Beige proteinpulver, glas vatten och banan

Växtprotein – bra eller dåligt vid träning?

Fakta

Namn: Sebastian Pisano
Sysselsättning: Fysiopraktor, kinesiolog och tränare. Driver privata gymmet och kliniken PT Center Södermalm på Södermalm där han tillsammans med sin fru arbetar med behandling, korrektiv och prestationsträning.
Ålder: 26 år
Bor: Stockholm, Södermalm
Familj: Fru Emelie Pisano, hund och en stor och underbar familj
Arbetar, utvecklar och studerar den mänskliga kroppen ur olika synvinklar och har gjort så de senaste åren.
Bästa hälsotips:
– Träning och rörelse är en naturlig del av vårt DNA, det viktigaste är att hitta något som du går igång på. Nästa steg är att ta hjälp av någon som kan. Att veta varför man gör något ger en mycket större effekt, fråga, läs och undra. Hälsa är för alla!

Läs mer om protein
• För- och nackdelar med risprotein
• För- och nackdelar med kornprotein
• För- och nackdelar med kasein
För- och nackdelar med vassle
För- och nackdelar med sojaprotein
• Proteinpulver
Proteinet – kroppens byggstenar
Proteinbehov per dag

Mindre animalier och mer grönt. Trenden deltidsveganism spås bli den hetaste kosttrenden 2017 och vego är så hett just nu att det knappt går att komma undan.
Det gäller även på proteintillskottsfronten där allt mer växtprotein har börjat ta plats på hyllorna bland de andra proteinpulvren – och fler lär det bli.

Men – vad innebär egentligen växtprotein och vilka är de stora skillnaderna mellan vegetabiliskt protein och traditionellt protein?
Kurera tog hjälp av den kunniga PT:n och gymägaren Sebastian Pisano för att reda ut saken. 

Protein brukar kallas kroppens byggstenar och anses bra för bland annat tränande personer, både för uthållighet och styrka. Men alla behöver protein.
Protein är uppbyggt av långa kedjor av aminosyror och dessa är nödvändiga för oss. Det finns hundratals olika aminosyror och vi människor behöver 20 stycken för att överleva. Av dessa kan kroppen själv tillverka elva stycken, förutsatt att vi får i oss tillräckligt med näring. Resterande nio kallas essentiella aminosyror och måste tillföras via kosten.

► Läs också: Maximera dina träningsresultat med rätt kost

 

Behövs för många funktioner i kroppen
Protein (alltså aminosyror) behövs i kroppen för flera viktiga funktioner, bland annat för att bygga upp och reparera vävnad, kunna bilda enzymer och hormoner och binda till sig näringsämnen. De ingår även i andra viktiga funktioner som vårt immunsystem, rättare sagt våra antikroppar, som består också av protein.

Optimera kosten med proteinpulver för fullvärdigt protein
Men medan animalisk protein (till exempel kött, fisk, ägg) erbjuder fullvärdigt protein (det vill säga innehåll av de aminosyror vi behöver) så gör inte vegetabiliskt protein det. Så hur ser man då till att man får i sig fullvärdigt protein om man är vegetarian eller vegan? Ja, att variera sin vegokost är ett sätt att få i sig de aminosyror man behöver. Till exempel genom att äta varierat från bönor, linser, stärkelse, ärtor, frukt, frön, nötter och grönsaker och på så sätt komplettera och optimera sitt proteinupptag. Variera din kost både under dagen och från vecka till vecka för att vara säker på att få i dig alla de aminosyror du behöver.
Ett bra och enkelt sätt att vara säker på att man får i sig tillräckligt med protein är att komplettera kosten med proteinpulver. Många leverantörer har idag bra vegetabiliska proteinpulver i sitt sortiment. Bland annat Holistic, Better You, Great Earth, Bringwells WNT, Green Line och Budo Fitness.

► Läs också: 12 källor till protein för den som inte äter kött

sebastian_pisano

Sebastian Pisano, PT och fysiopraktor

Vad är växtprotein?

Så vad innebär egentligen termen växtprotein? Vilken är skillnaden mot "traditionellt" protein, vilka sorter finns det –  och vem tusan är proteinpulver egentligen till för?
Vi frågade Sebastian Pisano, PT, fysiopraktor och ägare av gymmet slash kliniken PT Center Södermalm på Södermalm.
– Ett vegetabiliskt proteinpulver, eller veganprotein som man också kan kalla det, är precis som det låter utvunnet ur en eller flera källor som är från växtriket. Det finns flera sorter och flertalet kombinationer. Ärt-, havre-, hampa-, ris- och sojaprotein och soja är några av de som är mest populära, säger han.

 

Växtprotein vs traditionellt protein
När vi pratar med en expert måste vi passa på att fråga huruvida de vegetabiliska proteinpulvren skiljer sig mot de traditionella – och i så fall hur.
– Ja det skiljer sig en hel del. Proteinet i proteinpulver kan delas in i två kategorier: animaliska proteiner och vegetabiliska proteiner. De vanligaste proteinpulvren är animaliska och är utvunna ur mjölk (mjölkproteinderivat). Här är vassle (whey) och kasein de två som används flitigast. Ett högkvalitativt vassleprotein har flera positiva effekter på oss där det både stärker immunförsvaret och förbättrar återhämtningen. Kasein rekommenderar jag aldrig klienter eftersom det har flera negativa effekter på vår tarm och vårt immunförsvar.

Växtproteinets fördelar
Näringsmässigt är animaliskt protein överlägsna vegetabiliska proteiner och många tycker även att de smakar bättre så än så länge är de fortfarande mest populära, berättar Sebastian men tillägger att det egentligen bara är en vanesak. Dessutom finns det många andra fördelar med att välja ett vegetabiliskt protein, menar han.
– Till exempel innehåller det många vitaminer och mineraler näringsrikt. Dessutom är vegetabiliska proteiner ofta lättsmälta eftersom de är naturligt fria från gluten och mjölkprodukter och soja, såvida det inte är ett sojaprotein. Det gör att de även passar dig som har en känslig mage. , säger han.
En nackdel med de traditionella, mjölkbaserade proteinpulvren är just att många människor har en intolerans mot det, vilket bland annat kan visa sig genom en svullen mage och/ eller trötthetskänsla i samband med intag, berättar Sebastian Pisano.
– Här har vegetabiliska proteinpulver stora fördelar. De ger till exempel inte de negativa effekter som jag nyss nämnde om kaseinet. Och eftersom vegetabiliska proteinkällor inte (än) är lika vanliga som andra källor, till exempel animaliska, upplever till exempel många en positiv effekt av dem. Inte minst för att det behövs en stor mängd grönt för att köttet ska fungera hälsosamt i kroppen.

► Läs också: Ny forskning: Kött har samma effekt som socker på vikten

Finns flera vegetabiliska proteinsorter 
Han berättar mer om de olika växtproteiner som finns i pulverform.
– Vegetabiliska proteiner inkluderar bland annat soja, ris, ärter och hampa. Soja, ris och ärt är mest populära. Soja och hampa anses unika bland de vegetabiliska proteinkällorna eftersom de levererar alla essentiella aminosyror där de övriga vegetabiliska proteinkällorna saknar en eller flera. Där kan man välja att optimera sitt proteinpulver är genom att komplettera med aminosyror som glutamin, BCAA och arginin, berättar han.
– Soja är inte min favorit, av flera anledningar. Min främsta rekommendation brukar vara ärt/havre och hampa. Dessa två fungerar bra att variera med varandra, eller med vassle om man så vill. Och vill man rotera sina proteinkällor kan man använda en källa i två till tre veckor för att sedan byta.

 

Lyckad kombination
Sebastian förklarar mer om aminosyrors olika effekter på kroppen och stannar vid aminosyran leucin, som han menar är väldigt viktig.
– Leucin har till exempel en viktigt roll i proteinsyntesen och återhämtningen. I mjölkproteinet är halten Leucin naturligt hög - men det går att få till även på andra sätt. Better You har till exempel kombinerat ärtprotein med havre och har därigenom fått en kedja med aminosyror som är ultimat vid träning.

Passar alla som tränar eller bara vill ha ett smidigt mellanmål
Sebastian tycker att proteinpulver är för fler än dem som tränar.
– Proteintillskott är ett smidigt och gott sätt att få i sig sitt protein. Det är viktigt för den som vill bygga muskler men passar alla som tränar. Det passar även dem som reser mycket och vill ha ett smidigt mellanmål. Det är lätt att ha med sig och ha i smoothies eller liknande. Man kan även använda det till att enkelt förhöja proteinhalten i sitt bröd, torsdagspannkakorna eller till att göra egna proteinbars, tipsar han.

Få några recept med tillsatt protein här:
• Proteinbars med choklad, jordnötssmör och lakrits
• Great Blue – en nyttig blå proteinsmoothie med hampa
• Hampabar med urkraft
• Baobab- och hampapannkakor med äppelmos och lönnsirapsmör
• Smoothie: Blåbär- och hampa
• Glutenfritt proteinbröd utan jäst (focaccia)

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Sebastian Pisano
Sysselsättning: Fysiopraktor, kinesiolog och tränare. Driver privata gymmet och kliniken PT Center Södermalm på Södermalm där han tillsammans med sin fru arbetar med behandling, korrektiv och prestationsträning.
Ålder: 26 år
Bor: Stockholm, Södermalm
Familj: Fru Emelie Pisano, hund och en stor och underbar familj
Arbetar, utvecklar och studerar den mänskliga kroppen ur olika synvinklar och har gjort så de senaste åren.
Bästa hälsotips:
– Träning och rörelse är en naturlig del av vårt DNA, det viktigaste är att hitta något som du går igång på. Nästa steg är att ta hjälp av någon som kan. Att veta varför man gör något ger en mycket större effekt, fråga, läs och undra. Hälsa är för alla!

Läs mer om protein
• För- och nackdelar med risprotein
• För- och nackdelar med kornprotein
• För- och nackdelar med kasein
För- och nackdelar med vassle
För- och nackdelar med sojaprotein
• Proteinpulver
Proteinet – kroppens byggstenar
Proteinbehov per dag

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sitter på huk

Sitta sig frisk – går det?

Hälsa

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

Ung kvinnlig karaktär fångad i en pillerburk. Kapslar. Medicin. Missbruk.

”Psykiatrin behöver gå från piller till samtal”

Kurera debatt

Idag äter var sjätte svensk psykofarmaka av något slag och drygt var tionde svensk äter någon antidepressiv medicin – många av dem är unga. Samtidigt ökar självmorden kraftigt bland unga vuxna. Psykiatern och psykoterapeuten Johan Stiernstedt frågar sig om det här är en rimlig utveckling och menar att samtal har blivit psykiatrins stora bristvara.

Håll dig frisk med honungens Rolls Royce 

Naturlig hälsa

Det är inte bara Bamse som gillar honung, det gör även vi människor – under första kvartalet 2020 ökade svenskarnas efterfrågan på manukahonung, "honungens Roll Royce", med hela 700 procent jämfört med i fjol. Den exklusiva honungen är effektiv för att förebygga och motverka förkylning, influensa och halsinfektioner.

Förälder – så lär du ditt barn goda digitala vanor

Mental hälsa

Föräldrar har en avgörande roll för sina barns välbefinnande - och ett ansvar att skydda dem från faror och säkerställa att de inte utsätter andra för trakasserier eller mobbning. Här följer några tips och råd för hur du kan stötta ditt barn till ett positivt och hälsofrämjande användande av digitala medier.

sa-lindrar-du-solbrannan

Så lindrar du solbrännan

Hud

Vad händer egentligen med huden om vi bränner oss, finns det något ställe som är farligare att bränna sig på – och går det att lindra solbrännan på något naturligt sätt? Vi ställde några frågor till Kureras skönhetsexpert om solbränna.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

rått kött

Fall av böldpest upptäckt i Kina

Övrigt

Just när bekymrade kinesiska forskare varnat för en annan potentiell pandemi orsakad av ett influensavirus hos grisar har en rapport om fall av böldpest kommit från inre Mongoliet. Böldpest är en bakterieinfektion som sprids från råttor och via loppor i form av bett, men också om man äter gnagare.

kvinna sprayar sina ben med myggmedel

Så gör du ditt egna giftfria myggmedel

Naturlig hälsa

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då följer här några effektiva och naturliga sätt att slippa de irriterande små rackarna.

 

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.