackdelar med vassle
För- och nackdelar med sojaprotein
• Proteinpulver
Proteinet – kroppens byggstenar
Proteinbehov per dag

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så slapp Annika sina värmevallningar

50 +

Annika R Malmberg, 55, är VD i bolaget Hamilton Group och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. För drygt ett och ett halvt år sedan kände hon av sin första värmevallning, precis när hon trodde att klimakteriet passerat. En näringsterapeut som försåg henne med kosttillskott, och nu är besvären nästan helt borta.

Monika Björn kollage två bilder

Monika Björn: ”Så blir du stark genom klimakteriet”

Hälsa

Monika Björn är 48 år, PT, yogalärare och en entreprenör inom träning och utbildning. För två år sedan fick hon en rad otrevliga kroppsliga besvär samtidigt som den dagliga träningen gick trögt. Först förstod inte Monika att hon hamnat i klimakteriet. Bristen på upplysning fick henne att ta reda på hur hon kunde må bättre. Den samlade kunskapen om menopaus resulterade hon i boken "Stark genom klimakteriet".

Sabina Dufberg och Charlotta Flinkenberg:

Dufberg och Flinkenberg: ”Man behöver inte vara strikt för att hålla vikten”

Intervju

I dessa tider greppar många efter quickfixes och tror att radikala förändringar är det som ger resultat för hälsan. Med sin nya bok ”Ditt livs form – med 80/20-metoden”, vill journalisten Charlotta Flinkenberg och fitnessprofilen Sabina Dufberg visa att en balanserad njutning är en bättre väg att gå. "Det är ingen diet utan ett sätt att leva", säger de i en intervju med Kurera.

mjölkbil

Mejeri satsar på närproducerad kärlek

Eko/miljö

Kanske hade de tröttnat på program som "Gift vid första ögonkastet" och "Bonde söker fru"?  Eller kanske hade någon i ledningen gått all in på nät- och appdejting hela hösten, bränt sin nuna där och nu sett chansen att utnyttja företagets mjölkbil för eget kärleksintresse?  Hur det än gick till fixade mejeriet i alla fall sig en egen dejtingserie. Kanalen? Sociala medier givetvis.  Och platsen där serien utspelar sig? Jo, bak i mjölkbilen förstås. 

barn i sjuksäng

Allt fler barn överlever cancer – men tuffa behandlingar ger många komplikationer

Gravid/barn

I genomsnitt ett av Sveriges 1,6 miljoner barn drabbas varje dag av cancer och sjukdomen är idag den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1-14 år. Men samtidigt som allt fler överlever är också medicinska komplikationer eller bestående men vanliga efter avslutad behandling – behandlingar som är alldeles för tuffa för många barn. Vid akut lymfatisk leukemi – den vanligaste cancerformen hos barn – klassas själva behandlingen som näst vanligaste dödsorsak.

Kvinna håller hand mot sin kind inomhus

Bästa knepen för inomhushuden

Hud

Under vintern blir huden extra torr – och att vi befinner oss mer inomhus gör att huden torkar ut ytterligare. När huden blir torr blir den lättare känslig. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström berättar mer hur vi bäst tar hand om inomhushuden.

agneta sjödin i kollage med hjärtbilder

Agneta Sjödin om sin kärlek till hjärtan

Intervju

Hon har alltid varit en teckensökare och när hjärtan plötsligt började att dyka upp längs hennes väg började hon att fotografera dem. Och skapade sedan olika kärleksfulla budskap till bilderna, så kallade positiva affirmationer. Nu vill hon inspirera fler till att göra detsamma. "Vi blir vad vi tänker. Genom att använda affirmationer kan vi successivt förändra våra tankar, känslor och uppfattningar", säger Agneta Sjödin, aktuell med nya boken ”100 affirmationer till hjärtat”.

TV-psykologen Fredric Bohm

TV-psykologen: ”Därför är du fortfarande singel”

Sex- och relationer

"Alla har någon att älska utom jag." Så har nog många av oss tänkt någon gång – men för vissa blir singelskapet av mer bestående art. Trots att man inget hellre vill än att få ingå i tvåsamhet. Andra försöker och försöker – men fortsätter att få sitt hjärta krossat. Varför är det så? undrade Kurera – och beslöt att ta experthjälp.  "Det vanligaste misstaget är förmodligen att man inte inser sitt värde", säger relationsexperten Fredric Bohm.

Vegetarisk pad thai

Vegetarisk pad thai

Recept

Du har antagligen provat och gillat den traditionella thailändska rätten pad thai, antingen på exotisk resa eller i thai-kiosken runt hörnet. Här är ett recept i till-tweakad form för att stötta din hälsa och förse dig med rätt sorts kolhydrater, bra fetter och mycket grönsaker. Gott, lätt – och nyttigt!

Kvinna och man gör ett lyft i dirty dancing style

Kaos i hormonerna? Så får du hormonell balans!

Naturlig hälsa

Akne, PMS, infertilitet, PCOS, dåligt minne, oregelbunden mens, minskad sexlust, sömnbesvär – med mera. Visste du att samtliga av dessa åkommor kan bero på din hormonbalans – eller brist därpå? Kureras näringsexpert, naturläkaren Zarah Öberg, berättar mer om hur våra hormoner kan ställa till det för oss – och hur vi råder bot på problemet.

Liten pojke sitter i fönster och tittar ut

Epilepsiincidensen ökar – fler fungerande behandlingar krävs

Allmänt

Den andra måndagen i februari varje år uppmärksammas sjukdomen epilepsi runtom i världen i form av Världsepilepsidagen. Dagen är viktig för att sprida kunskap menar förespråkare. För trots att epilepsi är en av de vanligaste neurologiska sjukdomarna i världen, och antalet drabbade globalt ökar, är den fortfarande på många sätt ett mysterium. 

Lårmuskel och måttband

När storleken spelar roll – för förbränningen

Träning

Stora muskler kräver mycket energi – även under vila. Så vill du öka din energiförbrukning och få din kropp att bränna fler kalorier – dygnet runt – finns det ett knep du bör känna till. Enkelt summerat lyder knepet: Öka din muskelmassa i rumpa och lår. Här får du veta mer om varför.

Havtornsextraktet hjälpte Lenas muntorrhet

Hälsa

Lena Lidberg, 61 år, fick medicin för sin IBS-mage för tio år sedan. Läkemedlet lugnade magen men gav henne muntorrhet som biverkan. Då gick hon till Apoteket för att få lindring i munnen, men den medicinen gav henne magproblemen tillbaka. Ett havtornsextrakt löste muntorrheten och Lena har tagit kosttillskottet varje dag sedan hon fann det för tio år sedan.

Barnfamilj i skidbacken

Knepen som håller er friska i vabruari

Naturlig hälsa

Februari må kallas "vabruari" men sjukdomarna fortsätter att dugga tätt även i mars och april. Förkylning och influensa orsakar tillsammans mer sjukfrånvaro än någon annan sjukdom. Gemensamt för dem båda är att de orsakas av virus, vilket antibiotika inte biter på.  Det finns det däremot annat som gör. Här är sju vetenskapligt bevisade virusknep som stärker kroppen  – och minimerar vabbdagarna.

“Klimakteriet en naturlig del av åldrandet – pyttsan!”

Kurera debatt

Klimakteriet är en naturlig del av åldrandet Pyttsan! Varför skulle det vara det? Färre kvinnliga hormoner i kroppen som gör att både utsidan och insidan förändras. Var är det som är så naturligt med det frågar sig bloggaren Katharina Wallenborg, 53 som rekommenderar de som har besvär att ge östrogenet en chans – och helst det bioidentiska.

Ny forskning: PFAS överförs från mamma till foster under graviditeten

Gravid/barn

PFAS är en grupp kemikalier som använts sedan tidigt 1900-tal och finns överallt runtom oss. Bland annat i smink, teflonpannor och kläder. De bryts ner långsamt eller inte alls och stör kroppen på flertalet sätt. Men dessa hormonstörande ämnen går över från mamma till barn under graviditeten som ofta får lika höga halter som en vuxen. Det visar en ny studie från forskare vid Karolinska institutet, som menar att nya gränsvärden nu måste sättas utifrån vad foster klarar.

Man lyfter lekfullt upp kvinna på strand

Därför är kväveoxid nyckeln till ett bra sexliv

Hälsa

Stela kärl och kärlförträngningar kan ge sämre cirkulation. Kärlväggarna, vars uppgift är att producera kväveoxid, kan då ha fått beläggningar av fett och plack. Ett tydligt tecken på att kärlfunktionen blivit sämre är när män får potensproblem. Kurera träffade Stefan Arver, docent och överläkare på andrologmottagningen vid Karolinska sjukhuset, som förklarar hur man kan stärka kärlen och öka blodflödet.

skolmatsal

Färre cancerfall med högre kvalitet på skattefinansierad mat

Hälsa

De tre miljoner skattefinansierade måltider som serveras dagligen inom vård, omsorg och skola spelar flera viktiga roller när det gäller att förbättra folkhälsan – inte minst när det gäller att minska olika typer av livsstilsrelaterad cancer och hjälpa till vid rehabilitering. Det menar föreningen Frisk mat, som bland annat lutar sig mot en ny rapport från högt ansedda World Cancer Research Fund (WCRF).

tina utomhus

Tinas fötter är äntligen varma igen

Hälsa

När Tina Rose skulle sova var både fötter och händer iskalla. Trots att hon använde varma sockor när hon kröp ner under täcket var fötterna svåra att värma upp. Kalla händer och fötter beror ofta på cirkulationsproblem och Tina valde att testa ett extrakt från tempelträdens blad för att öka sin cirkulation.

ung kvinna i vinterlandskap blundar och andas

Andning – ett underskattat verktyg att hantera stress

Hälsa

Att andas. Sällan har väl något tagits lika för givet – eller ifrågasatts så lite. När det i själva verket borde vara precis tvärtom. För faktum är att denna tämligen lågmälda funktion i vår kropp är själva nyckeln till vårt nervsystem – och en viktig länk mellan kropp och sinne.

Erik Hörstadius

Erik Hörstadius: ”Så blir en tjockis en permanent-smalis”

Krönikan

"Hunger och energilöshet accepteras som bantarens nödvändiga följeslagare. Genom en stark viljeinsats förväntas man härda ut." När Erik Hörstadius vann "Biggest Loser VIP " 2018 gick han gick ner 35 kilo på mindre än fyra månader och sänkte sin metabola ålder från 70 till 40 år. I sin krönika beskriver han hur man genom ett fokusskifte kan kortsluta systemet – och gå ner i vikt utan att behöva plåga sig.

Morotskaksbollar

Morotskaksbollar

Raw food

Älskar du morotskaka? Tänkte väl det. Då kommer du att bli fullkomligt förälskad i de här bollarna. Förhållandevis nyttiga är de också. Ät och njut.

Löpning – en av de mest effektiva träningsformer som finns

Löpning – en av de mest effektiva träningsformer som finns

Träning

Funderat på att börja jogga men inte kommit till skott? Dags att tänka om. Att springa ger mängder av hälsofördelar – och blir efter en tid dessutom kul. Hävdar i alla fall löparna själva. "Ja, det stämmer. Ge det lite tid bara. Snart kommer du att längta efter nästa pass och den härliga känslan löpning ger", säger löpcoachen och maratonlöparen Camilla Rahm till Kurera.