Kvinna som äter macka

Vilken ät-typ är du?

Genuint hungrig eller bara stressad och trött?
Ibland äter vi av helt fel orsaker.
Identifiera vilken typ av ätare du är och ta första steget till att ändra dina vanor.

Vi äter när vi mår bra, när vi är ledsna, när vi träffar våra vänner, när vi behöver tröst och för att bota stress.
Maten spelar en central roll i livet och det är många faktorer som spelar in när och varför vi väljer den mat vi gör.

LÄS OCKSÅ: “Livsstilsförändringar kan motverka många problem”

Tror inte på dieter och förbud
Enligt livsstilsrådgivaren och hälsoredaktören Anja Forsnor Wärn och träningsexperten Alexandra Pizzoni, aktuella med boken ”Self-care- mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning”, handlar det först och främst om att identifiera vilken ät-typ man är innan man kan göra eventuella förändringar.

 

– Vi äter olika vid olika tillfällen, beroende på om vi äter ensamma eller tillsammans med andra, om vi är ledsna eller mår bra. Det här kan både leda till att vi äter för mycket och av fel anledning eller till att vi äter för lite och att vi skulle behöva få i oss mer näring och bra mat, säger Anja Forsnor Wärn.

Anja Forsnor Wärn och Alexandra Pizzoni poängterar att de varken tror på dieter, förbud eller snabba lösningar som resulterar i snabb viktminskning. De menar istället att vi bör ta ett helhetsgrepp om vår hälsa och behandla oss själva så som vi behandlar vår bästa vän.
– Vi vill uppmuntra till ett långsiktigt tänk där du verkligen njuter av det du äter utan att följa en massa regler. Det ska smaka gott och kännas enkelt att vara hälsosam, allt annat går bort, säger Alexandra Pizzoni.

Här är några olika ät-typer och Anja Forsnor Wärn och Alexandra Pizzonis tips på hur du kan ändra dina vanor.

Socialt ätande

Den kanske vanligaste orsaken till att vi äter för ofta och för mycket är sociala faktorer. Det serveras fika på jobbet och du äter eftersom alla andra gör det, utan att kanske ens känna efter om du är sugen. Det bjuds på snittar på en fest och du äter för att någon kommer fram med brickan. Du beställer förrätt och dessert när du är ute och äter eftersom alla andra gör det.

LÄS OCKSÅ: Två av tre svenskar vill ändra sina matvanor 2019

Gör istället såhär: Det är lätt att man fattar icke-medvetna beslut på grund av grupptryck snarare än för att man är hungrig. Genom att lägga till så många bra livsmedel som möjligt och fylla tallriken med näringsrik och riktig mat så blir det automatiskt mindre plats för sötsaker och annat som bara ger kroppen kortsiktig energi. Ändra också ditt tankesätt från att du "inte får" eller "måste" till att du "vill". Bara det lilla ordet gör stor skillnad och visar för dig själv att du prioriterar dig själv och ditt välmående för att du vill det, inte för att du känner dig tvungen.

Distraherat ätande

Om vi äter samtidigt som vi tittar på tv eller sitter framför datorn så upplever vi mättnad sämre, vilket gör att vi får i oss fler kalorier. Tänk dig själv, du har kanske tillbringat 20–30 minuter i köket med att laga mat. När maten är färdig tar du

 

Träningsexperten Alexandra Pizzoni och livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn Foto: Hanna Skoog

med dig tallriken till soffbordet och äter samtidigt som du tittar på en tv-serie. Helt plötsligt är det paus i serien och när du tittar ner i tallriken har du ätit upp hela portionen utan att märka det. Och du har definitivt varken hunnit uppfatta smaken eller njutit av det du lagat, vilket gör att du knatar ut i köket och tar en portion till.

Gör istället såhär: Hitta tid till att sitta ner, äta i lugn och ro och njuta av maten. Känn hur den smakar på riktigt. När vi stressar i oss maten framför tv:n, mobilen eller datorn är det svårt för kroppen att känna mättnadssignaler, vilket gör att vi inte känner oss tillfredsställda och att vi äter mer än nödvändigt.

LÄS OCKSÅ: Matologi – ett råvarulexikon för medvetet ätande

Känslomässigt ätande

Det är väldigt vanligt att vi omedvetet försöker dämpa känslor som besvikelse, oro och stress genom att äta något. Det känslomässiga ätandet handlar mycket om att söka kickar – en bulle till kaffet eller en chokladbit på kvällen – som får en att må bra.

Men lyckan är kortvarig och blodsockret sjunker till botten lika snabbt som det steg och ofta tar det dåliga samvetet vid. Den här typen av ätande drivs av ett känslosug som ofta kan förväxlas med hunger. Är du dessutom ofta stressad så hinner du kanske inte känna efter om du är hungrig eller mätt, du slänger i dig något i farten.

 

Gör istället såhär: Första steget att inse att maten styr ditt välmående. Istället för att sträcka dig efter närmaste bulle, ställ dig själv frågan: När åt jag senast? Är jag hungrig på riktigt eller är det stress eller oro som framkallar suget? Kan jag göra något annat än att ta till mat, till exempel ta en promenad eller gå till gymmet för att skingra tankarna?

LÄS OCKSÅ: Fler kompisar och bättre självkänsla med bra mat

Sömnstyrt ätande

Vid sömnbrist stiger produktionen av det hormon som stimulerar vår aptit samtidigt som halterna av de hormoner som ger mättnadskänsla minskar. Kroppen tolkar alltså behovet av energi fel, en hunger som lurar oss till att tro att vi behöver mer energi fast det egentligen är sömn vi behöver.

Gör istället såhär: Blir du snabbt hungrig efter lunch och middag trots att du äter en stadig portion? Testa att notera hur mycket sömn du får i snitt per natt, under en veckas tid. Beroende på vad du kommer fram till, justera och prioritera sömn under en vecka till minst 6-8 timmar per dygn och se hur din hunger påverkas. 

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Bröd från bageriet är bäst för kroppen

Övrigt

När forskare i Örebro jämförde surdegsbröd bakade i ett lokalt bageri med de tio mest sålda bröden i butik visade det sig att kroppen kunde ta upp nästan all näring från bageribrödet. Men mineralerna i butiksbröden passerade rakt igenom oss. Anledningen till att kroppen kunde tillgodogöra sig bageribröden så bra var tack vare den långa jäsningen.

Så nyttigt är propolis

Eko/miljö

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

Ingefära tog bort smärtan i Lailas höft

Hälsa

En lång flygresa med ett alldeles för trångt utrymme gav Laila Sund, 81, en inflammation i ett muskelfäste i höftleden. Hon fick tre kortisonsprutor som hjälpte under en period, men när smärtan kom smygandes tillbaka provade Laila något helt nytt. Ett tillskott med ingefära och gurkmeja tog bort värken helt och nu tränar Laila återigen tre gånger i veckan utan problem.

Nya rön: Så sparar vi på snö när vintrarna är gröna

Forskning

Just nu pågår sportlovet i delar av Sverige och gröna spår och backar har och är ett problem för landets skidanläggningar i södra och mellersta delarna. Alla skidälskare får därför bege sig en bit upp i landet för att hitta snö att åka. Vid Luleå universitet har forskare i en ny studie undersökt bästa sätten att lagra snö – och hittat ett sätt som varken är dyrt eller svårt.

En enkel sockerart kan motverka urinvägsbesvär

Hälsa

En av tre svenska kvinnor drabbas av upprepade infektioner i urinblåsan och i urinröret. Symtomen är urinträningningar och en svidande känsla när man kissar. Nu finns en ny lösning på problemet: D-mannos, en enkel sockerart som spolar bort E-coli bakterierna från slemhinnan och tar bort den brännande känslan.

 

Ovanlig cancer vanligare i norr

Forskning

En speciell form av lymfkörtelcancer tillhör en av de mer ovanligare formerna av cancer. Sjukdomen är av någon okänd anledning tre gånger så vanlig i Sverige som i övriga världen. Men vad som är ännu mer speciellt är att denna typ av cancer är närmare fem gånger så vanlig i norra delarna av Sverige.

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Krönikan

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Självsnäll" och i den här krönikan berättar hon mer om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Nya siffror avslöjar – magproblem ökar bland unga män

Mage

Nästan hälften av alla unga män i Sverige har det senaste året haft problem med magen – en ökning med 22 procent sedan 2017. Färsk statistik visar också att majoriteten av svenska män i åldern 16–30 år är allätare, medan kvinnor ofta väljer vegetariskt eller växtbaserat flera gånger i veckan.

 

Få bättre relationer med kärlekens språk

Mental hälsa

Brukar din partner göra små tjänster som underlättar för dig i din vardag? Då är det troligt att det är hens kärleksspråk. Själv kanske du är mer för att ge gåvor. I så fall har ni olika kärleksspråk. Något som kan leda till problem men det finns också metoder att lära sig att bli bättre på att förstå varandras sätt att visa kärlek.

Co-enzym Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

 

“Rödbetsjuicen sänkte mitt blodtryck”

Hälsa

När Ann-Christine Westman, 57, skulle operera höften var blodtrycket så högt att läkarna ville vänta med operationen. Istället för blodtryckssänkande medicin drack Ann-Christine rödbetsjuice – och inom några dagar var trycket normalt. Nu dricker hon ekologisk rödbetsjuice varje dag, ett extra glas om stressen ökar och hon känner att blodtrycket går upp.

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Hälsa

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord som vi kan skriva under på – vartenda ett.

Boosta din träning med polyfenoler

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Ledarskapscoachen: “En frisk arbetsplats ger en god arbetsmiljö”

Krönikan

Vi är många som funderar över orsakerna bakom den växande psykiska stressrelaterade ohälsan. Nästan var femte svensk äter psykofarmaka för att lindra besvär som ångest, sömnproblem och depression. Många medicinerar för att stå ut med sin vardag skriver Lina Lanestrand, ledarskapscoach i denna krönika där hon lyfter fram vikten av frisk arbetsplats.

Studie: Träning gynnsamt för demenssjuka

Mental hälsa

Fysisk träning, sociala aktiviteter och individanpassad rehabilitering kan förbättra tillvaron för demenssjuka och deras anhöriga, det är slutsatsen av en ny avhandling från Umeå universitet som visar att äldre med demens mår bra av högintensiv fysisk träning. 

“I ett rättssäkert och demokratiskt samhälle borde 5G stoppas”

Kurera debatt

5G ska snart rullas ut i Sverige, vår digitala tillvaro kräver högre hastigheter. Smarta hem och självkörande bilar – allt baseras på trådlös teknik som behöver snabb uppkoppling för att fungera. Men alla är inte positiva, enligt Mona Nilsson på Strålskyddsstiftelsen finns det skäl att vara på sin vakt då hon menar att det föreligger avsevärda risker för hälsa och miljö, hon förespråkar därför att utbyggnaden stoppas.

 

Sällskapsdjur – lyckopiller på fyra ben

Husdjur

Husdjur fyller en viktig funktion i våra liv, de håller oss sällskap och sprider glädje och kan vara roliga lekkamrater till barnen och ett tryggt sällskap till våra gamla. Men de kan även hjälpa till vid olika former av  funktionsnedsättning och vara ett stort stöd för de som lider av psykisk ohälsa.

Ny antibiotikaresistent bakterie funnen

Forskning

Inom samma familj som salmonella och E-colibakterier har det påträffats en hittills okänd antibiotikaresistent bakterie hos en patient i Kungälv. Fyndet gör att läkare kan undvika bredspektrumantibiotika som driver utvecklingen av resistenta bakterier.

 

Vanligt att överskatta sitt miljöengagemang

Eko/miljö

En studie från Göteborgs universitet visar att flesta av oss är övertygade om att vi överlag är mer miljövänliga än andra. Något som riskerar minska vårt framtida miljöengagemang enligt forskarna som uppmanar oss att ha en mer realistisk syn på våra insatser.

Tinas livsgnista kom tillbaka

Intervju

Förändringen kom smygande. Tina Rittemar, 53, var både arg och ledsen under samma dag. Så småningom sjönk hon in i nedstämdhet och håglöshet. Inget var roligt längre. När livet kändes som mest grått fick Tina hjälp att hitta tillbaka till sitt vanliga energiska och glada jag. Lösningen fanns i ett tillskott designat för kvinnor i klimakteriet.

Ny forskning: Allt fler vuxna stödjer ungas klimatkamp

Eko/miljö

Det som började den där måndagen i augusti 2018 spred sig sedan som en löpeld runt hela jorden. Greta Thunbergs klimatengagemang nådde först ungdomar runt om i världen. Men nu klimatstrejkar allt fler vuxna i solidaritet med de unga. Forskare har studerat aktivisternas motiv. Och nu är den svenska rapporten klar.

Så slipper du uppblåst mage

Hälsa

Plötsligt är magen uppblåst som en ballong och kläderna känns alldeles för trånga. Känner du igen problemet? Lösningen: Matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas som kan motverka gaser och uppblåsthet snabbt och effektivt.