Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Beige proteinpulver, glas vatten och banan

Växtprotein – bra eller dåligt vid träning?

Fakta

Namn: Sebastian Pisano
Sysselsättning: Fysiopraktor, kinesiolog och tränare. Driver privata gymmet och kliniken PT Center Södermalm på Södermalm där han tillsammans med sin fru arbetar med behandling, korrektiv och prestationsträning.
Ålder: 26 år
Bor: Stockholm, Södermalm
Familj: Fru Emelie Pisano, hund och en stor och underbar familj
Arbetar, utvecklar och studerar den mänskliga kroppen ur olika synvinklar och har gjort så de senaste åren.
Bästa hälsotips:
– Träning och rörelse är en naturlig del av vårt DNA, det viktigaste är att hitta något som du går igång på. Nästa steg är att ta hjälp av någon som kan. Att veta varför man gör något ger en mycket större effekt, fråga, läs och undra. Hälsa är för alla!

Läs mer om protein
• För- och nackdelar med risprotein
• För- och nackdelar med kornprotein
• För- och nackdelar med kasein
För- och nackdelar med vassle
För- och nackdelar med sojaprotein
• Proteinpulver
Proteinet – kroppens byggstenar
Proteinbehov per dag

Mindre animalier och mer grönt. Trenden deltidsveganism spås bli den hetaste kosttrenden 2017 och vego är så hett just nu att det knappt går att komma undan.
Det gäller även på proteintillskottsfronten där allt mer växtprotein har börjat ta plats på hyllorna bland de andra proteinpulvren – och fler lär det bli.

Men – vad innebär egentligen växtprotein och vilka är de stora skillnaderna mellan vegetabiliskt protein och traditionellt protein?
Kurera tog hjälp av den kunniga PT:n och gymägaren Sebastian Pisano för att reda ut saken. 

Protein brukar kallas kroppens byggstenar och anses bra för bland annat tränande personer, både för uthållighet och styrka. Men alla behöver protein.
Protein är uppbyggt av långa kedjor av aminosyror och dessa är nödvändiga för oss. Det finns hundratals olika aminosyror och vi människor behöver 20 stycken för att överleva. Av dessa kan kroppen själv tillverka elva stycken, förutsatt att vi får i oss tillräckligt med näring. Resterande nio kallas essentiella aminosyror och måste tillföras via kosten.

► Läs också: Maximera dina träningsresultat med rätt kost

 

Behövs för många funktioner i kroppen
Protein (alltså aminosyror) behövs i kroppen för flera viktiga funktioner, bland annat för att bygga upp och reparera vävnad, kunna bilda enzymer och hormoner och binda till sig näringsämnen. De ingår även i andra viktiga funktioner som vårt immunsystem, rättare sagt våra antikroppar, som består också av protein.

Optimera kosten med proteinpulver för fullvärdigt protein
Men medan animalisk protein (till exempel kött, fisk, ägg) erbjuder fullvärdigt protein (det vill säga innehåll av de aminosyror vi behöver) så gör inte vegetabiliskt protein det. Så hur ser man då till att man får i sig fullvärdigt protein om man är vegetarian eller vegan? Ja, att variera sin vegokost är ett sätt att få i sig de aminosyror man behöver. Till exempel genom att äta varierat från bönor, linser, stärkelse, ärtor, frukt, frön, nötter och grönsaker och på så sätt komplettera och optimera sitt proteinupptag. Variera din kost både under dagen och från vecka till vecka för att vara säker på att få i dig alla de aminosyror du behöver.
Ett bra och enkelt sätt att vara säker på att man får i sig tillräckligt med protein är att komplettera kosten med proteinpulver. Många leverantörer har idag bra vegetabiliska proteinpulver i sitt sortiment. Bland annat Holistic, Better You, Great Earth, Bringwells WNT, Green Line och Budo Fitness.

► Läs också: 12 källor till protein för den som inte äter kött

sebastian_pisano

Sebastian Pisano, PT och fysiopraktor

Vad är växtprotein?

Så vad innebär egentligen termen växtprotein? Vilken är skillnaden mot "traditionellt" protein, vilka sorter finns det –  och vem tusan är proteinpulver egentligen till för?
Vi frågade Sebastian Pisano, PT, fysiopraktor och ägare av gymmet slash kliniken PT Center Södermalm på Södermalm.
– Ett vegetabiliskt proteinpulver, eller veganprotein som man också kan kalla det, är precis som det låter utvunnet ur en eller flera källor som är från växtriket. Det finns flera sorter och flertalet kombinationer. Ärt-, havre-, hampa-, ris- och sojaprotein och soja är några av de som är mest populära, säger han.

 

Växtprotein vs traditionellt protein
När vi pratar med en expert måste vi passa på att fråga huruvida de vegetabiliska proteinpulvren skiljer sig mot de traditionella – och i så fall hur.
– Ja det skiljer sig en hel del. Proteinet i proteinpulver kan delas in i två kategorier: animaliska proteiner och vegetabiliska proteiner. De vanligaste proteinpulvren är animaliska och är utvunna ur mjölk (mjölkproteinderivat). Här är vassle (whey) och kasein de två som används flitigast. Ett högkvalitativt vassleprotein har flera positiva effekter på oss där det både stärker immunförsvaret och förbättrar återhämtningen. Kasein rekommenderar jag aldrig klienter eftersom det har flera negativa effekter på vår tarm och vårt immunförsvar.

Växtproteinets fördelar
Näringsmässigt är animaliskt protein överlägsna vegetabiliska proteiner och många tycker även att de smakar bättre så än så länge är de fortfarande mest populära, berättar Sebastian men tillägger att det egentligen bara är en vanesak. Dessutom finns det många andra fördelar med att välja ett vegetabiliskt protein, menar han.
– Till exempel innehåller det många vitaminer och mineraler näringsrikt. Dessutom är vegetabiliska proteiner ofta lättsmälta eftersom de är naturligt fria från gluten och mjölkprodukter och soja, såvida det inte är ett sojaprotein. Det gör att de även passar dig som har en känslig mage. , säger han.
En nackdel med de traditionella, mjölkbaserade proteinpulvren är just att många människor har en intolerans mot det, vilket bland annat kan visa sig genom en svullen mage och/ eller trötthetskänsla i samband med intag, berättar Sebastian Pisano.
– Här har vegetabiliska proteinpulver stora fördelar. De ger till exempel inte de negativa effekter som jag nyss nämnde om kaseinet. Och eftersom vegetabiliska proteinkällor inte (än) är lika vanliga som andra källor, till exempel animaliska, upplever till exempel många en positiv effekt av dem. Inte minst för att det behövs en stor mängd grönt för att köttet ska fungera hälsosamt i kroppen.

► Läs också: Ny forskning: Kött har samma effekt som socker på vikten

Finns flera vegetabiliska proteinsorter 
Han berättar mer om de olika växtproteiner som finns i pulverform.
– Vegetabiliska proteiner inkluderar bland annat soja, ris, ärter och hampa. Soja, ris och ärt är mest populära. Soja och hampa anses unika bland de vegetabiliska proteinkällorna eftersom de levererar alla essentiella aminosyror där de övriga vegetabiliska proteinkällorna saknar en eller flera. Där kan man välja att optimera sitt proteinpulver är genom att komplettera med aminosyror som glutamin, BCAA och arginin, berättar han.
– Soja är inte min favorit, av flera anledningar. Min främsta rekommendation brukar vara ärt/havre och hampa. Dessa två fungerar bra att variera med varandra, eller med vassle om man så vill. Och vill man rotera sina proteinkällor kan man använda en källa i två till tre veckor för att sedan byta.

 

Lyckad kombination
Sebastian förklarar mer om aminosyrors olika effekter på kroppen och stannar vid aminosyran leucin, som han menar är väldigt viktig.
– Leucin har till exempel en viktigt roll i proteinsyntesen och återhämtningen. I mjölkproteinet är halten Leucin naturligt hög - men det går att få till även på andra sätt. Better You har till exempel kombinerat ärtprotein med havre och har därigenom fått en kedja med aminosyror som är ultimat vid träning.

Passar alla som tränar eller bara vill ha ett smidigt mellanmål
Sebastian tycker att proteinpulver är för fler än dem som tränar.
– Proteintillskott är ett smidigt och gott sätt att få i sig sitt protein. Det är viktigt för den som vill bygga muskler men passar alla som tränar. Det passar även dem som reser mycket och vill ha ett smidigt mellanmål. Det är lätt att ha med sig och ha i smoothies eller liknande. Man kan även använda det till att enkelt förhöja proteinhalten i sitt bröd, torsdagspannkakorna eller till att göra egna proteinbars, tipsar han.

Få några recept med tillsatt protein här:
• Proteinbars med choklad, jordnötssmör och lakrits
• Great Blue – en nyttig blå proteinsmoothie med hampa
• Hampabar med urkraft
• Baobab- och hampapannkakor med äppelmos och lönnsirapsmör
• Smoothie: Blåbär- och hampa
• Glutenfritt proteinbröd utan jäst (focaccia)

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Sebastian Pisano
Sysselsättning: Fysiopraktor, kinesiolog och tränare. Driver privata gymmet och kliniken PT Center Södermalm på Södermalm där han tillsammans med sin fru arbetar med behandling, korrektiv och prestationsträning.
Ålder: 26 år
Bor: Stockholm, Södermalm
Familj: Fru Emelie Pisano, hund och en stor och underbar familj
Arbetar, utvecklar och studerar den mänskliga kroppen ur olika synvinklar och har gjort så de senaste åren.
Bästa hälsotips:
– Träning och rörelse är en naturlig del av vårt DNA, det viktigaste är att hitta något som du går igång på. Nästa steg är att ta hjälp av någon som kan. Att veta varför man gör något ger en mycket större effekt, fråga, läs och undra. Hälsa är för alla!

Läs mer om protein
• För- och nackdelar med risprotein
• För- och nackdelar med kornprotein
• För- och nackdelar med kasein
För- och nackdelar med vassle
För- och nackdelar med sojaprotein
• Proteinpulver
Proteinet – kroppens byggstenar
Proteinbehov per dag

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna sover på rygg

5 hälsofördelar med att sova på rygg

Naturlig hälsa

Sover du på sidan, mage eller rygg? Din sovställning kan faktiskt påverka såväl hälsa som sömnkvalitet. Att sova på rygg är inte lika vanligt bland vuxna som att sova på sidan. Det kan visserligen orsaka snarkning, men i gengäld ge flera positiva effekter – som minskad risk för ryggvärk och rynkor!

Glasstrutar mot turkos bakgrund

Tillsatser mer regel än undantag i glass

Eko/miljö

Vad finns egentligen i glassen som du unnar dig på helgen? Inte bara rena råvaror visar det sig. De flesta sorter är fulla av tillsatser, även de som utger sig för att vara handgjorda. Här listar vi 5 tillsatser att välja bort – och 6 äkta och riktigt goda glassar att välja istället!

par fikar vid vattnet

En kvart om dagen räcker för att sänka stressen

Mental hälsa

Psykisk ohälsa som är stressrelaterad har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som ett stort hot mot folkhälsan. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Så kan du slippa klåda och eksem under armarna

Hud

Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

vitlök

Lagrad vitlök kan sänka blodtrycket

Naturlig hälsa

Tre av tio vuxna har högt blodtryck – och 40 procent av dessa riskerar att dö på grund av hjärtproblem. Ännu fler går omkring med en låggradig inflammation i kärlen utan att veta om det. En kost rik på antioxidanter och ett tillskott med vitlök kan både förebygga och sänka högt blodtryck, och dessutom stärka immunförsvaret.

Kvinna i sängen med mobil i handen

Så skyddar du huden mot skärmarnas blå ljus

Hud

De flesta av oss tillbringar numera många av dygnets timmar framför en skärm. Det tär på huden i ansiktet som åldras snabbare av det blå ljuset som datorn eller mobilen avger. Men det finns saker du kan göra själv för att skydda huden från ljuset!

 

Collage: kvinna som tvättar ansiktet och 6 rengöringsprodukter

Skönhetspanelen testar: Rengöring

Hud

Efter en lång dag då hyn har utsatts för såväl smuts som avgaser och make-up behöver ansiktet rengöras inför nattens vila. Önskemålet är en rengöringsprodukt som tvättar rent, är så naturlig som möjligt samt är skonsam och inte torkar ut huden. Vilken produkt gör ”rent hus” i vårt test?

Gröna pannkakor med hallon

Skönt gröna kikärtspannkakor

Recept

Pannkakor till middag även för vuxna – varför inte? Med  kikärtor och grön spenat i smeten och toppat med hallon blir det näringsrikt, mättande, färgglatt och riktigt gott! Dessutom gör du ett bra val för miljön. 

sågpalmetto blad

Så kan mannen slippa nattliga toabesök

Hälsa

Med ökad ålder är det vanligt att män får en förstorad prostata. Det kan bland annat leda till en akut känsla av att vilja kissa, och dessutom oftare. Händer det flera gånger per natt då stör det självklart nattsömnen. Men det går att lindra besvären. – Vid lättare urineringsbesvär kan extrakt av ekologisk sågpalmetto hjälpa, säger näringsexperten och medicine doktorn, Magnus Nylander.

 

kvinna hos tandläkare

En av fem undviker att gå till tandläkaren på grund av priset

Hälsa

Att gå till tandläkaren är dyrt. En undersökning visar att en av fem undviker tandläkarbesök på grund av kostnaderna. I stockholmsförorten Botkyrka är akuta tandvårdsbesök tre gånger vanligare än i Danderyd. Intresset för estetisk tandvård har ökat, när Tandhälsorapporten ställde frågor till svenskarna svarade en majoritet att de vill bleka tänderna.

några personer lyfter vikter

Därför får du inte ut lika mycket av träningen när du är stressad

TRÄNING

Om du känner dig stressad efter en jobbig arbetsdag kan det kännas skönt att träna – då brukar stressen rinna av. Men om du  känner hög psykologisk stress och samtidigt tränar hårt, då får du inte alls ut lika mycket av träning. Dessutom kan du skada dig. Dra ner på träningsintensiteten och ge dig tid till återhämtning när huvudet är överbelastat.

Ung kvinna omfamnar sin hund

Vad tänker och känner din hund?

Husdjur

Har du funderat över vad din hund egentligen menar med ett visst beteende, eller vad den tänker och känner i vissa situationer? Med en ny bok förklarar hundpsykolog Fredrik Karlsson hur du lär dig att förstå din hund bättre.

 

Råkostsallad

Råkostsallad med prebiotika

Recept

Sväng ihop den här färgsprakande vitaminbomben till sallad och förvara i en burk i kylen och ät lite av den i flera veckor. Full av prebiotika som gynnar de goda tarmbakterierna och perfekt som immunförsvarsboost!

rot av ashwagandha

”Vi kan garantera ren och säker ashwagandha” 

Hälsa

Nyligen återkallade Livsmedelsverket ett parti ashwagandha från Great Earth på grund av att rester av bekämpningsmedlet etylenoxid upptäckts vid en kontroll. Vågar vi lita på ashwagandha nu? Ja, det säger svenska leverantörer och förklarar hur deras ashwagandha odlas, kontrolleras och testas.

teckning mage-tarm

Kiselgel lindrar IBS-symtom

Mage

En av tio svenskar beräknas ha IBS, och tre procent behöver behandling för sina magproblem. Näringsterapeuten Anette Berglind möter dagligen patienter med magbesvär. Ändrad livsstil och kostomläggning krävs för att magen ska må bra, men hon rekommenderar även kiselgel och probiotika för bra tillfrisknande.

kvinna med migrän

Ny forskning visar på samband mellan mens och migrän

Forskning

Rapporter visar att det är runt en miljard människor i världen som drabbas av migrän. Kvinnor som är i fertil ålder påverkas tre gånger mer än män. Ett internationellt forskarteam presenterar en ny teori om sambandet mellan migrän och menscykeln. En upptäckt som forskarna hoppas kan hjälpa kvinnor med migrän.

Man lutar sig mot en lyktstolpe

Sonnys huvudvärk försvann med akupunktur

Naturlig hälsa

En dag fick Sonny Johnsson huvudvärk – en värk som höll i sig varje dag under ett helt år innan han sökte hjälp hos en akupunktör. Värken blev först värre, men sedan successivt bättre. Nu går Sonny till akupunktören en gång varje månad. Och huvudvärken är borta.

 

kvinna på yogamatta

Med små förändringar kan du minska det farliga bukfettet

TRÄNING

Förut var det oftast män som riskerade hälsan för att de ätit sig till en stor mage, men antalet kvinnor med det farliga bukfettet ökar. Det är dessutom farligare för kvinnor att bära på alldeles för många överviktskilon runt magen. Men små förändringar i vardagen kan göra att det förrädiska bukfettet snabbt minska i omfång.