Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

tjej hoppar på bergshäll i solsken

Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

Studier på K2

13 större långtidsstudier visar att tillskott av K2-vitamin till äldre kvinnor och män minskar risken för osteoporosrelaterade benbrott. Studierna visar att:

  • Risken för lårbensfrakturer minskade med 77 procent.

  • Risken för frakturer i ryggen minskade med 60 procent.

  • Risken för alla andra frakturer minskade med 81 procent.


K2-vitamin

  • K-vitamin aktiverar särskilda proteiner som
    produceras i olika organ i kroppen.

  • K1 behövs för bildningen av vissa koagulations-
    faktorer i levern som är nödvändiga för att blodet
    ska kunna koagulera.

  • K2 behövs i andra organ än levern, framförallt för att
    bilda och upprätthålla ett starkt skelett och för att
    undvika kalcium-inlagringar i mjukdelar i kroppen,
    särskilt i blodkärlen.



Läs mer om de olika K-vitaminerna här

En av Sveriges vanligaste folksjukdomar ökar. Benskörhet drabbar idag ung som gammal och har länge kopplats till brist på kalcium. Men senare studier visar att K-vitamin kan ge bättre benhälsa och minska risken för skört skelett. Läkaren Bertil Dahlgren reder ut.

Läs också: B12-vitamin viktigt för att minska frakturer

I många år har benskörhet kopplats till en brist på kalcium, D3-vitamin och fysisk träning. Men flera studier visar nu på att även K2-vitamin har stark koppling till sjukdomen.
– Flera studier har visat att god tillgång på vitamin K2 ger högre bentäthet och sänkt risk för benbrott, förklarar Bertil Dahlgren, läkare och specialist inom allmänmedicin.
Han berättar om en studie som kom år 2008. Man följde drygt 70 000 sjuksköterskor USA under 10 år. De med högt intag av K2-vitamin, över 109 ug per dag, löpte en 30 procent lägre risk att bryta lårbenshalsen än övriga.

 

Bertil Dahlgren

Bertil Dahlgren, specialist i medicinsk rehabilitering och företagshälsovård.

Ingen bevisad effekt av kalcium
Kost rik på kalcium är en särskilt populär lösning för att motverka benskörhet.
– Teorin bygger på att skelettet innehåller mycket kalcium och att man vid benskörhet ser att skelettet blivit urkalkat. Enbart tillskott av kalcium har emellertid inte visat sig ha någon bevisad effekt vid benskörhet. Det finns flera samverkande faktorer. Här i Skandinavien är vi världsmästare på att dricka komjölk, ändå är vi ett av de länder som har mest skelett-problem. Den gamla tesen måste alltså ifrågasättas, förklarar Dahlgren.

Läs också - Hälsoprofilen Bertil Wosk: ”Dagens mjölk är inte nyttig”

Kalciumparadoxen
De flesta personer har inte brist på kalcium i kroppen. Däremot hamnar det på fel ställen vid brist på andra näringsämnen, särskilt vid brist på vitamin K2 samt D3, då kalcium vandrar ut från skelettet och lagras på olika ställen i bindväven och särskilt i artärväggarna. Detta kallas för ”kalciumparadoxen”; det är brist på kalcium i skelettet samtidigt som det är överskott av kalcium i andra vävnader, bland annat blodkärlen. När kalcium lagras i kärlväggarna, blir de både trängre och stelare. Den felande länken är brist på K2-vitamin.
– Vårt skelett innehåller proteiner som är en viktig del i bindväven. Ett av proteinerna i benets bindväv är osteokalcin som har till uppgift att binda kalk i skelettet. Brist på vitamin K2 har visat sig leda till färre bindningsställen vilket kan leda till sänkt kalkinnehåll i benet, säger Dahlgren.

Läs också - Överläkaren: ”Livsmedelsverkets rekommendationer för A-vitamin ökar risken för benskörhet”

 

Benskörhet ökar
På senare år har antalet drabbade av benskörhet har ökat lavinartat.
– En trolig förklaring är att vi rör oss för lite och att maten är industribehandlad och låg på mineraler och magnesium. Det är viktigt att vi tänker på att bygga upp ett starkt skelett från grunden. Det handlar om att investera i det som jag kallar ”benbanken”, att äta och träna rätt för att förebygga ett svagt skelett.

Komplettera vitaminer och mineraler med essentiella fettsyror och motion
Den nya produkten BenStark, vilken finns att köpa på bland annat hälsokostaffärer, innehåller precis de ämnen som särskilt behövs för att bygga ett starkt skelett: vitaminerna K2 och D3 samt mineralerna magnesium, koppar, bor, mangan och zink - och i rätt proportioner. För bästa resultat bör man komplettera med essentiella fettsyror, till exempel linfröolja samt benbyggande motion.

Läs också: Frukt och grönt minskar risk för frakturer

Av Emma V Larsson


Studier på K2

13 större långtidsstudier visar att tillskott av K2-vitamin till äldre kvinnor och män minskar risken för osteoporosrelaterade benbrott. Studierna visar att:

  • Risken för lårbensfrakturer minskade med 77 procent.

  • Risken för frakturer i ryggen minskade med 60 procent.

  • Risken för alla andra frakturer minskade med 81 procent.


K2-vitamin

  • K-vitamin aktiverar särskilda proteiner som
    produceras i olika organ i kroppen.

  • K1 behövs för bildningen av vissa koagulations-
    faktorer i levern som är nödvändiga för att blodet
    ska kunna koagulera.

  • K2 behövs i andra organ än levern, framförallt för att
    bilda och upprätthålla ett starkt skelett och för att
    undvika kalcium-inlagringar i mjukdelar i kroppen,
    särskilt i blodkärlen.



Läs mer om de olika K-vitaminerna här

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.