Vinn kriget mot mördarsniglarna – 8 knep som fungerar!

Fakta

Mördarsniglar, eller spanska skogssniglar, är allätare och lever på både dött och levande växtmaterial, dessutom är de kannibaler. De är som mest aktiva kvällstid, nätter och tidigt på morgonen.
Sniglarna har funnits i Sverige sedan 1970-talet, härstammar från Portugal och Spanien och har väldigt få naturliga fiender. Skalbaggar, myskankor samt vissa sorters paddor och dock tre av dem.

Högsäsong för sniglarna är juli och augusti men de kan dyka upp så fort tempen överstiger åtta grader och stanna en bra bit in på hösten.
Mördarsniglar kan bli upp till 12-13 centimeter långa
Sniglarna växer i snitt med en centimeter på två veckor.

Att göra i förebyggande syfte:
• Vattna först på morgonen. Sniglar är nattaktiva djur.
• Städa bort trädgårdsavfall, bråte och andra snigelgömställen i trädgården.
• Klipp gräs, rensa i rabatter, runt kompost samt under marktäckare.
• Ta bort fallfrukt på hösten – de är alldeles för lockande för sniglarna.
• Ha en sluten kompost.
Källor: Land.se, Testfakta.se

De trivs bäst vid fuktigt väder, nattetid och i temperaturer över åtta-tio grader.
De är slemmiga, hungriga och äter sina föräldrar, syskon och bästa vänner.
Fram till mitten på oktober är de också villamänniskornas största skräck: Mördarsniglarna.
This is how you kill them…

Humant eller inte? Med kemikalier eller utan? Visst, vi på Kurera kan väl tycka att sniglar, liksom andra djur och människor, förtjänar en värdig död – och ett snabbt, smärtfritt frånfälle.
Men valet är ditt, allt vi gör är att hjälpa till att lista alternativen. Here we go.

► Läs också: 10 vanliga sommarplågor

 

8 sätt att slippa snailsen

 

1. Mata med pellets – så tappar de matlusten och svälter ihjäl!
Köp små gröna pellets och strö ut för sniglarna att äta. Dessa innehåller järnfosfat som får sniglarna att tappa sin aptit för alltid – vilket gör att de svälter ihjäl. Gör så här: Lägg pelletsen i en glasslåda med lock, skär ingångshål nära lådans botten och ställ ut i trädgården.

► Läs också: Så håller du fästingarna borta – utan kemikalier

2. Klipp itu – men salta inte för då lider de plus vägrar äta varandra! 
Många saltar ihjäl sniglar men det är direkt taskigt – och dessutom korkat. Sniglar är nämligen kannibaler och de kan därmed hjälpa dig rensa upp bland sig själva – men eftersom de tycker att salt smakar päck kommer de inte längre att bistå dig i jakten på sina polare.
Vad du istället bör göra är att klippa itu mördarsniglarna eftersom de då dör omedelbart. Döingarna samlar du sedan på ett och samma ställe – ungefär som gömman i punkt åtta. Till detta ställe förlägger du sedan din fortsatta jakt.

► Läs också: Naturliga behandlingsmetoder för pollenallergi – lista A-Ö

3. Klyv med ett maskrosjärn – så dör de omedelbart!
Att få ner dem i jorden – till exempel genom att  aktivt gräva ner dem – är ofta ett av de bästa sätten. Ett sätt är att införskaffa ett maskrosjärn. Ett sådant är effektivt, inte minst för att det har en dubbeleffekt – eftersom det både klyver snigeln i två delar och trycker ner den i jorden – vilket gör att den dör direkt. Schysst på något sätt, tänker vi.

► Läs också: TBE – Att vaccinera eller inte?

4. Bjud på bärs i en ölfälla – och dränk dem!
Mördarsniglar älskar öl så att gillra en ölfälla är en smart idé. Så här kan du göra: Klipp några ingångshål på sidorna av en glasslåda med lock. Gräv sedan ner lådan så att hålen hamnar vid markytan, häll i öl i lådan och sätt sedan på locket. Sniglarna kryper ner och drunknar. Släng i soporna.

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol

5. Gör dig själv med robotgräsklippare  och slå två flugor i en smäll (1: Döda sniglar 2: Få snygg gräsmatta)!
En robotgräsklippare klipper sönder sniglar som kommer i dess väg (Dessutom innebär kortare gräs färre ställen för sniglarna att gömma sig på.) Sedan kan du kompostera de döda sniglarna eller låta dem ligga kvar på gräsmattan. Döda sniglar fungerar nämligen som lockbete, något som är positivt om man vill veta var de samlas – men negativt om det får dem att locka till sig grannens sniglar… (så vi rekommenderar nog ändå en begravning i stil med förslagen i punkt 3 och 7: att plocka dem, frys in dem och slänga dem i sopporna – alternativt gräva ner).

► Läs också: Katie Holmes annorlunda skönhetsknep – snigelslem!

6. Sätt hårdplast runt pallkragar du odlar i – så ramlar snigeln ner i gräset igen!
Häfta fast decimeterbreda remsor av styv byggplast på dina odlingslådors överkant så att plasten fladdrar utåt. Det gör att snigeln inte kan ta sig in i lådan utan slemmar fast under plasten för att sedan ramla tillbaka ner i gräset. Det här tipset dödar ingenting, däremot får du ha dina odlingar i fred.

► Läs också: Dricker du din plast? Skaffa plastkoll här

7. Plocka med gummihandskar, lägg i påse och frys in!
Japp, just det tipset säger. Sätt på handskar, plocka dem en och en, lägg i plastpåse och så skjuts in med påsen i frysen. När sniglarna sedan frusit ihjäl slänger du påsen i soporna.
Vill du kan du ju vänta en dag extra för att verkligen försäkra dig om att de har hunnit koola vippen ordentligt – så gör det.

► Läs också: Naturens husapotek

8. Städa din trädgård på gömställen – och bygg ett snigelhotell!
De slemmiga små djuren älskar att gömma sig inuti och under fuktiga saker i din trädgård, inte minst under löv och annat växtskräp.
Så se till att städa undan alla sådana gömmor men spara en där du lägger en massa fuktigt skräp.
Försök sedan att skapa en riktigt mysig miljö för sniglarna där de verkligen gillar att samlas. Tänk ett mysigt litet allrum typ men med växtskräp istället för pingis- eller biljardbord…
Till denna gömma kan du sedan fokusera alla dina fällor – och nästintill all din framtida jakt. Skönt!

► Läs också: 4 enkla och effektiva sätt att hjälpa våra bin

Lycka till!

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Mördarsniglar, eller spanska skogssniglar, är allätare och lever på både dött och levande växtmaterial, dessutom är de kannibaler. De är som mest aktiva kvällstid, nätter och tidigt på morgonen.
Sniglarna har funnits i Sverige sedan 1970-talet, härstammar från Portugal och Spanien och har väldigt få naturliga fiender. Skalbaggar, myskankor samt vissa sorters paddor och dock tre av dem.

Högsäsong för sniglarna är juli och augusti men de kan dyka upp så fort tempen överstiger åtta grader och stanna en bra bit in på hösten.
Mördarsniglar kan bli upp till 12-13 centimeter långa
Sniglarna växer i snitt med en centimeter på två veckor.

Att göra i förebyggande syfte:
• Vattna först på morgonen. Sniglar är nattaktiva djur.
• Städa bort trädgårdsavfall, bråte och andra snigelgömställen i trädgården.
• Klipp gräs, rensa i rabatter, runt kompost samt under marktäckare.
• Ta bort fallfrukt på hösten – de är alldeles för lockande för sniglarna.
• Ha en sluten kompost.
Källor: Land.se, Testfakta.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.