Livet, träningen och sjukdomen

Barfotacykling i Åre del 2.

Så! Förra inlägget blev ju bara aningen helt annat mot vad jag hade tänkt. Som vanligt, men jag tänker att jag försöker återuppta tankarna där de spårade iväg. Det drog tydligen ut på tiden också… uppenbarligen.

Apropå att spåra ur (blir ett sidospår till nu, håll ut!). Vi råkade ut för att se en mycket märklig olycka häromdagen. Det är egentligen hemskt att jag skrattar åt det nu då killen faktiskt slog sig skapligt (nåja, inte jättefarligt, det gick över efter stund så det kanske är ok i alla fall.. ) men ser man det i hela perspektivet är det ganska kul.

Medan vi sitter i godan ro och äter vår matsäckslunch kommer det några norska jeppar på segway. (ni vet, betala 1000 spänn för att se ut som en riksmupp i några timmar) Plötsligt och helt utan förvarning drar den ena snubben i backen med världens smäll, segwayen får tokspelet och far omkring i en cirkel mitt i gatan innan den får rycket och drar rakt ut över slänten och in i en parkerad bil. Bilden framför oss är hyfsat tragikomisk. På marken har du en ilsken norrman som inte vet om han ska skrika eller gråta och folk runtomkring ser helförvirrade ut och i diket på andra sidan vägen ligger en utslagen segway intill en numer ganska bucklig Volkwswagen..

Nu gick det hela bra. Vi hjälpte den stackars norrmannen med lite handpåläggning och praktiska råd medan hans fru tog kontakt med segwayuthyrarna för att kolla deras försäkring. Jag misstänker att den parkerade VW:n inte hade med skenande segways i sin parkeringsförsäkring…

Fivefingers, oslagbart i alla lägen.

Som sagt, sidospår. Som jag skrev om i del 1 har jag testat på MTB DH cykling vilket var grymt skoj. Det mesta av utrustningen som behövs går att hyra. Det du behöver ta med dig själv är byxor/shorts, t-shirt/linne att ha under bröstharnesket och.. skor.

Blev tillsagd att stabila skor är bra och att typ gympadojjor funkar. Bara som kuriosa verkar märket Five Ten vara coolt och bra i Downhill kretsar. I alla fall verkar de flest hippa grabbarna som flyger nedför lederna ha dessa på fötterna så dessa är säkert sketabra.

Själv har jag knappt några vanliga skor att tillgå så jag tog mina Speed XC fivefingers och dessa tycker jag fungerade utmärkt för ändamålet. Nu har jag ju ingenting att jämföra med men jag lever fortfarande så helt katastrof kan det inte ha varit.

Däremot väcker konstigt nog Fivefingers fortfarande en hel del uppmärksamhet. Inte som när jag köpte mitt första par 2008 då man blev klassad som utomjording med dessa på fötterna. Nu är man bara lite… annorlunda.

Men det snackas mycket om tåskor eller andra minimalistika skor, barfotalöpning etc och jag får rätt mycket frågor kring detta då jag i princip alltid går i någon form av Fivefingers  så jag tänkte summera ihop en del frågor jag har fått och dryfta dessa en smula.

 Springer du i dina Vibram Fivefingers?

Ja, det gör jag. Jag är visserligen ingen utpräglad löpare men när jag springer så använder jag någon av mina fivefingers.

Har du flera par?

Mmm, jag har en uppsättning för lite olika omständigheter. Jag har en “toffelvariant” som jag i princip använder dagligen som allroundsko när det är någorlunda varmt, en grövre lite mer vattenavvisande sko som används vid slaskigare väder (eller vid downhill cykling ;)), en lättare sko som jag främst använder vid utomhusträning samt en ultratunn variant som jag använder vid inomhusträning.

Fivefingers

Jag har hört att så kallade Fivefingers är farliga att springa i, att man skadar sig?

Jo, jag har också hört detta… För min egen del kan jag säga att mina knän som mer eller mindre aldrig har tyckt särskilt bra om att springa. I alla fall inte på senare tid i moderna löparskor, när jag var liten och sprang, framförallt barfota var det inga problem. När jag bytte till att springa i barfotaskor försvann de problem jag fick med knäna av löpning.

Men jag kan förstå kommentaren. Problemet är inte skorna, eller då snarare frånvaron av skor utan att folk har så förbaskat bråttom. Om du tittar på en modern, dämpad sko med pronationsstöd hit och dit så är det som att stoppa in fötterna i en nackkrage. De ger en massa dämpning och stöd. Jättebra kan tyckas men det är precis som att börja ta smärtstillande tabletter mot värk. Symptomdämpning som bara kommer att fungera temporärt. Varför behöver du ett pronationsstöd? Förmodligen att du har en dysfunktion i ditt rörelsemönster alternativt saknar styrka i vissa muskelgrupper (som i sin tur antagligen beror på en dysfunktion i ditt rörelsemönster)

Men jag har testat att springa i Fivefingers och då fick jag jätteont i fötterna/höfterna/vaderna etc. Men jag fick inte ont när jag sprang i mina vanliga löparskor.

Ok, jag försöker förklara igen. Du är för klen för att springa och/eller så rör du dig som en övergödd flodhäst!

Nej, inte riktigt men du kanske förstår poängen. Många saknar den funktion och styrka som krävs vid löpning men döljer detta med skor som “förlåter” denna saknad. Åtminstone ett tag och till en viss gräns.

Menar du att det är fel att springa i dämpade skor?

Fel och fel, det är inte skorna i sig jag opponerar mig mot, det är man struntar i att lyssna på de signaler som kroppen sänder ut.. Behöver du jättemycket dämpning och stöd för att ta dig igenom dina km X antal gånger i veckan är det en indikation på att något är galet. Du springer på en sned/instabil ram och detta kommer skada dig för eller senare. Då tycker jag det är bättre att ta dessa signaler på allvar, ta reda på vad som är fel och åtgärda detta. Det kommer innebära att du måste backa hem från löpträningen ett tag och göra en hel del träning som kanske inte är lika rolig. Men, istället kommer du kunna komma tillbaka som både en starkare, snabbare och bättre löpare! Hela upplevelsen kommer att bli bättre när saker fungerar som de ska.

Så du säger att alla ska springa i Fivefingers?

Nejnej, det är inte det jag menar. Det finns många andra alternativ som fungerar minst lika bra, jag råkar gilla tåskorna bara.

Men många säger ju att “Alla kan springa”?!

Nej, alla kan inte springa, ledsen att säga det. Men däremot kan alla LÄRA sig springa!

Har jag irriterat tillräckligt många för nu?

Lycka till med träningen!

Må väl tills nästa gång.