Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna som äter macka

Vilken ät-typ är du?

Genuint hungrig eller bara stressad och trött?
Ibland äter vi av helt fel orsaker.
Identifiera vilken typ av ätare du är och ta första steget till att ändra dina vanor.

Vi äter när vi mår bra, när vi är ledsna, när vi träffar våra vänner, när vi behöver tröst och för att bota stress.
Maten spelar en central roll i livet och det är många faktorer som spelar in när och varför vi väljer den mat vi gör.

LÄS OCKSÅ: “Livsstilsförändringar kan motverka många problem”

Tror inte på dieter och förbud
Enligt livsstilsrådgivaren och hälsoredaktören Anja Forsnor Wärn och träningsexperten Alexandra Pizzoni, aktuella med boken ”Self-care- mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning”, handlar det först och främst om att identifiera vilken ät-typ man är innan man kan göra eventuella förändringar.

 

– Vi äter olika vid olika tillfällen, beroende på om vi äter ensamma eller tillsammans med andra, om vi är ledsna eller mår bra. Det här kan både leda till att vi äter för mycket och av fel anledning eller till att vi äter för lite och att vi skulle behöva få i oss mer näring och bra mat, säger Anja Forsnor Wärn.

Anja Forsnor Wärn och Alexandra Pizzoni poängterar att de varken tror på dieter, förbud eller snabba lösningar som resulterar i snabb viktminskning. De menar istället att vi bör ta ett helhetsgrepp om vår hälsa och behandla oss själva så som vi behandlar vår bästa vän.
– Vi vill uppmuntra till ett långsiktigt tänk där du verkligen njuter av det du äter utan att följa en massa regler. Det ska smaka gott och kännas enkelt att vara hälsosam, allt annat går bort, säger Alexandra Pizzoni.

Här är några olika ät-typer och Anja Forsnor Wärn och Alexandra Pizzonis tips på hur du kan ändra dina vanor.

Socialt ätande

Den kanske vanligaste orsaken till att vi äter för ofta och för mycket är sociala faktorer. Det serveras fika på jobbet och du äter eftersom alla andra gör det, utan att kanske ens känna efter om du är sugen. Det bjuds på snittar på en fest och du äter för att någon kommer fram med brickan. Du beställer förrätt och dessert när du är ute och äter eftersom alla andra gör det.

LÄS OCKSÅ: Två av tre svenskar vill ändra sina matvanor 2019

Gör istället såhär: Det är lätt att man fattar icke-medvetna beslut på grund av grupptryck snarare än för att man är hungrig. Genom att lägga till så många bra livsmedel som möjligt och fylla tallriken med näringsrik och riktig mat så blir det automatiskt mindre plats för sötsaker och annat som bara ger kroppen kortsiktig energi. Ändra också ditt tankesätt från att du "inte får" eller "måste" till att du "vill". Bara det lilla ordet gör stor skillnad och visar för dig själv att du prioriterar dig själv och ditt välmående för att du vill det, inte för att du känner dig tvungen.

Distraherat ätande

Om vi äter samtidigt som vi tittar på tv eller sitter framför datorn så upplever vi mättnad sämre, vilket gör att vi får i oss fler kalorier. Tänk dig själv, du har kanske tillbringat 20–30 minuter i köket med att laga mat. När maten är färdig tar du

 

Träningsexperten Alexandra Pizzoni och livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn Foto: Hanna Skoog

med dig tallriken till soffbordet och äter samtidigt som du tittar på en tv-serie. Helt plötsligt är det paus i serien och när du tittar ner i tallriken har du ätit upp hela portionen utan att märka det. Och du har definitivt varken hunnit uppfatta smaken eller njutit av det du lagat, vilket gör att du knatar ut i köket och tar en portion till.

Gör istället såhär: Hitta tid till att sitta ner, äta i lugn och ro och njuta av maten. Känn hur den smakar på riktigt. När vi stressar i oss maten framför tv:n, mobilen eller datorn är det svårt för kroppen att känna mättnadssignaler, vilket gör att vi inte känner oss tillfredsställda och att vi äter mer än nödvändigt.

LÄS OCKSÅ: Matologi – ett råvarulexikon för medvetet ätande

Känslomässigt ätande

Det är väldigt vanligt att vi omedvetet försöker dämpa känslor som besvikelse, oro och stress genom att äta något. Det känslomässiga ätandet handlar mycket om att söka kickar – en bulle till kaffet eller en chokladbit på kvällen – som får en att må bra.

Men lyckan är kortvarig och blodsockret sjunker till botten lika snabbt som det steg och ofta tar det dåliga samvetet vid. Den här typen av ätande drivs av ett känslosug som ofta kan förväxlas med hunger. Är du dessutom ofta stressad så hinner du kanske inte känna efter om du är hungrig eller mätt, du slänger i dig något i farten.

 

Gör istället såhär: Första steget att inse att maten styr ditt välmående. Istället för att sträcka dig efter närmaste bulle, ställ dig själv frågan: När åt jag senast? Är jag hungrig på riktigt eller är det stress eller oro som framkallar suget? Kan jag göra något annat än att ta till mat, till exempel ta en promenad eller gå till gymmet för att skingra tankarna?

LÄS OCKSÅ: Fler kompisar och bättre självkänsla med bra mat

Sömnstyrt ätande

Vid sömnbrist stiger produktionen av det hormon som stimulerar vår aptit samtidigt som halterna av de hormoner som ger mättnadskänsla minskar. Kroppen tolkar alltså behovet av energi fel, en hunger som lurar oss till att tro att vi behöver mer energi fast det egentligen är sömn vi behöver.

Gör istället såhär: Blir du snabbt hungrig efter lunch och middag trots att du äter en stadig portion? Testa att notera hur mycket sömn du får i snitt per natt, under en veckas tid. Beroende på vad du kommer fram till, justera och prioritera sömn under en vecka till minst 6-8 timmar per dygn och se hur din hunger påverkas. 

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!