WWF: Ökad antibiotikaresistens – undvik importkött och ät mer vego!

Fakta

Köttguiden: WWFs konsumentguide för klokare matval
Du som konsument kan bidra till en mer hållbar köttkonsumtion genom att göra kloka matval som tar hänsyn till naturen, klimatet och djurens välfärd.
Köttguiden är framtagen för att göra det lättare att välja rätt.
Du kan ladda ner Köttguiden som mobilapp, se en förenklad bild här, spara ner den som pdf och/eller läsa en fördjupad version av Köttguiden på www.wwf.se/kottguiden

Nyfiken på att läsa mer?
• Livsmedelsverket: 
Riskprofil – Livsmedel som spridningsväg för antibiotikaresistens (PDF)
• Folkhälsomyndigheten:
 Antibiotika och antibiotikaresistens

I går släppte Världsnaturfonden, WWF, Köttguiden 2016. Nytt i årets guide är ett större fokus på vegetabiliska proteiner och att antibiotikafrågan tagit plats som ett nytt, femte kriterium.
– I många länder är det tillåtet att ge antibiotika till djur i tillväxtfrämjande syfte och det leder till ökad antibiotikaresistens, säger Anna Richert, sakkunnig på området Hållbar mat på WWF, och tillägger att vi helt bör välja bort asiatiskt kycklingkött och amerikanskt nötkött.

I årets köttguide från WWF finns en rad nyheter och förändringar. Till exempel har fler vegetariska och veganska produkter förts in och alla proteinlivsmedel från växtriket har försatts med grönt ljus, vilket ska visa att de är ett bra alternativ för en hållbar och hälsosam kost.

► Läs också: Forskning: Antibiotika kan öka BMI – för resten av livet

 

”Vi måste minst halvera köttätandet”
Det har blivit hög tid att börja äta mer vegetariskt samt välja bort billigare kött av sämre kvalitet, menar WWF.
– Vi måste minst halvera köttätandet om vi ska klara av att leva inom ramarna för vad planeten tål. En hållbar kost förutsätter att vi äter mer protein från växtriket och att de som äter kött väljer mindre men bättre kött. Vi gör en god gärning för planeten när vi väljer bort importerat kött och satsar på mer vego, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF, i ett pressmeddelande.

Fyra kriterier har blivit fem
I årets guide har de fyra tidigare kriterierna biologisk mångfald, kemiska bekämpningsmedel, djurvälfärd och klimat kompletterats med ett femte kriterium om antibiotika.
Tillsammans ger kriterierna en samlad bedömning och visar huruvida köttet eller andra proteinlivsmedel får grönt, gult eller rött ljus.

► Läs också: Livsmedelsverket: ”Antibiotikaresistens – vår tids största folkhälsoproblem”

”Dåliga exempel är det asiatiska kycklingköttet och nötköttet från USA”
Enligt WHO används det globalt sett mer antibiotika till friska djur än till sjuka människor. En för frikostig antibiotikaanvändning kan leda till att bakterier blir resistenta mot fortsatt behandling och att mediciner till såväl människor som djur förlorar sin effekt.
– I många länder är det tyvärr fortfarande tillåtet att ge antibiotika till djur som tillväxtfrämjande eller i förebyggande syfte och det leder till ökad antibiotikaresistens. Dåliga exempel som når oss i butik eller på restaurang är det asiatiska kycklingköttet och nötköttet från USA som vi helt enkelt borde välja bort, säger Anna Richert sakkunnig inom området Hållbar mat på WWF, i ett pressmeddelande.

► Läs också: Nu införs nya regler mot antibiotika i kött

Mycket av det utländska ekoköttet får inte grönt ljus
I årets köttguide visas att importerat EU-ekologiskt kött i många fall inte lever upp till grönt ljus. Det svenska EU-ekologiska köttet får en högre bedömning tack vare de mer omfattande djurvälfärdskraven som finns i Sverige.

► Läs också: Vego? Här är näringen du behöver mer av

Bakgrund köttätande i världen:
Den ökande köttkonsumtionen och det sätt som många köttdjur föds upp är en av vår tids stora miljöutmaningar. I Sverige har vi dubblerat vårt köttätande sedan 1970-talet, skriver Världsnaturfonden i sitt pressmeddelande.
Globalt ökar köttkonsumtionen stadigt men i Sverige finns tecken på att konsumtionen planat ut. Köttproduktion och konsumtion står för nästan 15 procent av de globala klimatgasutsläppen.

Köttguidens bedömningar
Grönt: Ät måttligt
Gult: Var försiktig
Rött: Undvik

► Läs också: Lista: Sex sätt att vara ”vego” på

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Köttguiden: WWFs konsumentguide för klokare matval
Du som konsument kan bidra till en mer hållbar köttkonsumtion genom att göra kloka matval som tar hänsyn till naturen, klimatet och djurens välfärd.
Köttguiden är framtagen för att göra det lättare att välja rätt.
Du kan ladda ner Köttguiden som mobilapp, se en förenklad bild här, spara ner den som pdf och/eller läsa en fördjupad version av Köttguiden på www.wwf.se/kottguiden

Nyfiken på att läsa mer?
• Livsmedelsverket: 
Riskprofil – Livsmedel som spridningsväg för antibiotikaresistens (PDF)
• Folkhälsomyndigheten:
 Antibiotika och antibiotikaresistens

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.