magnus fridh och boken viloläge

Foto: Ulla Montan

Yogaläraren Magnus sänker trösklar

Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Familj: Frun Ida och två döttrarna Maja och Nellie.
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.
Foto: Ulla Montan

Yogaläraren Magnus Fridh hade svårt att sitta still när han var liten och är säker på att han hade fått en bokstavsdiagnos om han varit barn idag. Han blev tidigt biten av meditation och det vi idag kallar mindfulness och det är knappast en slump att han nu som vuxen är både yoga- och meditationslärare.

Magnus slapp diagnos men det gjorde inte tillvaron mindre besvärlig. Det ville sig dock så att hans familj skulle ta emot en pojke från Tibet som fadderbarn och för Magnus skulle det bli introduktionen till meditation och mindfulness. In i hemmet kom böcker av Dalai Lama och så småningom kom också en tibetansk pojke på besök. Idag är han en av upphovsmännen bakom den populära ”Mindfulness-appen” som i dags dato har dryga två miljoner nedladdningar. Dessutom kom han nyligen ut med boken ”Viloläge” på Natur och Kultur, en bok som förutom att den berättar Magnus egen historia är fullmatad med meditationsövningar.

Plocka det som passar
För Magnus kom meditationen att göra all skillnad i världen, det stillade hans sinne och gjorde att han hade lättare att fokusera. Genom åren har han fördjupat sin kunskap i meditation men framför allt i mindfulness samt i yogaformen ashtanga. Inom yogan är den fysiska praktiken med sina asanas och meditation starkt sammanlänkade, medan vi i väst många gånger väljer att dela upp det. Och visst kan det vara bra att kunna plocka det som passar just dig, i vårt moderna samhälle kan eller vill för den delen knappast alla gå in för att bli fullblodsyogis och praktisera alla aspekter av yogan.

 

Forskning visar på resultat
Det har kommit mycket forskning på just mindfulnessbiten och kända namn som John Kabat Zinn har bidragit till att det blivit populärt, kanske är det just att det finns forskning som gör att det når ut till så många. Forskningen har liksom ”befriat” mindfulness från buddismen och gjort det till en egen disciplin som man kan ägna sig åt utan att behöva vara buddhist eller riskera att framstå som alltför flummig. Och om någon skulle säga något kan man dänga röntgenplåtar på mediterande munkars hjärnor i huvudet på dem och säga att joho det funkar visst.

LÄS OCKSÅ: Skolan bytte kvarsittning mot meditation – och fick effekt direkt

Upp till bevis
Appen som Magnus tagit fram ihop med kollegan Martin Wikfalk och deras respektive hustrur, har flera funktioner som kan visa på att övningarna faktiskt fungerar för den som känner att den vill ha bevis. Genom att till exempel mäta pulsen går det att se att övningarna har effekt, det kan öka motivationen att fortsätta men också bekräfta den egna upplevelsen. Magnus brukar själv inte mäta sin puls men menar att det kan fylla en funktion.
– Det kan skapa en förståelse och lär oss mer om hur det fungerar.
Som exempel nämner han att man kan mäta i samband med en väldigt stressad situation och se hur lång tid som behövdes för att komma ned i varv. Han tror även att det kan vara en väg in för vissa, ibland kan skepsisen stå i vägen och då är det bra med mätbara resultat.

LÄS OCKSÅ: Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Familjen sattes på prov
Att det nu blivit en bok beror på att Magnus kände att det var dags att berätta sin historia men också för att livet presenterat honom med utmaningen att få ett barn med en sällsynt diagnos, hon behövde genomgå två till tre operationer årligen under sina tio första levnadsår. De svåra omständigheterna under de åren satte familjen på prov. I samband med den prövningen fick Magnus en fördjupad förståelse för exakt hur viktigt mindfulness och meditation var för honom.
– Det betydde mer för mig än vad jag hittills hade trott och det fanns inte så mycket annat att hålla fast sig i. Jag visste redan att det var superviktigt, men nu blev det livsviktigt på något sätt.

LÄS OCKSÅ: Studie: Yoga bakom murarna har välgörande effekter

Meditation hjälpte
I och med den processen kände Magnus att han hade något att berätta.
– Det kändes ärligt och som något jag kunde tänka mig att dela.
Magnus fick dessutom själv svart på vitt att meditation fungerar när det kommer till livets riktigt tunga bitar och inte bara för den stressade nutidsmänniskan. Något han tror att många kan relatera till.
– Här står jag mitt i stormens öga, det kändes väldigt äkta.
Han berättar att det lett till fina samtal med vänner som läst boken.
– Alla har varit med om något som de bär inom sig och försöker förhålla sig till säger Magnus.

LÄS OCKSÅ: Stefan Sundström: ”Vi kan inte bara frälsa oss själva”

Magnus tar oss i hand
I boken går Magnus egen historia som en röd tråd som varvas med fakta och praktiska övningar.
Det har varit viktigt att ha med uppgifter från forskning menar Magnus men han säger också att vi aldrig kommer knäcka meditationens kod genom att bara teoretisera, vi måste göra övningarna.
– Min tanke är att jag tar läsarna i handen och leder dem igenom övningarna.
På så vis vill Magnus även hjälpa till att skapa rutiner och en struktur som ger plats för meditation i vardagen. Tiden har vi nog – det rör sig sällan om några tidskrävande övningar – det som däremot kan ta emot är den mentala tröskeln. Det är ett nytt förhållningssätt som ska inlemmas i vår vardag och det kan vara bra att få lite hjälp att vänja sig vid det.

Ska föreläsa och ge workshops
Magnus har trots framgångarna med appen och svårigheterna i familjen inte slutat som yogalärare utan fortsätter oförtrutet att hålla klasser i ashtangayoga. Han var tidigare knuten till en av Stockholms mer guldkantade yogastudios men är sedan flera år på en mindre glamourös adress där han försöker göra yogan mer tillgänglig, bland annat genom att hålla nere priset. I kölvattnet av boken räknar han dessutom med att snart ge sig ut och föreläsa samt hålla i workshops där han undervisar och lär ut övningarna i boken.

Både yoga och mindfulness är områden som blivit ganska hårt inmutade av kvinnor, hur ser du på det?
– Inom meditationen är det ganska jämt uppdelat men inom yogan är det en tydlig majoritet kvinnor, framför allt är det många kvinnor som blir yogalärare.

Varför är det så tror du?
– Många män tror nog inte att yoga är tillräckligt fysiskt utan prioriterar annan träning som de vet ger resultat, kanske känner de sig också lite utlämnade i yogan något de kan känna sig obekväma med.
Magnus gissar men han är inte helt säker på vad det beror på. Hur yoga framställs i media med glassiga bilder kan också ha en avskräckande effekt och göra yogan svår att relatera till för män, tror Magnus. När han däremot anordnar regelrätta meditationsklasser är det fler män som kommer. Det görs också en del satsningar på studios för att locka killar genom bland annat att hålla pass som riktar sig uteslutande till män, något Magnus tycker är bra och viktigt.
Att lära ut både yoga och meditation är en lyckad kombination menar Magnus som berättar att han tycker det blir ett gott resultat när de båda kombineras.
– Det brukar gifta sig väldigt bra ihop.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Familj: Frun Ida och två döttrarna Maja och Nellie.
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.
Foto: Ulla Montan

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

negin aghili, hud burka

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.

ensamperson blickar bortåt

Relationsskolan: ”Vilka är dina hinder?”

Sex- och relationer

De som längtar efter en relation har kanske svårt att se att det finns något i dem själva som hindrar dem från att möta någon. Och som står i vägen för ett sunt och varaktigt förhållande. Men alla bär vi på olika präglingar som kan ställa till det menar relationesexperten Cornelia Södergren.