Kvinna som äter macka

Vilken ät-typ är du?

Genuint hungrig eller bara stressad och trött?
Ibland äter vi av helt fel orsaker.
Identifiera vilken typ av ätare du är och ta första steget till att ändra dina vanor.

Vi äter när vi mår bra, när vi är ledsna, när vi träffar våra vänner, när vi behöver tröst och för att bota stress.
Maten spelar en central roll i livet och det är många faktorer som spelar in när och varför vi väljer den mat vi gör.

LÄS OCKSÅ: “Livsstilsförändringar kan motverka många problem”

Tror inte på dieter och förbud
Enligt livsstilsrådgivaren och hälsoredaktören Anja Forsnor Wärn och träningsexperten Alexandra Pizzoni, aktuella med boken ”Self-care- mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning”, handlar det först och främst om att identifiera vilken ät-typ man är innan man kan göra eventuella förändringar.

 

– Vi äter olika vid olika tillfällen, beroende på om vi äter ensamma eller tillsammans med andra, om vi är ledsna eller mår bra. Det här kan både leda till att vi äter för mycket och av fel anledning eller till att vi äter för lite och att vi skulle behöva få i oss mer näring och bra mat, säger Anja Forsnor Wärn.

Anja Forsnor Wärn och Alexandra Pizzoni poängterar att de varken tror på dieter, förbud eller snabba lösningar som resulterar i snabb viktminskning. De menar istället att vi bör ta ett helhetsgrepp om vår hälsa och behandla oss själva så som vi behandlar vår bästa vän.
– Vi vill uppmuntra till ett långsiktigt tänk där du verkligen njuter av det du äter utan att följa en massa regler. Det ska smaka gott och kännas enkelt att vara hälsosam, allt annat går bort, säger Alexandra Pizzoni.

Här är några olika ät-typer och Anja Forsnor Wärn och Alexandra Pizzonis tips på hur du kan ändra dina vanor.

Socialt ätande

Den kanske vanligaste orsaken till att vi äter för ofta och för mycket är sociala faktorer. Det serveras fika på jobbet och du äter eftersom alla andra gör det, utan att kanske ens känna efter om du är sugen. Det bjuds på snittar på en fest och du äter för att någon kommer fram med brickan. Du beställer förrätt och dessert när du är ute och äter eftersom alla andra gör det.

LÄS OCKSÅ: Två av tre svenskar vill ändra sina matvanor 2019

Gör istället såhär: Det är lätt att man fattar icke-medvetna beslut på grund av grupptryck snarare än för att man är hungrig. Genom att lägga till så många bra livsmedel som möjligt och fylla tallriken med näringsrik och riktig mat så blir det automatiskt mindre plats för sötsaker och annat som bara ger kroppen kortsiktig energi. Ändra också ditt tankesätt från att du "inte får" eller "måste" till att du "vill". Bara det lilla ordet gör stor skillnad och visar för dig själv att du prioriterar dig själv och ditt välmående för att du vill det, inte för att du känner dig tvungen.

Distraherat ätande

Om vi äter samtidigt som vi tittar på tv eller sitter framför datorn så upplever vi mättnad sämre, vilket gör att vi får i oss fler kalorier. Tänk dig själv, du har kanske tillbringat 20–30 minuter i köket med att laga mat. När maten är färdig tar du

 

Träningsexperten Alexandra Pizzoni och livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn Foto: Hanna Skoog

med dig tallriken till soffbordet och äter samtidigt som du tittar på en tv-serie. Helt plötsligt är det paus i serien och när du tittar ner i tallriken har du ätit upp hela portionen utan att märka det. Och du har definitivt varken hunnit uppfatta smaken eller njutit av det du lagat, vilket gör att du knatar ut i köket och tar en portion till.

Gör istället såhär: Hitta tid till att sitta ner, äta i lugn och ro och njuta av maten. Känn hur den smakar på riktigt. När vi stressar i oss maten framför tv:n, mobilen eller datorn är det svårt för kroppen att känna mättnadssignaler, vilket gör att vi inte känner oss tillfredsställda och att vi äter mer än nödvändigt.

LÄS OCKSÅ: Matologi – ett råvarulexikon för medvetet ätande

Känslomässigt ätande

Det är väldigt vanligt att vi omedvetet försöker dämpa känslor som besvikelse, oro och stress genom att äta något. Det känslomässiga ätandet handlar mycket om att söka kickar – en bulle till kaffet eller en chokladbit på kvällen – som får en att må bra.

Men lyckan är kortvarig och blodsockret sjunker till botten lika snabbt som det steg och ofta tar det dåliga samvetet vid. Den här typen av ätande drivs av ett känslosug som ofta kan förväxlas med hunger. Är du dessutom ofta stressad så hinner du kanske inte känna efter om du är hungrig eller mätt, du slänger i dig något i farten.

 

Gör istället såhär: Första steget att inse att maten styr ditt välmående. Istället för att sträcka dig efter närmaste bulle, ställ dig själv frågan: När åt jag senast? Är jag hungrig på riktigt eller är det stress eller oro som framkallar suget? Kan jag göra något annat än att ta till mat, till exempel ta en promenad eller gå till gymmet för att skingra tankarna?

LÄS OCKSÅ: Fler kompisar och bättre självkänsla med bra mat

Sömnstyrt ätande

Vid sömnbrist stiger produktionen av det hormon som stimulerar vår aptit samtidigt som halterna av de hormoner som ger mättnadskänsla minskar. Kroppen tolkar alltså behovet av energi fel, en hunger som lurar oss till att tro att vi behöver mer energi fast det egentligen är sömn vi behöver.

Gör istället såhär: Blir du snabbt hungrig efter lunch och middag trots att du äter en stadig portion? Testa att notera hur mycket sömn du får i snitt per natt, under en veckas tid. Beroende på vad du kommer fram till, justera och prioritera sömn under en vecka till minst 6-8 timmar per dygn och se hur din hunger påverkas. 

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

 

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.