Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Visste du det här om D-vitamin?

Ny expert på Kurera

Fredrik Ölander är funktionsmedicinsk terapeut. Han arbetar på Läkarhuset och den Integrativa Kliniken i Stockholm. Fredrik är Kureras nya expert. Du kan ställa frågor till honom om allt som rör livsstilen. Det vill säga om kost, träning, sömn, återhämtning och kosttillskott, men även mage-tarm och stressrelaterade symtom.

Vitamin D bildas i huden när solen lyser starkt. När vinter kommer har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden. Kurera träffade funktionsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander som berättar att D-vitamin kan påverka allt från förkylningar till depression.

D-vitamin är unikt bland vitaminerna. Det är ett steroidhormon, som våra könshormoner testosteron och östrogen. D-vitaminet påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler och det kan påverka hälsan på mängder av sätt.

Brist på D-vitamin har i studier visat sig ha en koppling till många sjukdomar. Som exempel har man sett att D-vitamin kan ha påverkan på infektionssjukdomar, depressioner, MS och cancer.

Det finns två sorters D-vitamin. D2 och D3. D2 bildas i växter som blivit belysta av solens strålar och när vi äter dessa får vi också oss vitaminet.

 

D3 finns i kött, fisk och ägg och vi har lättare att ta upp den här formen av D-vitamin än D2. Därför är det extra viktigt för veganer att vara ute i solen men också att komplettera med ett D-vitamintillskott under vinterhalvåret.

Fredrik Ölander är funktionsmedicinsk terapeut. Han har grundat Integrativa Kliniken på Läkarhuset vid Odenplan i Stockholm. Där arbetar han tillsammans med endokrinologen Cecilia Tibell.

Många av Fredriks patienter har låga D-vitaminvärden som bidrar till ohälsa. Då är det viktigt att först mäta nivån i blodet, för att därefter räkna ut hur mycket personen behöver.

– Från vårdagjämningen och fram till höstdagjämningen kan vi enkelt tanka D-vitamin från solen. Viktigt att tänka på när man tankar D-vitamin är att man blottar så mycket hud man kan och utan solskyddsfaktorer, eftersom solskydd hindrar kroppen ifrån att bilda D-vitamin. Beroende på vilken hudtyp du har, kan det räcka med 20-30 minuter i solen, därefter smörjer du in dig med ett bra solskydd utan kemikalier, säger Fredrik Ölander.

– Tyvärr har vi blivit tillsagda och skrämda med att solen ger cancer och att vi ska akta oss för den. Det stämmer för vissa personer, men har du D-vitaminbrist, så är en varierad kost och måttlig vistelse i solen ett bra sätt att fylla på.

LÄS OCKSÅ: Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad

Optimal D-vitaminnivå
Det finns några grupper som har svårare att ta tillvara solens strålar och lagra D-vitamin. Studier visar att de flesta behöver vistas längre ute i solen även om veganer, mörkhyade, och gravida har ett större behov än andra då de har lättare för att får brister. Även äldre personer kan ha svårare att nyttja UV-strålarna för att bilda D-vitamin.

 

– När solens strålar landar på huden bildas D-vitamin som sedan via levern och njurarna omvandlas till aktivt D-vitamin. Du behöver alltså ha en väl fungerade lever och njurfunktion för att hela processen runt D-vitaminet ska fungera optimalt i kroppen. När hösten kommer och vi inte kan ombilda D-vitaminet via solen i huden, så kan man tänka på att det D-vitamin man samlat in under sommaren har en halveringstid på 20 och 30 dagar. Det innebär att i november-december sjunker nivåerna igen och eventuellt kan vissa börja känna av bristen av D-vitamin, förklarar Fredrik.

Det är därför det är så bra med en solsemester under vintern, för när du kommer hem till kalla mörka Sverige igen så har du fyllt på ditt D-vitaminförråd och du dig förmodligen full av nyvunnen energi. Det är alltså inte enbart de härliga minnena som gör dig glad.

Det finns många må-bra faktor som D-vitamin bidrar med och tvärtom, en brist kan skapa ohälsa på flera sätt – som att bli nedstämd eller glida ner i en depression.

– Många svenskar som flyttar till exempelvis Spanien under vinterhalvåret, har inte i samma utsträckning vårdepressioner som vi har i Norden. En förklaring kan vara att de har mer D-vitaminer och lever i mer ljus. Säsongsbetonade depressioner kan alltså bero på att det blir mörkt på hösten när soltimmarna minskar och våra brister blir mer tydliga under årets mörka perioder för att sedan minska när ljuset kommer tillbaka på våren, säger Fredrik.

LÄS OCKSÅ: 16 viktiga forskningsfakta om D-vitamin

Hur mycket D-vitamin ska man ta?
D-vitamin mäts i millimol, referensvärdet ligger mellan 50 till 250 millimol. Men gränsvärdet varierar i olika delar av Sverige och kan sjunka till 50 millimol, ett värde Fredrik anser är för lågt.

– Många som kommer till mig har så lågt som 50-60 millimol i blodet. Deras vårdgivare säger att allt är bra eftersom det ligger inom referens, men jag tycker att man ska försöka hitta sin optimala nivå för att nå bästa möjliga hälsa. Många upplever att någonstans mellan 75 till 125 millimol är optimalt. Alla värden är individuella, men ligger man från 125 till 250 millimol så ska man ha lite koll på om man eventuellt tar ett tillskott eftersom det kan bli skadligt om värdet sticker iväg uppåt. Men via solen kan man inte få förmycket utan det blir först om man överdoserar starka D-vitamintillskott, förklarar Fredrik.

 

Det finns forskning som talar för att D-vitamin skyddar oss mot infektioner och stärker immunförsvaret. Det finns nya studier som visat att prostata- och bröstcancer växer till sig snabbare vid en D-vitaminbrist, och att normala nivåer gör att D-vitamin skyddar mot återfall av vissa cancerformer.

– Gravida kvinnor är en grupp som bör vara extra noga med att kontrollera sina D-vitaminnivåer och eventuellt ta tillskott. Brister av D-vitamin har associerats med allt från graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning, för tidig födsel samt att barnet ökar risken att utveckla en neuropsykiatrisk sjukdom som ADD, ADHD eller autism.

Om du har låga nivåer av D-vitamin, vilket du med ett enkelt blodprov kan kontrollera, då ska du också tänka på att samtidigt kontrollera dina magnesiumnivåer eftersom magnesium gör det lättare för D-vitamin att tas upp. Även förhållandet mellan K2-vitaminet och D3-vitaminet är viktigt.

– Istället för att chansa med vilka brister man har, oavsett om man misstänker D-vitamin eller något annat, så är det idag enkelt att mäta näringsstatusen för att vara helt säker. Det gör jag på mina patienter varje dag. Jag rekommenderar att man mäter sina D-vitaminnivåer fyra gånger per år. Att mäta är att veta, säger Fredrik.

Av Inger Palm


Ny expert på Kurera

Fredrik Ölander är funktionsmedicinsk terapeut. Han arbetar på Läkarhuset och den Integrativa Kliniken i Stockholm. Fredrik är Kureras nya expert. Du kan ställa frågor till honom om allt som rör livsstilen. Det vill säga om kost, träning, sömn, återhämtning och kosttillskott, men även mage-tarm och stressrelaterade symtom.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.