magnus fridh och boken viloläge

Foto: Ulla Montan

Yogaläraren Magnus sänker trösklar

Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Familj: Frun Ida och två döttrarna Maja och Nellie.
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.
Foto: Ulla Montan

Yogaläraren Magnus Fridh hade svårt att sitta still när han var liten och är säker på att han hade fått en bokstavsdiagnos om han varit barn idag. Han blev tidigt biten av meditation och det vi idag kallar mindfulness och det är knappast en slump att han nu som vuxen är både yoga- och meditationslärare.

Magnus slapp diagnos men det gjorde inte tillvaron mindre besvärlig. Det ville sig dock så att hans familj skulle ta emot en pojke från Tibet som fadderbarn och för Magnus skulle det bli introduktionen till meditation och mindfulness. In i hemmet kom böcker av Dalai Lama och så småningom kom också en tibetansk pojke på besök. Idag är han en av upphovsmännen bakom den populära ”Mindfulness-appen” som i dags dato har dryga två miljoner nedladdningar. Dessutom kom han nyligen ut med boken ”Viloläge” på Natur och Kultur, en bok som förutom att den berättar Magnus egen historia är fullmatad med meditationsövningar.

Plocka det som passar
För Magnus kom meditationen att göra all skillnad i världen, det stillade hans sinne och gjorde att han hade lättare att fokusera. Genom åren har han fördjupat sin kunskap i meditation men framför allt i mindfulness samt i yogaformen ashtanga. Inom yogan är den fysiska praktiken med sina asanas och meditation starkt sammanlänkade, medan vi i väst många gånger väljer att dela upp det. Och visst kan det vara bra att kunna plocka det som passar just dig, i vårt moderna samhälle kan eller vill för den delen knappast alla gå in för att bli fullblodsyogis och praktisera alla aspekter av yogan.

 

Forskning visar på resultat
Det har kommit mycket forskning på just mindfulnessbiten och kända namn som John Kabat Zinn har bidragit till att det blivit populärt, kanske är det just att det finns forskning som gör att det når ut till så många. Forskningen har liksom ”befriat” mindfulness från buddismen och gjort det till en egen disciplin som man kan ägna sig åt utan att behöva vara buddhist eller riskera att framstå som alltför flummig. Och om någon skulle säga något kan man dänga röntgenplåtar på mediterande munkars hjärnor i huvudet på dem och säga att joho det funkar visst.

LÄS OCKSÅ: Skolan bytte kvarsittning mot meditation – och fick effekt direkt

Upp till bevis
Appen som Magnus tagit fram ihop med kollegan Martin Wikfalk och deras respektive hustrur, har flera funktioner som kan visa på att övningarna faktiskt fungerar för den som känner att den vill ha bevis. Genom att till exempel mäta pulsen går det att se att övningarna har effekt, det kan öka motivationen att fortsätta men också bekräfta den egna upplevelsen. Magnus brukar själv inte mäta sin puls men menar att det kan fylla en funktion.
– Det kan skapa en förståelse och lär oss mer om hur det fungerar.
Som exempel nämner han att man kan mäta i samband med en väldigt stressad situation och se hur lång tid som behövdes för att komma ned i varv. Han tror även att det kan vara en väg in för vissa, ibland kan skepsisen stå i vägen och då är det bra med mätbara resultat.

LÄS OCKSÅ: Tia Jumbe: “Meditation är det nya svarta”

Familjen sattes på prov
Att det nu blivit en bok beror på att Magnus kände att det var dags att berätta sin historia men också för att livet presenterat honom med utmaningen att få ett barn med en sällsynt diagnos, hon behövde genomgå två till tre operationer årligen under sina tio första levnadsår. De svåra omständigheterna under de åren satte familjen på prov. I samband med den prövningen fick Magnus en fördjupad förståelse för exakt hur viktigt mindfulness och meditation var för honom.
– Det betydde mer för mig än vad jag hittills hade trott och det fanns inte så mycket annat att hålla fast sig i. Jag visste redan att det var superviktigt, men nu blev det livsviktigt på något sätt.

LÄS OCKSÅ: Studie: Yoga bakom murarna har välgörande effekter

Meditation hjälpte
I och med den processen kände Magnus att han hade något att berätta.
– Det kändes ärligt och som något jag kunde tänka mig att dela.
Magnus fick dessutom själv svart på vitt att meditation fungerar när det kommer till livets riktigt tunga bitar och inte bara för den stressade nutidsmänniskan. Något han tror att många kan relatera till.
– Här står jag mitt i stormens öga, det kändes väldigt äkta.
Han berättar att det lett till fina samtal med vänner som läst boken.
– Alla har varit med om något som de bär inom sig och försöker förhålla sig till säger Magnus.

LÄS OCKSÅ: Stefan Sundström: “Vi kan inte bara frälsa oss själva”

Magnus tar oss i hand
I boken går Magnus egen historia som en röd tråd som varvas med fakta och praktiska övningar.
Det har varit viktigt att ha med uppgifter från forskning menar Magnus men han säger också att vi aldrig kommer knäcka meditationens kod genom att bara teoretisera, vi måste göra övningarna.
– Min tanke är att jag tar läsarna i handen och leder dem igenom övningarna.
På så vis vill Magnus även hjälpa till att skapa rutiner och en struktur som ger plats för meditation i vardagen. Tiden har vi nog – det rör sig sällan om några tidskrävande övningar – det som däremot kan ta emot är den mentala tröskeln. Det är ett nytt förhållningssätt som ska inlemmas i vår vardag och det kan vara bra att få lite hjälp att vänja sig vid det.

Ska föreläsa och ge workshops
Magnus har trots framgångarna med appen och svårigheterna i familjen inte slutat som yogalärare utan fortsätter oförtrutet att hålla klasser i ashtangayoga. Han var tidigare knuten till en av Stockholms mer guldkantade yogastudios men är sedan flera år på en mindre glamourös adress där han försöker göra yogan mer tillgänglig, bland annat genom att hålla nere priset. I kölvattnet av boken räknar han dessutom med att snart ge sig ut och föreläsa samt hålla i workshops där han undervisar och lär ut övningarna i boken.

Både yoga och mindfulness är områden som blivit ganska hårt inmutade av kvinnor, hur ser du på det?
– Inom meditationen är det ganska jämt uppdelat men inom yogan är det en tydlig majoritet kvinnor, framför allt är det många kvinnor som blir yogalärare.

Varför är det så tror du?
– Många män tror nog inte att yoga är tillräckligt fysiskt utan prioriterar annan träning som de vet ger resultat, kanske känner de sig också lite utlämnade i yogan något de kan känna sig obekväma med.
Magnus gissar men han är inte helt säker på vad det beror på. Hur yoga framställs i media med glassiga bilder kan också ha en avskräckande effekt och göra yogan svår att relatera till för män, tror Magnus. När han däremot anordnar regelrätta meditationsklasser är det fler män som kommer. Det görs också en del satsningar på studios för att locka killar genom bland annat att hålla pass som riktar sig uteslutande till män, något Magnus tycker är bra och viktigt.
Att lära ut både yoga och meditation är en lyckad kombination menar Magnus som berättar att han tycker det blir ett gott resultat när de båda kombineras.
– Det brukar gifta sig väldigt bra ihop.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Familj: Frun Ida och två döttrarna Maja och Nellie.
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.
Foto: Ulla Montan

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fem tips som dämpar stress och oro vid IBS

Mage

Mellan en och två miljoner svenskar lider av den kroniska magåkomman IBS, att samtidigt lida av stress och oro hör inte till ovanligheterna och kan förvärra besvären ytterligare. Fysio- och KBT-terapeuten Åsa Österlund förklarar hur det hänger ihop och delar med sig av sina bästa tips för att lindra stress och oro.

När hjärnan fick rätt näring släppte hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.