Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Fakta

Namn: Jenny Koos, även känd som "Vulverine",
Yrke: Sexualhälsorådgivare eller Holistic reproductive health practitioner, den första i landet som utbildat sig vid Justisse College där hon idag är lärare. Hjälper klienter med sin hormonella hälsa med hjälp av funktionsmedicin och Justissemetoden.
Aktuell med: Pussy Power-retreat tillsammans med Karin Björkegren-Jones hösten 2018, samt föreläsningar för FITTLIFE, samt arbetar på en bok om fertilitetsförståelse som kommer ut under 2019.
Jenny finns på sociala medier besök hennes Facebook-sida här.

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

Det finns ingen medicinsk anledning att blöda när du går på p-piller. Men det finns all anledning att ha en regelbunden ägglossning och menstruation.

Menstruation sker till följd av ägglossning. Ägglossningen är det enda sättet som en kan producera östradiol och progesteron i rätt nivåer, vilket är hälsosamt om cykeln är frisk. Att ha en frisk menscykel, alltså en regelbunden, fungerande ägglossning och menstruation minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, bröstcancer, livmoderhalscancer, benskörhet och stroke. För att inte nämna positiva effekter på humör, libido med mera. Våra kroppsegna könshormoner har en myriad andra uppgifter förutom just reproduktion, och därför är ingenting vad gäller dessa hormoner enbart lokalt, vilket gärna felaktigt hävdas om till exempel hormonspiral.

 

Det finns olika sorters blödningar, inte alla är äkta menstruation. Bortfallsblödning är det korrekta namnet för p-piller-"mens", och den sker till följd av att en tillfälligt drar undan den matta av artificiella hormoner som till exempel p-piller utgör. Bortfallsblödning är en blödning från livmodern, men är inte verklig mens eftersom den inte är en del av en fertil menscykel. Den upplevs ofta som lättare än en riktig mens, eftersom livmoderslemhinnan inte växer till sig när den inte förbereder för ägglossning, och därför är tunnare. Många som lidit av tunga blödningar till följd av andra hälsoproblem, upplever därmed att de fått bättre menscykler på sina p-piller, men i själva verket har de inte någon menscykel alls längre, utan bara en regelbunden bortfallsblödning.

 

LÄS OCKSÅ Nadja Öström: Många orsaker bakom sköldkörtelproblematik

Några potentiella, kända bieffekter av hormonstörande preventivmedel inkluderar förändrad hjärnstruktur, blodpropp, benskörhet, depression, minskad libido och ökad risk för bröst- och livmoderhalscancer. Dessa bieffekter uppstår delvis på grund av syntethormonerna i sig, och delvis på grund av kvinnornas brist på sina egna hormoner, vilka är nere på en mycket låg nivå eftersom ägglossningen är förtryckt.

LÄS OCKSÅ: Nu studie visar samband mellan p-piller och psykisk ohälsa

Några påståenden som den konventionella vården svänger sig med, kan man ur ett funktionsmedicinskt perspektiv svara som följer
Påstående 1:  "Det är helt onödigt att ha mens"
Mitt svar: Det finns ingen medicinsk poäng med bortfallsblödningar, men det betyder inte att det är onödigt att menstruera, vilket är en HELT annan sak. Ägglossningen, som är anledningen till menstruationen, är den process som skapar östradiol och progesteron, vilket vi behöver även om vi inte vill använda fertiliteten just i denna cykel. Tänk om vi sade till män att de inte behövde testosteron om de inte aktivt försökte skaffa barn?

Påstående 2: "Vi menstruerar för mycket under vår livstid numera, evolutionärt sett"
Mitt svar: Det är troligen sant att kvinnor förut har varit gravida och ammande under fler och längre perioder av våra liv, vilket är bra om allmänhälsan är robust nog att orka. Men idag får kvinnor höra att det är bättre för de som inte konstant väntar, föder eller ammar barn att helt enkelt medicineras dagligen med artificiella hormoner – miljöperspektiv, någon? –än att blöda månatligen. En kan fråga sig om det är  mer naturligt att befinna sig i ett syntetiskt klimakterium större delen av sitt reproduktiva liv, än att ha en menscykel?

LÄS OCKSÅ: Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Påstående 3: "Det är onödigt att kvinnor ska behöva ha mensvärk och järnbrist till följd av sina menstruationer”
Mitt svar: Att tunga blödningar och smärtor är vanligt, är inte samma sak som att det är friskt eller normalt. Det är inte normalt att få järnbrist av sin menstruation. Våldsam PMS och smärta är inte ett resultat av att ha en livmoder. När kvinnor har så problematiska cykler så är det ett tecken på OHÄLSA – inte ett Guds straff. Dessa symptom är inte menscykelns fel, de är en spegling av ett underliggande problem som professionen borde ha kunskap att utreda och ta på allvar, inte maskera med hormonstörande preventivmedel.

 

Kvinnor lider av endometrios, infertilitet, depression, sköldkörtelrubbning, och fruktansvärd PMS för att den allopatiska medicinen vägrar titta på menscykeln som att den faktiskt speglar vår allmänhälsa. Hormonobalanser, och därav problematiska menscykler, uppstår av samma anledning som våra andra folksjukdomar, inte för att kvinnokroppen är hälsovådlig i sig själv. Tills dess att vi tar ett helhetsgrepp på de faktorer i det västerländska samhället som gör befolkningen sjuk, så har inte vården något bättre att erbjuda än p-piller. Följer vi istället devisen att kroppen faktiskt aldrig har brist på läkemedel, utan istället brist på näring, sömn, ro, rörelse, solljus, mörker, eller mänsklig kontakt, så finns det mycket en kan göra för att förbättra sina menscykler."

Av Jenny Koos, sexualhälsorådgivare

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Jenny Koos, även känd som "Vulverine",
Yrke: Sexualhälsorådgivare eller Holistic reproductive health practitioner, den första i landet som utbildat sig vid Justisse College där hon idag är lärare. Hjälper klienter med sin hormonella hälsa med hjälp av funktionsmedicin och Justissemetoden.
Aktuell med: Pussy Power-retreat tillsammans med Karin Björkegren-Jones hösten 2018, samt föreläsningar för FITTLIFE, samt arbetar på en bok om fertilitetsförståelse som kommer ut under 2019.
Jenny finns på sociala medier besök hennes Facebook-sida här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

 

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.