Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

zinkburk

Zinkbrist bakom autoimmuna sjukdomar?

Enligt en ny översikt som gjorts av 62 olika studier är brist på zink vanligt vid autoimmun sjukdom. Man vet dock inte om bristen uppstår som följd av sjukdomen eller om det bidrar till att utlösa den.

En översiktsartikel från Nutrients visar en tydlig koppling mellan zinkbrist och autoimmuna sjukdomar. Artikeln inkluderar forskning och resultat från 62 olika studier och artikelförfattarna menar att resultaten överensstämmer även om studierna gjorts på olika sätt. Reslutaten visar att visar att zinknivåerna hos patienter med en autoimmun sjukdom var signifikant lägre än hos kontrollgrupperna. Forskarna frågar sig nu om det är bristen på zink som leder till sjukdom eller om det är sjukdomen i sig som orsakar bristen.

Zink är viktigt för immunsystemet
Zink fyller många viktiga funktioner i kroppen och är bland annat viktigt för immunsystemet. Det ingår även i enzymer i kroppen som påverkar omsättningen av proteiner och A-vitamin. Zink är också det mineral många har störst brist på. Orsaken till zinkbrist varierar men zink är ett av de ämnen som tarmen har svårast för att absorbera, något som förvärras ytterligare vid till exempel glutenintolerans och olika tarmsjukdomar. Även fytinsyra som förekommer rikligt i fullkornslivsmedel, nötter och bönor hämmar upptaget. Zink är dock mycket värmetåligt och förstörs inte vid tillagning.

LÄS OCKSÅ: Så vet du att du har zinkbrist

Zink ingår i en mängd processer i kroppen och är viktgt för bland annat
• Insulinproduktion
• Sårläkning
• Sädesvätska och spermier
• Normal smak- och luktfunktion
• Benstomme
• Syn
• Virus
• Kopparbalans
• Skydd mot tungmetaller
• Frisk hud

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Zink är förkylningarnas botemedel

Symptom på zinkbrist
• Nedsatt aptit
• Akne, eksem, rosacea, hudsprickor och psoriasis
• Håravfall
• Vita fläckar på naglarna och spruckna naglar
• Striae, bristningar
• Prostatabesvär och impotens
• Nedsatt immunförsvar
• Illaluktande och stark kroppsdoft
• Utebliven ägglossning

LÄS OCKSÅ: Har du kopparspiral? Kom ihåg att äta extra zink!

Riskgrupper att utveckla zinkbrist
Grupper som löper större risk att utveckla zinkbrist är vegetarianer, bantare, gravida och personer som ammar samt äldre. Kroppen utsöndrar även mer zink och riskerar brist vid alkoholism, infektioner, diabetes, inflammatoriska tarmsjukdomar och celiaki. Stress, infektioner och hård träning kan också bidra till att tömma kroppens zinknivåer.

Mat rik på zink
• Bönor
• Solrosfrön
• Mandel
• Nötter
• Pumpakärnor
• Skaldjur
• Ostron
• Nötkött

Av redaktionen

Källa: Holistic blogg samt Kurera

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.