Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Det vi vänder oss till för tröst och mys är oftast inte det hälsosammaste i skafferiet eller kylen, därför är det viktigt att vara extra medveten i dessa tider när hjärnan går på autopilot och styr oss mot godishyllan på väg till kassan. Visst kan vi unna oss både godis och tröst men vi behöver också styra upp så att vi får i oss den näring vi behöver i rätt mängd, så det inte blir fredagsmys hela veckan.

 

Comfort food ger tillfällig kick
Även om den sortens mat vi tar till för att lugna oss – så kallad ”comfort food” tillfälligt får oss att må bättre brukar inte sällan det dåliga samvetet följa ganska snabbt efter. Även kroppen påverkas, då exempelvis socker kan bidra till att skapa inflammation i kroppen, något som vi knappast mår bättre av. Kortiksiktigt bidrar den till frisläppandet av dopamin och serotonon som får oss att tillfälligt må bättre men i förlängningen kan processade livsmedel och snacks med mycket socker ge ökad trötthet, och leda till ångest och depression, enligt den amerikanska stressläkaren Eva Selhub. Att däremot se till att få i sig näringsrik mat kan hjällpa oss att må bättre i långa loppet, något som ger oss bättre förutsättningar att hantera vår situation.

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Okynnesäter du?
Många gånger äter vi dessutom utan att vara hungriga, därför kan det vara bra att känna efter en extra gång om man vill äta för att man är hungrig eller för att man känner sig stressad, uttråkad eller ledsen. Är det frågan om det sistnämnda kan det vara bra att ha några alternativ att ta till som promenader, att ringa någon eller meditation. En hobby är också bra för att skingra tankar och känslor av oro. Ett annat sätt att undvika onödigt ätande är att hålla sig till sin vanliga rutin, med frukost, lunch och middag på någorlunda fastställda tider.

LÄS OCKSÅ: Henrik Fexeus: Så bemästrar du den snabba spridningen av tankeviruset

Vissa får svårt att äta alls
Även om vissa kan reagera på stress och oro med att vilja äta mer kan andra reagera tvärtom och ha svårt att äta överhuvudtaget, då stress kan försätta kroppen i ett liknande tillstånd som när vi står inför en omedelbar fara, då prioriteras automatiskt behovet av mat ned. Det är givetvis inte heller bra och även de av oss som reagerar på det viset behöver vara uppmärksamma så man får i sig bra mat i tillräcklig mängd.

LÄS OCKSÅ: Mindfulness mot depression

Drick mycket och ät regelbundet
Vi behöver ett lugnt matsmältningssystem för att smälta maten, där kan varma teer vara till hjälp tipsar Deanna Minich näringsmedicinare och medlem i American Nutrition Association i en artikel i Washington Post. Hon tipsar generellt om att dricka mycket så kroppen får den vätska den behöver. Och för att bibehålla normala kostvanor rekommenerar hon att man hanterar den underliggande stressen genom exempelvis motion eller att göra en enkel meditation.

Välj rikligt med frukt och grönt
Många bunkrar pasta och även om det är bra att ha ett visst lager torrvaror är det bästa vi kan äta för att må bra enligt Deanna Minich, mycket färsk frukt och grönsaker. Hon rekommenderar även de som äter animaliskt protein i tider när man behöver ha ett lager att frysa in kött och fisk samt att köpa djupfrysta grönsaker som håller länge. Andra tips på torrvaror är bönor och linser som kan blötläggas och kokas vid behov, de är dessutom proteinrika och håller länge i skafferiet.

 

Avslutningsvis rekommenderar Deanna att se till att sova ordentligt och understryker att goda matvanor gör att vi mår bra och dessutom blir gladare något vi alla behöver i dessa tider.

Av redaktionen

Källa: Washington Post


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.