Vi söker hälsobalans på fel sätt!

Fakta

Henrik Beyer är en 41-årig vindsurfingtokig hälsovetare som arbetat med hälsa under hela sitt vuxna liv.
Han har en bakgrund från bland andra Folkhälsoinstitutet, Healthy Cities Project, Världshälsoorganisationen WHO och som personlig tränare. Idag är han en flitig egenföretagare som författar och föreläser och som precis släppte sin sjunde bok inom området hälsa: "Hälsobalans: Konsten att hitta sin balans och leva i tider av hälsoråd, dieter och självförbättring".
Du kan läsa mer om Henrik Beyer på: www.henrikbeyer.se

Det krävs mycket av oss människor för att ha god hälsa och den kropp vi önskar. 
I vår tid med tidningslöp, hälsoråd, träningstips, dieter och allmänt rådande förbättringshets kämpar vi i motvind för uppnå vårt mål.
Någonstans mellan förstoppningsproblem till följd av en ny diet, eller blodsmaken i munnen efter ett intensivt träningspass och en 67 timmars arbetsvecka, inser vi att vi är människor.
För att hitta till en mer balanserad livsstil vänder vi oss till avkoppling och kanske några dagar av ledighet ifrån dieter, träning eller arbete.
Men inte för länge, för vi vill utvecklas och sträva framåt i livet…

Det tycks vara naturligt att tro sig se en ökad tillfredställelse ”om vi bara” gör si eller så. För det finns alltid något mer att göra för att bli friskare, starkare och snyggare.
Genom sexiga modeller och ”quick fix”-lösningar pockar TV, radio och tidningar på vårt intresse att förbättra oss och triggar vår lust att bli ett bättre ’”jag” igen. Kanske finns det en diet som leder till viktminskning utan att man blir förstoppad? Det måste väl finnas en träningsövning som tar bort fettet runt magen?

► Läs också: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

 

Lätt att tänka – svårare att göra
Lika fort som vi får tanken på att vi skulle kunna äta hälsosammare, stressa mindre och ge oss själva egen tid slås vi av verklighetens bittra sanning. Det är lätt att tänka, men svårt att göra. Här, i den faktiska verkligheten, och inte i gullefjunlandet där livet är sött och lätt, kan det faktiskt vara svårt att vara frisk, stark och sexig.

Förväntas ha kunskapen som krävs för att prioritera rätt
Vi förväntas kunna ta rätt livsstilsval och ha kunskap om vad som är hälsosamt, kunna prioritera, leva disciplinerat och ha tid för att träna, arbeta och vara med familjen. Samtidigt strävar vi framåt till något ännu bättre och inte sällan har vi drömmar om en viss kropp eller en optimal hälsa. Vi vill också kunna unna oss vad som kan anses vara ohälsosam mat eller bara slappa i soffan eller ta ett par glas vin.
Jag skrev min bok ”Hälsobalans” för att besvara den återkommande tanken om ”att vi söker balans i vår livsstil”. Men vad innebär detta egentligen? Utgångspunkten är att vi vill leva fullt ut och inte bara leva lite grann. Vad är då balans, i ett hälsofrämjande liv i den verklighet som vi lever i?

► Läs också: 10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

Balans inte samma sak som lagom
Balans är inte lagom och behöver heller inte vara i mitten. Att uppnå hälsobalans innebär att vi inser att våra vanor är i ständig rörelse mellan exempelvis hälsosamt och ohälsosamt. Ett hälsofrämjande livsbejakande liv är alltid i rörelse i takt med livet, vilket är det enda sätt som ett liv kan vara. Vi måste lämna konflikten mellan ohälsosamt och hälsosamt för att känna att vi är vårt hela jag. Vi är sjuka och vi är friska, vi äter sunt och osunt, vi stressar och vi är mindful, vi löptränar och sitter även och slöar i soffan. Dessutom har vi arbeten och vi är arbetslösa, vi har en dålig hårdag och en och annan bra. Det är naturligt. Om vi tror att vi kan upprätthålla en stabil balans genom att kämpa att placera våra vanor och själva i mitten för att skapa det som vanligtvis anses vara ”balans i livet” så riskerar snart ett tillfredsställande och schyst liv att upphöra.

►  Läs också: 10 vägar till mer medveten närvaro

Vad som upplevs som hälsosamt varierar
Detsamma gäller om vi försöker vara extrema åt det ena eller andra hållet. Ett exempel kan vara om vi lever ett extremt ohälsosamt liv. Då brukar kroppen naturligt skrika efter vår uppmärksamhet för att vi ska förflytta oss till det hälsosamma hållet. Med nya, mer hälsosamma vanor. Vi vill ju faktiskt må bra eller bättre.
Vad som upplevs som en betydande insats och vad som är hälsosamt varierar mellan olika människor.
Krav-Olles, Mindfulness-Lisas, Hurt-Fias tankar och vanor kring vad som är friskt, starkt och kanske även sexigt kommer skilja dem åt. Krav-Olle kan tvingas inse att KRAV-produkter inte alltid finns i affären, och Mindfulness-Lisa inser att det till och med är svårt att vara mindful på en retreat. Hurt-Fia däremot springer tre mil i veckan med lätthet, trots att hon nyss blivit småbarnsmor.

► Läs också: Expertens övning för effektiv stressreducering!

Balans omfamnar ytterligheter och inser begränsningar
När vi hittar till vår hälsobalans som omfamnar ytterligheterna, men samtidigt inser deras begränsningar, har vi hittat ett fungerande förhållningssätt till god hälsa. Först då kan vi ta del av träningstrender, nygamla dieter, förföriska självhjälpstips eller njuta av en helg med förbaskat god mat utan att gå vilse och tappa vår hälsa på vägen.
Ibland är det förlösande att dyka in i ytterligheternas gränd och prova exempelvis högintervallträning eller åka på meditionsretreat i en vecka. Framförallt önskar jag att vi avnjuter insiktens efterrätt efter ytterlighetsdyket. För när vi kommer hem från meditationsretreaten eller intervallöpningen har vi garanterat lärt oss något om oss själva.

Prova på medan kroppen orkar
Låt oss, framförallt i ung ålder, prova på ytterligheterna i våra levnadsvanor och exempelvis festa, äta skräpmat, stressa runt, prova på burpees, utforska vår sexualitet, fixera på kroppens utseende och njuta av att kroppen faktiskt orkar. Senare i livet, kan vi avnjuta livserfarenhetens frukt.

► Läs också: En enkel regel – som kan få stora konsekvenser

Så vad är då hälsobalans?
Det handlar om att hitta sin hälsobalans mellan det ständigt föränderliga i vad vi själva anser och vill med sin kropp och hälsa. Allt i relation till vår verklighet med allt från kroppsideal, hälsohets, lättja, löpsedlar och myndighetsrekommendationer – så väl som samhällets värderingar och krav.
En sak är säker, vi är för smarta för att ens vilja begränsa oss till att leva i ”lagomträsket” – och vi kan faktiskt förhålla oss till flera ytterligheter samtidigt i livet.
Vi vill, och bör, leva livsbejakande för att främja vår hälsa. Det är hälsobalans.

Av Henrik Beyer, hälsovetare och föreläsare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Henrik Beyer är en 41-årig vindsurfingtokig hälsovetare som arbetat med hälsa under hela sitt vuxna liv.
Han har en bakgrund från bland andra Folkhälsoinstitutet, Healthy Cities Project, Världshälsoorganisationen WHO och som personlig tränare. Idag är han en flitig egenföretagare som författar och föreläser och som precis släppte sin sjunde bok inom området hälsa: "Hälsobalans: Konsten att hitta sin balans och leva i tider av hälsoråd, dieter och självförbättring".
Du kan läsa mer om Henrik Beyer på: www.henrikbeyer.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

negin aghili, hud burka

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.

ensamperson blickar bortåt

Relationsskolan: ”Vilka är dina hinder?”

Sex- och relationer

De som längtar efter en relation har kanske svårt att se att det finns något i dem själva som hindrar dem från att möta någon. Och som står i vägen för ett sunt och varaktigt förhållande. Men alla bär vi på olika präglingar som kan ställa till det menar relationesexperten Cornelia Södergren.