Vitamin B2, riboflavin

Historik
1920 upptäcker man att det finns fler än ett B-vitamin.
1927 föreslår British Medical Research Council namnet vitamin B2 för värmestabila komponenter som finns kvar när tiaminet förstörs av upphettning.
1933 Kuhn och medarbetare isolerar ett gul-grönt pigment från mjölkvassle som en del av ”Warburgs gula enzym” (riboflavin).
1935 Vitamin B2 syntetiseras av Karrer och eftersom det relateras till en klass föreningar som kallas flaviner (flourescenta) och eftersom denna del är kopplad till ribos döps ämnet till riboflavin.

Kemi
Riboflavin utgör en del av coenzymerna flavinmononukleotid (FMN) och flavinadenindinukleotid (FAD) vilka båda är delaktiga i reduktions- och oxidationsreaktioner. Riboflavin omvandlas till FAD och FMN i tunntarmen med hjälp av pyrofosfatas och fosfatas. Inom cellerna omvandlas riboflavin till FMN via flavokinas. FMN omvandlas till FAD via FAD-syntetas. FAD är den dominerande formen av riboflavin i vävnad. Riboflavin är endast måttligt vattenlösligt och värmestabilt men förstörs av ljus i alkalisk miljö. Det bör noteras att mjölk, som innehåller en relativt hög andel riboflavin, förlorar en stor del av det aktiva vitaminet om det lämnas i solljus. Riboflavin färgar urinen starkt gul.

Metabolism
Riboflavin absorberas främst i övre tunntarmen i proportion till den intagna dosen, till en mättnadsgrad där upptaget avtar. Gallsalter förefaller underlätta upptaget. 60 procent av en 30 mg-dos absorberas när den tas tillsammans med mat, men bara 15 procent absorberas om den tas mellan målen. Riboflavinupptag ökar vid hypotyreos och minskar vid hypertyreos. Riboflavin lagras till viss del i levern. När tillgången är låg kommer levern att lagra endast 50 procent av sin kapacitet. Då riboflavin endast lagras sparsamt utsöndras ett eventuellt överskott med urinen och avföringen. Höga halter riboflavin finns också i ögats näthinna.

 

Funktion
Riboflavin är nödvändigt för kolhydrat-, fett- och proteinmetabolismen. I bundna former som coenzymer medverkar riboflavin i oxidations- och reduktionsreaktioner i ett antal metaboliska reaktionskedjor och i cellernas energiproduktion via cellandningen. B12 bidrar till att vätejoner förenas med syre för att bilda vatten i kroppen. B2 bidrar till att cellerna blir syresatta.

Följande funktioner och egenskaper associeras till riboflavin. Det:
• deltar i omvandling av tryptofan till niacin (B3)
• medverkar i syntesen av coenzymer från folat
• deltar i fettmetabolismens betaoxidation
• deltar som coenzym i första steget av glukosmetabolismen
• medverkar i tillväxt, reparation och sårläkning av kroppsvävnad och slemhinnor
• motverkar sår i mun, läppar, tunga
• är väsentligt för hud, hår och naglar
• hjälper till med kemiska reaktioner i hudvävnad
• medverkar vid antikroppsproduktion
• deltar i bröstmjölksproduktionen, varför ökat behov finns under amning
• krävs för produktion av neurotransmittorer som serotonin och acetylkolin
• krävs för produktion av noradrenalin, kortikosteroider och histamin
• behövs för erytropoes och glukoneogenes
• behövs för reglering av sköldkörtelenzymer
• behövs för ögats ljusackommodation, och förebyggande av grå starr
• skyddar levern från koltetraklorid
• har antioxidanta egenskaper
• assisterar järn vid korrigering av järnbristanemi
• deltar i produktion av glutationreduktas
• kan minska bildandet av inflammationsframkallande prostaglandiner och leukotriener
• aktiverar vitamin B6 (pyridoxin). B2-vitamindoserna ska anpassas till intaget av vitamin B6
• FMN är ett nyckelämne i bildning av pyridoxalt 5-fosfat, aktiva formen av B6
• motverkar bildning av oxiderat LDL-kolesterol och åderförkalkning.

Bristsjukdomar och tidiga bristsymtom
Trots att riboflavin förekommer i många födoämnen är måttliga bristsymtom vanliga i många delar av världen. Isolerad riboflavinbrist förekommer undantagsvis men däremot oftast i samband med andra typer av B-vitaminbrist. Kliniska tecken är mindre dramatiska än vid andra bristsjukdomar. Munvinkelragader (sprickor vid mungiporna), rodnande och svullnade slemhinnor i mun och svalg, samt glossit (tunginflammation) är klassiska bristsymtom. Torr och flagande hud (seborroisk dermatit) tillsammans med kliande ögon och ljuskänslighet är också vanligt.
Tidiga bristsymtom kan också vara psykiska besvär såsom depression, känslosvängningar, nervositet inlärningssvårigheter och irritabilitet. Dessutom förekommer symtom som yrsel, dimsyn och ljuskänslighet samtidigt som skymningsseendet försämras (kliande, kärlinjicerade ögon kommer senare i förloppet), ögonsår, sveda på läpparna, inflammerad tunga, förstorad eller lilafärgad tunga, sväljningssvårigheter, fet hud och fett hår, vaginal klåda, utslag vid blygdläppar eller testiklar, spröda naglar, håravfall, brännande känsla i händer eller fötter, darrningar, viktförlust, svaghet eller domningar i fötterna, långsam sårläkning, matsmältningsrubbningar, aptitförlust, diarré, akne, artrit, fotsvamp, dålig tillväxt och kärlkramp. Djur utvecklar grå starr vid riboflavinbrist. Ökad risk för cancer i matstrupen har associerats till riboflavinbrist.

Ökad risk för att utveckla brister
Barn, gravida och ammande kvinnor, bantare, äldre, veganer, rökare, tarmopererade och patienter med långvariga diarréer tillhör riskgrupper. Hård motion, stress, användning av vissa mediciner och p-piller (se även under rubrik interaktioner med läkemedel), alkohol, exponering för svavel, feber, hjärtsvikt, malignitet, diabetes, hypotyreoidism, levercirros, gallstas, tuberkulos, celiaki och andra malabsorptionstillstånd, sicklecellsanemi, efter större operativa ingrepp, brännskador och större trauman innebär också brist. Laktosintolerans kan leda till att man inte använder mjölkprodukter, vilket annars är en viktig riboflavinkälla.
”Inborn errors of metabolism” dvs. genetiska defekter i bildandet av normalt flavoprotein förekommer men är ovanligt.

Terapeutisk användning
• anemibehandling i vissa fall, sickelcellanemi (10–20 mg)
• munsår, sprickor vid mungiporna (10–50 mg)
• migrän (300–500 mg)
• akne rosacea
• depressioner och andra psykiska besvär
• karpaltunnelsyndrom
• smärtande röd eller lila tunga
• yrsel
• mag- och tarmsår
• ögonsår, ögonklåda
• leversjukdomar, körtelfeber
• Parkinsons sjukdom
• malaria

Bästa källorna för vitamin B2 (mg/100 g)

                                         Sverige       USA

torrjäst                              5,40         4,3

lever, nöt                           4,2          3,3

njure, nöt                           3,6          2,6

lever, kyckling                    2,4           5

mesost och messmör        1,4

vetegroddar                      1              0,2

kalvhjärta                          0,8          0,2

hjärta, nöt                         0,8          0,2

                                         Sverige     USA

mandel                                0,8         0,2

Camembertost                    0,5         0,5

ost (hårdost t.ex. cheddar) 0,3         0,4

mjölk, standard                   0,18       0,2

broccoli,                               0,1         0,2

yoghurt, naturell 3 % fett    0,1         0,2

råris                                     0,07       0,6

Dosering
RDI: 1,2¬–7 mg.
ODI: 3–50 mg.
TDI: 50–600 mg.

Toxiska doser
Ingen känd. Eftersom människans mag-tarmkanal endast kan ta upp en begränsad mängd kan knappast överdosering ske. Den bedöms så pass ofarlig att riboflavin används som livsmedelsfärg. Hos allergiska personer kan dock alltför stora doser leda till domningar, stickningar och klåda.
Ett fåtal människor upplever laxerande och urindrivande effekter av B2-doser som överskrider 300 mg dagligen.

Interaktion med läkemedel
Positiv interaktion/ökat behov av tillskott med: antibakteriella medel, antidepressiva medel, antiemetika, antiepileptika, antihistaminer, antimalariamedel, vissa cytostatika, diuretika, giktmedel, kolesterol- och triglyceridsänkande medel, neuroleptika, östrogen p-piller, psykoanaleptika, tyreoideahormoner, sulfa och alkohol.
Sköldkörtelmedicin minskar absorptionen, men tyreoideahormoner i allmänhet stimulerar syntesen av coenzymerna FMN och FAD. Tetracyklin och tiazider (urindrivande medel) ökar utsöndringen av riboflavin i urinen. Det gäller även probenecid, vilket även minskar absorptionen. Sulfapreparat nedsätter den bakteriella syntesen. P-piller har associerats med sänkta serumnivåer av riboflavin.
Blandad interaktion: cytostatika.

Interaktion med näringsämnen
B2 behövs för konvertering av B6 till dess aktiva form, pyridoxal-5-fosfat. Intag alltid B-komplex eller extra B2 vid långvarigt intag av extra B6 förutom i kombination med solljusexponering. Exponering av ögonen till direkt solljus samt intag av >10 mg B2 dagligen kan möjligen öka utvecklingen av gråstarr. Bär solglasögon på sommaren vid stark solexponering för att minska risken för gråstarr. Regelbundet intag av bor minskar B2 i kroppen.

Matlagning
Riboflavin är mer värmestabilt än tiamin men mer ljuskänsligt och känsligt för alkalisk miljö. Vid matberedning t.ex. så ökar användning av bikarbonat starkt utsöndring av riboflavin.
Vid normal matlagning förloras ca: 20 procent B2 i kött, 15 procent i grönsaker och 10 procent i brödbakning.

Beredningsformer
Riboflavin förekommer oftast i formen riboflavin, men även som riboflavin-5-fosfat som är den aktiva formen.

Nyckelorgan
Binjurar, ögon, hud, läppar, tunga och nervsystem.

Absorptionsbefrämjande ämnen
Vitaminer: B-komplexet, B3, B6 och C. Mineral: P och Mg.

Synergister
Vitaminer: A, B3, B10, C och E. Mineral: Cr, Fe, Mg, P, K och Zn.

Antagonister
Vitaminer: B1. Mineral: Bo, Na, Se, Ca och psyllium.

Analyser och mätmetoder
Mätning av flavinadenindinuleotid, FAD-beroende, glutationreduktasaktivitet i lyserade röda blodkroppar.
Andra mindre känsliga metoder:
• Mätning av koncentrationen av riboflavin i erytrocyter (röda blodkroppar).
• Mätning av koefficienten för erytrocytglutationreduktasaktivitet (EGRAC).
• Urinutsöndring under fasta, enstaka prov eller 24-timmars uppsamling.
Mer sensitiva metoder finns men används sällan; mätning av framkallandet av specifika bindningar till olika proteiner för riboflavin, FMN eller FAD.

Exempel på studier, referenser

Brist på vitamin B2
En studie gjord i USA visade att av 431 gymnasieelever hade 16 procent av flickorna och 6 procent av pojkarna låg glutationreduktasaktivitet som indikation på otillräckligt riboflavinintag. Detta tecken på brist normaliserades med tillskott av 0,5 mg/dag under en vecka.
Sauberlich HE. et al. ”Application of the erythrocyte glutathione reductase assay in evaluating riboflavin nutritional status in a high school population”. Am J Clin Nutr, 1972;25:756-62.

Rosacea
32 av 36 patienter med rosacea keratit (en ögonkomplikation till rosacea, vilken normalt drabbar ansiktshuden) fick en direkt läkning vid små doser B2 (1–4,5 mg/dag), intagna oralt eller injicerade. 9 av dessa hade också hudrosacea och av dem upplevde 5 personer en förbättring. Det visade sig att alla patienter hade lågt kostintag av viamin B2, eller så hade de brist på saltsyra.
Arch Ophthalmol, 1940;23:899.

Gråstarr (katarakt)
I en studie på möss såg man att en diet med låga halter av vitamin B2 framkallar gråstarr redan efter några månader.
Am J Opthalamol, 1931;14:1005-9.

P-piller
Brist på riboflavin förekommer oftare bland kvinnor som intar p-piller än hos dem som inte gör det.
Roe DA. et al. “Factors affecting riboflavin requirements of oral contraceptive users and nonusers”. Am J Clin Nutr, 1982;35: 495–501.

Lindring av migrän
49 personer med migrän fick 400 mg riboflavin dagligen och 23 av dessa fick även 75 mg acetylsaliclsyra (magnecyl) dagligen. Den genomsnittliga förbättringen avseende attackintensitet och antal attacker var 68 procent i båda grupperna. Inga biverkningar uppmärksammade. En teori är att migränpatinter har en defekt i den mitokondriella energiproduktionen och att riboflavin korrigerar detta
Schoenen J. et al. ”High-dose riboflavin as a prophylactic treatment of migraine: results of an open pilot study”.
Cephalalgia, 1994;14:328–9.

Riboflavin lindrar migrän
Bland 55 migränpatienter som intog 400 mg riboflavin under 3 månader fick 59 procent av patienterna minst en halvering av symtomen. Däremot fick endast 15 procent av patienterna som intog placebo under motsvarande tid minst samma eller större lindring.
Schoenen J. et al. ”Effectiveness of high-dose riboflavin in migraine prophylaxis. A randomized controlled trial”.
Neurology, 1998;50:466–70.

Riboflavin förebygger migrän
Tillskott av 400 mg riboflavin (B2) dagligen intogs av personer som led av återkommande migränanfall. En halvering av anfall och behov av intag av läkemedel noterades hos gruppen som intog riboflavin under minst 3 månader. Inga biverkningar rapporterades vid regelbunden användning av megadoserna av riboflavin.
Boehnke C. et al. ”High-dose riboflavin treatment is efficacious in migraine prophylaxis: an open study in a tertiary care centre”.
Eur J Neurol, 2004;11:475–7.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tia Jumbe: ”Ge med hjärtat istället för plånboken”

Krönikan

För ett par veckor sedan fyllde en god vän till mig år. När hon öppnade sina presenter på festen blev jag varm i hjärtat. Bland gåvorna fanns hemmastickade, vackra vantar, ett ljuvligt hemmagjort halsband och ett hemmapysslat armband med speciella kristaller. Själv gav jag henne en egenblandad nattolja för ansiktet. Kureras krönikör Tia Jumbe skriver om vikten att ge det som har ett verkligt värde framför det som bara kostat pengar.

magsyra_saltsyra

Magspecial – magsyran är vår beskyddare

Mage

Många känner till att magsyra är något som kan orsaka magkatarr. Inte lika många tänker på att den skyddar oss mot magsjuka och bakterier, behövs för att smälta maten eller vet att brist på magsyra ger ungefär samma problem som överskott.

chokladask palmoljeodling

Palmolja – en miljöbov i julmyset

Eko/miljö

Palmoljan som smugit sig in i en mängd produkter är en av livsmedelsindustrins största miljöbovar. Inte nog med det – den finns i ljus också. Men det är lätt att minska sin konsumtion av palmolja menar Naturskyddsföreningen som uppmanar oss att fira julen utan.

Mathilda Zakrisson med katt

Magkatarren försvann med kisel

Mage

På högstadiet fick Mathilda Zakrisson, 25 år, magkatarr. Problemen blev så besvärliga att Mathilda tills slut inte vågade gå ut efter att hon ätit. Men för ett år sedan hittade hon ett preparat med kisel och det förändrade Mathildas liv. Magen började fungera normalt redan efter några dagar.

tecken pa stress

13 vanliga symptom på långvarig stress

Mental hälsa

Har du varit stressad länge? Ligger du på gränsen till utmattning? Här listar stressexperten Karin Isberg de vanligaste symtomen på långvarig stress. Om du känner igen flera av dem är det sannolikt ett tecken på att stressen i ditt liv är för hög och har pågått för länge.

brod

Vad är det för fel på gluten?

Krönikan

Varför är det så många som mår dåligt av gluten? Varför pratas det så mycket om det – är det en hype eller inte? Här reder näringsterapeuten Ellinor Ladenberg ut begreppen och svarar på några viktiga frågor om gluten.

Mage-tarm-tema: matsmältningen

Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

Mage

Mat som inte bryts ner kan jäsa i tarmen och ställa till med oreda. När tarminnehållet jäser bildas det bland annat gaser som kan göra magen uppblåst och smärtande. Vår matsmältning består av ett stort antal olika funktioner som ska samverka för att på bästa sätt förvandla maten till näring. Matsmältningen påbörjas redan i munnen och sedan hanteras maten hela vägen till ändtarmen där restprodukterna lämnar kroppen.

kanel

Kanel hjälper kroppen att bränna fett

Hälsa

Nya studier från ett amerikanskt universitet har visat att en av julens mest älskade kryddor han hjälpa till vid övervikt. Forskare har tidigare visat att ett ämne i kanel tycktes skydda möss mot övervikt och högt blodsocker men visste inte då vad som gjorde att kanel hade den effekten.

julskinka

Julens överlevnadsguide för intoleranta

Kost

Under julhelgen ligger stort fokus på mat och den gemensamma måltiden. För den som har födoämnesintoleranser och allergier eller har valt att leva som vegetarian eller vegan kan det vara lite knixigt, särskilt när man blir bortbjuden.

vinnare_detox

Årets detoxprodukt 2017 – rening på naturlig väg

Hälsa

Pure Cleanse röstades fram till vinnaren av Årets detoxprodukt 2017 bland sammanlagt 35 549 inkomna röster, i Swedish health awards. Pure cleanse är en produkt som hjälper kroppens utrensningsorgan på ett skonsamt sätt. Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående.

patrik Wincent julklappar och en dator

Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

Krönikan

Julen närmar sig och med den en fantastisk tid där familj och vänner samlas. Det är en tid på året där vi oftast spenderar mer pengar än vanligt. Det är trevligt att köpa gåvor till sina nära och kära – även om det ibland kan innebära att vi lägger för mycket pengar. Många kommer därför sitta med stora skulder i januari. För de flesta innebär det bara en tillfälligt dipp i ekonomin men för andra kan det vara ett tecken på shoppingmissbruk där ekonomin riskerar försätta försämras, skriver Patrik Wincent terapeut och författare som delar med sig av några tips för att undvika alltför stora hål i fickorna.

Lena

Hon fick lusten tillbaka med mannens potensmedel

Sex- och relationer

Lena och hennes man möttes mitt i livet. De hade vuxna barn och mycket tid för varandra. Sexlivet var fantastiskt ändå tills den dag Lena kom in i klimakteriet. – Jag var arg och ovillig i nästan ett år. Då provade jag att ta samma kosttillskott som min man tog när han hade problem med potensen, och då kom lusten till sex tillbaka, säger Lena.

man läser på sin telefon

Undvik gamnacke med dessa enkla övningar

Naturlig hälsa

Börjar din nackrot sticka ut av att du sitter och tittar in i en dataskärm hela dagarna och ner i din smartphone resten av dagen – då har du troligen en gamnacke på väg. Besvär i nacke och axlar plus huvudvärk blir allt vanligare som en följd av all tid vi spenderar med huvudet framåttippat. Här följer kiropraktor Martin Franssons enkla tips på hur du motverkar gamnacke.

nio_anledningar_pyknogenol

9 anledningar att äta pyknogenol

Antioxidanter och fria radikaler

Pyknogenol hjälper vid flera olika problem och åkommor. Man kan tycka att det nästan är för bra för att vara sant, men anledningen till att pyknogenol hjälper på så vitt skilda områden är för att det är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol är ett tallbarkextrakt från fransk strandtall som är känt för sin antiinflammatoriska effekt.

rep som brister karin isberg

Stressexperten: ”Om stressen inte går över”

Mental hälsa

Under hösten har du kunnat följa Kureras artikelserie om stress med stressexperten Karin Isberg. Stress är inte farligt när den fungerar som det är tänkt, det vill säga som en tillfällig reaktion som rustar dig för att möta en fara. Problemet uppstår är när stressen blir ett konstant tillstånd.

vad_ar_en_adaptogen

Så upptäcktes ”antistress-vitaminerna”

Naturlig hälsa

Adaptogener är en relativt nyupptäckt kategori av naturligt förekommande substanser. Under 1960-talet startade det hittills största forskningsprojektet inom läkemedelsörter i öst. Målet var att hitta de växter som kunde öka prestationsförmågan hos soldater och arbetare.

Buddha_bowl

Buddha bowl med syrlig lök och vegansk chiliaioli

Recept

Vi ser dem överallt på sociala medier, Buddha bowl, poké bowl med flera. Skålarna med härligt färgglad inbjudande mat. En Buddha bowl är egentligen näringsrik mat som stärker din kropp och serveras till bredden i stora skålar. Innehållet kan varieras helt utifrån dina preferenser. Det här en variant som passar bra inför höstens kyliga kvällar. Den syrliga löken och aiolin kan förberedas och förvaras flera dagar i kylskåp.

Årets hälsoboost

Älskad liljeväxt blev Årets hälsoboost

Hälsa

Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. I Swedish health awards röstades Årets hälsoboost fram bland sammanlagt 35 549 röster. Vinnaren Forever aloe vera gel är ett naturligt kosttillskott som utvinns ur innergelén på en liljeväxt. Aloe vera-växten har traditionellt använts som medicinalväxt av människan i tusentals år.

Blue eye

Så får du bättre syn – 6 tips!

Naturlig hälsa

Efter 65 års ålder ökar risken att drabbas av försämringar på synen markant. Vanliga problem är till exempel makulativ degeneration som är förändringar i gula fläcken, och grå starr. Men det finns sätt att förebygga och även minska symtom som uppkommit. Blåbär, ringblommor och salvia hjälper dig i kampen. Bli expert och vässa synen med vår guide för ögonen.

kvinna äter vid datorn

Din arbetsplats – en bakteriehärd

Förkylning

Ett skrivbord rymmer mer än 400 gånger så mycket bakterier som en genomsnittlig toalett, därför är det viktigt att tänka på hygienen och hålla rent. Men det är inte bara ditt skrivbord som utgör en hälsorisk – hela arbetsplatsen kan vara full av dolda bakteriehärdar.

Sofia

Nu sover Sofia som på moln

Värk

Sofia Hansson, 36 år, har vant sig att leva med smärta. Hon har haft ont i kroppen så länge hon kan minnas. För bara några år sedan fick smärtan också ett namn. Men det kanske allra viktigaste, Sofia fann smärtlindring där hon minst anade. Sedan tre år tillbaka sover Sofia på magneter. Då försvinner smärtan under natten vilket gör att hon får en bra nattsömn och att hon vaknar utvilad.

två flickor kramas

Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Mental hälsa

Tacksamhet gör oss lyckligare. Det kan låta som någon sorts new age mubo jumbo men faktum är att forskning visar att vi blir lyckligare såväl i våra relationer som i livet i övrigt om vi påminner oss själva om att vara tacksamma för det vi har att glädjas åt i livet.

julgodis

Fyra fina recept till första advent

Hälsa

Första advent är det officiella startskottet för jul. Här ifrån och framåt är det fritt fram med glögg, pynt och allsköns julgodis med anledning av det vill vi på Kurera dela med oss av några av våra nyttiga varianter på säsongens godsaker.

Gunilla Andersson

Nypon minskade stelheten

Naturlig hälsa

För snart 20 år sedan började Gunilla Andersson bli stel i ena knäleden. En dag kom hon inte upp ur en låg stol och fick åka akut in till sjukhuset på grund av smärtan. Först trodde läkarna att hon led av benskörhet men sedan förstod man att hon fått artros. Gunilla valde att ta kosttillskott före konventionell medicin mot sin försämrade rörlighet. De senaste tio åren har hon tagit ett nyponpulver som gör henne rörligare i knäleden.

malena_sexualitet_lust

Sex och sånt med Malena Ivarsson

Sex- och relationer

I över 38 år har Malena Ivarsson gett råd om sex och relationer. Hon har följt män och kvinnors sexualitet både historiskt och i det personliga samtalet. I vårt moderna samhälle är det viktigt lyfta på tabun när det gäller sex, som när kvinnan har mer lust än mannen  – det finns en lösning på det problemet också menar Malena.