Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vacker kvinna med fin hy

Vitamin E – ett naturligt skönhetsknep få känner till

Fakta

Ökad risk för brist för/vid:
• Gravida kvinnor
• Rökare
• Individer med minskad utsöndring av galla och bukspottkörtelenzymer
• Stort intag av vegetabiliska oljor och margariner
• Högt intag av järn eller acetylsalicylsyra
• Hård träning
• Kvinnor i övergångsåldern
• Stort intag av fleromättade fetter eller stort intag av oxiderade fetter
• Klassiska syndrom med dålig upptagning som cystisk fibros, glutenintolerans, tarmsjukdomar och biliär cirros.
Källa: Näringsguiden

• Int J Cosmet Sci. 1995 Jun;17(3):91-103. doi: 10.1111/j.1467-2494.1995.tb00113.x.
Protective effect evaluation of free radical scavengers on UVB induced human cutaneous erythema by skin reflectance spectrophotometry.
Montenegro L1, Bonina F, Rigano L, Giogilli S, Sirigu S.

• Free Radic Res. 2002 Apr;36(4):471-7.
Lipophilic antioxidants in human sebum and aging.
Passi S1, De Pità O, Puddu P, Littarru GP.

• Näringsmedicinska Uppslagsboken av Peter Wilhelmsson

E-vitamin är inte bara ett mycket viktigt vitamin för att bibehålla hälsan utan även hudens bästa vän. 
Varför? Jo, vitaminet motverkar nämligen inte bara många åldersrelaterade besvär och degenerativa processer utan är också nödvändigt för hudens hälsa och vitalitet. 

Det finns några hemliga knep för huden som bara den som är extra påläst inom näring känner till. Coenzym Q10 är ett sådant. E-vitamin ett annat.
Så vill du ha ett naturligt facelift-piller som heter duga - eftersom detta antioxidativa vitamin är mycket potent även som hälsoboost - är det dags att börja knapra E-vitamintillskott.
Här får du veta mer om varför.

 

► Läs också: Därför får man rynkor

Vitaminer i hudkrämer och serum en växande trend
Visste du att vi håller oss snygga mer genom hjälp inifrån än genom hjälp utifrån? Det vill säga genom näring. Därför är det inte heller konstigt att vitaminer i hudkrämer och serum är en trend som bara ökar och ökar. Inte minst krämer med E-vitamin, ett fettlösligt vitamin som består av åtta delvitaminer och utsöndras långsamt ur kroppen. Vitaminets andra namn är alfatokoferol och tokeferol.

Huden behöver E-vitamin, inte minst efter en lång mörk och torr vinter. Men man ska dock känna till att vitaminet gör kanske ännu större nytta för huden om du får i dig det, det vill säga genom kosten eller kosttillskott, än via krämer.

Förebygger nedbrytande processer
Det finns omfattande forskning som visar att E-vitamin kan bidra till att förebygga de degenerativa (nedbrytande) processer som har att göra med åldrandet genom dess funktion som antioxidant. E-vitaminet medverkar bland annat i förebyggandet av lipofuscin, ett oxiderat fett som förekommer i åldrandeprocessen.
Åldrande är ingen sjukdom utan en fortsättning på livet men med minskande förmåga till anpassning till olika stressfaktorer. Och E-vitamin är ett av de allra viktigaste ämnena, inte minst för huden, eftersom det bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.

Svårt få i sig tillräckligt via kosten
Vitamin E finns främst i vegetabiliska oljor som vetegroddsolja, solrosolja (och solrosfrön) och tistelolja, men även i hasselnötter, sojabönor, ägg och fet fisk - som lax.  Det finns även i viss mängd i gröna bladgrönsaker, torkade aprikoser och röd paprika.
Däremot är det inte helt lätt att få i sig några större mängder genom kosten. Man behöver äta väldigt stora mängder av nämnda livsmedel för att få i sig 200 milligram E-vitamin (vilket är vad många tillskott innehåller). Cirka 715 gram solrosfrön, fyra deciliter solrosolja eller 830 gram mandlar för att ge några exempel.
Värt att känna till är att vitaminet dessutom är känsligt och lätt förstörs av värme, ljus och syre. Vid upphettning går exempelvis omkring 80 procent av vitaminet förlorat.

► Läs också: Skydda din hud mot tidigt åldrande

 

E-vitaminet i huden minskar med ålder
Mängden vitamin E i huden sjunker i takt med att vi blir äldre och även när vi exponeras för solljus.
Den som vill kunna njuta av solen har därför ytterligare en anledning att fylla på med vitaminet. Studier visar att exponering för UV-strålning kan minska mängden E-vitamin i hudcellerna med upp till 70-80 procent.
Det är inte ens januari och fortfarande mörkt ute - men våren kommer snarare än du tror. Så vill du förbereda din hud för vårsolen är det ingen dålig idé att börja redan nu.

Vill du veta mer? 
Du kan läsa om vitaminets många hälsoeffekter i Näringsguiden, som bygger på många års samlad forskning.
Du kan även läsa mer i nedan länkar:
Vitamin E – varför visar studier så skilda resultat?
• Alzheimer bromsas av E-vitamin
• Därför ska du äta E-vitamin

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Ökad risk för brist för/vid:
• Gravida kvinnor
• Rökare
• Individer med minskad utsöndring av galla och bukspottkörtelenzymer
• Stort intag av vegetabiliska oljor och margariner
• Högt intag av järn eller acetylsalicylsyra
• Hård träning
• Kvinnor i övergångsåldern
• Stort intag av fleromättade fetter eller stort intag av oxiderade fetter
• Klassiska syndrom med dålig upptagning som cystisk fibros, glutenintolerans, tarmsjukdomar och biliär cirros.
Källa: Näringsguiden

• Int J Cosmet Sci. 1995 Jun;17(3):91-103. doi: 10.1111/j.1467-2494.1995.tb00113.x.
Protective effect evaluation of free radical scavengers on UVB induced human cutaneous erythema by skin reflectance spectrophotometry.
Montenegro L1, Bonina F, Rigano L, Giogilli S, Sirigu S.

• Free Radic Res. 2002 Apr;36(4):471-7.
Lipophilic antioxidants in human sebum and aging.
Passi S1, De Pità O, Puddu P, Littarru GP.

• Näringsmedicinska Uppslagsboken av Peter Wilhelmsson

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.