Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

illustration med kugghjul i hjärnan

“Vi håller oss friska längre men det går snabbare utför”

Dagens sjuttiofemåringar har bättre kognitiv förmåga än tidigare generationers äldre. Men när väl funktionerna börjar försämras går det snabbare än tidigare enligt en avhandling från Göteborgs Universitet som har två förklaringar till varför och båda kan påverka vår syn på frågan om höjd pensionsålder.

En jämförande analys av data på olika generationers 70- till 79-åringar i Göteborg fann att de som passerat sjuttio i början av 2000-talet hade klart bättre kognitiva förmågor än de som var i samma ålder på 1970-talet.

I linje med övrig forskning
Fynden att ju senare en grupp är född desto piggare är de på ålderns höst, stämmer bra överens med forskningsresultat från andra delar av världen. Men ett resultat överraskade enligt Peter Karlsson, som skrivit avhandlingen och det var att försämringen av kognitiva förmågor gick snabbare bland 2000-talets äldre än 70-talets.

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Beror dels på " selektiv överlevnad"
Det är bara några få som studerat takten på försämring av förmågor tidigare och Peter Karlsson kan se flera orsaker till skillnaden mellan generationerna. Dels menar han att skillnaden kan bero på vad som inom forskningen kallas selektiv överlevnad. Det vill säga att de som uppnått hög ålder på sjuttiotalet var de friskaste individerna i den generationen, medan gruppen 70-åringar på 2000-talet representerade ett genomsnitt av sin generation.

 

LÄS OCKSÅ: Saltrik mat kan försämra blodcirkulationen i hjärnan

Större reservkapacitet nu
Men den mest troliga orsaken tror Peter Karlsson har att göra med hjärnans reservkapacitet. Det ökade informationsflödet i samhället gör att hjärnan tränas alltmer och på samma sätt som att fysisk träning ger en person större muskelmassa får hjärnan mer kapacitet när den tränas. Bättre kost och att vi generellt håller oss allt friskare spelar även in. Faktorer som pekar på att senare födda gruppers hjärnor har större reservkapacitet än de tidigare.

LÄS OCKSÅ: "Behåll" hjärnan med träning

När reserven är slut rasar det
En teori är att då det allteftersom vi åldras uppstår mer och mer skador av både större och mindre art, skador som kompenseras av hjärnans reservkapacitet. Men när skadorna blir så omfattande att inte heller reservkapaciteten räcker till bryter troligtvis också försämringarna igenom snabbare.

Kan påverka debatten om pensionsålder
De här fynden kan ha betydelse för synen på vad som är en rimlig pensionsålder enligt Peter som menar att även om vi visserligen håller oss friskare allt längre upp i åldrarna går nedgången snabbare när den väl sätter in, vilket kan påverka kvaliteten i de år en pensionär har kvar.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.