Vissa kosttillskott kan förbättra spermiernas kvalitet

Som Kurera rapporterat tidigare påverkas spermiekvaliteten av allt från klimatförändringar och andra miljöfaktorer till livsstil men nu visar ny forskning att tillskott av bland annat zink och Q10 kan bidra till att öka fertiliteten hos män.

Infertilitet påverkar 15 procent av världens befolkning och är klassat av Världshälsoorganisationen som ett globalt hälsoproblem. Under senare år har studier av spermiekvaliteten hos olika befolkningsgrupper i utvecklingsländer funnit en försämring som kan få konsekvenser för den mänskliga artens fortlevnad. Försämringen i spermiekvalitet har visat sig främst bero på livsstilen. Stress, konsumtion av droger, tobak och alkohol och ohälsosamma dieter verkar vara de främsta faktorerna.

Stor översyn av studier
Trots att det hittills har saknats vetenskapliga bevis för effekten av kosttillskott på spermiernas kvalitet, är det inte ovanligt att fertilitetskliniker rekommenderat tillskott av vissa näringsämnen inför exempelvis provrörsbefruktning.

 

Och nu har forskare genomfört en omfattande och systematisk översyn – den största i sitt slag hittills – av randomiserade kliniska studier av effekterna av olika näringsämnen och kosttillskott på spermier och manlig fertilitet.

LÄS OCKSÅ: Tandkräm och solkräm försämrar spermiekvalitet

Vissa näringsämnen gynnar
Efter en analys av resultaten från 28 näringsstudier med sammanlagt 2900 deltagare har man dragit slutsatsen att tillskott av omega 3 och Q10 kan ha en positiv effekt på antalet spermier. Samt att tillskott med selen, zink, fettsyror, omega-3 och Q10 är förknippat med en ökning av koncentrationen.

LÄS OCKSÅ: Tillskott av selen skulle kunna hjälpa infertila par

Effekt på mobilitet och form
Att komplettera kosten med selen, zink, omega-3, Q10 och karnitin kopplas även till ökad mobilitet. Slutligen har selen, fettsyror, omega-3,  Q10 och karnitin även en positiv effekt på spermiernas morfologi, det vill säga form, vilken är viktig för spermiens förmåga att ta sig in i ägget.

Selen
Selen är ett mineral och en viktig antioxidant som bland annat stärker immunförsvaret. Det stärker även musklernas funktion inklusive hjärta och behövs för reglering av sköldkörtelns funktion. Bra källor till selen är smör, paranötter och fullkornsvetebröd.

Q10
Coenzym Q10 är nödvändigt för energiproduktionen och behövs även för immunförsvaret. Vi får i oss små mängder Q10 via maten, det finns i exempelvis makrill och rapsolja men den största delen tillverkas i vår egen kropp. Den egna produktionen av Q10 försvagas emellertid med åren med start redan runt 30.

Zink
Zink är ett mineral med många viktiga funktioner i kroppen. Proteinrika livsmedel innehåller i regel mycket zink, ostron är i absolut topp gällande zinkinnehåll. Men även skaldjur, musslor och annan fisk innehåller rikligt med zink. Bra källor är även kött och ägg. Veganer eller vegetarianer finner zink i bland annat pumpakärnor, bönor, sötmandlar och jordnötter. Potatis, rödbetor, morötter innehåller också zink. Upptaget av zink ökar när det intas tillsammans med proteinrik kost men hämmas då det intas med livsmedel rika på fytinsyra så som spannmål och nötter. 

 

Omega 3
De vanligaste omega-3-fettsyrorna är eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra(DHA). De anses vara essentiella och behöver tillföras kroppen via kosten. De finns bland annat i fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner, vissa alger, rapsolja och valnötter.

LÄS OCKSÅ: Liten guide till hormonstörande ämnen

"Fler studier krävs för exakthet"
Resultaten tyder alltså på att vissa kosttillskott kan ha en positiv effekt på spermiernas kvalitet. Men det återstår att se om det ökar möjligheten för naturlig befruktning eller om det bara hjälper vid assisterad reproduktionsteknik. Forskarna tror att ytterligare studier måste utföras för att kunna dra mer exakta slutsatser.

Resultaten av den aktuella studien har publicerats i novemberutgåvan av den vetenskapliga tidskriften "Advances in Nutrition".

Av redaktionen

Källor: Eurekalert, Kurera och Livsmedelsverket. 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

 

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

 

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

 

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

 

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

 

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.