Annons
Annons

Vi föredrar naturlig hudvård – men är osäkra på vad det är

Visste du att vi i Sverige köper mest naturliga hudvårdsprodukter i hela världen? Men samtidigt är det få som känner till de viktigaste märkningarna och certifieringarna inom hållbar, naturlig och ekologisk hudvård. Det visar en ny stor undersökning.

Carolina Eriksson

Webbredaktör
22 september, 2022
Vi föredrar naturlig hudvård – men är osäkra på vad det är
Dela inlägget

Visste du att vi i Sverige köper mest naturliga hudvårdsprodukter i hela världen? Men samtidigt är det få som känner till de viktigaste märkningarna och certifieringarna inom hållbar, naturlig och ekologisk hudvård. Det visar en ny stor undersökning.

Hudvårdsrapporten ”Svenskarna in på huden 2022” är en opinionsundersökning som genomförts för fjärde året i rad av YouGov på uppdrag av Weleda, som själva utsetts till ett av världens mest hållbara hudvårdsföretag, flera år i rad. Drygt 1000 personer i Sverige intervjuades (under juni 2022) om sin inställning till hudvård och sina köpvanor. De tillfrågade var både män och kvinnor, i åldrarna 18 till 89 år.

Siffror från NOC Sweden/Business Sweden visar att Sverige glädjande nog har en världsledande ställning vad gäller köp och annvändning av naturliga hudvårdsprodukter. Här i Sverige innehar naturlig hudvård mer än tre gånger så stor andel av den totala hudvårdsmarknaden, jämfört med övriga världen. Det är dessutom en marknad som växer snabbare här än i övriga världen.

LÄS OCKSÅ: Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

50 procent handlar hållbart

Hudvårdsrapporten 2022 visar att drygt hälften (54 procent) av svenskarna uppger att de har köpt någon form av naturlig hudvård i år, vilket är en ökning med 4 procent från förra året. Så vi kan lätt konstatera att hållbarhet är en stark trend.

Samtidigt kommer produktens naturlighet på en tredje plats när konsumenterna fått ranka vad som är viktigast när de väljer produkt i en affär eller online. Det allra viktigaste är nämligen produktens effektivitet, som 63 procent anser är viktigast. Att produkten ska vara naturlig är viktigast för 34 procent, och att den är hållbar för miljö och människor är viktigast för 32 procent av de tillfrågade.

Låg kännedom om märkningar

Samtidigt är det inte helt självklart vad vi konsumenter uppfattar som en naturlig, hållbar och ekologisk produkt. Eller att vi förstår vilka produkter som är det.

Undersökningen visar att mer än en tredjedel av de tillfrågade (36 procent) inte känner till någon av de hållbara och ekologiska produktmärkningar som finns på marknaden idag. Märkningar som garanterar att produkten verkligen håller vad den lovar, och inte bara slänger sig med uttryck som ”grön” eller ”naturlig”, utan att ha fog för det.

Bäst koll på de allra tyngsta märkningarna inom hållbar, naturlig och ekologisk hudvård har de unga i undersökningen (18-29 år).

LÄS OCKSÅ: Här gömmer sig den kritiserade palmoljan

Till de tyngsta hållbarhetsmärkningarna hör:

  • NaTrue: En internationell märkning som säkerställer och skyddar krav och kvalitet på naturlig och ekologisk hudvård.
  • UEBT: Denna certifiering säkerställer att biologisk mångfald och rättvis handel har skyddats under såväl odling och skörd som bearbetning av de ingredienser som används till hudvårdsprodukterna.
  • B Corp: Är den högsta internationella certifieringen för företag. B corp-certiferade företag, har fokus på hållbarhet och transparens kring sin egen påverkan på omvärlden i fokus i sin verksamhet.

ÄS OCKSÅ: Så viktigt tycker vi att innehållet i våra hudvårdsprodukter är

Svanenmärkt har högst kännedom

Flest personer totalt känner till Svanenmärkt (49 procent) och Fairtrade ( 43 procent). Medan endast 10 procent känner till Ecocert/Cosmos organic, 8 procent känner till NaTrue och 4 procent känner till BCorp.

Av Carolina Eriksson

Annons
Fakta

Visste du att…

…nästan hälften av alla konsumenter (42 procent) har inte koll på vilka e-handelsbutiker som erbjuder det mest hållbara utbudet.

Omvärldsläget påverkar inte vårt köpbeteende

Trots ett världsläge med krig, inflation och pandemi så visar undersökningen att omvärldsläget inte påverkar våra köpbeteenden nämnvärt.

  • 51 procent svarade att deras inköp inte påverkats alls (även om situationen och därmed inställningen hos de svarande förstås kan ha ändrats sedan i juni ).
  • 15 procent menar att de shoppar mindre, medan 9 procent gör mer hållbara val, och 6 procent att de istället väljer att köpa dyrare produkter vid färre tillfällen.
  • Annons
    Annons