Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Det vi vänder oss till för tröst och mys är oftast inte det hälsosammaste i skafferiet eller kylen, därför är det viktigt att vara extra medveten i dessa tider när hjärnan går på autopilot och styr oss mot godishyllan på väg till kassan. Visst kan vi unna oss både godis och tröst men vi behöver också styra upp så att vi får i oss den näring vi behöver i rätt mängd, så det inte blir fredagsmys hela veckan.

 

Comfort food ger tillfällig kick
Även om den sortens mat vi tar till för att lugna oss – så kallad ”comfort food” tillfälligt får oss att må bättre brukar inte sällan det dåliga samvetet följa ganska snabbt efter. Även kroppen påverkas, då exempelvis socker kan bidra till att skapa inflammation i kroppen, något som vi knappast mår bättre av. Kortiksiktigt bidrar den till frisläppandet av dopamin och serotonon som får oss att tillfälligt må bättre men i förlängningen kan processade livsmedel och snacks med mycket socker ge ökad trötthet, och leda till ångest och depression, enligt den amerikanska stressläkaren Eva Selhub. Att däremot se till att få i sig näringsrik mat kan hjällpa oss att må bättre i långa loppet, något som ger oss bättre förutsättningar att hantera vår situation.

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Okynnesäter du?
Många gånger äter vi dessutom utan att vara hungriga, därför kan det vara bra att känna efter en extra gång om man vill äta för att man är hungrig eller för att man känner sig stressad, uttråkad eller ledsen. Är det frågan om det sistnämnda kan det vara bra att ha några alternativ att ta till som promenader, att ringa någon eller meditation. En hobby är också bra för att skingra tankar och känslor av oro. Ett annat sätt att undvika onödigt ätande är att hålla sig till sin vanliga rutin, med frukost, lunch och middag på någorlunda fastställda tider.

LÄS OCKSÅ: Henrik Fexeus: Så bemästrar du den snabba spridningen av tankeviruset

Vissa får svårt att äta alls
Även om vissa kan reagera på stress och oro med att vilja äta mer kan andra reagera tvärtom och ha svårt att äta överhuvudtaget, då stress kan försätta kroppen i ett liknande tillstånd som när vi står inför en omedelbar fara, då prioriteras automatiskt behovet av mat ned. Det är givetvis inte heller bra och även de av oss som reagerar på det viset behöver vara uppmärksamma så man får i sig bra mat i tillräcklig mängd.

LÄS OCKSÅ: Mindfulness mot depression

Drick mycket och ät regelbundet
Vi behöver ett lugnt matsmältningssystem för att smälta maten, där kan varma teer vara till hjälp tipsar Deanna Minich näringsmedicinare och medlem i American Nutrition Association i en artikel i Washington Post. Hon tipsar generellt om att dricka mycket så kroppen får den vätska den behöver. Och för att bibehålla normala kostvanor rekommenerar hon att man hanterar den underliggande stressen genom exempelvis motion eller att göra en enkel meditation.

Välj rikligt med frukt och grönt
Många bunkrar pasta och även om det är bra att ha ett visst lager torrvaror är det bästa vi kan äta för att må bra enligt Deanna Minich, mycket färsk frukt och grönsaker. Hon rekommenderar även de som äter animaliskt protein i tider när man behöver ha ett lager att frysa in kött och fisk samt att köpa djupfrysta grönsaker som håller länge. Andra tips på torrvaror är bönor och linser som kan blötläggas och kokas vid behov, de är dessutom proteinrika och håller länge i skafferiet.

 

Avslutningsvis rekommenderar Deanna att se till att sova ordentligt och understryker att goda matvanor gör att vi mår bra och dessutom blir gladare något vi alla behöver i dessa tider.

Av redaktionen

Källa: Washington Post


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tjock katt vilar på rygg i soffa

Så tar du hand om din överviktiga katt

Husdjur

Fetma drabbar inte bara oss människor, utan även våra katter. Ungefär 20-40 procent av katterna i Sverige är överviktiga. Och precis som för oss medför fetman en ökad risk för flera sjukdomar hos katten, som diabetes, ledproblem, olika hudåkommor och nedsatt immunförsvar.

jäst på skärbräda

Så kan jäst stötta ditt immunförsvar

Förkylning

Hela 80 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Vill du hålla dig frisk ska du därför se till att tarmen mår bra. Stress, tillfälliga kostsvackor och dålig sömn kan rucka balansen. En patenterad form av betaglukaner från bagerijäst stärker ett försvagat immunförsvar. Och bäst av allt: Formulan kan inte överstimulera ditt immunsystem.

Boosta energi och lust med rätt näring

Hälsa

För att känna lust och energi behövs en bra och välbalanserad tillförsel av nödvändiga näringsämnen. Viktiga näringsämnen är sådana som kroppen inte kan tillverka själv i tillräcklig mängd – l-arginin är ett sådant exempel. Kurera träffade docenten och överläkaren Stefan Arver som berättar att förutom att den sexuella lusten kommer tillbaka med l-arginin så har också den också åldersbromsande effekt.

 

Kvinna som lyssnar på musik

Vanligaste sätten att minska stress

Hälsa

Nu när semestern är över så återgår det allra flesta till arbete och studier. Det innebär ofta stress, mer eller mindre. En undersökning som Hälsobarometern gjort visade att de flesta vilar och sover för att minska stressen, men bland de yngre var musik och poddar ett nästan lika effektivt sätt att koppla av.

tre personer

Familjen Silvstedt la om kosten efter hårmineralanalys

Naturlig hälsa

Makarna Silvstedt flög hem till Sverige från USA på en av de sista flygningarna innan landet stängde ner flygtrafiken i våras. Alla hostningar under den långa flygresan fick Ulla och Bosse att fundera på hur deras försvar mot covid-19 var. När de kom hem gjorde de en hårmineralanalys för att kontrollera kroppens näringsstatus. Även dottern Victoria gjorde hårtestet. Resultatet? Ja, det blev oväntat.

kvinna vid hus

Agneta slapp smärtan i knäet

Leder

Agneta Arppe, 65, känner sig kärnfrisk och är sällan sjuk. Men när knäet började krångla blev hon bekymrad, för tänk om hennes aktiva livsstil skulle begränsas? Agnetas särbo rekommenderade ett tillskott med nypon, kondroitin och C-vitamin, och nu har hon inte känt smärta i knäet på över sex år. 

En grupp festklädda personer sjunger ihop

Hög sång ökar risken för smittspridning av covid-19

Forskning

Sjunger du i kör eller vill gå på konsert och sjunga med i publiken framöver? Då gör du bäst i att sjunga mjukt, med distans – och kanske även med munskydd. Forskare vid Lunds universitet har nämligen upptäckt att högljudd, konsonantrik sång sprider mycket aerosolpartiklar till omgivningen via luften. 

 

Ny undersökning: Därför tiger vi om kvinnohälsa

50 +

Pinsamma besvär som sopas under mattan, tabun och kompakt tystnad. Tre av fem kvinnor upplever att det inte talas om kvinnors hälsa och intima upplevelser öppet, visar en ny undersökning – något som leder till oro och att vi lider i onödan. – Samtidigt förändras det här i snabb takt. Kvinnor idag vill ha svar, säger naprapaten Katarina Woxnerud.

Liten hund ser olycklig ut och ligger ner bredvid sina matskålar

5 tecken på att din hund är stressad

Husdjur

För att kunna undvika att din hund hamnar i stressiga situationer (som även du själv blir stressad av kanske!) behöver du först känna igen tecknen på att din hund är stressad. Här är fem tecken som är bra att ha koll på – en del mer oväntade än andra.

 

Så fick Åse tillbaka sin energi

Hälsa

När Åses trötthet aldrig ville gå över misstänkte hon sköldkörtelrubbning. Men hennes besvikelse var stor när läkarundersökningen visade att hon låg inom normalvärdena. Vad berodde tröttheten då på? Åse sökte nya vägar. Ett tillskott med ashwaganda gav efterlängtad ork och energi tillbaka.

T-shirts hänger i rad i galgar på klädställning utomhus

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det är bäst för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå behöver eller vill köpa nytt finns det bättre och sämre val att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa faktiskt tillför jorden näringsämnen?

echinacea blomma

Echinacea kan förebygga coronavirus

Forskning

Forskare världen över jobbar dygnet runt för att hitta ett botemedel eller en behandling som förebygger att vi smittas av coronavirus. Vacciner är under utveckling, men de dröjer. Men kanske finns svaret redan på apotekens och hälsokostaffärernas hyllor. Det tror Jan G Bruhn, professor i farmakognosi som menar att studien på echinacea som skydd mot coronaviruset är spännande.

 

Grön smoothie med topping, på ett brunt bord

Miss Raw’s superfoodsmoothie

Recept

Denna läckert gröna smoothie kommer från rawfoodkocken Anna Krigh och är perfekt om du på ett snabbt och enkelt sätt vill och behöver få i dig massor med näring och energi i form av frukt och grönt. Mixa och njut!

 

Kvinna på ett berg

”Vi behöver prata ännu mer om klimakteriet”

Kurera debatt

Plötsligt står du där och förstår inte vad som händer: Viktförändringar, nedstämdhet, sömnrubbning, stelhet, ont i kroppen och sämre träningsresultat. Precis så är det för många kvinnor. Klimakteriet drabbar oss plötsligt och många saknar kunskap om denna helt naturliga livsfas. Vi behöver prata ännu mer om hormoner, hälsan, kosten och träningen. Det skriver Christina Sundequist som är personlig tränare, föreläsare, certifierad kostrådgivare och hälsocoach i ett debattinlägg.

kvinna i bil

Äntligen slipper Hanna migrän!

Naturlig hälsa

Hanna Öhlanders migränanfall var så svåra att det enda som hjälpte var vila i ett mörkt rum. Och anfallen kom ofta – fem till sex gånger i veckan. Ingen av de receptbelagda mediciner hon fick utskrivna hjälpte, men för ett halvår sedan började Hanna med ett växtbaserat läkemedel med läkeörten mattram. Effekten kom direkt. Hon får fortfarande migrän ibland – men nu ett milt anfall en gång månaden.

Blandade grönsaker i en låda och på ett bord

4 skäl att välja eko för klimatet

Eko/miljö

Under "Eko-september" bjuder ekobönder över hela landet in till "öppen gård”, och i butikerna kampanjas det för ekologiska varor under hela månaden. Och eftersom jordbruket står för en stor andel av alla växthusgaser finns det flera goda skäl att välja eko, här är fyra!