Yogaproffsets bästa övningar för att lindra pms-besvär | Kurera.se

Foto: Sofia Kallner

Yogaproffsets bästa övningar för att lindra pms-besvär

Omkring var tredje kvinna i fertil ålder lider av PMS-besvär.
Men det finns knep för att lindra symptomen.
Här tipsar yogaproffset Cecilia Gustafsson om enkla yogaövningar som hjälper dig på vägen.

Deppig, humörsvängningar och svullen mage?
Omkring var tredje kvinna i fertil ålder har måttliga fysiska och psykiska besvär av PMS, och tre-fem procent lider av PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom, vilket kan påverka hela tillvaron negativt.
Ofta blir pms-besvären värre av stress.
Att komma ner i varv kan därför vara ett sätt att lindra sina besvär. Här tipsar koreografen och yogaproffset Cecilia Gustafsson som driver Holistic training, om några bra övningar.

Läs också: Har du PMDS? Här är de vanligaste symptomen

 

Sittande dubbel duva

Sitt i en skräddarställning, men med fötterna längre fram och ut, så att motsatt knä och fot hamnar parallellt över varandra. Knäna ska inte göra ont, då får du justera positionen.

Luta dig framåt så långt som känns bra och som ger en stretch över ländryggen, höft och säte. Följ andetaget och se om du kan komma djupare in i positionen efter varje andetag.

Stanna i 2-3 minuter och slappna av så mycket som möjligt - i höfterna, ryggen, axlarna, armarna, ansiktet, i dina tankar. Tänk: Jag andas in, jag andas ut och släpper taget.

Se framför dig och känn hur det som är lite spänt, förtätat och mörkt, släpper taget och dunstar bort.

Efter 2-3 minuter, kom mjukt ur positionen och byt ben.

Den här övningen är bra för att öppna upp höfter som kan vara spända och ömma under pms, samt att den stimulerar lever och gallan, som enligt yinyogan kan hamna i obalans vid pms och menstruation, och som är kopplade till irritation och frustration.

Läs också: Så mycket sparar du på att använda en menskopp under ett år

 

Benen mot vägg eller över en soffa/stol

Lägg dig, gärna på något mjukt underlag, med benen mot en vägg eller över en stol eller dylikt. Låt armarna ligga över huvudet och bröst och armhålor vara öppna, eller lägg dem på magen om det känns bättre.

Slappna av och släpp taget. Fokusera på att göra din utandning lång och tänk dig att du andas ut i en nedåtgående rörelse mot ländryggen och sätet. Att fokusera på utandningen och på baksidan av kroppen stressar av systemet. Känn hur du får större rymlighet i kropp och sinne för varje andetag. Efter 2-3 minuter, kom mjukt och lugnt ur positionen.
Den här övningen är bra för att minska svullnad i ben och fötter, sänka blodtrycket och därmed eventuella stress- och irritationskänslor.

Läs också: Yoga mot ryggont

Liggande twist

Lägg dig på rygg och ta upp höger knä medan du lägger dig på sidan på vänstersida av kroppen. Fäll över höger ben åt sidan med vänster hand över höger knä och höger arm snett uppåt, utåt. Om du önskar kan du lägga en kudde mellan knäna.

Låt det bli en skön stretch och stimuli över rygg och mage, slappna av och iaktta intresserat och utan att analysera eller bedöma de olika sensationerna i kroppen och utan att du ska förändra, förbättra eller prestera något. Efter 2-3 minuter kom till mitten och gunga knäna lite sida till sida innan du byter ben.

Den här övningen är bra för att släppa på spänningar i mage och ländrygg.

Läs också: 3 sätt att minska din PMS

 

Liggande fjäril

Lägg fotsulorna i hop och knäna fällda utåt.

Lägg armarna snett utåt, eller vilandes på magen. Slappna av i nedre delen av magen, ljumskarna och insida lår. Du kan prova att tänka följande mantra: Jag andas in allt på inandning, jag andas ut bara kärlek på utandning, vilket kan vara extra skönt om du upplever mycket frustration och irritation.

Efter cirka 2-3 minuter kom varsamt ihop med knäna och sträck ut benen, eller dra dem mot bröstet.

Den här övningen är bra för att släppa på spänningar i ljumskar och höfter och stimulerar lever och galla, något som kan hamna i obalans vid pms och menstruation, och som är kopplade till irritation och frustration.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

 

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.