Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Vitaminer vid klimakteriet

Det finns en rad olika vitaminer som under klimakteriet kan bidra till jämnare humör, reducera svettningar och rastlöshet. Här är några.
Linfrö tillför naturliga fytoöstrogener. 
Jamsrot, rödklöver och salvia hjälper till att minska symtom som svettningar, rastlöshet och irritation. 
Vitamin B6 bidrar till att reglera hormonaktiviteten och har även inverkan på slemhinnor och hud.

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

För bara tio år sedan ville man inte gärna prata om klimakteriets faser och symtom. Men förr eller senare ska alla kvinnor påbörja sin klimakterieresa. Det är okej att svettas, bli arg och vara grinig – och att söka hjälp för att minska symtomen. 

Det finns en mängd saker du kan göra för att må bättre och det mesta går att påverka genom att förändra livsstilen.

Elise Indekeu, läkare och näringsmedicinsk terapeut


Elise Indekeu arbetar som allmänläkare och näringsmedicinsk terapeut på Nordic Clinic i Stockholm. När Elise Indekeu var färdigutbildad läkare hjälpte en bekant henne att förstå att Elises trötthet och allergier berodde på att hon inte tålde mjölkprodukter. Hon slutade med dem och blev piggare – och kunde sluta med astmamedicinen. När hon också tog bort gluten mådde hon ännu bättre.

 

Insikten om kostens och livsstilens inverkan på hälsan gjorde att Elise Indekeu utbildade sig till näringsmedicinsk terapeut.

– Jag kommer från Belgien och där är det vanligare att arbeta näringsinriktat på klinikerna.

Till Elise söker sig många kvinnor med klimakteriesymtom. Det finns flera symtom som ofta förekommer och några har större betydelse för vissa än för andra. Hur du sover, rör på dig och även återhämtar dig, äter och dricker och hur du umgås med andra påverkar ditt mående.

Vanliga symtom i klimakteriet är värmevallningar, känsliga och torra slemhinnor, minskad sexlust på grund av smärta och torrhet samt benskörhet. Många får problem med nattsömnen och figuren går från att ha varit päronformad till en mer rundad äppelform. När mensen försvinner ökar järnnivåerna vilket kan ge mer oxidativ stress.

  Nedstämdhet och minskad lust är vanligt på grund av förändrade hormonnivåer. De minskade hormonnivåerna kan leda till nedstämdhet, lusten kan minska för att man kanske känner sig mindre attraktiv, allmänt äldre och har sömnproblem, säger Elise Indekeu.

LÄS OCKSÅ: 7 tips som underlättar övergångsåldern

Kryddor dämpar inflammation

Att förändra kosten för att må bättre betyder mer än vad man tror, menar Elise. Det finns några saker som generellt påverkar, fast det skiljer sig från individ till individ. Vikten av att dricka vatten är till exempel ofta underskattad.

– Börja dagen med ett glas vatten och tillsätt lite citron. Det sätter igång matsmältningen. Drick te som hälsodryck, för grönt te är rikt på EGCG, epigallocatechin gallate, som är en mycket bra antioxidant, välj mineralvatten som är rikt på kalcium och magnesium, och försök att bara dricka kaffe ibland som lyx i vardagen. 

Genom att öka intaget av antiinflammatorisk kost och fylla halva tallriken med grönsaker får man i sig polyfenoler, vitaminer, mineraler och näringsämnen. Man kan också minska köttintaget då man har mindre behov av järn när blödningarna minskar och mensen försvinner. 

 

Glöm inte kryddor som gurkmeja, ingefära, kanel, rosmarin, saffran – vilket också hjälper mot nedstämdhet. Förutom att det höjer smaken gör mer kryddor också att man kan dra ner på salt som smakförstärkare, säger Elise Indekeu.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Var tredje kvinna vet inte vad klimakteriet kommer att innebära 

Byt ut komjölken

Hon rekommenderar också att byta ut ko-mjölk, som innehåller många olika hormoner, mot vatten eller växtbaserad mjölkdryck berikad med kalcium; som havre, ris eller mandel. Komjölk innehåller också aminosyran leucine som är proinflammatorisk, samt stimulerar utsöndringen av IGF1 som accelererar åldrandet och kan främja tumörtillväxt. 

– För kalcium är sötmandel att rekommendera. Sju stycken mandlar har lika mycket kalcium som en liter komjölk och mandlarnas kalcium är lättare för vår kropp att ta upp än den från mjölkprodukter, säger Elise Indekeu.

Hon poängterar att det inte bara är viktigt vad man äter, utan också hur och när man äter. Försök att undvika att äta tre timmar innan sänggående så att kroppens matsmältning får vila.

LÄS OCKSÅ: Monika Björn: Så tränar du under klimakteriet för att hålla vikten

Maten som ger bättre mående

Örter och kryddor som är antiinflammatoriska ökar välmåendet. Till dessa hör bland annat gurkmeja, ingefära och kanel som är rika på polyfenoler, men också hjälper oss till bättre blodsockernivåer. 

 

Antioxidanterna i grönt te och matcha-te kan minska inflammation och hjälpa till att bättre reglera hormoner, vilket ger ett stabilare humör och mindre vallningar. 

Även saffran kan höja humöret eftersom den har effekt på serotonin, och kryddväxten salvia är känd för att kunna reglera könshormoner.  

– Vitamin B och särskilt vitamin B6, samt magnesium hjälper till med reglering av östrogen. Vitamin C och aminosyran N-acetylcystein, NAC, är superantioxidanter som kan hjälpa för att få bättre tarmrörelser. Då blir det mindre återupptag av det sämre östrogenet.

– Zink är en mineral som är nödvändig för all anabolism, det vill säga utan zink kan inget växa. Det är även en del av själva insulinet, vilket gör att forskare kopplar ihop brist på zink med typ-2-diabetes, men även med sjukdomar som är kopplade till förhöjt blodsocker, som exempelvis åderförkalkning. Zink ger bättre reglering av blodsockernivåerna. Med zinkbrist får vi också sämre motståndskraft mot tungmetaller, vilket i sin tur kan vara början till psykiatriska symtom eller neurodegenerativa sjukdomar, säger Elise Indekeu och nämner också D-vitamin som inflammationsdämpande, ashwagandha, gurkörtsolja och maca som hjälp till jämnare humör.

Av Inger Palm


Vitaminer vid klimakteriet

Det finns en rad olika vitaminer som under klimakteriet kan bidra till jämnare humör, reducera svettningar och rastlöshet. Här är några.
Linfrö tillför naturliga fytoöstrogener. 
Jamsrot, rödklöver och salvia hjälper till att minska symtom som svettningar, rastlöshet och irritation. 
Vitamin B6 bidrar till att reglera hormonaktiviteten och har även inverkan på slemhinnor och hud.

Så kan du hålla vikten – och hälsan

Den kroppsliga förändringen i klimakteriet beror på att östrogenet minskar och fettfördelningen förändras. Istället för att fettet på en kvinna lägger sig på lår, höft och skinkor hamnar fettet över magen, vilket ger en mer äppelformad kropp istället för en päronliknande. Det ökar risken för övervikt, inflammation, glukos-intolerans och hjärt-kärlsjukdomar. 

Elise Indekeu rekommenderar kvinnor som kommer in i klimakteriet
att ha bra livsstilsvanor:

Fokusera på en god nattsömn och bra daglig återhämtning.

Se till att du får in daglig motion.

Öka intaget av varierade grönsaker och bär, gärna i många olika färger.

Dra ner på processad och friterad mat samt hårt stekt och grillad mat.

Öka intaget av bra fetter så att du får i dig omega-3, något som också motverkar förstoppning.

 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

ögon

Näring för skarpare syn

Hälsa

Gula fläcken är det område i ögat som har flest synceller och där vi ser skarpast. Den lilla fläcken är bara ett par millimeter stor – men förändringar i makula kan påverka hela livet. Risken för makuladegeneration ökar med åldern, och kvinnor drabbas oftare än män. Studier har visat att vitaminer, antioxidanter och näringsämnen som lutein och zeaxanhtin kan bromsa förloppet med synförsämringar.

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

 

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

 

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

 

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

 

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.

Familj grälar i bil

5 överlevnadstips för familjesemestern

Mental hälsa

Äntligen sommar och semester – men ofta också gnäll, bråk och trassel när många viljor ska trängas i en sommarstuga eller ett litet hotellrum. Författaren Kristin Emilsson vet själv allt om detta och är aktuell med en feelgod-roman om en sommar där allt går fel. Här delar hon med sig av sina bästa överlevnadstips för semestern!

kvinna i naturen

Irina fick tillbaka rörligheten i knäet

Naturlig hälsa

Irina Esteman skadade sitt knä vid en cykelolycka under en semesterresa. Undersökningen avslöjade artros – men ett kollagentillskott berikat med MSM, C-vitamin och kondroitinsulfat tog bort smärtan och nu kan Irina promenera och cykla igen. Som en bonus blev hennes hår fylligare och tjockare av tillskottet. 

 

kvinna tar sig för pannan

Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.