Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ramtin Deyhim

Vitaminer och mineraler gjorde att Ramtins munblåsor försvann

Ramtin Deyhim

Bor: Göteborg.
Ålder: 38 år.
Gör: Kör buss och reparerar datorer.

Afte, små men smärtande munblåsor, har länge antagits bero på virus. Men forskning visar att flera saker, som immunförsvar, bakterieflora och näringsbrist, spelar in. Ramtin Deyhim – som konstant haft afte i över 20 år– blev hjälpt av en särskild multivitamin.

Afte,  som även kallas förkylningsblåsor – eller recidiverande aftös stomatit (RAS) som är den medicinska benämningen – är ett återkommande problem som drabbar så många som 2000 000 personer i Sverige och kan försämra livskvaliteten då de både gör ont och påverkar såväl tal, som ätande och sväljande. De kan också ge en allmän sjukdomskänsla och känns igen genom en röd ring som ringar in blåsan och ett vitaktigt område i slemhinnan. Blåsorna kan uppstå var som helst i munnen: i gommen, på insidan av kinderna, på läpparna eller på tungan.

LÄS OCKSÅ: Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Afteproblem sedan tonåren

En av alla de som dragits med afte länge är Ramtin Deyhim från Göteborg. Han har haft problem med återkommande munblåsor i över 20 år, sedan han var 13 år. Allt ifrån större till mindre blåsor som kunde uppkomma överallt i munnen.

 

– Jag har alltid haft afte, så fort den ena försvinner så kommer det nya. Det har varit svårt att prata och äta, berättar Ramtin, som i övrigt upplever att han är vid god hälsa. Han tränar regelbundet och försöker äta bra.

Ramtin har inte märkt av något särskilt mönster, det vill säga att blåsorna skulle komma vid särskilda perioder eller tillfällen i hans liv, som vid extra mycket stress, dålig sömn och kost.

– Jag tror mer att det är något i immunförsvaret som inte riktigt stämmer hos oss som har afte.

Ramtin berättar att han tidigare har testat allt från krämer och salvor till att skölja munnen med bedövande medel, utan att lyckas bli kvitt de envisa, onda blåsorna.

– Visst har det hjälpt tillfälligt men inget som har hindrat blåsorna från att komma tillbaks.

LÄS OCKSÅ: Astman blev bättre med förkylningsörterna

Riktat tillskott hjälpte

Det var när Ramtin googlade som han hittade "Aftenova", en ny skräddarsydd multivitamin mot just afte. Han beställde hem det och redan efter tre dagar försvann samtliga blåsor som han haft i munnen. Ett par månader senare är han fortfarande blåsfri.

–Mirakulöst nog, förutom någon enstaka hit och dit som försvinner väldigt snabbt. Dom blommar liksom ens inte upp, utan är ”under slemhinnan” och sedan försvinner de.

I Aftenova ryms flera av de vitaminer och mineraler det är bra att fylla på med för att säkerställa en god munhälsa och motverka näringsbrist:  B12 och andra B-vitaminer, C- och D-vitamin samt zink, koppar och L-lysin.

 

Arv och immunförsvar spelar roll

Och enligt en avhandling från Sahlgrenska Sjukhuset i Göteborg, ska afte inte ses som en sjukdom, utan snarare som ett symtom på obalanser i kroppen, likt huvudvärk eller feber. Exakt vad som orsakar afte är inte fastställt. Men Maria Bankvall, tandläkare och disputerad forskare inom odontologi som lett forskningen, menar att bakteriefloran i friska munslemhinnor verkar skilja sig åt hos personer med afte, jämfört med friska kontrollpersoner.

Och avhandlingen visar att även ärftlighet spelar en viktig roll, ett antal olika gener har identifierats som betydelsefulla. Liksom yttre miljöfaktorer och –  som Ramtin Deyhim var inne på – vårt immunförsvar. Men även stress, födoämnesallergier och näringsbrister kan spela in, vilket öppnar upp för mer forskning på området.

LÄS OCKSÅ: Vad säger dina naglar om din hälsa?

Här är 5 naturliga huskurer mot afte!

1.Skölj munnen med ljummet saltvatten. Eller med en lösning av bakpulver/natriumbikarbonat och vatten.
2.Håll iskuber på det drabbade området för att minska svullnaden.
3. Använd munsalvor med lokalbedövning mot smärta och obehag.
4. Bibehåll god munhälsa och använd en mjuk tandborste för att undvika irritation, samt tandkräm som är fri från SLS (natriumlaurylsulfat).
5. Undvik hård och vass mat som kan repa och skada munslemhinnan.

Av Carolina Eriksson


Ramtin Deyhim

Bor: Göteborg.
Ålder: 38 år.
Gör: Kör buss och reparerar datorer.

Riskfaktorer som kan orsaka afte:

– Att bita sig i munnen/tungan.
– Födoämnesallergier.
– Mikrobiella faktorer.
– Näringsbrist av vitamin B1, B2, B6, B12, zink, folsyra och järn.
– Immunologiska faktorer.
– Psykosocial stress.
(Källa: Afte.info)

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

 

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

 

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

 

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

Polyfenoler minskar trötthet efter träning

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Kureras expert: Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

Flicka med diabetesknapp på armen

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

Fyra skrattande kvinnor i vita skjortor

Har du passerat klimakteriet eller inte?

Hälsa

Kvinnors klimakterieålder har stigit över tid. Men var tredje kvinna har svårt att fastställa exakt ålder för när hon kommit in i klimakteriet, enligt en studie från Göteborgs universitet. Anledningen? Ökad användning av hormonspiral och p-piller.

Ung kvinna kramar om sin hund

Sällskapsdjur – lyckopiller på fyra ben

Husdjur

Husdjur fyller en viktig funktion i våra liv – de sprider glädje, är kärleksfulla lekkamrater till barn och ett tryggt sällskap till våra äldre. Men de kan även hjälpa till vid olika former av neuropsykiatriska diagnoser och vara ett stort stöd för den med psykisk ohälsa.