Annons

Människans relation till sitt egna motstånd i livet – The art of war!

Hans Mebius

Mänskligt
Om emotionell intelligens som betyder mycket för individens framgångar och utveckling i livet.
5 november, 2020
Människans relation till sitt egna motstånd i livet – The art of war!

Titeln ”The art of war” kanske känns konstig när man pratar om motstånd. Men faktum är att detta är titeln på en bok skriven av Steven Pressfield och handlar om människans relation till sitt inre motstånd. Ett inre krig. I boken får läsaren olika förklaringar varför motstånd uppstår hos oss människor. Stora insikter kan göras i denna lättlästa och korta bok.

Vad motstånd handlar om är ofta en inre konflikt inom oss och boken ger många olika vinklingar på hur den uppstår och vart den kommer ifrån. Motståndet har många sidor och uttryck och du känner säkert igen dig när du skall göra något och du börjar resonera med dig själv om fördelar och nackdelar kring det du har framför dig.

I mitt arbete som coach stöter jag ofta på detta motstånd till att göra och utföra olika saker. Många gånger handlar det om rena rädslor inom oss. Lösningen blir många gånger att se på just rädslan och vad den består och kommer ifrån. Det handlar inte om att dyka djupt i historien utan många gånger istället se på olika lösningar att möta rädslan. Isolera rädslan och se hur mycket sanning den har. Rädsla är många gånger ett uttryck att utvecklas. Det okända, det jag inte kan eller vet något om. Steven Pressfield skriver att rädsla är direkt en indikation på att du skall utmana dig själv – för att växa. Tänk efter själv när du mött en rädsla, genomfört det motstånd som den gett upphov till och hur det kändes efteråt. Ofta blir känslan positiv tycker jag.

Det brukar sägas att hoppet är det sista som överger oss…
Annons

Ha en bra dag!

Vill du läsa mer om coaching kan du klicka här?

Hans

Professionell ICF certifierad Coach

 

Annons

 

 

16 oktober, 2020 0
Är du en av de 14% som känner engagemang för ditt jobb?

Då får jag önska dig grattis i så fall. Dystra siffror från Gallup visar hur svenskarna känner för sitt engagemang kring arbetet. Vad beror det här på? Undersökningen är äldre än Covid-19 så mörkertalet är säkert betydligt högre idag än för ca 2 år sedan när undersökningen från Gallup presenterades. Endast 14 procent av medarbetarna i Sverige känner sig engagerade i sitt jobb. Hela 75 procent är inte engagerade (!) och hela 11 procent är aktivt oengagerade… Vad betyder detta för samhället, konkurrensen och den enskilda individen?

Vad behövs för att bli motiverad så man blir engagerad?
Enligt Gallup handlar det om att skapa en miljö på jobbet som kännetecknas av regelbunden bekräftelse, fortlöpande utvecklingssamtal, möjligheter för personlig- och professionell utveckling samt nära och positiva relationer till kollegorna på jobbet. Men hur fungerar det när chefen och kollegorna sitter hemma? Kan inte annat än gissa att det blivit ännu sämre bland engagemanget hos medarbetarna. Här tror jag att vi kommer få se ännu sämre hälsotal i form av fysisk och mental nedgång hos medarbetarna och så klart, cheferna. Vi är i grund och botten sociala varelser som gillar att jobba och lösa problem tillsammans. Vi är flockdjur och kommer alltid vara så.

Hur får man engagemang hos medarbetaren att bli motiverade?

Som underlag för sin rapport hänvisar Gallup till en stor undersökning de genomfört bland 50 000 arbetsgrupper i totalt 45 länder. Här kunde man på att de avisa att arbetsgrupper som fick stöd med att identifiera, utveckla och använda sina styrkor – för att därigenom nå en högre engagemangsnivå – också förbättrade t ex försäljningen med 10 procent samt att den totala vinsten med 14 procent jämfört med kontrollgrupperna.

Annons

Tänk vilket lyft det skulle bli om de 75% skulle höja sitt engagemang på arbetet och bli motiverade…För att lyckas med detta tror jag starkt på ett starkt emotionellt ledarskap. Den Emotionella intelligensens alla 15 kompetenser är avgörande hos bland annat cheferna för ett motiverande ledarskap. Empati, optimism och sociala färdigheter kommer vara delar behövs hos cheferna för att motivera och engagera sina medarbetare.

Här kan du läsa mer om den emotionella intelligensen

Källa: Gallup

Dela inlägget
Annons
9 oktober, 2020 0
Varför är det viktigt med ett hållbart ledarskap?

Jag tycker det är en enormt viktig frågeställning i de tider vi lever i idag. Inte bara för att människor i ledande positioner behöver ha en bra hälsa för att leda andra utan att det leder till att även medarbetarna har större möjligheter att må bra. En medveten och hållbar ledare (chef) ser också till att få med sina medarbetare i ”hållbarheten” och kan aktivt verka för att de har rätt förutsättningar till det.  Bara det att över 770 svenskar dött av stress 2019 säger en hel del. Mörkertalet är säkert mycket högre, tror jag.

 

Hållbara ledare ger hållbara medarbetare

I dessa tider när vi har på kort tid tvingats till omvälvande förändringar, så sätts ledarskapet verkligen på prövningar. Förutom att leda i förändring så behöver de flesta leda även på distans och kan inte närvara som fysisk person. Detta påverkar givetvis möjligheten att uppfatta viktiga signaler när en medarbetare inte mår bra. Tror det är vanligt att missa att även ”chefen” också är en medarbetare till en högre chef som inte heller han/hon kan avgöra hur chefen mår. Vi är alla människor och behöver leva hållbart. Det kan vara en större utmaning att få sina medarbetare motiverade och engagerade när vi inte har den vardagliga kontakten på kontoret. Vilket ställer ännu högre krav på de som leder arbetet. Hur motiverar man medarbetare över en skärm?

Annons

Trygg – positiv – effektiv – engagerad – hinna med – hälsa – god ledare för hållbart ledarskap!
Som chef behöver du inge trygghet, vara stöttande, motivera samt vara tydlig med mål och processer. Och du ska även hålla i längden. Att vara hållbar är bland det viktigaste en chef ska tänka på att utveckla. Om du som chef inte är hållbar blir det lätt en dominoeffekt och många kan falla med den.

Hållbara ledare för en mer hållbar framtid!

Emotionell Intelligens – en väg till hållbarhet
Jag har under två år arbetat för bolaget Inspiro EQ Consulting,som är specialiserade på att utveckla chefer i ett hållbart ledarskap genom att vi utbildar och utvecklar chefer just i sitt eget ledarskap. Det känns väldigt givande då jag dagligen får uppleva de positiva effekter som den medvetenheten ger i den utvecklingen kring sin egna emotionella intelligens och vad den skapar hos individen, chefen och gruppen. Vi använder emotionell intelligens som metod för att man som chef bättre kan förstå sig själv och VAD man behöver utveckla. Vi utbildar också i flera coachverktyg för att man ska veta HUR man kan leda sina medarbetare effektivt och hållbart. Framgångarna i det hållbara ledarkapet kommer inte bara med medvetenheten kring den emotionella intelligensen utan också med personlig coaching för att förstärka förändringar i rätt riktning utifrån behoven.

Varma hälsningar

Hans Mebius

P.s. Du kanske är nyfiken på utbildningar och emotionell intelligens inom hållbart ledarskap? Anmäl dig i så fall till detta kostnadsfria webinar ! Ett mycket uppskattat webinar den 14 okt – kl:12-13. Luncha och lyssna 🙂

Annons

Dela inlägget
Annons
23 september, 2020 0
Inspiro eq consulting

De ledare som har god social kompetens är oftast utmärkta kommunikatörer. De är också oftast öppna för att höra såväl bra som sämre nyheter and de är även experter på att få teamet omkring sig, att stötta dem och vara intresserade av nya spännande projekt.

Ledare som har en väl utvecklad social talang är också duktiga på att hantera förändringar och finna lösningar på konflikter och på ett diplomatiskt sätt. De är sällan nöjda med att låta saker vara som de är, men de lutar sig inte tillbaka och låter andra göra jobbet. De är goda förebilder genom sitt eget beteende. Så, har du funderat på hur du kan bygga upp din sociala kompetens?

Lär dig hantera konflikter. Ledare måste kunna lösa konflikter mellan sina medarbetare, kunder eller leverantörer. Detta är nödvändigt om du ska lyckas.

Inspiro eq consulting
Är du bra på sociala relationer?
Annons

Förbättra din kommunikation. Träna på att kommunicera rakt och tydligt så att alla förstår dina tankar. Har du tid så funder och försök hitta en stil som passar dig som fungerar på andra. Man kommer en bra bit på väg genom att vara saklig, lugn och ärlig.

Lär dig att ge komplimanger men försök vara så tydlig som du kan vara genom att säga specifikt vad komplimangen avser för något. Genom att uppvisa din uppskattning till dina medarbetare så kommer lojaliteten mot dig som en ledande person att förbättras. Dina medarbetare kommer prestera bättre och vara bättre motiverade för det som ligger framför dem.

Lycka till

Ledarskapskonsult & coach

Hans

Annons

P.s. det finns mycket att lära om den emotionella intelligensen (EQ) och du kan lär dig mer här

Dela inlägget
Annons
10 september, 2020 0
Framgångsfaktor 3 – Motivation

Självmotiverade ledare arbetar alltid mot sina uppsatta mål och de har oftast höga krav på kvalitetsnivå på sitt arbete. Hur tror du att du kan öka din motivation?

En bra början kan vara att analysera varför du har detta jobb – det är lätt hänt att glömma vad du verkligen gillar i din karriär och kanske saknar. Försök komma ihåg varför du tog detta jobb från första början. Skriv ner en list på 3-5 punkter och ”reality checka” hur väl de stämmer fortfarande.

Att gilla sitt jobb över tid kan vara en process att påminna sig om varför man valde det jobbet från början.

Försök att vara hoppfull och hitta det positiva i det du gör. Motiverade ledare är oftast optimstiska, avsett vilka problem som finns. Var gång du stöter på utmaningar eller problem eller ett misslyckande, försök då att hitta åtminstone en bra sak med detta. Finns det något gott i detta eller vad kan jag lära mig. Man kan känna tacksamhet i motstånd. Speciellt med tanke på att risken minskar att det kommer upprepas.

Annons

Den emotionella intelligensen (EQ) är en del i hur man motivera sig själv. Läs gärna mer här om EQ

Tack för ordet

Hans

P.s. har du utmaningar med att hitta motivationen? Vad driver dig? Vad är dina värden i livet? Såna frågor kan en coach hjälpa dig med att finna inom dig själv…Läs mer om coaching och hur den kan hjälpa dig framåt.

Dela inlägget
Annons
8 september, 2020 0
Framgångsfaktor 2 – Självkontroll som ledare

Ledare som har självkontroll brukar sällan verbalt attackera andra, fatta förhastade eller för känslomässiga beslut eller kompromissa med sina värderingar. Självkontroll handlar just om att ha kontroll på sig själv. Så, hur kan du stärka din självkontroll? Här kommer några tips på vägen som kan hjälpa dig.

Självkontroll har många fördelar som ledare.

Definiera dina värderingar – har du en klar uppfattning om vad du absolut inte kan kompromissa om? Vet du vilka som är dina starkaste värderingar? Lägg lite tid på att undersöka vad dina ”etiska koder” är. Om du vet vad som är viktigast för dig, så behöver du inte fundera så mycket när du står inför ett etiskt eller moralist beslut. Gör en lista så det blir klart och tydligt.

Ta ett personligt ansvar – om du tenderar till att skylla på andra när något går fel, upphör med det. Bättre att erkänna dina misstag och ta konsekvenserna av ditt agerande. Du kommer att må bättre och du kommer att snabbt att få större respekt från din omgivning då du visar att du inte är felbar utan mer mänsklig.

Annons

Träna på att behålla lugnet – nästa gång du befinner dig i en utmanande situation, notera noga hur du agerar. Istället för att ventilera din frustration, skriv ner dina negativa tankar på ett papper för dig själv och riv sedan sönder det. Detta hjälper dig också dig att inse om din reaktion är rättvis.

Vill du läsa och lära mer kan du läsa mer här

Snart kommer nästa i serien framgångsfaktorer i ledarskap

Varma

Hans

Annons

Dela inlägget
Annons
Annons