Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Det vi vänder oss till för tröst och mys är oftast inte det hälsosammaste i skafferiet eller kylen, därför är det viktigt att vara extra medveten i dessa tider när hjärnan går på autopilot och styr oss mot godishyllan på väg till kassan. Visst kan vi unna oss både godis och tröst men vi behöver också styra upp så att vi får i oss den näring vi behöver i rätt mängd, så det inte blir fredagsmys hela veckan.

 

Comfort food ger tillfällig kick
Även om den sortens mat vi tar till för att lugna oss – så kallad ”comfort food” tillfälligt får oss att må bättre brukar inte sällan det dåliga samvetet följa ganska snabbt efter. Även kroppen påverkas, då exempelvis socker kan bidra till att skapa inflammation i kroppen, något som vi knappast mår bättre av. Kortiksiktigt bidrar den till frisläppandet av dopamin och serotonon som får oss att tillfälligt må bättre men i förlängningen kan processade livsmedel och snacks med mycket socker ge ökad trötthet, och leda till ångest och depression, enligt den amerikanska stressläkaren Eva Selhub. Att däremot se till att få i sig näringsrik mat kan hjällpa oss att må bättre i långa loppet, något som ger oss bättre förutsättningar att hantera vår situation.

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Okynnesäter du?
Många gånger äter vi dessutom utan att vara hungriga, därför kan det vara bra att känna efter en extra gång om man vill äta för att man är hungrig eller för att man känner sig stressad, uttråkad eller ledsen. Är det frågan om det sistnämnda kan det vara bra att ha några alternativ att ta till som promenader, att ringa någon eller meditation. En hobby är också bra för att skingra tankar och känslor av oro. Ett annat sätt att undvika onödigt ätande är att hålla sig till sin vanliga rutin, med frukost, lunch och middag på någorlunda fastställda tider.

LÄS OCKSÅ: Henrik Fexeus: Så bemästrar du den snabba spridningen av tankeviruset

Vissa får svårt att äta alls
Även om vissa kan reagera på stress och oro med att vilja äta mer kan andra reagera tvärtom och ha svårt att äta överhuvudtaget, då stress kan försätta kroppen i ett liknande tillstånd som när vi står inför en omedelbar fara, då prioriteras automatiskt behovet av mat ned. Det är givetvis inte heller bra och även de av oss som reagerar på det viset behöver vara uppmärksamma så man får i sig bra mat i tillräcklig mängd.

LÄS OCKSÅ: Mindfulness mot depression

Drick mycket och ät regelbundet
Vi behöver ett lugnt matsmältningssystem för att smälta maten, där kan varma teer vara till hjälp tipsar Deanna Minich näringsmedicinare och medlem i American Nutrition Association i en artikel i Washington Post. Hon tipsar generellt om att dricka mycket så kroppen får den vätska den behöver. Och för att bibehålla normala kostvanor rekommenerar hon att man hanterar den underliggande stressen genom exempelvis motion eller att göra en enkel meditation.

Välj rikligt med frukt och grönt
Många bunkrar pasta och även om det är bra att ha ett visst lager torrvaror är det bästa vi kan äta för att må bra enligt Deanna Minich, mycket färsk frukt och grönsaker. Hon rekommenderar även de som äter animaliskt protein i tider när man behöver ha ett lager att frysa in kött och fisk samt att köpa djupfrysta grönsaker som håller länge. Andra tips på torrvaror är bönor och linser som kan blötläggas och kokas vid behov, de är dessutom proteinrika och håller länge i skafferiet.

 

Avslutningsvis rekommenderar Deanna att se till att sova ordentligt och understryker att goda matvanor gör att vi mår bra och dessutom blir gladare något vi alla behöver i dessa tider.

Av redaktionen

Källa: Washington Post


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.