Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fredrik Paulún bredvid mat

Fredrik Paulúns 8 viktiga vikttips

Det haglar av hälsotips. Vilka ska man lyssna på och vilka ska man ta med en nypa salt?
Här ger Fredrik Paulún, näringsfysiologen som satt GI och LCHQ på kartan, åtta av sina mest relevanta tips för god hälsa och form. 

Ät mat med naturlig färg
Färgen kommer från antioxidanter som skyddar oss mot cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Många ålderstecken beror på fria radikaler, just det som antioxidanterna skyddar mot, och bland dessa märks nedsatt syn och demens. Ju mer naturlig färg något har desto nyttigare är det och följaktligen är till exempel rödkål, örter och svarta bönor riktig supermat. Även juicer och smoothies med mycket färg är flytande livselixir och passar väl in i en hälsosam kost.

 

Ät mat med nyttiga fetter
Omega-3 från marin föda är tveklöst den typen av fett som många har brist på. Omega-3 bygger upp hjärnan, ökar fettförbränningen, skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom och minskar inflammationer. Även rapsolja, olivolja, nötter och avokado med sina enkelomättade fetter är bra för både hjärtat och fettförbränningen. Kokosfett har fått sig ett uppsving i och med de nya studier som visar att det håller oss smala och gynnar hälsan.

Ät mat med lågt GI
I praktiken betyder det att du ska äta mat som höjer blodsockret långsamt. Fördelarna med det är många och inkluderar viktminskning, lägre risk för hjärt- och kärlsjukdomar och många cancerformer samt minskar risk att drabbas av diabetes typ 2. Om maten har högt GI, det vill säga att blodsockret stiger snabbt efter maten, kan nivån blir för hög och blodsockret börjar fastna vid kroppens proteiner. Det kallas glykering och är en säker väg mot snabbare åldrande.

Ät mat med mycket protein
Eftersom protein mättar bättre och ger bättre blodsockerbalans. En måltid med lågt innehåll av protein riskerar att ge blodsockersvängningar och sötsug. Ett högre proteinintag kommer också att leda till bättre kroppssammansättning eftersom muskelmassan stimuleras. Det ger högre förbränning eftersom musklerna både förbränner blodfetter och blodsocker.

Ät mat av riktiga råvaror
Välj mat lagad av råvaror och laga så mycket som möjligt av maten själv. Då slipper du onödiga tillsatser, socker och för mycket salt. Dessutom kan du hålla proteinhalten uppe och kolhydratinnehållet och GI nere. Välj endast i undantagsfall halvfabrikat eftersom dessa ofta innehåller en mängd olika tillsatser och har sämre näringsvärde.

Undvik mat med transfetter
Eftersom dessa troligen är den enskilt farligaste komponenten i dagens mat. Forskning visar att de ger hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, inflammationer, hormonrubbningar och tillväxtstörningar. De finns framför allt i produkter som innehåller ”delvis härdat fett” men kan även förekomma i det som innehåller ”härdat fett”. Bland dessa produkter finns vissa typer av chips, ostbågar, mikropopcorn, godis (framför allt plockgodis), kakor, bakverk, glass, frityroljor, halvfabrikat, helfabrikat, storköksmargariner och ett fåtal bordsmargariner.

 

Ät inte socker utan att vara medveten
Genomsnittspersoner i Sverige får i sig ungefär 15 energiprocent socker vilket betyder att var femte kalori kommer från socker. Det ger sämre näringsinnehåll och en fettbildande effekt. Att äta max 10 energiprocent socker anses inte skadligt och de flesta tål detta utan att bli feta eller diabetiska. För att lyckas med detta ska du undvika livsmedel med tillsatt socker, invertsocker, sirap, fruktossirap, glukossirap eller andra tillsatta sockerarter. Det är ganska enkelt så länge man är medveten och läser på innehållsförteckningen. Då finns det plats för en godsak då och då.

Undvik hårt stekt mat
Stekytan får sin färg och struktur av förstörd näring. Du förlorar den näring som förstörs och istället får du cancerframkallande stekmutagener. Dessa kan även öka inflammationerna i kroppen vilket är mycket negativt för hälsan. Använd temperaturen förnuftigt och hetta inte upp maten så att den ändrar färg för mycket.

Lycka till!

Av Fredrik Paulún


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

 

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.