De ledare som har god social kompetens är oftast utmärkta kommunikatörer. De är också oftast öppna för att höra såväl bra som sämre nyheter and de är även experter på att få teamet omkring sig, att stötta dem och vara intresserade av nya spännande projekt.
Ledare som har en väl utvecklad social talang är också duktiga på att hantera förändringar och finna lösningar på konflikter och på ett diplomatiskt sätt. De är sällan nöjda med att låta saker vara som de är, men de lutar sig inte tillbaka och låter andra göra jobbet. De är goda förebilder genom sitt eget beteende. Så, har du funderat på hur du kan bygga upp din sociala kompetens?
Lär dig hantera konflikter. Ledare måste kunna lösa konflikter mellan sina medarbetare, kunder eller leverantörer. Detta är nödvändigt om du ska lyckas.
Förbättra din kommunikation. Träna på att kommunicera rakt och tydligt så att alla förstår dina tankar. Har du tid så funder och försök hitta en stil som passar dig som fungerar på andra. Man kommer en bra bit på väg genom att vara saklig, lugn och ärlig.
Lär dig att ge komplimanger men försök vara så tydlig som du kan vara genom att säga specifikt vad komplimangen avser för något. Genom att uppvisa din uppskattning till dina medarbetare så kommer lojaliteten mot dig som en ledande person att förbättras. Dina medarbetare kommer prestera bättre och vara bättre motiverade för det som ligger framför dem.
Lycka till
Ledarskapskonsult & coach
Hans
P.s. det finns mycket att lära om den emotionella intelligensen (EQ) och du kan lär dig mer här