Naturlig hjälp mot influensa och förkylningar | Kurera.se

Naturlig hjälp mot influensa och förkylningar

Den mörka vintern med julstress, förkylningar och influensa är för många en period av sängliggande och frånvaro från jobbet.
Men med ett naturligt näringsstöd kan du hjälpa kroppen att stå mot infektioner och se till att du får ett snabbt tillfrisknande.
Sara Hedström listar några riktiga vänner att ha i sin närhet under vintern.

Vitlök
Vitlök dyker upp som läkande växt långt tillbaka i tiden. Till exempel gav man vitlök till egyptiska slavar för att hålla dem friska och i världens äldsta ”FASS” – Ebers Papyrus från 1200 före kristus rekommenderades vitlök vid infektion. Under digerdödens tid blandades vitlök med vin och intogs av dem som grävde gravarna för att undvika att smittas av liken. För många ersattes vitlöken av antibiotika, men efter 70 års användande tampas vi nu med resistenta bakterier.

 

Motverkar resistens
I vitlök finns allicin och av hundra naturliga ämnen är det just allicin från vitlök som är mest effektiv mot svamp, bakterier, mask och virus. Allicin påverkar inte kroppens vävnader negativt och hindrar t ex inte tillväxt av tarmens friska bakteriestammar. Allicinet stöder dessutom effekten av antibiotikabehandling och motverkar resistens mot antibiotika.
Sammanfattningsvis kan man säga att vitlök, eller rättare sagt allicin, stärker immunförsvaret,
sänker blodfetterna, sänker högt blodtryck, motarbetar åderförkalkning, verkar virus-, bakterie-, svamp- och parasitdödande och förkortar besvären och tiden för förkylning och infektion. Vitlök kan intas under långa perioder i förebyggande syfte eller vid intensiva kurer tillsammans med, eller som ett alternativ till antibiotika.

D-vitamin
Vår största D-vitaminkälla är solen. Dess strålar träffar vår hud och omvandlas av oss till D-vitamin. 15 minuter i solen iklädd baddräkt gör att kroppen själv producerar 375-500 µg D-vitamin. Kroppen reglerar själv upptaget och användning. Tyvärr kan vi nordbor inte sitta 15 minuter i solen iklädd baddräkt varje dag året om. D-vitaminupptaget försvåras av att norr om Paris ger solstrålarnas vinkel mot huden inte lika bra tillskott av D-vitamin som för länderna närmare ekvatorn. Solens vinkel mot jorden gör att de flesta UVB-strålar absorberas av ozonlagret.
Under vinterhalvåret minskas din produktion av D-vitamin med minst 80 procent!

Motverkar depression och insomningssvårigheter
D-vitamin bidrar också till att upprätthålla ett stabilt nervsystem och reglerar immunförsvaret. På senare år har kopplingen mellan D-vitaminbrist och höst/vinterdepressioner växt sig allt starkare. Bristsymtom är smärtor i benen, brännande känsla i mun och svalg, nervositet, diarré, insomningssvårigheter, depressioner, nedsatt immunförsvar benskörhet m m. Intag av 50-75 µg D-vitamin dagligen under vinterhalvåret har i studier visat sig ge en mycket bra skydd mot förkylningar och influensa. Förr i tiden intog nästan alla fiskleverolja som innehåller D3-vitamin. Det gav ett litet extraskydd under vinterhalvåret. Nu för tiden är det mer sällsynt och därför är det också befogat att inta extra D3-vitamin i form av andra tillskott under vinterhalvåret.

Zink
Zink är en mineral som har många viktiga funktioner, bland annat för syn, hörsel, luktsinnet, huden, sårläkning och ett starkt immunförsvar. Inadekvata zinkvärden gör att man lättare blir förkyld och vid förkylning tar det längre tid att bli frisk om man har låga zinkvärden och ej intar extra zinktillskott.

Effektiv mot förkylning och lenande för svalg
Flera studier har visat att zink är ett mycket värdefull tillskott vid förkylningstider. En grupp förkylda personer intog en sugtablett med 23 mg zinkglukonat varannan timme och en annan grupp intog placebo. Efter sju dagar var 86 procent symptomfria i den gruppen som intog zink, jämfört med 46 procent i placebogruppen.
En annan fördel med zink är då den intas som sugtablett är att den kan verka lenande på hals och svalg, något man verkligen längtar efter vid en förkylning. Zink behövs för ett starkt immunförsvar och även som en viktigt antioxidant för att motarbeta kroniska sjukdomar.

 

C-vitamin
C-vitamin har många uppgifter i kroppen, bland annat behövs det för bildandet av bindväv i blodkärl, hud, tänder och skelett. När en förkylning är på gång är c-vitamin i doser överskridande 500 mg dagligen bra att ta till för att undvika eller förkorta sjukdomsperioden, samt lindra förkylningssymtom. Dess stärkande effekt på immunförsvaret är bra att tänka på i förebyggande syfte.

Propolis
Många är de som tar lite honung i te eller varmt vatten för att lena en ond hals. Propolis kommer också från bina, men är det ämne bin använder sig av för att skydda bisamhället mot sjukdomar. I tusentals år har propolis använts vid bland annat sårläkning och förkylningar.
Studier visar att propolis har en stark antioxidant effekt, verkar antiinflammatoriskt, hämmar virus och bakterier, lindrar infektioner och stärker immunförsvaret. Flera studier på propolis har visat sig ha god effekt på kroppens immunförsvar och ämnet motverkar bland annat förkylningssymtom i luftrör och bihålor samt infektioner i munhåla och svalg.

Av Sara Hedström


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

 

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.

Nu blir fler utemiljöer rökfria

Politik

Från och med 1 juli kommer det att råda rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer. Förbudet omfattar även e-cigaretter. Det rapporterar Folkhälsomyndigheten.