Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Visste du det här om D-vitamin?

Ny expert på Kurera

Fredrik Ölander är funktionsmedicinsk terapeut. Han arbetar på Läkarhuset och den Integrativa Kliniken i Stockholm. Fredrik är Kureras nya expert. Du kan ställa frågor till honom om allt som rör livsstilen. Det vill säga om kost, träning, sömn, återhämtning och kosttillskott, men även mage-tarm och stressrelaterade symtom.

Vitamin D bildas i huden när solen lyser starkt. När vinter kommer har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden. Kurera träffade funktionsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander som berättar att D-vitamin kan påverka allt från förkylningar till depression.

D-vitamin är unikt bland vitaminerna. Det är ett steroidhormon, som våra könshormoner testosteron och östrogen. D-vitaminet påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler och det kan påverka hälsan på mängder av sätt.

Brist på D-vitamin har i studier visat sig ha en koppling till många sjukdomar. Som exempel har man sett att D-vitamin kan ha påverkan på infektionssjukdomar, depressioner, MS och cancer.

Det finns två sorters D-vitamin. D2 och D3. D2 bildas i växter som blivit belysta av solens strålar och när vi äter dessa får vi också oss vitaminet.

 

D3 finns i kött, fisk och ägg och vi har lättare att ta upp den här formen av D-vitamin än D2. Därför är det extra viktigt för veganer att vara ute i solen men också att komplettera med ett D-vitamintillskott under vinterhalvåret.

Fredrik Ölander är funktionsmedicinsk terapeut. Han har grundat Integrativa Kliniken på Läkarhuset vid Odenplan i Stockholm. Där arbetar han tillsammans med endokrinologen Cecilia Tibell.

Många av Fredriks patienter har låga D-vitaminvärden som bidrar till ohälsa. Då är det viktigt att först mäta nivån i blodet, för att därefter räkna ut hur mycket personen behöver.

– Från vårdagjämningen och fram till höstdagjämningen kan vi enkelt tanka D-vitamin från solen. Viktigt att tänka på när man tankar D-vitamin är att man blottar så mycket hud man kan och utan solskyddsfaktorer, eftersom solskydd hindrar kroppen ifrån att bilda D-vitamin. Beroende på vilken hudtyp du har, kan det räcka med 20-30 minuter i solen, därefter smörjer du in dig med ett bra solskydd utan kemikalier, säger Fredrik Ölander.

– Tyvärr har vi blivit tillsagda och skrämda med att solen ger cancer och att vi ska akta oss för den. Det stämmer för vissa personer, men har du D-vitaminbrist, så är en varierad kost och måttlig vistelse i solen ett bra sätt att fylla på.

LÄS OCKSÅ: Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad

Optimal D-vitaminnivå

Det finns några grupper som har svårare att ta tillvara solens strålar och lagra D-vitamin. Studier visar att de flesta behöver vistas längre ute i solen även om veganer, mörkhyade, och gravida har ett större behov än andra då de har lättare för att får brister. Även äldre personer kan ha svårare att nyttja UV-strålarna för att bilda D-vitamin.

 

– När solens strålar landar på huden bildas D-vitamin som sedan via levern och njurarna omvandlas till aktivt D-vitamin. Du behöver alltså ha en väl fungerade lever och njurfunktion för att hela processen runt D-vitaminet ska fungera optimalt i kroppen. När hösten kommer och vi inte kan ombilda D-vitaminet via solen i huden, så kan man tänka på att det D-vitamin man samlat in under sommaren har en halveringstid på 20 och 30 dagar. Det innebär att i november-december sjunker nivåerna igen och eventuellt kan vissa börja känna av bristen av D-vitamin, förklarar Fredrik.

Det är därför det är så bra med en solsemester under vintern, för när du kommer hem till kalla mörka Sverige igen så har du fyllt på ditt D-vitaminförråd och du dig förmodligen full av nyvunnen energi. Det är alltså inte enbart de härliga minnena som gör dig glad.

Det finns många må-bra faktor som D-vitamin bidrar med och tvärtom, en brist kan skapa ohälsa på flera sätt – som att bli nedstämd eller glida ner i en depression.

– Många svenskar som flyttar till exempelvis Spanien under vinterhalvåret, har inte i samma utsträckning vårdepressioner som vi har i Norden. En förklaring kan vara att de har mer D-vitaminer och lever i mer ljus. Säsongsbetonade depressioner kan alltså bero på att det blir mörkt på hösten när soltimmarna minskar och våra brister blir mer tydliga under årets mörka perioder för att sedan minska när ljuset kommer tillbaka på våren, säger Fredrik.

LÄS OCKSÅ: 16 viktiga forskningsfakta om D-vitamin

Hur mycket D-vitamin ska man ta?

D-vitamin mäts i millimol, referensvärdet ligger mellan 50 till 250 millimol. Men gränsvärdet varierar i olika delar av Sverige och kan sjunka till 50 millimol, ett värde Fredrik anser är för lågt.

– Många som kommer till mig har så lågt som 50-60 millimol i blodet. Deras vårdgivare säger att allt är bra eftersom det ligger inom referens, men jag tycker att man ska försöka hitta sin optimala nivå för att nå bästa möjliga hälsa. Många upplever att någonstans mellan 75 till 125 millimol är optimalt. Alla värden är individuella, men ligger man från 125 till 250 millimol så ska man ha lite koll på om man eventuellt tar ett tillskott eftersom det kan bli skadligt om värdet sticker iväg uppåt. Men via solen kan man inte få förmycket utan det blir först om man överdoserar starka D-vitamintillskott, förklarar Fredrik.

 

Det finns forskning som talar för att D-vitamin skyddar oss mot infektioner och stärker immunförsvaret. Det finns nya studier som visat att prostata- och bröstcancer växer till sig snabbare vid en D-vitaminbrist, och att normala nivåer gör att D-vitamin skyddar mot återfall av vissa cancerformer.

– Gravida kvinnor är en grupp som bör vara extra noga med att kontrollera sina D-vitaminnivåer och eventuellt ta tillskott. Brister av D-vitamin har associerats med allt från graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning, för tidig födsel samt att barnet ökar risken att utveckla en neuropsykiatrisk sjukdom som ADD, ADHD eller autism.

Om du har låga nivåer av D-vitamin, vilket du med ett enkelt blodprov kan kontrollera, då ska du också tänka på att samtidigt kontrollera dina magnesiumnivåer eftersom magnesium gör det lättare för D-vitamin att tas upp. Även förhållandet mellan K2-vitaminet och D3-vitaminet är viktigt.

– Istället för att chansa med vilka brister man har, oavsett om man misstänker D-vitamin eller något annat, så är det idag enkelt att mäta näringsstatusen för att vara helt säker. Det gör jag på mina patienter varje dag. Jag rekommenderar att man mäter sina D-vitaminnivåer fyra gånger per år. Att mäta är att veta, säger Fredrik.

Av Inger Palm


Ny expert på Kurera

Fredrik Ölander är funktionsmedicinsk terapeut. Han arbetar på Läkarhuset och den Integrativa Kliniken i Stockholm. Fredrik är Kureras nya expert. Du kan ställa frågor till honom om allt som rör livsstilen. Det vill säga om kost, träning, sömn, återhämtning och kosttillskott, men även mage-tarm och stressrelaterade symtom.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!