Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hur får man bäst effekt av viktminskningspulver?

Ett av de allra största och viktigaste användningsområdena för näringsdrycker är vid viktminskning. Kvaliteten på dryckerna varierar en hel del.
Näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson berättar mer. 

Ett av de allra största och viktigaste användningsområdena för näringsdrycker är vid viktminskning. Viktminskning och viktkontroll är en stor industri, främst på grund av att vi växer upp med felaktiga livsstilsvanor. Statistik visar att även om man kunde ”bota” cancer så skulle svenskarnas livslängd ändå bara öka med 3,5 år. Däremot om vi kunde ”bota” fetma i samhället skulle vår livslängd öka med 3–7 år.

Varierande kvalitet
Det har funnits en hel del dåliga bantningsprodukter under åren med bristfälligt näringsinnehåll, gjorda på råvaror av mycket dålig kvalitet. Det har förekommit felaktig eller tvivelaktig marknadsföring på marknaden, men det har också funnits bra produkter och information som har hjälpt många att gå ned i vikt och hålla vikten. Några studier visar att viktminskningsprogram där man använder proteinbaserade näringsdrycker som måltidsersättning, samtidigt som man förbättrar kost- och motionsvanor, fungerar bättre både på kort och på lång sikt, än om man endast försöker förbättra kost- och motionsvanorna. Användning av näringsdrycker ger en mättnad, hjälper till att hålla blodsockret stabilt och kan öka fettförbränningen, speciellt i kombination med fibrer, fettsyror och kromtillskott.

 

Bästa viktminskning och viktkontroll är att hitta en aktiv livsstil med bra kost, motion, mental hälsa och kosttillskott som passar personen. Proteinbaserade näringspulver för viktminskning innehåller oftast tillsatta vitaminer, mineral och eventuellt andra ämnen som gör att man kan använda det som en mättande lågkalori-måltidsersättningsdryck. Kvaliteten på dryckerna varierar en hel del.

Följande är bra att tänka på när man väljer en proteinbaserad näringsdryck för viktminskning:
• Innehåller drycken en bra och komplett proteinkälla?
• Kan proteinkällan orsaka överkänslighetssymtom eller allergiska symtom? Om man köper ett kasein- eller vasslepulver, har den ett lågt eller högt laktosinnehåll?
• Finns det studier som visar att drycken gör att jag tappar fett istället för muskelmassa. Det har visat sig i studier att vissa bantningskurer som lyckas ta bort kilon är ohälsosamma p.g.a. att man tappar muskelmassa istället för fett. Mät din muskelmassa och fettprocent före, under och efter kuren. Det är viktigare än hur många kilon man går ned i vikt. Kolla BMI och midjemått också före, under och efter.
• Innehåller produkten enkla eller komplexa kolhydrater? Undvik drycker där det finns socker eller andra undermåliga och billiga kolhydratstillsatser.
• Innehåller produkten aspartam, rekommenderar jag att du undviker det.
• Innehåller produkten majssirap, fruktos som ger snabb energi eller fruktos från fruktjuicekoncentrat som har bättre GI och är mer hälsosam. Vissa fruktoskällor är mycket bättre än andra. Fruktosmängd motsvarande upp till 2 äpplen kan vara acceptabelt, men se upp med fruktosintag vid magsjukdomar. Undvik produkter med hög-fruktos majssirap.
• Vilken typ av vitamin- och mineralsammansättning har produkten? Innehåller den viktiga spårämnen som krom och selen?
• Finns det onödiga E-siffror eller andra otillförlitliga tillsatser? Kom ihåg däremot att många hälsosamma ämnen som C-vitamin och citronsyra har en E-siffra.
• Är produkten GMO-fri?

Strategier med viktminskningsdrycker
Förslag till användning av näringsdrycker varierar hos olika företag och bland olika terapeuter och läkare.

Några av de vanligaste är följande:
• Dela upp viktminskningskuren i olika faser:
Fas 1: pågår i dagar eller veckor och består av strikt fasta med näringsdrycker för att komma in i ett ketostillstånd för maximal fettförbränning.
Fas 2: dricker man mindre antal drycker och äter en begränsad kost tills man når sin målvikt.
Fas 3: använder man drycker som viktkontroll, för att hålla vikten stabil.

Denna metod liknar Atkinsdieten där man är starkt restriktiv mot kolhydrater i första fasen och sedan när man närmar sig sina mål kan man successivt äta mera kolhydrater.

 

Man utesluter fas 1 och arbetar endast enligt fas 2 och 3. Ett vanligt upplägg är att man äter 2 lätta mål och dricker 2–3 näringsdrycker per dag. Kaloriintag för långsiktig men effektiv viktminskning och viktkontroll ligger oftast på mellan 1 000–1 500 kalorier per dag beroende på ämnesomsättning, aktivitetsnivå med mera. En viktminskning då man under en längre period håller sig under 1 000 kalorier gör att man kan sänka ämnesomsättningen och på så vis komma in i jojobantningens onda cirkel.

Kompletterande åtgärder och aspekter vid viktminskning
Ett viktminskningsprogram ska inte vara en tillfällig bantningskur utan ett program som fungerar som en språngbräda till ett bättre och mer hälsosamt liv. Det är trots allt ändå endast några få procent som lyckas ändra sin vikt och livsstil till det bättre och bibehålla det resten av sitt liv.

Följande är de vanligaste orsakerna varför viktminskningsprogram inte lyckas:

Psykologiska: Består av främst 3 orsaker, vi tröstäter, vi äter för att vi är stressade och vi äter för att vi är uttråkade. Brist på kärlek och bekräftelse i uppväxten gör att man lär sig att ta till mat som tröst istället för andra källor. Många belönas eller bestraffas med mat i uppväxten. Många har heller inte lärt sig tillräckligt med självdisciplin på grund av en uppväxt som saknat gränser. Om föräldrarna har svårt att säga nej kommer det prägla personens liv och alla val. Andra har en för sträng uppväxt som gör att de äter för att visa uppror eller söka tröst. För mer information, läs min bok Friskare Barn.
Motivation: Man är inte tillräckligt förberedd eller motiverad för att göra en förändring i livsstilen. Man behöver ofta lite mer tid för att samla information innan man tar ett beslut. Boken Changing for good beskriver att man behöver bearbeta, och förbereda saker på rätt sätt för att lycks hålla ut och genomföra den nya livsstilsförändringen.
Biokemiska: En stor procent av befolkningen är sockerberoende p¨grund av genetiska och biokemiska brister som gör att nervsignaler i hjärnan är i obalans. Det kan vara brister på dopamin, GABA eller serotonin. Det gör att man lätt kan börja överäta, speciellt när livsmedelsindustrin erbjuder så mycket som är beroendeframkallande, som till exempel socker. För mer information läs Bitten Jonssons utmärkta bok Sockerbomben.
Media/TV: Vi matas från tidig ålder med budskap om att vi ska frossa i skräpmat. Media överöser oss också med reportage om bantningskurer och skapar förvirring i samhället med olika överförenklade budskap som t.ex. ”Fetma är skadligt”, ”Kolhydrater är skadligt” med mera. Se filmen, ”Supersize Me” angående mediernas starka påverkan.
Livsmedelshandeln: Godishyllorna och snabbmaten blir allt mer dominerande och tar de viktigaste utrymmena vid kassorna.
Social ensamhet och brist på stöd: Det är mycket svårt att genomföra en viktminskningskur om man inte har stöd av familj och vänner. Det är också mycket lättare om man regelbundet besöker dietist eller terapeut och går i studiecirkel.
Stress: Stress ökar kortisolutsöndringen som gynnar kroppsfett samt insulinresistens.
Näringsbrister/näringsobalanser: Brist på spårämnen som krom och magnesium gör att man blir mer sötsugen.
Dolda matallergier: Studier har visat att om man upptäcker dolda matallergier och sanerar bort dessa så är det mycket lättare att hitta samt bibehålla sin idealvikt.
Genetiska: Ju fler som blir överviktiga, desto fler gener kommer att bära på arvsanlag som gör att även barnen blir överviktiga. Det blir en ond nedåtgående spiral.
Hormonella: Hormonella störningar gör att man vill äta mera.
Blodsockerbalansen: För högt eller lågt blodsocker leder till överätning. Det är en stor orsak till varför GI-mat har visat sig vara bra.
Ämnesomsättningen: Många som är över 40-årsåldern har för långsam ämnesomsättning på grund av nedsatt sköldkörtelfunktion. Dessa besvär missar man oftast inom sjukvården samt att folk över 40 år alltför ofta accepterar att de ska vara mer trötta, överviktiga, ha sämre cirkulation, vara lite deppiga med mera.
Överstimulans: Av videospel, datorer, TV, inomhusaktiviteter och brist på regelbunden motion.

Viktigt med en strategi
Att hitta en strategi med en viktminskningskur, långsiktig viktminskningskontroll och friskare livsstil som tar hänsyn till ovanstående faktorer ger bästa möjliga förutsättningar. En bra näringsdryck kan användas för att sätta igång förändringen och som måltidsersättning eller mellanmål vid behov på lång sikt.

 

Kompletterande näringstillskott för viktminskning
Viktminskning med proteinpulver fungerar ännu bättre när man kompletterar med andra näringsämnen.
Några av de viktigaste och vanligaste är: EPA/DHA, CLA, linfröolja, multivitamin-mineral, krom, fibrer.

Proteinpulver för träning och muskeluppbyggnad
Av olika typer av proteinpulver så har det visat sig att vassleproteinpulver ger snabbast ökning av aminosyror för muskeluppbyggnad. Soja- och kaseinproteinpulver är kompletta, de höjer aminosyravärdena i blodet långsammare, och håller värdena stabila under en lång tid.
Forskning av Yves Boirie år 1997 visar att kombinationen av vasslekasein och sojaprotein är mycket effektiv och höjer och bibehåller höga koncentrationer av aminosyror i blodet för att mer effektivt bygga muskelmassa. Det verkar som att kombinationen vassle- och sojaprotein är mer fördelaktigt än att enbart använda vassleprotein. Alla sojaproteinpreparat är inte likvärdiga.
Till exempel Supro sojaprotein är ett fullvärdigt protein och fördelaktigt för att bygga muskler och minska kroppsfett.

Proteinpulver som morgondryck
Ett proteinpulver som morgondryck är ett utmärkt sätt att starta dagen. Man kan gärna dricka en proteindryck samt en ”Greens”-dryck som innehåller alger och spannmålsgräs eller kombinera dessa blandat med juice eller i en ”smoothie”. Det är en snabbfrukost som ger mycket energi och bränsle för hjärnan.

Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.