ung kvinna i vinterjacka utomhus i solsken

Vinterblek? Här är knep som ändrar den saken

Fakta

När vårsolen väl tittar fram ska du inte vara rädd för att njuta av den.
Från och med mars kan den nämligen hjälpa till att förse dig med D-vitamin.
Men – kom ihåg solskyddet.

När solens första, värmande strålar kommer på våren är det lätt att vilja luta sig tillbaka och njuta. Tänk dock på att skydda din hud som på våren är extra känslig då den inte hunnit bygga upp sitt skyddande pigment ännu. Använd solskydd och skyddande kläder. Störst risk att bränna sig är det mellan klockan 11.00 och 15.00 och då är också behovet av solskydd störst.

Känner du dig fortfarande glåmig och vinterblek?
I väntan på att solen till fullo återvänt kan du med gott samvete fuska dig till en solkysst look med dessa tre knep.

Känner du att det är dags att fuska fram lite liv i huden igen är du inte ensam. Det är många av oss som känner oss bleka och glåmiga just nu och längtar efter att få tillbaka lite av den fräscha look man får när man är lite lätt solbränd.
Kollar du ingredienslistan innan du handlar? Gör det. Bakom namnen kan det gömma sig ämnen som kan vara allergiframkallande, miljöfarliga och kan störa ditt hormonsystem – vilket kan få allvarliga följder. Här rekommenderar vi tre snälla, naturliga alternativ för lyckat solfusk.

► Läs också: Fem vitaminer som gör underverk för huden

MorotsoljaMorotsolja
Lyxig ansiktsolja som ger huden näring och en fräsch, solkysst lyster.
Rosenseriens Morotsolja innehåller olja från avokado, solrosor och vetegroddar och är naturligt rik på A- och E-vitamin.
Absorberas snabbt och ger ingen oljig look.

 

inika SolpuderSolpuder
INIKAs mineralbaserade solpuder ger en vacker och naturlig solkysst glöd till din hud.
Använd för att markera dina ansiktsdrag eller över hela ansiktet och dekolletaget.
Pudret finns i fyra olika nyanser: Sunseeker, Sunloving, Sunlight samt Sunkissed.

Brun utan solBrun utan sol
Bästa self tan-produkten och redaktionens absoluta favorit! En ekologisk brun-utan-sol för ansikte och kropp som passar alla hudtyper. Ger en fin färg med hjälp av vegetabiliskt DHA från sockerbetor.
Färgen sitter i tre till fem dagar, önskas mörkare färg smörj oftare.
Full effekt uppnås fyra till tio timmar efter behandlingen.

 Läs också: Så får du starkare naglar (plus tjockare hår och finare hy) – naturligt!

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

När vårsolen väl tittar fram ska du inte vara rädd för att njuta av den.
Från och med mars kan den nämligen hjälpa till att förse dig med D-vitamin.
Men – kom ihåg solskyddet.

När solens första, värmande strålar kommer på våren är det lätt att vilja luta sig tillbaka och njuta. Tänk dock på att skydda din hud som på våren är extra känslig då den inte hunnit bygga upp sitt skyddande pigment ännu. Använd solskydd och skyddande kläder. Störst risk att bränna sig är det mellan klockan 11.00 och 15.00 och då är också behovet av solskydd störst.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.