Fredrik Paulúns 8 viktiga vikttips | Kurera.se
Fredrik Paulún bredvid mat

Fredrik Paulúns 8 viktiga vikttips

Det haglar av hälsotips. Vilka ska man lyssna på och vilka ska man ta med en nypa salt?
Här ger Fredrik Paulún, näringsfysiologen som satt GI och LCHQ på kartan, åtta av sina mest relevanta tips för god hälsa och form. 

Ät mat med naturlig färg
Färgen kommer från antioxidanter som skyddar oss mot cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Många ålderstecken beror på fria radikaler, just det som antioxidanterna skyddar mot, och bland dessa märks nedsatt syn och demens. Ju mer naturlig färg något har desto nyttigare är det och följaktligen är till exempel rödkål, örter och svarta bönor riktig supermat. Även juicer och smoothies med mycket färg är flytande livselixir och passar väl in i en hälsosam kost.

 

Ät mat med nyttiga fetter
Omega-3 från marin föda är tveklöst den typen av fett som många har brist på. Omega-3 bygger upp hjärnan, ökar fettförbränningen, skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom och minskar inflammationer. Även rapsolja, olivolja, nötter och avokado med sina enkelomättade fetter är bra för både hjärtat och fettförbränningen. Kokosfett har fått sig ett uppsving i och med de nya studier som visar att det håller oss smala och gynnar hälsan.

Ät mat med lågt GI
I praktiken betyder det att du ska äta mat som höjer blodsockret långsamt. Fördelarna med det är många och inkluderar viktminskning, lägre risk för hjärt- och kärlsjukdomar och många cancerformer samt minskar risk att drabbas av diabetes typ 2. Om maten har högt GI, det vill säga att blodsockret stiger snabbt efter maten, kan nivån blir för hög och blodsockret börjar fastna vid kroppens proteiner. Det kallas glykering och är en säker väg mot snabbare åldrande.

Ät mat med mycket protein
Eftersom protein mättar bättre och ger bättre blodsockerbalans. En måltid med lågt innehåll av protein riskerar att ge blodsockersvängningar och sötsug. Ett högre proteinintag kommer också att leda till bättre kroppssammansättning eftersom muskelmassan stimuleras. Det ger högre förbränning eftersom musklerna både förbränner blodfetter och blodsocker.

Ät mat av riktiga råvaror
Välj mat lagad av råvaror och laga så mycket som möjligt av maten själv. Då slipper du onödiga tillsatser, socker och för mycket salt. Dessutom kan du hålla proteinhalten uppe och kolhydratinnehållet och GI nere. Välj endast i undantagsfall halvfabrikat eftersom dessa ofta innehåller en mängd olika tillsatser och har sämre näringsvärde.

Undvik mat med transfetter
Eftersom dessa troligen är den enskilt farligaste komponenten i dagens mat. Forskning visar att de ger hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, inflammationer, hormonrubbningar och tillväxtstörningar. De finns framför allt i produkter som innehåller ”delvis härdat fett” men kan även förekomma i det som innehåller ”härdat fett”. Bland dessa produkter finns vissa typer av chips, ostbågar, mikropopcorn, godis (framför allt plockgodis), kakor, bakverk, glass, frityroljor, halvfabrikat, helfabrikat, storköksmargariner och ett fåtal bordsmargariner.

 

Ät inte socker utan att vara medveten
Genomsnittspersoner i Sverige får i sig ungefär 15 energiprocent socker vilket betyder att var femte kalori kommer från socker. Det ger sämre näringsinnehåll och en fettbildande effekt. Att äta max 10 energiprocent socker anses inte skadligt och de flesta tål detta utan att bli feta eller diabetiska. För att lyckas med detta ska du undvika livsmedel med tillsatt socker, invertsocker, sirap, fruktossirap, glukossirap eller andra tillsatta sockerarter. Det är ganska enkelt så länge man är medveten och läser på innehållsförteckningen. Då finns det plats för en godsak då och då.

Undvik hårt stekt mat
Stekytan får sin färg och struktur av förstörd näring. Du förlorar den näring som förstörs och istället får du cancerframkallande stekmutagener. Dessa kan även öka inflammationerna i kroppen vilket är mycket negativt för hälsan. Använd temperaturen förnuftigt och hetta inte upp maten så att den ändrar färg för mycket.

Lycka till!

Av Fredrik Paulún


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.