Kvinna som äter macka

Vilken ät-typ är du?

Genuint hungrig eller bara stressad och trött?
Ibland äter vi av helt fel orsaker.
Identifiera vilken typ av ätare du är och ta första steget till att ändra dina vanor.

Vi äter när vi mår bra, när vi är ledsna, när vi träffar våra vänner, när vi behöver tröst och för att bota stress.
Maten spelar en central roll i livet och det är många faktorer som spelar in när och varför vi väljer den mat vi gör.

LÄS OCKSÅ: “Livsstilsförändringar kan motverka många problem”

Tror inte på dieter och förbud
Enligt livsstilsrådgivaren och hälsoredaktören Anja Forsnor Wärn och träningsexperten Alexandra Pizzoni, aktuella med boken ”Self-care- mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning”, handlar det först och främst om att identifiera vilken ät-typ man är innan man kan göra eventuella förändringar.

 

– Vi äter olika vid olika tillfällen, beroende på om vi äter ensamma eller tillsammans med andra, om vi är ledsna eller mår bra. Det här kan både leda till att vi äter för mycket och av fel anledning eller till att vi äter för lite och att vi skulle behöva få i oss mer näring och bra mat, säger Anja Forsnor Wärn.

Anja Forsnor Wärn och Alexandra Pizzoni poängterar att de varken tror på dieter, förbud eller snabba lösningar som resulterar i snabb viktminskning. De menar istället att vi bör ta ett helhetsgrepp om vår hälsa och behandla oss själva så som vi behandlar vår bästa vän.
– Vi vill uppmuntra till ett långsiktigt tänk där du verkligen njuter av det du äter utan att följa en massa regler. Det ska smaka gott och kännas enkelt att vara hälsosam, allt annat går bort, säger Alexandra Pizzoni.

Här är några olika ät-typer och Anja Forsnor Wärn och Alexandra Pizzonis tips på hur du kan ändra dina vanor.

Socialt ätande

Den kanske vanligaste orsaken till att vi äter för ofta och för mycket är sociala faktorer. Det serveras fika på jobbet och du äter eftersom alla andra gör det, utan att kanske ens känna efter om du är sugen. Det bjuds på snittar på en fest och du äter för att någon kommer fram med brickan. Du beställer förrätt och dessert när du är ute och äter eftersom alla andra gör det.

LÄS OCKSÅ: Två av tre svenskar vill ändra sina matvanor 2019

Gör istället såhär: Det är lätt att man fattar icke-medvetna beslut på grund av grupptryck snarare än för att man är hungrig. Genom att lägga till så många bra livsmedel som möjligt och fylla tallriken med näringsrik och riktig mat så blir det automatiskt mindre plats för sötsaker och annat som bara ger kroppen kortsiktig energi. Ändra också ditt tankesätt från att du "inte får" eller "måste" till att du "vill". Bara det lilla ordet gör stor skillnad och visar för dig själv att du prioriterar dig själv och ditt välmående för att du vill det, inte för att du känner dig tvungen.

Distraherat ätande

Om vi äter samtidigt som vi tittar på tv eller sitter framför datorn så upplever vi mättnad sämre, vilket gör att vi får i oss fler kalorier. Tänk dig själv, du har kanske tillbringat 20–30 minuter i köket med att laga mat. När maten är färdig tar du

 

Träningsexperten Alexandra Pizzoni och livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn Foto: Hanna Skoog

med dig tallriken till soffbordet och äter samtidigt som du tittar på en tv-serie. Helt plötsligt är det paus i serien och när du tittar ner i tallriken har du ätit upp hela portionen utan att märka det. Och du har definitivt varken hunnit uppfatta smaken eller njutit av det du lagat, vilket gör att du knatar ut i köket och tar en portion till.

Gör istället såhär: Hitta tid till att sitta ner, äta i lugn och ro och njuta av maten. Känn hur den smakar på riktigt. När vi stressar i oss maten framför tv:n, mobilen eller datorn är det svårt för kroppen att känna mättnadssignaler, vilket gör att vi inte känner oss tillfredsställda och att vi äter mer än nödvändigt.

LÄS OCKSÅ: Matologi – ett råvarulexikon för medvetet ätande

Känslomässigt ätande

Det är väldigt vanligt att vi omedvetet försöker dämpa känslor som besvikelse, oro och stress genom att äta något. Det känslomässiga ätandet handlar mycket om att söka kickar – en bulle till kaffet eller en chokladbit på kvällen – som får en att må bra.

Men lyckan är kortvarig och blodsockret sjunker till botten lika snabbt som det steg och ofta tar det dåliga samvetet vid. Den här typen av ätande drivs av ett känslosug som ofta kan förväxlas med hunger. Är du dessutom ofta stressad så hinner du kanske inte känna efter om du är hungrig eller mätt, du slänger i dig något i farten.

 

Gör istället såhär: Första steget att inse att maten styr ditt välmående. Istället för att sträcka dig efter närmaste bulle, ställ dig själv frågan: När åt jag senast? Är jag hungrig på riktigt eller är det stress eller oro som framkallar suget? Kan jag göra något annat än att ta till mat, till exempel ta en promenad eller gå till gymmet för att skingra tankarna?

LÄS OCKSÅ: Fler kompisar och bättre självkänsla med bra mat

Sömnstyrt ätande

Vid sömnbrist stiger produktionen av det hormon som stimulerar vår aptit samtidigt som halterna av de hormoner som ger mättnadskänsla minskar. Kroppen tolkar alltså behovet av energi fel, en hunger som lurar oss till att tro att vi behöver mer energi fast det egentligen är sömn vi behöver.

Gör istället såhär: Blir du snabbt hungrig efter lunch och middag trots att du äter en stadig portion? Testa att notera hur mycket sömn du får i snitt per natt, under en veckas tid. Beroende på vad du kommer fram till, justera och prioritera sömn under en vecka till minst 6-8 timmar per dygn och se hur din hunger påverkas. 

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

 

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

 

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

 

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

 

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

En kvinna tröstar en annan kvinna med psykiska problem över telefon.

KBT-terapi online effektivt vid utbrändhet

Mental hälsa

Utbrändhet är en diagnos som drabbar många, och behandlingen idag består oftast av läkemedel och sjukskrivning och i värsta fall mer trubbiga metoder som elbehandlingar. En avhandling från Karolinska Institutet har dock visat på att KBT-behandling kan vara effektivt vid utmattningssyndrom.