magnus fridh och boken viloläge

Foto: Ulla Montan

Yogaläraren Magnus sänker trösklar

Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Familj: Frun Ida och två döttrarna Maja och Nellie.
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.
Foto: Ulla Montan

Yogaläraren Magnus Fridh hade svårt att sitta still när han var liten och är säker på att han hade fått en bokstavsdiagnos om han varit barn idag. Han blev tidigt biten av meditation och det vi idag kallar mindfulness och det är knappast en slump att han nu som vuxen är både yoga- och meditationslärare.

Magnus slapp diagnos men det gjorde inte tillvaron mindre besvärlig. Det ville sig dock så att hans familj skulle ta emot en pojke från Tibet som fadderbarn och för Magnus skulle det bli introduktionen till meditation och mindfulness. In i hemmet kom böcker av Dalai Lama och så småningom kom också en tibetansk pojke på besök. Idag är han en av upphovsmännen bakom den populära ”Mindfulness-appen” som i dags dato har dryga två miljoner nedladdningar. Dessutom kom han nyligen ut med boken ”Viloläge” på Natur och Kultur, en bok som förutom att den berättar Magnus egen historia är fullmatad med meditationsövningar.

Plocka det som passar
För Magnus kom meditationen att göra all skillnad i världen, det stillade hans sinne och gjorde att han hade lättare att fokusera. Genom åren har han fördjupat sin kunskap i meditation men framför allt i mindfulness samt i yogaformen ashtanga. Inom yogan är den fysiska praktiken med sina asanas och meditation starkt sammanlänkade, medan vi i väst många gånger väljer att dela upp det. Och visst kan det vara bra att kunna plocka det som passar just dig, i vårt moderna samhälle kan eller vill för den delen knappast alla gå in för att bli fullblodsyogis och praktisera alla aspekter av yogan.

 

Forskning visar på resultat
Det har kommit mycket forskning på just mindfulnessbiten och kända namn som John Kabat Zinn har bidragit till att det blivit populärt, kanske är det just att det finns forskning som gör att det når ut till så många. Forskningen har liksom ”befriat” mindfulness från buddismen och gjort det till en egen disciplin som man kan ägna sig åt utan att behöva vara buddhist eller riskera att framstå som alltför flummig. Och om någon skulle säga något kan man dänga röntgenplåtar på mediterande munkars hjärnor i huvudet på dem och säga att joho det funkar visst.

LÄS OCKSÅ: Skolan bytte kvarsittning mot meditation – och fick effekt direkt

Upp till bevis
Appen som Magnus tagit fram ihop med kollegan Martin Wikfalk och deras respektive hustrur, har flera funktioner som kan visa på att övningarna faktiskt fungerar för den som känner att den vill ha bevis. Genom att till exempel mäta pulsen går det att se att övningarna har effekt, det kan öka motivationen att fortsätta men också bekräfta den egna upplevelsen. Magnus brukar själv inte mäta sin puls men menar att det kan fylla en funktion.
– Det kan skapa en förståelse och lär oss mer om hur det fungerar.
Som exempel nämner han att man kan mäta i samband med en väldigt stressad situation och se hur lång tid som behövdes för att komma ned i varv. Han tror även att det kan vara en väg in för vissa, ibland kan skepsisen stå i vägen och då är det bra med mätbara resultat.

LÄS OCKSÅ: Tia Jumbe: “Meditation är det nya svarta”

Familjen sattes på prov
Att det nu blivit en bok beror på att Magnus kände att det var dags att berätta sin historia men också för att livet presenterat honom med utmaningen att få ett barn med en sällsynt diagnos, hon behövde genomgå två till tre operationer årligen under sina tio första levnadsår. De svåra omständigheterna under de åren satte familjen på prov. I samband med den prövningen fick Magnus en fördjupad förståelse för exakt hur viktigt mindfulness och meditation var för honom.
– Det betydde mer för mig än vad jag hittills hade trott och det fanns inte så mycket annat att hålla fast sig i. Jag visste redan att det var superviktigt, men nu blev det livsviktigt på något sätt.

LÄS OCKSÅ: Studie: Yoga bakom murarna har välgörande effekter

Meditation hjälpte
I och med den processen kände Magnus att han hade något att berätta.
– Det kändes ärligt och som något jag kunde tänka mig att dela.
Magnus fick dessutom själv svart på vitt att meditation fungerar när det kommer till livets riktigt tunga bitar och inte bara för den stressade nutidsmänniskan. Något han tror att många kan relatera till.
– Här står jag mitt i stormens öga, det kändes väldigt äkta.
Han berättar att det lett till fina samtal med vänner som läst boken.
– Alla har varit med om något som de bär inom sig och försöker förhålla sig till säger Magnus.

LÄS OCKSÅ: Stefan Sundström: “Vi kan inte bara frälsa oss själva”

Magnus tar oss i hand
I boken går Magnus egen historia som en röd tråd som varvas med fakta och praktiska övningar.
Det har varit viktigt att ha med uppgifter från forskning menar Magnus men han säger också att vi aldrig kommer knäcka meditationens kod genom att bara teoretisera, vi måste göra övningarna.
– Min tanke är att jag tar läsarna i handen och leder dem igenom övningarna.
På så vis vill Magnus även hjälpa till att skapa rutiner och en struktur som ger plats för meditation i vardagen. Tiden har vi nog – det rör sig sällan om några tidskrävande övningar – det som däremot kan ta emot är den mentala tröskeln. Det är ett nytt förhållningssätt som ska inlemmas i vår vardag och det kan vara bra att få lite hjälp att vänja sig vid det.

Ska föreläsa och ge workshops
Magnus har trots framgångarna med appen och svårigheterna i familjen inte slutat som yogalärare utan fortsätter oförtrutet att hålla klasser i ashtangayoga. Han var tidigare knuten till en av Stockholms mer guldkantade yogastudios men är sedan flera år på en mindre glamourös adress där han försöker göra yogan mer tillgänglig, bland annat genom att hålla nere priset. I kölvattnet av boken räknar han dessutom med att snart ge sig ut och föreläsa samt hålla i workshops där han undervisar och lär ut övningarna i boken.

Både yoga och mindfulness är områden som blivit ganska hårt inmutade av kvinnor, hur ser du på det?
– Inom meditationen är det ganska jämt uppdelat men inom yogan är det en tydlig majoritet kvinnor, framför allt är det många kvinnor som blir yogalärare.

Varför är det så tror du?
– Många män tror nog inte att yoga är tillräckligt fysiskt utan prioriterar annan träning som de vet ger resultat, kanske känner de sig också lite utlämnade i yogan något de kan känna sig obekväma med.
Magnus gissar men han är inte helt säker på vad det beror på. Hur yoga framställs i media med glassiga bilder kan också ha en avskräckande effekt och göra yogan svår att relatera till för män, tror Magnus. När han däremot anordnar regelrätta meditationsklasser är det fler män som kommer. Det görs också en del satsningar på studios för att locka killar genom bland annat att hålla pass som riktar sig uteslutande till män, något Magnus tycker är bra och viktigt.
Att lära ut både yoga och meditation är en lyckad kombination menar Magnus som berättar att han tycker det blir ett gott resultat när de båda kombineras.
– Det brukar gifta sig väldigt bra ihop.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Familj: Frun Ida och två döttrarna Maja och Nellie.
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.
Foto: Ulla Montan

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.