Birgitta Andersson

Foto: Karin Törnblom

Så fick hon bättre matsmältning

Birgitta Andersson är en av våra absolut mest folkkära skådespelerskor. Vi har sett henne i roller som Teskedsgumman, Hedvig i Från A till Ö och Doris i Jönssonligan-filmerna.
Sedan hon började att hjälpa sin matsmältning på traven med enzymtillskott mår hon bättre och är piggare.
– Jag mår så bra. Sedan jag har börjat med de här tabletterna är jag aldrig mera trött och uppblåst efter en måltid, säger hon. 

Än idag har Birgitta Andersson många järn i elden men nu framför allt med familjen, barn och barnbarn, vänner och kollegor. För att hålla sig pigg och kry är hon noga med vad hon äter och vid vilken tid på dygnet.  Med teatern i blodet är det lätt att få sena vanor vilket krockar med hennes i övrigt sunda livsstil. Sena middagar har gjort att Birgitta lätt känt sig trött och uppblåst efter maten.

Fick tips om enzymer för bättre matsmältning
Lösningen kom i samspråk med hennes lokala hälsokosthandlare. I butiken informerades hon om att alla människor har en lägre matsmältningsfunktion på kvällen, vilket kan leda till att man känner sig just trött och uppblåst efter en sen måltid istället för att känna den energi som maten annars ger.
Vår mag- och tarmflora är viktig för att vi ska hålla oss friska, pigga och starka. En god matsmältning kan till stor del kan kopplas samman med bra hälsa, fullgott näringsupptag och flertalet av kroppens viktiga funktioner. Vanliga orsaker till matsmältningsproblem är enzymbrist och låg produktion av saltsyra.
En del människor kan ha brist på enzymet lipas och har därför svårt att bryta ner fett, andra kan lida brist på enzymet proteas och har därför svårt att bryta ner kött och andra proteinrika livsmedel medan vissa har för lite amylas vilket behövs för att kunna bryta ner kolhydratsrika livsmedel som pasta, potatis, bröd och grönsaker.

 

Lättare att absorbera näring
Lösningen var enkel - före eller i början av kraftiga eller sena måltider tar Birgitta enzymtillskottet Spectrazym som innehåller alla tre enzymerna i sin renaste form. Det gör det lättare för Birgittas kropp att bryta ner och absorbera den näring som maten innehåller.
– Jag mår så bra. Sedan jag har börjat med de här tabletterna är jag aldrig mera trött och uppblåst efter en måltid.
Hon säger det med ett leende på läpparna innan hon som vanligt hastar vidare, full av energi.
Enzymer behövs för att vi ska kunna tillgodogöra oss maten vi äter. Matsmältningsenzymer är en blandning av enzymer som hjälper till vid matsmältningen.
Det finns en mängd matsmältningsenzymer som har olika uppgifter, vissa spjälkar protein andra hjälper till med nedbrytandet av kolhydrater och fett.
Kroppen tillverkar själv vissa enzymer men det finns även matsmältningsenzymer i maten vi äter. Enzymer är viktiga komponenter i maten och de smälter mellan 5-75 procent av den mat vi äter. Om livsmedlet upphettas till över 48 grader slutar enzymerna att fungera.
Äter du mycket protein och fett bör du även äta en hel del råkost för att matsmältningen ska fungera.

Fakta om enzymer
Enzymerna gynnar immunförsvaret, det finns alltså många goda skäl till att se till att täcka behovet av matsmältningsenzymer.

  • Amylas spjälkar kolhydrater, alltså stärkelse och glykogen. Att vi har en väl fungerande kolhydratnedbrytning påverkar produktionen av gallsalter och nedbrytningen av kolesterol positivt. Amylas finns i vår saliv vilket gör att nedbrytandet av kolhydrater börjar redan i munhålan.
  • Proteas är växtenzym som bryter ner protein. De har även goda effekter på inflammationer vilket kan vara extra värt att tänka på för den som tränar.
  • Lipas krävs vid nedbrytandet av fett och stödjer gallan. Det utsöndras framförallt från bukspottkörteln och frisätts i tolvfingertarmen.
  • Cellulas främjar nedbrytningen av grönsaker och frukt. Det tillverkas inte av kroppen utan måste tillföras via kosten genom att vi äter frukt. Brist på Cellulas leder till sämre näringsupptag.
  • Laktas bryter ner laktos i tunntarmen. Majoriteten av jordens befolkning är laktosintoleranta vilket beror på brist av enzymet laktas. Detta enzym bryter ner laktos till de enkla sockerarterna glukos och galaktos. När man har brist på laktas bryts laktosen istället ner av tarmbakterier. Det leder till buksmärtor, gasbildning och diarré.

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.