Vi söker hälsobalans på fel sätt!

Fakta

Henrik Beyer är en 41-årig vindsurfingtokig hälsovetare som arbetat med hälsa under hela sitt vuxna liv.
Han har en bakgrund från bland andra Folkhälsoinstitutet, Healthy Cities Project, Världshälsoorganisationen WHO och som personlig tränare. Idag är han en flitig egenföretagare som författar och föreläser och som precis släppte sin sjunde bok inom området hälsa: "Hälsobalans: Konsten att hitta sin balans och leva i tider av hälsoråd, dieter och självförbättring".
Du kan läsa mer om Henrik Beyer på: www.henrikbeyer.se

Det krävs mycket av oss människor för att ha god hälsa och den kropp vi önskar. 
I vår tid med tidningslöp, hälsoråd, träningstips, dieter och allmänt rådande förbättringshets kämpar vi i motvind för uppnå vårt mål.
Någonstans mellan förstoppningsproblem till följd av en ny diet, eller blodsmaken i munnen efter ett intensivt träningspass och en 67 timmars arbetsvecka, inser vi att vi är människor.
För att hitta till en mer balanserad livsstil vänder vi oss till avkoppling och kanske några dagar av ledighet ifrån dieter, träning eller arbete.
Men inte för länge, för vi vill utvecklas och sträva framåt i livet...

Det tycks vara naturligt att tro sig se en ökad tillfredställelse "om vi bara" gör si eller så. För det finns alltid något mer att göra för att bli friskare, starkare och snyggare.
Genom sexiga modeller och "quick fix"-lösningar pockar TV, radio och tidningar på vårt intresse att förbättra oss och triggar vår lust att bli ett bättre ’"jag" igen. Kanske finns det en diet som leder till viktminskning utan att man blir förstoppad? Det måste väl finnas en träningsövning som tar bort fettet runt magen?

► Läs också: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

 

Lätt att tänka – svårare att göra
Lika fort som vi får tanken på att vi skulle kunna äta hälsosammare, stressa mindre och ge oss själva egen tid slås vi av verklighetens bittra sanning. Det är lätt att tänka, men svårt att göra. Här, i den faktiska verkligheten, och inte i gullefjunlandet där livet är sött och lätt, kan det faktiskt vara svårt att vara frisk, stark och sexig.

Förväntas ha kunskapen som krävs för att prioritera rätt
Vi förväntas kunna ta rätt livsstilsval och ha kunskap om vad som är hälsosamt, kunna prioritera, leva disciplinerat och ha tid för att träna, arbeta och vara med familjen. Samtidigt strävar vi framåt till något ännu bättre och inte sällan har vi drömmar om en viss kropp eller en optimal hälsa. Vi vill också kunna unna oss vad som kan anses vara ohälsosam mat eller bara slappa i soffan eller ta ett par glas vin.
Jag skrev min bok "Hälsobalans" för att besvara den återkommande tanken om ”att vi söker balans i vår livsstil”. Men vad innebär detta egentligen? Utgångspunkten är att vi vill leva fullt ut och inte bara leva lite grann. Vad är då balans, i ett hälsofrämjande liv i den verklighet som vi lever i?

► Läs också: 10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

Balans inte samma sak som lagom
Balans är inte lagom och behöver heller inte vara i mitten. Att uppnå hälsobalans innebär att vi inser att våra vanor är i ständig rörelse mellan exempelvis hälsosamt och ohälsosamt. Ett hälsofrämjande livsbejakande liv är alltid i rörelse i takt med livet, vilket är det enda sätt som ett liv kan vara. Vi måste lämna konflikten mellan ohälsosamt och hälsosamt för att känna att vi är vårt hela jag. Vi är sjuka och vi är friska, vi äter sunt och osunt, vi stressar och vi är mindful, vi löptränar och sitter även och slöar i soffan. Dessutom har vi arbeten och vi är arbetslösa, vi har en dålig hårdag och en och annan bra. Det är naturligt. Om vi tror att vi kan upprätthålla en stabil balans genom att kämpa att placera våra vanor och själva i mitten för att skapa det som vanligtvis anses vara "balans i livet" så riskerar snart ett tillfredsställande och schyst liv att upphöra.

►  Läs också: 10 vägar till mer medveten närvaro

 

Vad som upplevs som hälsosamt varierar
Detsamma gäller om vi försöker vara extrema åt det ena eller andra hållet. Ett exempel kan vara om vi lever ett extremt ohälsosamt liv. Då brukar kroppen naturligt skrika efter vår uppmärksamhet för att vi ska förflytta oss till det hälsosamma hållet. Med nya, mer hälsosamma vanor. Vi vill ju faktiskt må bra eller bättre.
Vad som upplevs som en betydande insats och vad som är hälsosamt varierar mellan olika människor.
Krav-Olles, Mindfulness-Lisas, Hurt-Fias tankar och vanor kring vad som är friskt, starkt och kanske även sexigt kommer skilja dem åt. Krav-Olle kan tvingas inse att KRAV-produkter inte alltid finns i affären, och Mindfulness-Lisa inser att det till och med är svårt att vara mindful på en retreat. Hurt-Fia däremot springer tre mil i veckan med lätthet, trots att hon nyss blivit småbarnsmor.

► Läs också: Expertens övning för effektiv stressreducering!

Balans omfamnar ytterligheter och inser begränsningar
När vi hittar till vår hälsobalans som omfamnar ytterligheterna, men samtidigt inser deras begränsningar, har vi hittat ett fungerande förhållningssätt till god hälsa. Först då kan vi ta del av träningstrender, nygamla dieter, förföriska självhjälpstips eller njuta av en helg med förbaskat god mat utan att gå vilse och tappa vår hälsa på vägen.
Ibland är det förlösande att dyka in i ytterligheternas gränd och prova exempelvis högintervallträning eller åka på meditionsretreat i en vecka. Framförallt önskar jag att vi avnjuter insiktens efterrätt efter ytterlighetsdyket. För när vi kommer hem från meditationsretreaten eller intervallöpningen har vi garanterat lärt oss något om oss själva.

Prova på medan kroppen orkar
Låt oss, framförallt i ung ålder, prova på ytterligheterna i våra levnadsvanor och exempelvis festa, äta skräpmat, stressa runt, prova på burpees, utforska vår sexualitet, fixera på kroppens utseende och njuta av att kroppen faktiskt orkar. Senare i livet, kan vi avnjuta livserfarenhetens frukt.

 

► Läs också: En enkel regel – som kan få stora konsekvenser

Så vad är då hälsobalans?
Det handlar om att hitta sin hälsobalans mellan det ständigt föränderliga i vad vi själva anser och vill med sin kropp och hälsa. Allt i relation till vår verklighet med allt från kroppsideal, hälsohets, lättja, löpsedlar och myndighetsrekommendationer - så väl som samhällets värderingar och krav.
En sak är säker, vi är för smarta för att ens vilja begränsa oss till att leva i "lagomträsket" – och vi kan faktiskt förhålla oss till flera ytterligheter samtidigt i livet.
Vi vill, och bör, leva livsbejakande för att främja vår hälsa. Det är hälsobalans.

Av Henrik Beyer, hälsovetare och föreläsare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Henrik Beyer är en 41-årig vindsurfingtokig hälsovetare som arbetat med hälsa under hela sitt vuxna liv.
Han har en bakgrund från bland andra Folkhälsoinstitutet, Healthy Cities Project, Världshälsoorganisationen WHO och som personlig tränare. Idag är han en flitig egenföretagare som författar och föreläser och som precis släppte sin sjunde bok inom området hälsa: "Hälsobalans: Konsten att hitta sin balans och leva i tider av hälsoråd, dieter och självförbättring".
Du kan läsa mer om Henrik Beyer på: www.henrikbeyer.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

 

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.