Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Yoga och meditation stillar oro och ångest i pandemin

Så lindrar du oro och ångest i coronatider

Ta hand om dig själv. Försök andas ner i magen med hjälp av yoga, meditation och djupandningstekniker.

Håll fast vid vardagliga rutiner så gott det går. Låt inte nyhetsrapporteringen ta över ditt liv helt.

Gör mer av det du tycker om. Använd den ofrivilliga pausen till saker som fyller på din energi.

Umgås mer med dig själv. Vänder du blicken inåt får du en klarare blick över den yttre världen. När du bygger en relation till dig själv får du också lättare att känna förståelse och empati för andra.

Bryt tanken på dig själv och gör något av omtanke för andra – då mår du själv bättre. Hjälp en äldre granne med handling eller ring någon som är ensam hemma.

Var utomhus. Frisk luft får dig att må bättre och utomhus kan du fortfarande umgås med vänner och kollegor som är fullt friska på rekommenderat avstånd.

Det är bra att yoga, meditera och andas rätt för att lindra oro och ångest i samband med covid-19. Det slår The Harvard Medical School fast i sina hälsorekommendationer med anledning av pandemin. Och många oroar sig just nu, både för viruset i sig och för hur livet kommer att påverkas.

Den pågående coronapandemin är en källa till oro hos många, och den senaste tidens massiva nyhetsrapportering gör sitt till.

Djupandning lugnar oss
Många oroar sig också för osäkerheten kring när livet kommer att återgå till det normala igen och hur det då kommer att bli, i tider av varsel och permitteringar.

– När vi står inför verkliga, fysiska hot är rädsla en fantastisk reaktion. Rädsla är däremot sällan konstruktiv när det är tankar som gör oss oroliga. Då är det snarare våra kognitiva förmågor vi behöver mest. Och de försämras vid rädsla. Blodflödet minskar till hjärnans mest sofistikerade områden vid stress och rädsla. När man triggas känslomässigt, finns det enkla men väldigt effektiva verktyg och övningar att ta till. Sitt stilla, andas och försök att få ner andningen i magen. Djupandning lugnar oss och när de starka känslorna klingat av kan man med klarare sinne välja hur man behöver agera, säger Mona Drar, legitimerad psykolog, författare och en av experterna på yogobe.com.

 

LÄS OCKSÅ: Psykologens 10 bästa karantäntips

 

Toppuniversitet rekommenderar yoga
Och även välrenommerade The Harvard Medical School rekommenderar nu yoga, meditation och andningstekniker som hjälp för oss att slappna av och lindra oro och ångest för såväl själva viruset som dess konsekvenser för samhället och oss som individer.

–  Kriser som den vi går igenom just nu kan leda till att vi växer och utvecklas. När vi nu ofrivilligt och till ett väldigt högt pris har fått mer tid och utrymme kan vi använda det till att ta hand om oss och lyssna inåt. Relationen till oss själva varar hela livet och behöver ständigt få näring säger Mona Drar.

LÄS OCKSÅ: Forskare vill testa quercetin mot coronaviruset

Av Carolina Eriksson

Källa: Yogobe


Så lindrar du oro och ångest i coronatider

Ta hand om dig själv. Försök andas ner i magen med hjälp av yoga, meditation och djupandningstekniker.

Håll fast vid vardagliga rutiner så gott det går. Låt inte nyhetsrapporteringen ta över ditt liv helt.

Gör mer av det du tycker om. Använd den ofrivilliga pausen till saker som fyller på din energi.

Umgås mer med dig själv. Vänder du blicken inåt får du en klarare blick över den yttre världen. När du bygger en relation till dig själv får du också lättare att känna förståelse och empati för andra.

Bryt tanken på dig själv och gör något av omtanke för andra – då mår du själv bättre. Hjälp en äldre granne med handling eller ring någon som är ensam hemma.

Var utomhus. Frisk luft får dig att må bättre och utomhus kan du fortfarande umgås med vänner och kollegor som är fullt friska på rekommenderat avstånd.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Övrigt

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

Forskning

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg. 

 

Programledaren Stephan Wilson i ett utegym

”Jag lyckades ta kontroll över min hälsa”

Krönikan

För fem år sedan gjorde programledaren Stephan Wilson en livsstilsförändring - efter en stark upplevelse som på många sätt förändrade hans liv. I sin krönika berättar han att han har sin nyfikenhet och sin upptäckarlust att tacka för att han idag är starkare och piggare vid 40 år fyllda än vid 20.