Vissa kosttillskott kan förbättra spermiernas kvalitet

Som Kurera rapporterat tidigare påverkas spermiekvaliteten av allt från klimatförändringar och andra miljöfaktorer till livsstil men nu visar ny forskning att tillskott av bland annat zink och Q10 kan bidra till att öka fertiliteten hos män.

Infertilitet påverkar 15 procent av världens befolkning och är klassat av Världshälsoorganisationen som ett globalt hälsoproblem. Under senare år har studier av spermiekvaliteten hos olika befolkningsgrupper i utvecklingsländer funnit en försämring som kan få konsekvenser för den mänskliga artens fortlevnad. Försämringen i spermiekvalitet har visat sig främst bero på livsstilen. Stress, konsumtion av droger, tobak och alkohol och ohälsosamma dieter verkar vara de främsta faktorerna.

Stor översyn av studier
Trots att det hittills har saknats vetenskapliga bevis för effekten av kosttillskott på spermiernas kvalitet, är det inte ovanligt att fertilitetskliniker rekommenderat tillskott av vissa näringsämnen inför exempelvis provrörsbefruktning.

 

Och nu har forskare genomfört en omfattande och systematisk översyn – den största i sitt slag hittills – av randomiserade kliniska studier av effekterna av olika näringsämnen och kosttillskott på spermier och manlig fertilitet.

LÄS OCKSÅ: Tandkräm och solkräm försämrar spermiekvalitet

Vissa näringsämnen gynnar
Efter en analys av resultaten från 28 näringsstudier med sammanlagt 2900 deltagare har man dragit slutsatsen att tillskott av omega 3 och Q10 kan ha en positiv effekt på antalet spermier. Samt att tillskott med selen, zink, fettsyror, omega-3 och Q10 är förknippat med en ökning av koncentrationen.

LÄS OCKSÅ: Tillskott av selen skulle kunna hjälpa infertila par

Effekt på mobilitet och form
Att komplettera kosten med selen, zink, omega-3, Q10 och karnitin kopplas även till ökad mobilitet. Slutligen har selen, fettsyror, omega-3,  Q10 och karnitin även en positiv effekt på spermiernas morfologi, det vill säga form, vilken är viktig för spermiens förmåga att ta sig in i ägget.

Selen
Selen är ett mineral och en viktig antioxidant som bland annat stärker immunförsvaret. Det stärker även musklernas funktion inklusive hjärta och behövs för reglering av sköldkörtelns funktion. Bra källor till selen är smör, paranötter och fullkornsvetebröd.

Q10
Coenzym Q10 är nödvändigt för energiproduktionen och behövs även för immunförsvaret. Vi får i oss små mängder Q10 via maten, det finns i exempelvis makrill och rapsolja men den största delen tillverkas i vår egen kropp. Den egna produktionen av Q10 försvagas emellertid med åren med start redan runt 30.

Zink
Zink är ett mineral med många viktiga funktioner i kroppen. Proteinrika livsmedel innehåller i regel mycket zink, ostron är i absolut topp gällande zinkinnehåll. Men även skaldjur, musslor och annan fisk innehåller rikligt med zink. Bra källor är även kött och ägg. Veganer eller vegetarianer finner zink i bland annat pumpakärnor, bönor, sötmandlar och jordnötter. Potatis, rödbetor, morötter innehåller också zink. Upptaget av zink ökar när det intas tillsammans med proteinrik kost men hämmas då det intas med livsmedel rika på fytinsyra så som spannmål och nötter. 

 

Omega 3
De vanligaste omega-3-fettsyrorna är eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra(DHA). De anses vara essentiella och behöver tillföras kroppen via kosten. De finns bland annat i fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner, vissa alger, rapsolja och valnötter.

LÄS OCKSÅ: Liten guide till hormonstörande ämnen

"Fler studier krävs för exakthet"
Resultaten tyder alltså på att vissa kosttillskott kan ha en positiv effekt på spermiernas kvalitet. Men det återstår att se om det ökar möjligheten för naturlig befruktning eller om det bara hjälper vid assisterad reproduktionsteknik. Forskarna tror att ytterligare studier måste utföras för att kunna dra mer exakta slutsatser.

Resultaten av den aktuella studien har publicerats i novemberutgåvan av den vetenskapliga tidskriften "Advances in Nutrition".

Av redaktionen

Källor: Eurekalert, Kurera och Livsmedelsverket. 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

 

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.