Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Visste du det här om D-vitamin?

Ny expert på Kurera

Fredrik Ölander är funktionsmedicinsk terapeut. Han arbetar på Läkarhuset och den Integrativa Kliniken i Stockholm. Fredrik är Kureras nya expert. Du kan ställa frågor till honom om allt som rör livsstilen. Det vill säga om kost, träning, sömn, återhämtning och kosttillskott, men även mage-tarm och stressrelaterade symtom.

Vitamin D bildas i huden när solen lyser starkt. När vinter kommer har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden. Kurera träffade funktionsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander som berättar att D-vitamin kan påverka allt från förkylningar till depression.

D-vitamin är unikt bland vitaminerna. Det är ett steroidhormon, som våra könshormoner testosteron och östrogen. D-vitaminet påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler och det kan påverka hälsan på mängder av sätt.

Brist på D-vitamin har i studier visat sig ha en koppling till många sjukdomar. Som exempel har man sett att D-vitamin kan ha påverkan på infektionssjukdomar, depressioner, MS och cancer.

Det finns två sorters D-vitamin. D2 och D3. D2 bildas i växter som blivit belysta av solens strålar och när vi äter dessa får vi också oss vitaminet.

 

D3 finns i kött, fisk och ägg och vi har lättare att ta upp den här formen av D-vitamin än D2. Därför är det extra viktigt för veganer att vara ute i solen men också att komplettera med ett D-vitamintillskott under vinterhalvåret.

Fredrik Ölander är funktionsmedicinsk terapeut. Han har grundat Integrativa Kliniken på Läkarhuset vid Odenplan i Stockholm. Där arbetar han tillsammans med endokrinologen Cecilia Tibell.

Många av Fredriks patienter har låga D-vitaminvärden som bidrar till ohälsa. Då är det viktigt att först mäta nivån i blodet, för att därefter räkna ut hur mycket personen behöver.

– Från vårdagjämningen och fram till höstdagjämningen kan vi enkelt tanka D-vitamin från solen. Viktigt att tänka på när man tankar D-vitamin är att man blottar så mycket hud man kan och utan solskyddsfaktorer, eftersom solskydd hindrar kroppen ifrån att bilda D-vitamin. Beroende på vilken hudtyp du har, kan det räcka med 20-30 minuter i solen, därefter smörjer du in dig med ett bra solskydd utan kemikalier, säger Fredrik Ölander.

– Tyvärr har vi blivit tillsagda och skrämda med att solen ger cancer och att vi ska akta oss för den. Det stämmer för vissa personer, men har du D-vitaminbrist, så är en varierad kost och måttlig vistelse i solen ett bra sätt att fylla på.

LÄS OCKSÅ: Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad

Optimal D-vitaminnivå

Det finns några grupper som har svårare att ta tillvara solens strålar och lagra D-vitamin. Studier visar att de flesta behöver vistas längre ute i solen även om veganer, mörkhyade, och gravida har ett större behov än andra då de har lättare för att får brister. Även äldre personer kan ha svårare att nyttja UV-strålarna för att bilda D-vitamin.

 

– När solens strålar landar på huden bildas D-vitamin som sedan via levern och njurarna omvandlas till aktivt D-vitamin. Du behöver alltså ha en väl fungerade lever och njurfunktion för att hela processen runt D-vitaminet ska fungera optimalt i kroppen. När hösten kommer och vi inte kan ombilda D-vitaminet via solen i huden, så kan man tänka på att det D-vitamin man samlat in under sommaren har en halveringstid på 20 och 30 dagar. Det innebär att i november-december sjunker nivåerna igen och eventuellt kan vissa börja känna av bristen av D-vitamin, förklarar Fredrik.

Det är därför det är så bra med en solsemester under vintern, för när du kommer hem till kalla mörka Sverige igen så har du fyllt på ditt D-vitaminförråd och du dig förmodligen full av nyvunnen energi. Det är alltså inte enbart de härliga minnena som gör dig glad.

Det finns många må-bra faktor som D-vitamin bidrar med och tvärtom, en brist kan skapa ohälsa på flera sätt – som att bli nedstämd eller glida ner i en depression.

– Många svenskar som flyttar till exempelvis Spanien under vinterhalvåret, har inte i samma utsträckning vårdepressioner som vi har i Norden. En förklaring kan vara att de har mer D-vitaminer och lever i mer ljus. Säsongsbetonade depressioner kan alltså bero på att det blir mörkt på hösten när soltimmarna minskar och våra brister blir mer tydliga under årets mörka perioder för att sedan minska när ljuset kommer tillbaka på våren, säger Fredrik.

LÄS OCKSÅ: 16 viktiga forskningsfakta om D-vitamin

Hur mycket D-vitamin ska man ta?

D-vitamin mäts i millimol, referensvärdet ligger mellan 50 till 250 millimol. Men gränsvärdet varierar i olika delar av Sverige och kan sjunka till 50 millimol, ett värde Fredrik anser är för lågt.

– Många som kommer till mig har så lågt som 50-60 millimol i blodet. Deras vårdgivare säger att allt är bra eftersom det ligger inom referens, men jag tycker att man ska försöka hitta sin optimala nivå för att nå bästa möjliga hälsa. Många upplever att någonstans mellan 75 till 125 millimol är optimalt. Alla värden är individuella, men ligger man från 125 till 250 millimol så ska man ha lite koll på om man eventuellt tar ett tillskott eftersom det kan bli skadligt om värdet sticker iväg uppåt. Men via solen kan man inte få förmycket utan det blir först om man överdoserar starka D-vitamintillskott, förklarar Fredrik.

 

Det finns forskning som talar för att D-vitamin skyddar oss mot infektioner och stärker immunförsvaret. Det finns nya studier som visat att prostata- och bröstcancer växer till sig snabbare vid en D-vitaminbrist, och att normala nivåer gör att D-vitamin skyddar mot återfall av vissa cancerformer.

– Gravida kvinnor är en grupp som bör vara extra noga med att kontrollera sina D-vitaminnivåer och eventuellt ta tillskott. Brister av D-vitamin har associerats med allt från graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning, för tidig födsel samt att barnet ökar risken att utveckla en neuropsykiatrisk sjukdom som ADD, ADHD eller autism.

Om du har låga nivåer av D-vitamin, vilket du med ett enkelt blodprov kan kontrollera, då ska du också tänka på att samtidigt kontrollera dina magnesiumnivåer eftersom magnesium gör det lättare för D-vitamin att tas upp. Även förhållandet mellan K2-vitaminet och D3-vitaminet är viktigt.

– Istället för att chansa med vilka brister man har, oavsett om man misstänker D-vitamin eller något annat, så är det idag enkelt att mäta näringsstatusen för att vara helt säker. Det gör jag på mina patienter varje dag. Jag rekommenderar att man mäter sina D-vitaminnivåer fyra gånger per år. Att mäta är att veta, säger Fredrik.

Av Inger Palm


Ny expert på Kurera

Fredrik Ölander är funktionsmedicinsk terapeut. Han arbetar på Läkarhuset och den Integrativa Kliniken i Stockholm. Fredrik är Kureras nya expert. Du kan ställa frågor till honom om allt som rör livsstilen. Det vill säga om kost, träning, sömn, återhämtning och kosttillskott, men även mage-tarm och stressrelaterade symtom.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

 

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.