Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Det vi vänder oss till för tröst och mys är oftast inte det hälsosammaste i skafferiet eller kylen, därför är det viktigt att vara extra medveten i dessa tider när hjärnan går på autopilot och styr oss mot godishyllan på väg till kassan. Visst kan vi unna oss både godis och tröst men vi behöver också styra upp så att vi får i oss den näring vi behöver i rätt mängd, så det inte blir fredagsmys hela veckan.

 

Comfort food ger tillfällig kick
Även om den sortens mat vi tar till för att lugna oss – så kallad ”comfort food” tillfälligt får oss att må bättre brukar inte sällan det dåliga samvetet följa ganska snabbt efter. Även kroppen påverkas, då exempelvis socker kan bidra till att skapa inflammation i kroppen, något som vi knappast mår bättre av. Kortiksiktigt bidrar den till frisläppandet av dopamin och serotonon som får oss att tillfälligt må bättre men i förlängningen kan processade livsmedel och snacks med mycket socker ge ökad trötthet, och leda till ångest och depression, enligt den amerikanska stressläkaren Eva Selhub. Att däremot se till att få i sig näringsrik mat kan hjällpa oss att må bättre i långa loppet, något som ger oss bättre förutsättningar att hantera vår situation.

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Okynnesäter du?
Många gånger äter vi dessutom utan att vara hungriga, därför kan det vara bra att känna efter en extra gång om man vill äta för att man är hungrig eller för att man känner sig stressad, uttråkad eller ledsen. Är det frågan om det sistnämnda kan det vara bra att ha några alternativ att ta till som promenader, att ringa någon eller meditation. En hobby är också bra för att skingra tankar och känslor av oro. Ett annat sätt att undvika onödigt ätande är att hålla sig till sin vanliga rutin, med frukost, lunch och middag på någorlunda fastställda tider.

LÄS OCKSÅ: Henrik Fexeus: Så bemästrar du den snabba spridningen av tankeviruset

Vissa får svårt att äta alls
Även om vissa kan reagera på stress och oro med att vilja äta mer kan andra reagera tvärtom och ha svårt att äta överhuvudtaget, då stress kan försätta kroppen i ett liknande tillstånd som när vi står inför en omedelbar fara, då prioriteras automatiskt behovet av mat ned. Det är givetvis inte heller bra och även de av oss som reagerar på det viset behöver vara uppmärksamma så man får i sig bra mat i tillräcklig mängd.

LÄS OCKSÅ: Mindfulness mot depression

Drick mycket och ät regelbundet
Vi behöver ett lugnt matsmältningssystem för att smälta maten, där kan varma teer vara till hjälp tipsar Deanna Minich näringsmedicinare och medlem i American Nutrition Association i en artikel i Washington Post. Hon tipsar generellt om att dricka mycket så kroppen får den vätska den behöver. Och för att bibehålla normala kostvanor rekommenerar hon att man hanterar den underliggande stressen genom exempelvis motion eller att göra en enkel meditation.

Välj rikligt med frukt och grönt
Många bunkrar pasta och även om det är bra att ha ett visst lager torrvaror är det bästa vi kan äta för att må bra enligt Deanna Minich, mycket färsk frukt och grönsaker. Hon rekommenderar även de som äter animaliskt protein i tider när man behöver ha ett lager att frysa in kött och fisk samt att köpa djupfrysta grönsaker som håller länge. Andra tips på torrvaror är bönor och linser som kan blötläggas och kokas vid behov, de är dessutom proteinrika och håller länge i skafferiet.

 

Avslutningsvis rekommenderar Deanna att se till att sova ordentligt och understryker att goda matvanor gör att vi mår bra och dessutom blir gladare något vi alla behöver i dessa tider.

Av redaktionen

Källa: Washington Post


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.