tjej hoppar på bergshäll i solsken

Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

Studier på K2

13 större långtidsstudier visar att tillskott av K2-vitamin till äldre kvinnor och män minskar risken för osteoporosrelaterade benbrott. Studierna visar att:

  • Risken för lårbensfrakturer minskade med 77 procent.

  • Risken för frakturer i ryggen minskade med 60 procent.

  • Risken för alla andra frakturer minskade med 81 procent.


K2-vitamin

  • K-vitamin aktiverar särskilda proteiner som
    produceras i olika organ i kroppen.

  • K1 behövs för bildningen av vissa koagulations-
    faktorer i levern som är nödvändiga för att blodet
    ska kunna koagulera.

  • K2 behövs i andra organ än levern, framförallt för att
    bilda och upprätthålla ett starkt skelett och för att
    undvika kalcium-inlagringar i mjukdelar i kroppen,
    särskilt i blodkärlen.



Läs mer om de olika K-vitaminerna här

En av Sveriges vanligaste folksjukdomar ökar. Benskörhet drabbar idag ung som gammal och har länge kopplats till brist på kalcium. Men senare studier visar att K-vitamin kan ge bättre benhälsa och minska risken för skört skelett. Läkaren Bertil Dahlgren reder ut.

Läs också: B12-vitamin viktigt för att minska frakturer

I många år har benskörhet kopplats till en brist på kalcium, D3-vitamin och fysisk träning. Men flera studier visar nu på att även K2-vitamin har stark koppling till sjukdomen.
– Flera studier har visat att god tillgång på vitamin K2 ger högre bentäthet och sänkt risk för benbrott, förklarar Bertil Dahlgren, läkare och specialist inom allmänmedicin.
Han berättar om en studie som kom år 2008. Man följde drygt 70 000 sjuksköterskor USA under 10 år. De med högt intag av K2-vitamin, över 109 ug per dag, löpte en 30 procent lägre risk att bryta lårbenshalsen än övriga.

 

Bertil Dahlgren

Bertil Dahlgren, specialist i medicinsk rehabilitering och företagshälsovård.

Ingen bevisad effekt av kalcium
Kost rik på kalcium är en särskilt populär lösning för att motverka benskörhet.
– Teorin bygger på att skelettet innehåller mycket kalcium och att man vid benskörhet ser att skelettet blivit urkalkat. Enbart tillskott av kalcium har emellertid inte visat sig ha någon bevisad effekt vid benskörhet. Det finns flera samverkande faktorer. Här i Skandinavien är vi världsmästare på att dricka komjölk, ändå är vi ett av de länder som har mest skelett-problem. Den gamla tesen måste alltså ifrågasättas, förklarar Dahlgren.

Läs också - Hälsoprofilen Bertil Wosk: ”Dagens mjölk är inte nyttig”

Kalciumparadoxen
De flesta personer har inte brist på kalcium i kroppen. Däremot hamnar det på fel ställen vid brist på andra näringsämnen, särskilt vid brist på vitamin K2 samt D3, då kalcium vandrar ut från skelettet och lagras på olika ställen i bindväven och särskilt i artärväggarna. Detta kallas för ”kalciumparadoxen”; det är brist på kalcium i skelettet samtidigt som det är överskott av kalcium i andra vävnader, bland annat blodkärlen. När kalcium lagras i kärlväggarna, blir de både trängre och stelare. Den felande länken är brist på K2-vitamin.
– Vårt skelett innehåller proteiner som är en viktig del i bindväven. Ett av proteinerna i benets bindväv är osteokalcin som har till uppgift att binda kalk i skelettet. Brist på vitamin K2 har visat sig leda till färre bindningsställen vilket kan leda till sänkt kalkinnehåll i benet, säger Dahlgren.

Läs också - Överläkaren: ”Livsmedelsverkets rekommendationer för A-vitamin ökar risken för benskörhet”

 

Benskörhet ökar
På senare år har antalet drabbade av benskörhet har ökat lavinartat.
– En trolig förklaring är att vi rör oss för lite och att maten är industribehandlad och låg på mineraler och magnesium. Det är viktigt att vi tänker på att bygga upp ett starkt skelett från grunden. Det handlar om att investera i det som jag kallar ”benbanken”, att äta och träna rätt för att förebygga ett svagt skelett.

Komplettera vitaminer och mineraler med essentiella fettsyror och motion
Den nya produkten BenStark, vilken finns att köpa på bland annat hälsokostaffärer, innehåller precis de ämnen som särskilt behövs för att bygga ett starkt skelett: vitaminerna K2 och D3 samt mineralerna magnesium, koppar, bor, mangan och zink - och i rätt proportioner. För bästa resultat bör man komplettera med essentiella fettsyror, till exempel linfröolja samt benbyggande motion.

Läs också: Frukt och grönt minskar risk för frakturer

Av Emma V Larsson


Studier på K2

13 större långtidsstudier visar att tillskott av K2-vitamin till äldre kvinnor och män minskar risken för osteoporosrelaterade benbrott. Studierna visar att:

  • Risken för lårbensfrakturer minskade med 77 procent.

  • Risken för frakturer i ryggen minskade med 60 procent.

  • Risken för alla andra frakturer minskade med 81 procent.


K2-vitamin

  • K-vitamin aktiverar särskilda proteiner som
    produceras i olika organ i kroppen.

  • K1 behövs för bildningen av vissa koagulations-
    faktorer i levern som är nödvändiga för att blodet
    ska kunna koagulera.

  • K2 behövs i andra organ än levern, framförallt för att
    bilda och upprätthålla ett starkt skelett och för att
    undvika kalcium-inlagringar i mjukdelar i kroppen,
    särskilt i blodkärlen.



Läs mer om de olika K-vitaminerna här

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.