Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Yoga och meditation stillar oro och ångest i pandemin

Så lindrar du oro och ångest i coronatider

Ta hand om dig själv. Försök andas ner i magen med hjälp av yoga, meditation och djupandningstekniker.

Håll fast vid vardagliga rutiner så gott det går. Låt inte nyhetsrapporteringen ta över ditt liv helt.

Gör mer av det du tycker om. Använd den ofrivilliga pausen till saker som fyller på din energi.

Umgås mer med dig själv. Vänder du blicken inåt får du en klarare blick över den yttre världen. När du bygger en relation till dig själv får du också lättare att känna förståelse och empati för andra.

Bryt tanken på dig själv och gör något av omtanke för andra – då mår du själv bättre. Hjälp en äldre granne med handling eller ring någon som är ensam hemma.

Var utomhus. Frisk luft får dig att må bättre och utomhus kan du fortfarande umgås med vänner och kollegor som är fullt friska på rekommenderat avstånd.

Det är bra att yoga, meditera och andas rätt för att lindra oro och ångest i samband med covid-19. Det slår The Harvard Medical School fast i sina hälsorekommendationer med anledning av pandemin. Och många oroar sig just nu, både för viruset i sig och för hur livet kommer att påverkas.

Den pågående coronapandemin är en källa till oro hos många, och den senaste tidens massiva nyhetsrapportering gör sitt till.

Djupandning lugnar oss
Många oroar sig också för osäkerheten kring när livet kommer att återgå till det normala igen och hur det då kommer att bli, i tider av varsel och permitteringar.

– När vi står inför verkliga, fysiska hot är rädsla en fantastisk reaktion. Rädsla är däremot sällan konstruktiv när det är tankar som gör oss oroliga. Då är det snarare våra kognitiva förmågor vi behöver mest. Och de försämras vid rädsla. Blodflödet minskar till hjärnans mest sofistikerade områden vid stress och rädsla. När man triggas känslomässigt, finns det enkla men väldigt effektiva verktyg och övningar att ta till. Sitt stilla, andas och försök att få ner andningen i magen. Djupandning lugnar oss och när de starka känslorna klingat av kan man med klarare sinne välja hur man behöver agera, säger Mona Drar, legitimerad psykolog, författare och en av experterna på yogobe.com.

 

LÄS OCKSÅ: Psykologens 10 bästa karantäntips

 

Toppuniversitet rekommenderar yoga
Och även välrenommerade The Harvard Medical School rekommenderar nu yoga, meditation och andningstekniker som hjälp för oss att slappna av och lindra oro och ångest för såväl själva viruset som dess konsekvenser för samhället och oss som individer.

–  Kriser som den vi går igenom just nu kan leda till att vi växer och utvecklas. När vi nu ofrivilligt och till ett väldigt högt pris har fått mer tid och utrymme kan vi använda det till att ta hand om oss och lyssna inåt. Relationen till oss själva varar hela livet och behöver ständigt få näring säger Mona Drar.

LÄS OCKSÅ: Forskare vill testa quercetin mot coronaviruset

Av Carolina Eriksson

Källa: Yogobe


Så lindrar du oro och ångest i coronatider

Ta hand om dig själv. Försök andas ner i magen med hjälp av yoga, meditation och djupandningstekniker.

Håll fast vid vardagliga rutiner så gott det går. Låt inte nyhetsrapporteringen ta över ditt liv helt.

Gör mer av det du tycker om. Använd den ofrivilliga pausen till saker som fyller på din energi.

Umgås mer med dig själv. Vänder du blicken inåt får du en klarare blick över den yttre världen. När du bygger en relation till dig själv får du också lättare att känna förståelse och empati för andra.

Bryt tanken på dig själv och gör något av omtanke för andra – då mår du själv bättre. Hjälp en äldre granne med handling eller ring någon som är ensam hemma.

Var utomhus. Frisk luft får dig att må bättre och utomhus kan du fortfarande umgås med vänner och kollegor som är fullt friska på rekommenderat avstånd.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.