Glad avslappnad blond kvinna

Vill du hålla dig frisk? Andas djupt!

Fakta

Fakta
Andningens dag är en årligt återkommande temadag som startades 2012 på initiativ av tidningen Hälsa för att lyfta fram verktyg, kunskap och metoder menade att förbättra medvetenheten om andningen som hälsometod. Idén kom från redaktionschefen som tyckte att det var hög tid att uppmärksamma något av det viktigaste vi har – andningen.

Fyra tecken på att din andning kan förbättras
• Du andas med öppen mun.
• Du suckar och harklar dig regelbundet.
• Övre delen av bröstkorgen rör sig när du andas.
• Din andning hörs vid vila.

Så här ser rätt andning ut enligt experterna
Andningens fem principer

1. Genom näsan
Andning ska ske in och ut genom näsan. I näsan förbereds luften för luftvägar och lungor då den värms, fuktas och rensas från bakterier.
Munandning ger en kall, torr, rå luft full av bakterier som når lungorna. Utflödet av vatten är 40 procent större vid munandning jämfört med näsandning.

2. Från magen
Andningen ska nå ”djupt ner i magen” så att luften hamnar i de nedersta delarna av lungorna. Förväxla dock inte djupt med stort.

3. Avspänd och lugn
En bra andning är avspänd, lugn och långsam. Många av oss har en spänd andning högt uppe i bröstet. Dessutom andas vi ofta för snabbt. Många andetag per minut ökar andningsvolymen och vi förlorar för mycket koldioxid.

4. Rytmisk
”Rätt” andning är rytmisk och regelbunden.
Rytmiska rörelser får oss att må bra, exempelvis rytmisk musik eller en rytmisk joggingtur. Dag, natt, månen, hormoner, menstruationscykel – alla följer de en rytm. Hjärnans rytm mäts med EEG och hjärtats rytm med EKG. Många gånger andas vi på samma sätt som om vi körde bil med gasen ena sekunden och bromsen nästa sekund. Det innebär att andningen är orytmisk och kroppen upplever det som jobbigt.

5. Tyst
När vi suckar, stånkar, pustar, snorar, snörvlar, hostar, harklar eller snarkar tar vi samtidigt ett andetag. Det är omöjligt att inte andas när vi ger ljud ifrån oss. Dessa andetag är i allra högsta grad oregelbundna och är ett ineffektivt sätt att andas på som tar mer av kroppens resurser än nödvändigt.

Visste du att vi genom vår andning kan påverka allt från blodtryck, smärta, stress och sexliv till hur ditt utseende utvecklas? 
Men att vi när vi stressar ”glömmer bort” hur man andas på rätt sätt – med resultatet att vi bara blir mer stressade?
Rätt andning medför många positiva hälsoeffekter. 

Idag uppmärksammar vi Andningens dag. 

För många krav och för lite återhämtning leder till stress, ytlig andning och en känsla av otillräcklighet. Ser man inte upp kan det på sikt lätt leda till besvär i form av till exempel oro, ångest och depression. För att inte tala om rent fysiska besvär, som hjärtproblem, högt blodtryck och spänningshuvudvärk. Men – det finns faktiskt saker du kan göra för att sätta stopp för den utvecklingen och öka ditt välbefinnande – nästan omedelbart. Hemligheten sitter i sättet du andas.

► Läs också: Stress – en allvarlig riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom

 

Optimala andningen? 15-25 andetag per minut
När vi stressar blir våra andetag korta och ytliga. Istället för optimala 8-12 andetag per minut i vila, tar vi 15-25 andetag per minut. Med resultatet att vi bara blir mer stressade och mår ännu sämre.
Visste du att vi genom vår andning kan påverka allt från blodtryck, smärta, stress och sexliv till hur ditt utseende utvecklas? Forskning på medveten andning visar på tydliga och positiva hälsoeffekter – bland annat på hjärthälsan och tillstånd som högt blodtryck och förmaksflimmer. Det finns även aktuella studier som berättar om andningens positiva effekter vid sömnbesvär, som smärtlindrare och som smärtreducerare (någonsin hört ordet profylax?).
Faktum är att de allra flesta har väldigt stor potential att själva på ett enkelt sätt sänka sina stressnivåer, få bättre sömn och stärka immunförsvaret – bara genom att börja tänka på sin andning.

Så börja idag. Andas djupt och medvetet. Ditt blodtryck kommer ganska omgående att sjunka en aning och du kommer få lättare att varva ner genom att du hjälper kroppen att slå på sitt lugn- och rosystem. Negativa effekter? Inga.

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket kortisol

Övning i medveten andning
Det finns flera andningsövningar och här följer en som tidningen Land tipsat om. En enkel övning i medveten andning som snabbt kommer att få dig ner i varv och som du kan göra hemma, på bussen eller på jobbet. Det är en bra nybörjarövning som hjälper dig att slappna av, stressa ner och vara i nuet.
Så här gör du: Sitt bekvämt eller ligg ned. Andas in djupt och långsamt. Räkna till fem under inandningen. Andas ut långsamt och räkna till fem. Låt den sista luften pysa ut.
Upprepa fem till tio gånger. Låt tankarna komma och gå medan du koncentrerar dig på att räkna andetag. Om det dyker upp stressade tankar – föreställt dig att du andas eller pustar ut dem i en utandning.

► Läs också: 12 kroppssignaler som kan tyda på att du borde ta det lugnt

Detta bör du veta om andning 

• Vid stress andas du snabbare än vad du bör, vilket kan leda till trötthet, sämre immunförsvar och en långsammare förbränning.
• När du andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen. Detta ökar den sympatiska aktiviteten och kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket gör att matsmältningen går på sparlåga, du får ökad puls och stresshormoner pumpas ut.
• En djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten (alltså bromspedalen), något som leder till återhämtning och minskad stress.
• När du andas för snabbt får du brist på koldioxid på grund av att du andas ut mer koldioxid än du producerar. Detta leder till att blodkärlen drar ihop sig och att mindre syre når celler i organ och muskler, något som i sin tur kan leda till trötthet, övervikt och sockersug.

 Läs också: Forskning: Grönt te minskar dina stresshormoner

Positiva hälsoeffekter av rätt andningsteknik

– som du uppnår genom andningsövningar

– Avslappning och reducering av stress – kortisolet minskar.
– Musklers och cellers syresättning.
– Immunförsvaret.
– Ämnesomsättningen.
– Blodcirkulationen – som ökar.
– Motverkar känslomässiga obalanser som ångest och depression (mild, måttlig och svår).
– Motverkar hjärtsjukdomar och stroke.
– Hjärnans funktion – ökar mentalt fokus, lugn och återhämtning från stress-stimuli.
– En bättre tarmfunktion.
– Ökad optimism.
– Ökad känsla av välbefinnande och sinnesfrid.
– Bättre energiförbränning.
– Lättar mentala blockeringar.
– Renar kroppen från slaggprodukter och toxiner.
– Avlastar njurar och lever.
– Ger liv åt håret och huden.
– Rätt andning kan även ge ett bättre sexliv eftersom medveten andning gynnar lusten.

Mer andningsrelaterad läsning?
• 3 andningsövningar för hälsan
• Få sexlust – genom att andas rätt
• Andas dig till god hälsa
• Andas gör vi hela tiden – men hur?
• Experten: ”Med rätt andning renar du kroppen från gifter”
Körsång ger samma effekter som andningsövningar i yoga

Av Isabelle G Hedander

Källor: Land, Kurera.se och andningcoacherna Anders Olsson och Pia Lahdenperä

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Fakta
Andningens dag är en årligt återkommande temadag som startades 2012 på initiativ av tidningen Hälsa för att lyfta fram verktyg, kunskap och metoder menade att förbättra medvetenheten om andningen som hälsometod. Idén kom från redaktionschefen som tyckte att det var hög tid att uppmärksamma något av det viktigaste vi har – andningen.

Fyra tecken på att din andning kan förbättras
• Du andas med öppen mun.
• Du suckar och harklar dig regelbundet.
• Övre delen av bröstkorgen rör sig när du andas.
• Din andning hörs vid vila.

Så här ser rätt andning ut enligt experterna
Andningens fem principer

1. Genom näsan
Andning ska ske in och ut genom näsan. I näsan förbereds luften för luftvägar och lungor då den värms, fuktas och rensas från bakterier.
Munandning ger en kall, torr, rå luft full av bakterier som når lungorna. Utflödet av vatten är 40 procent större vid munandning jämfört med näsandning.

2. Från magen
Andningen ska nå ”djupt ner i magen” så att luften hamnar i de nedersta delarna av lungorna. Förväxla dock inte djupt med stort.

3. Avspänd och lugn
En bra andning är avspänd, lugn och långsam. Många av oss har en spänd andning högt uppe i bröstet. Dessutom andas vi ofta för snabbt. Många andetag per minut ökar andningsvolymen och vi förlorar för mycket koldioxid.

4. Rytmisk
”Rätt” andning är rytmisk och regelbunden.
Rytmiska rörelser får oss att må bra, exempelvis rytmisk musik eller en rytmisk joggingtur. Dag, natt, månen, hormoner, menstruationscykel – alla följer de en rytm. Hjärnans rytm mäts med EEG och hjärtats rytm med EKG. Många gånger andas vi på samma sätt som om vi körde bil med gasen ena sekunden och bromsen nästa sekund. Det innebär att andningen är orytmisk och kroppen upplever det som jobbigt.

5. Tyst
När vi suckar, stånkar, pustar, snorar, snörvlar, hostar, harklar eller snarkar tar vi samtidigt ett andetag. Det är omöjligt att inte andas när vi ger ljud ifrån oss. Dessa andetag är i allra högsta grad oregelbundna och är ett ineffektivt sätt att andas på som tar mer av kroppens resurser än nödvändigt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

torskrullar_med_mangosalsa

Torskrullar med mangosalsa

Recept

Ceviche är en populär rätt men alla äter inte rå fisk, då är denna rät ett bra alternativ. Smakerna av mango, koriander, lime och chili möts i denna goda torskrätt som serveras med wokad brysselkål.

vitaminer och mineraler i hälsokostaffär

Svensk certifiering för säkra kosttillskott

Allmänt

Svensk Egenvård är en oberoende branschorganisation som har utformat CFSC, en unikt anpassad certifiering för producenter av kosttillskott. Certifieringen syftar bland annat till att säkerställa att producenter följer rådande lagstiftning och har ett kvalitetsarbete som borgar för att kosttillskotten är säkra att använda. Det nu 30-åriga hälsokostföretaget Great Earth är ett av de svenska företag som nyligen erhållit certifieringen igen.

Het krydda satte fart förbränningen

Hälsa

Jennie Rundquist har tränat fotboll, innebandy och ishockey på elitnivå. Hon har nästan alltid varit i god form men efter två graviditeter och en knäoperation ville de extra kilona hon gått upp inte försvinna hur mycket hon än tränade. Ett tillskott med chili och grönt te fick fart på förbränningen och då började det äntligen hända något med Jennies vikt.

karin björkegren jones

Så sätter du fart på lymfsystemet

Naturlig hälsa

Lymfsystemet är ett av kroppens största system, men trots forskning är det tämligen förbisett och vi vet fortfarande väldigt lite om hur vi tar hand om det på bästa sätt, skriver Karin Björkegren Jones i sin nya bok ”Omstart för en starkare, renare och friskare kropp”.

paraply

Låt inte glädjen regna bort

Krönikan

I sin första krönika på Kurera skriver Tia Jumbe om vikten av att inte låta upplevelsen av glädje bero på yttre omständigheter. När vi går in i hösten är det många som blir håglösa men vi kan vända på steken och se regnet som den gåva det är för natur och växtlighet och njuta av att mysa hemma i stugvärmen istället.

sallad kosttillskott och joggingskor

Näringsterapeutens tips för ett starkt immunförsvar

Naturlig hälsa

Maria Hellström, näringsterapeut och verksam på Sterafens sjukhus, tipsar om tre vägar till ett starkare immunförsvar. Grundpelarna i ett starkt immunförsvar utgörs av allsidig träning som  tillåter återhämtning och nedvarvning, näringstillskott för säkerställa att kroppen har alla byggstenar att samt en inflammatorisk ekologiska kost fylld med bra protein, fetter och antioxidanter.

EU-dom ger vaccin skulden för MS

Politik

Nyligen fattade EU-domstolen beslut i ett mål som innebär att sjukdom som uppkommit nära i tiden efter en vaccination kan anses bero på vaccinationen. Detta även om det saknas vetenskapliga belägg för en sådan koppling, rapporterar Läkemedelsvärlden. Domen kan bli vägledande för liknande fall.

Mikrofasta förbättrar din hälsa

Hälsa

Att fasta längre perioder kan vara jobbigt, men att köra en mikrofasta varje dygn är relativt lätt och kan ge en rad positiva effekter på hälsan. Till exempel är det bra för hjärta och kärl, för ditt blodsocker och om du har svårt att gå ner i vikt så får du med allra största säkerhet effekt ganska snabbt.

Martina Johansson

”Biggest loserdieten är direkt skadlig”

Kurera debatt

Att svälta sig på en fettfattig kost samtidigt som man unnar sig små mängder godis och tränar hårt är inte ett bra recept för vare sig viktnedgång eller hållbar hälsa, tvärtom kan det ge men för livet menar Martina Johansson,, medicinteknisk ingenjör, biohacker och kvinnan bakom en av Sveriges mest populära hälsobloggar.

majssoppa och marinerade b;nor

Med kärlek till het chili

Recept

Med en meny bestående av marinerade bönor och kryddig majssoppa blir njutningen total för den som älskar denna heta krydda. Serveras tillsammans eller var för sig, som förrätt eller tillbehör.

arg man

Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sex lär Karin oss hur vi kan kontrollera vår ilska.

prästen olle carlsson

Vikten av att mota Olle i grind

Mental hälsa

Att försöka undvika livskriser är kanske lika omöjligt som det är slöseri med tid men vi kan göra mycket för att bygga upp vår motståndskraft och slippa det brutala uppvaknande som det många gånger kan vara att stå öga mot öga med våra tillkortakommanden och tvingas inse vilka konsekvenser våra handlingar och beteenden haft för oss själva och andra. Ett sätt är att börja syna oss själva lite närmre i sömmarna innan livet tvingar oss till det menar prästen Olle Carlsson.

Så fick Fanny bra blodvärde utan magproblem

Naturlig hälsa

Var tredje kvinna i fertil ålder lider av järnbrist och under en graviditet är det vanligt att blodvärdet försämras. Fanny Westberg, 27 år, fick järntabletter när hennes hemoglobinvärde blev lågt. Men hennes mage klarade inte de starka tabletterna. Lösningen blev ett järntillskott i flytande form.

Leila på bryggan

Leilas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Leila Söderholm var 38 år och trebarnsmamma när hon fick hon veta att hon hade tjocktarmscancer. Fem år efter cancerbeskedet friskförklarades Leila och i dag är hennes jobb som tränare och föreläsare än mer viktigt eftersom hon brinner för hälsa och välmående och vill inspirera andra till ett sunt och friskt liv. Här tipsar Leila om tio av sina bästa hälsovinster för ett friskt och hälsosamt liv. 

Leila på bryggan

Leila: ”Jag lovade att uppfylla mina drömmar”

Hälsa

Leila Söderholm var 38 år och trebarnsmamma när hon fick hon veta att hon hade tjocktarmscancer. Efter att chocken lagt sig bestämde hon sig för att vara i toppform inför operationen. I dag är Leila friskförklarad och hon brinner för att inspirera andra till god hälsa. En dröm hon har förverkligat är en årlig träningsresa till Dubai.

bob hansson

Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Krönikan

Det sprider sig en epidemi över Europa just nu. Varje minut är det någon som insjuknar, varje vecka sjukskrivs tusentals och vissa av dem, kommer aldrig helt återhämta sig. Epidemin överförs inte av bakterier eller virus. Den överförs av samhällets förväntan på individen. Förväntan på prestation. Epidemin bär olika namn, som ofta inleds med samma ord: utmattning.

Hår

Tips för naturligt friskt hår

Skönhet

Går det verkligen att få håret rent och fräscht på naturlig väg? I boken "Boosta hud & hår med naturens näringsbomber", tipsar Tia Jumbe om olika sätt att rengöra, återfukta och boosta håret på ett naturligt sätt som inte belastar vare sig natur eller kropp i onödan.

Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Hälsoprofilerna berättar

Det var barnen som förde journalisten Ulrika Hoffer in på hälsans område. Hon har sedan dess givit ut ett antal kokböcker och kan numera även kalla sig kokboksförfattre och kostrådgivare. Med boken "Råsmart familj" delade hon med sig av de recept och förändringar som hjälpt hennes familj. i höst kommer boken ut i en omarbetad version under namnet "Matsmart familj".

vattenkran

Fragment av plast funna i dricksvatten

Eko/miljö

Små plastfibrer har återfunnits i kranvattnet världen over. En undersökning visar att mikroskopiskta plastpartiklar återfanns i 83 procent av de vattenprover som gjordes. Forskare manar nu till att hälsoriskerna bör utredas omgående.

Frisör

Din frisörs hälsa kan vara i fara

Skönhet

Skönhetsbranschen är en djungel och det är inte bara vi konsumenter som har svårt att hitta rätt. Problemet är minst lika stort om inte större för yrkesutövarna som exponeras för en uppsjö kemikalier och syntetiska ämnen dagligen. Trots lagar och regler riskerar personal på hårvårds- och nagelsalonger att fara illa. 

livskompass

ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Mental hälsa

”Livet handlar inte om att vänta till stormen är över, utan att lära sig dansa i regnet”. Så står det i boken Tid att leva. Ibland är livet lugnt och skönt, men så inträffar något som kanske är svårt och smärtsamt, som får oss att känna stress och olust. Vi blir besvikna och arga, för vi förväntar oss att livet ska rulla på utan problem. Boken Tid att leva ger oss verktyg att hantera stress med hjälp av ACT, Acceptance och Commitment Therapy.

barn delar på en munk

Har vi en medfödd känsla för rättvisa?

Forskning

Är människan en självisk varelse - en potentiell Gollum - som bara har sitt eget bästa för ögonen tills vi får lära oss annorlunda. Ja, så har nästan bilden sett ut och synen på barn har varit att de måste lära sig rättvisa genom uppfostran men den bilden är på väg att ändras. Det har nämligen visat sig att vi redan från späd ålder har en känsla för rätt och fel och tidigt är kapabla till solidariska handlingar.