Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Sofia Kallner

Yogaproffsets bästa övningar för att lindra pms-besvär

Omkring var tredje kvinna i fertil ålder lider av PMS-besvär.
Men det finns knep för att lindra symptomen.
Här tipsar yogaproffset Cecilia Gustafsson om enkla yogaövningar som hjälper dig på vägen.

Deppig, humörsvängningar och svullen mage?
Omkring var tredje kvinna i fertil ålder har måttliga fysiska och psykiska besvär av PMS, och tre-fem procent lider av PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom, vilket kan påverka hela tillvaron negativt.
Ofta blir pms-besvären värre av stress.
Att komma ner i varv kan därför vara ett sätt att lindra sina besvär. Här tipsar koreografen och yogaproffset Cecilia Gustafsson som driver Holistic training, om några bra övningar.

Läs också: Har du PMDS? Här är de vanligaste symptomen

 

Sittande dubbel duva

Sitt i en skräddarställning, men med fötterna längre fram och ut, så att motsatt knä och fot hamnar parallellt över varandra. Knäna ska inte göra ont, då får du justera positionen.

Luta dig framåt så långt som känns bra och som ger en stretch över ländryggen, höft och säte. Följ andetaget och se om du kan komma djupare in i positionen efter varje andetag.

Stanna i 2-3 minuter och slappna av så mycket som möjligt - i höfterna, ryggen, axlarna, armarna, ansiktet, i dina tankar. Tänk: Jag andas in, jag andas ut och släpper taget.

Se framför dig och känn hur det som är lite spänt, förtätat och mörkt, släpper taget och dunstar bort.

Efter 2-3 minuter, kom mjukt ur positionen och byt ben.

Den här övningen är bra för att öppna upp höfter som kan vara spända och ömma under pms, samt att den stimulerar lever och gallan, som enligt yinyogan kan hamna i obalans vid pms och menstruation, och som är kopplade till irritation och frustration.

Läs också: Så mycket sparar du på att använda en menskopp under ett år

 

Benen mot vägg eller över en soffa/stol

Lägg dig, gärna på något mjukt underlag, med benen mot en vägg eller över en stol eller dylikt. Låt armarna ligga över huvudet och bröst och armhålor vara öppna, eller lägg dem på magen om det känns bättre.

Slappna av och släpp taget. Fokusera på att göra din utandning lång och tänk dig att du andas ut i en nedåtgående rörelse mot ländryggen och sätet. Att fokusera på utandningen och på baksidan av kroppen stressar av systemet. Känn hur du får större rymlighet i kropp och sinne för varje andetag. Efter 2-3 minuter, kom mjukt och lugnt ur positionen.
Den här övningen är bra för att minska svullnad i ben och fötter, sänka blodtrycket och därmed eventuella stress- och irritationskänslor.

Läs också: Yoga mot ryggont

Liggande twist

Lägg dig på rygg och ta upp höger knä medan du lägger dig på sidan på vänstersida av kroppen. Fäll över höger ben åt sidan med vänster hand över höger knä och höger arm snett uppåt, utåt. Om du önskar kan du lägga en kudde mellan knäna.

Låt det bli en skön stretch och stimuli över rygg och mage, slappna av och iaktta intresserat och utan att analysera eller bedöma de olika sensationerna i kroppen och utan att du ska förändra, förbättra eller prestera något. Efter 2-3 minuter kom till mitten och gunga knäna lite sida till sida innan du byter ben.

Den här övningen är bra för att släppa på spänningar i mage och ländrygg.

Läs också: 3 sätt att minska din PMS

 

Liggande fjäril

Lägg fotsulorna i hop och knäna fällda utåt.

Lägg armarna snett utåt, eller vilandes på magen. Slappna av i nedre delen av magen, ljumskarna och insida lår. Du kan prova att tänka följande mantra: Jag andas in allt på inandning, jag andas ut bara kärlek på utandning, vilket kan vara extra skönt om du upplever mycket frustration och irritation.

Efter cirka 2-3 minuter kom varsamt ihop med knäna och sträck ut benen, eller dra dem mot bröstet.

Den här övningen är bra för att släppa på spänningar i ljumskar och höfter och stimulerar lever och galla, något som kan hamna i obalans vid pms och menstruation, och som är kopplade till irritation och frustration.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Lucka 5: Tävla och vinn ett julpaket från Organics by Sara som är ekologisk hudvård. Christmas Gift Set är ett kit med ekologisk ansiktsvård som innehåller rengöring, ansiktsvatten och ansiktsolja. Huden får en näringsboost med nyttiga vitaminer och oljor. 

Glasburkar med rawbollar med pepparkakssmak

Raw pepparkaksbollar med apelsin

Recept

Tid för adventsmys, tända ljus och julgodis! Men allt godis behöver inte innehålla vitt socker och mjöl utan kan istället innehålla många vitaminer och mineraler – samtidigt som de är söta och goda. Rulla ihop och bjud på dessa raw pepparkaksbollar och njut!

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

 

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.