Hur får man bäst effekt av viktminskningspulver?

Ett av de allra största och viktigaste användningsområdena för näringsdrycker är vid viktminskning. Kvaliteten på dryckerna varierar en hel del.
Näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson berättar mer. 

Ett av de allra största och viktigaste användningsområdena för näringsdrycker är vid viktminskning. Viktminskning och viktkontroll är en stor industri, främst på grund av att vi växer upp med felaktiga livsstilsvanor. Statistik visar att även om man kunde ”bota” cancer så skulle svenskarnas livslängd ändå bara öka med 3,5 år. Däremot om vi kunde ”bota” fetma i samhället skulle vår livslängd öka med 3–7 år.

Varierande kvalitet
Det har funnits en hel del dåliga bantningsprodukter under åren med bristfälligt näringsinnehåll, gjorda på råvaror av mycket dålig kvalitet. Det har förekommit felaktig eller tvivelaktig marknadsföring på marknaden, men det har också funnits bra produkter och information som har hjälpt många att gå ned i vikt och hålla vikten. Några studier visar att viktminskningsprogram där man använder proteinbaserade näringsdrycker som måltidsersättning, samtidigt som man förbättrar kost- och motionsvanor, fungerar bättre både på kort och på lång sikt, än om man endast försöker förbättra kost- och motionsvanorna. Användning av näringsdrycker ger en mättnad, hjälper till att hålla blodsockret stabilt och kan öka fettförbränningen, speciellt i kombination med fibrer, fettsyror och kromtillskott.

 

Bästa viktminskning och viktkontroll är att hitta en aktiv livsstil med bra kost, motion, mental hälsa och kosttillskott som passar personen. Proteinbaserade näringspulver för viktminskning innehåller oftast tillsatta vitaminer, mineral och eventuellt andra ämnen som gör att man kan använda det som en mättande lågkalori-måltidsersättningsdryck. Kvaliteten på dryckerna varierar en hel del.

Följande är bra att tänka på när man väljer en proteinbaserad näringsdryck för viktminskning:
• Innehåller drycken en bra och komplett proteinkälla?
• Kan proteinkällan orsaka överkänslighetssymtom eller allergiska symtom? Om man köper ett kasein- eller vasslepulver, har den ett lågt eller högt laktosinnehåll?
• Finns det studier som visar att drycken gör att jag tappar fett istället för muskelmassa. Det har visat sig i studier att vissa bantningskurer som lyckas ta bort kilon är ohälsosamma p.g.a. att man tappar muskelmassa istället för fett. Mät din muskelmassa och fettprocent före, under och efter kuren. Det är viktigare än hur många kilon man går ned i vikt. Kolla BMI och midjemått också före, under och efter.
• Innehåller produkten enkla eller komplexa kolhydrater? Undvik drycker där det finns socker eller andra undermåliga och billiga kolhydratstillsatser.
• Innehåller produkten aspartam, rekommenderar jag att du undviker det.
• Innehåller produkten majssirap, fruktos som ger snabb energi eller fruktos från fruktjuicekoncentrat som har bättre GI och är mer hälsosam. Vissa fruktoskällor är mycket bättre än andra. Fruktosmängd motsvarande upp till 2 äpplen kan vara acceptabelt, men se upp med fruktosintag vid magsjukdomar. Undvik produkter med hög-fruktos majssirap.
• Vilken typ av vitamin- och mineralsammansättning har produkten? Innehåller den viktiga spårämnen som krom och selen?
• Finns det onödiga E-siffror eller andra otillförlitliga tillsatser? Kom ihåg däremot att många hälsosamma ämnen som C-vitamin och citronsyra har en E-siffra.
• Är produkten GMO-fri?

Strategier med viktminskningsdrycker
Förslag till användning av näringsdrycker varierar hos olika företag och bland olika terapeuter och läkare.

Några av de vanligaste är följande:
• Dela upp viktminskningskuren i olika faser:
Fas 1: pågår i dagar eller veckor och består av strikt fasta med näringsdrycker för att komma in i ett ketostillstånd för maximal fettförbränning.
Fas 2: dricker man mindre antal drycker och äter en begränsad kost tills man når sin målvikt.
Fas 3: använder man drycker som viktkontroll, för att hålla vikten stabil.

Denna metod liknar Atkinsdieten där man är starkt restriktiv mot kolhydrater i första fasen och sedan när man närmar sig sina mål kan man successivt äta mera kolhydrater.

 

Man utesluter fas 1 och arbetar endast enligt fas 2 och 3. Ett vanligt upplägg är att man äter 2 lätta mål och dricker 2–3 näringsdrycker per dag. Kaloriintag för långsiktig men effektiv viktminskning och viktkontroll ligger oftast på mellan 1 000–1 500 kalorier per dag beroende på ämnesomsättning, aktivitetsnivå med mera. En viktminskning då man under en längre period håller sig under 1 000 kalorier gör att man kan sänka ämnesomsättningen och på så vis komma in i jojobantningens onda cirkel.

Kompletterande åtgärder och aspekter vid viktminskning
Ett viktminskningsprogram ska inte vara en tillfällig bantningskur utan ett program som fungerar som en språngbräda till ett bättre och mer hälsosamt liv. Det är trots allt ändå endast några få procent som lyckas ändra sin vikt och livsstil till det bättre och bibehålla det resten av sitt liv.

Följande är de vanligaste orsakerna varför viktminskningsprogram inte lyckas:

Psykologiska: Består av främst 3 orsaker, vi tröstäter, vi äter för att vi är stressade och vi äter för att vi är uttråkade. Brist på kärlek och bekräftelse i uppväxten gör att man lär sig att ta till mat som tröst istället för andra källor. Många belönas eller bestraffas med mat i uppväxten. Många har heller inte lärt sig tillräckligt med självdisciplin på grund av en uppväxt som saknat gränser. Om föräldrarna har svårt att säga nej kommer det prägla personens liv och alla val. Andra har en för sträng uppväxt som gör att de äter för att visa uppror eller söka tröst. För mer information, läs min bok Friskare Barn.
Motivation: Man är inte tillräckligt förberedd eller motiverad för att göra en förändring i livsstilen. Man behöver ofta lite mer tid för att samla information innan man tar ett beslut. Boken Changing for good beskriver att man behöver bearbeta, och förbereda saker på rätt sätt för att lycks hålla ut och genomföra den nya livsstilsförändringen.
Biokemiska: En stor procent av befolkningen är sockerberoende p¨grund av genetiska och biokemiska brister som gör att nervsignaler i hjärnan är i obalans. Det kan vara brister på dopamin, GABA eller serotonin. Det gör att man lätt kan börja överäta, speciellt när livsmedelsindustrin erbjuder så mycket som är beroendeframkallande, som till exempel socker. För mer information läs Bitten Jonssons utmärkta bok Sockerbomben.
Media/TV: Vi matas från tidig ålder med budskap om att vi ska frossa i skräpmat. Media överöser oss också med reportage om bantningskurer och skapar förvirring i samhället med olika överförenklade budskap som t.ex. ”Fetma är skadligt”, ”Kolhydrater är skadligt” med mera. Se filmen, ”Supersize Me” angående mediernas starka påverkan.
Livsmedelshandeln: Godishyllorna och snabbmaten blir allt mer dominerande och tar de viktigaste utrymmena vid kassorna.
Social ensamhet och brist på stöd: Det är mycket svårt att genomföra en viktminskningskur om man inte har stöd av familj och vänner. Det är också mycket lättare om man regelbundet besöker dietist eller terapeut och går i studiecirkel.
Stress: Stress ökar kortisolutsöndringen som gynnar kroppsfett samt insulinresistens.
Näringsbrister/näringsobalanser: Brist på spårämnen som krom och magnesium gör att man blir mer sötsugen.
Dolda matallergier: Studier har visat att om man upptäcker dolda matallergier och sanerar bort dessa så är det mycket lättare att hitta samt bibehålla sin idealvikt.
Genetiska: Ju fler som blir överviktiga, desto fler gener kommer att bära på arvsanlag som gör att även barnen blir överviktiga. Det blir en ond nedåtgående spiral.
Hormonella: Hormonella störningar gör att man vill äta mera.
Blodsockerbalansen: För högt eller lågt blodsocker leder till överätning. Det är en stor orsak till varför GI-mat har visat sig vara bra.
Ämnesomsättningen: Många som är över 40-årsåldern har för långsam ämnesomsättning på grund av nedsatt sköldkörtelfunktion. Dessa besvär missar man oftast inom sjukvården samt att folk över 40 år alltför ofta accepterar att de ska vara mer trötta, överviktiga, ha sämre cirkulation, vara lite deppiga med mera.
Överstimulans: Av videospel, datorer, TV, inomhusaktiviteter och brist på regelbunden motion.

Viktigt med en strategi
Att hitta en strategi med en viktminskningskur, långsiktig viktminskningskontroll och friskare livsstil som tar hänsyn till ovanstående faktorer ger bästa möjliga förutsättningar. En bra näringsdryck kan användas för att sätta igång förändringen och som måltidsersättning eller mellanmål vid behov på lång sikt.

 

Kompletterande näringstillskott för viktminskning
Viktminskning med proteinpulver fungerar ännu bättre när man kompletterar med andra näringsämnen.
Några av de viktigaste och vanligaste är: EPA/DHA, CLA, linfröolja, multivitamin-mineral, krom, fibrer.

Proteinpulver för träning och muskeluppbyggnad
Av olika typer av proteinpulver så har det visat sig att vassleproteinpulver ger snabbast ökning av aminosyror för muskeluppbyggnad. Soja- och kaseinproteinpulver är kompletta, de höjer aminosyravärdena i blodet långsammare, och håller värdena stabila under en lång tid.
Forskning av Yves Boirie år 1997 visar att kombinationen av vasslekasein och sojaprotein är mycket effektiv och höjer och bibehåller höga koncentrationer av aminosyror i blodet för att mer effektivt bygga muskelmassa. Det verkar som att kombinationen vassle- och sojaprotein är mer fördelaktigt än att enbart använda vassleprotein. Alla sojaproteinpreparat är inte likvärdiga.
Till exempel Supro sojaprotein är ett fullvärdigt protein och fördelaktigt för att bygga muskler och minska kroppsfett.

Proteinpulver som morgondryck
Ett proteinpulver som morgondryck är ett utmärkt sätt att starta dagen. Man kan gärna dricka en proteindryck samt en ”Greens”-dryck som innehåller alger och spannmålsgräs eller kombinera dessa blandat med juice eller i en ”smoothie”. Det är en snabbfrukost som ger mycket energi och bränsle för hjärnan.

Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sjukvårdspersonal tar feber på patient i örat

Du kan ha feber innan 38 grader

Hälsa

Känner du till vilken din normala temperatur är? Visste du att äldre personer kan ha en så låg normaltemperatur som 35 grader? Det betyder att du kan ha feber långt innan 38 grader, som i dag är gränsen för vad som anses som feber. Ewa Grodzinsky är biomedicinska analytiker och har skrivit en lärobok om feber. Hon tycker att vi behöver omvärdera begreppet feber.

kvinna sitter på huk

Sitta sig frisk – går det?

Hälsa

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

Ung kvinnlig karaktär fångad i en pillerburk. Kapslar. Medicin. Missbruk.

”Psykiatrin behöver gå från piller till samtal”

Kurera debatt

Idag äter var sjätte svensk psykofarmaka av något slag och drygt var tionde svensk äter någon antidepressiv medicin – många av dem är unga. Samtidigt ökar självmorden kraftigt bland unga vuxna. Psykiatern och psykoterapeuten Johan Stiernstedt frågar sig om det här är en rimlig utveckling och menar att samtal har blivit psykiatrins stora bristvara.

Håll dig frisk med honungens Rolls Royce 

Naturlig hälsa

Det är inte bara Bamse som gillar honung, det gör även vi människor – under första kvartalet 2020 ökade svenskarnas efterfrågan på manukahonung, "honungens Roll Royce", med hela 700 procent jämfört med i fjol. Den exklusiva honungen är effektiv för att förebygga och motverka förkylning, influensa och halsinfektioner.

 

Förälder – så lär du ditt barn goda digitala vanor

Mental hälsa

Föräldrar har en avgörande roll för sina barns välbefinnande - och ett ansvar att skydda dem från faror och säkerställa att de inte utsätter andra för trakasserier eller mobbning. Här följer några tips och råd för hur du kan stötta ditt barn till ett positivt och hälsofrämjande användande av digitala medier.

sa-lindrar-du-solbrannan

Så lindrar du solbrännan

Hud

Vad händer egentligen med huden om vi bränner oss, finns det något ställe som är farligare att bränna sig på – och går det att lindra solbrännan på något naturligt sätt? Vi ställde några frågor till Kureras skönhetsexpert om solbränna.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

rått kött

Fall av böldpest upptäckt i Kina

Övrigt

Just när bekymrade kinesiska forskare varnat för en annan potentiell pandemi orsakad av ett influensavirus hos grisar har en rapport om fall av böldpest kommit från inre Mongoliet. Böldpest är en bakterieinfektion som sprids från råttor och via loppor i form av bett, men också om man äter gnagare.

 

kvinna sprayar sina ben med myggmedel

Så gör du ditt egna giftfria myggmedel

Naturlig hälsa

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då följer här några effektiva och naturliga sätt att slippa de irriterande små rackarna.

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

 

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.