IFD-maten som lindrar inflammation

IFD-maten som lindrar inflammation

Visste du att?

En måltid med socker och dåligt fett ökar halten inflammatoriska ämnen i blodet i minst tre-fyra timmar.

Allt du äter påverkar din hälsa. Med så kallad IFD-mat minskas inflammation och hälsan förbättras. IFD är en förkortning på Inflammation Free Diet, och IFD-mat är mat som motverkar inflammation. Här är ett litet IFD-lexikon, fullproppat med information om maten som lindrar inflammation i kroppen.

Grönsaker: Ät massor! Välj de med mycket färg och ät helst av alla färgerna varje dag. Lök, vitlök, chilipeppar, spenat, gröna grönsaker, sötpotatis (jams), morötter, linser är bra.
Undvik: Majs och potatis.

Fisk: Ät mycket och helst tre gånger i veckan! Kallvattenfisk (feta fiskar) har extremt bra IFD-effekt. Ät sill, makrill, vildlax, tonfisk, regnsbågsforell, sardiner, ostron.
Undvik: Odlad lax, som gör mer skada än nytta.

 

Bönor och legymer: Är lätt inflammationsfrämjande så krydda alltid med någon IFD-krydda och raps- eller olivolja för att kompensera!

Olivolja och kokosolja: Använd rikligt och varje dag! Variera med raps-, avokado-, hampfrö- och mandelolja. Bra fett med förstklassig inflammationsdämpande effekt är omega-3-fettsyror som finns i feta fiskar och kallpressad linfröolja.
Undvik: Margarin, solrosolja, majsolja, matolja, vindruvskärnolja, bomullsolja, palmkärnolja och vetegroddsolja på grund av att de innehåller för mycket omega-6-fettsyror.

Kryddor: Suveränt i maten – använd speciellt IFD-kryddorna vitlök, lök, cayennepeppar, ingefära, gurkmeja, chilipeppar och curry. Alla örtväxter är också utmärkta.

Kött och fågel: Ät helst från frigående, gräsätande, vuxna djur. Gräsätande djur ger mer omega-3-fettsyror, spannmål ger omega-6. Nötkött, gås och anka går bra.
Undvik: Inälvsmat som är extremt inflammationsfrämjande samt minska på kalv och lamm.

Frukt och bär: Ät mycket bär. Frukt är lätt inflammatoriskt på grund av sötman så undvik i stor mängd. Men frukt är samtidigt mycket näringsrikt och rensande. Bra är blodgrapefrukt, citron, rabarber, hallon och jordgubbar.

Nötter: Speciellt bra är mandlar, hasselnötter, pekannötter, macadamianötter och cashewnötter; helst råa och ekologiska. Undvik dock att äta allt för mycket, en del nötter har låg IFD beroende på omega-6-innehållet.

Gryner, pasta och bröd: Råris, quinoa, havre och bovete är bra. Fullkornsprodukter kan ätas i måttligt mängd om du inte är glutenintolerant eller spannmålsallergisk.
Undvik: Vitt ris, pasta och bröd, muffins, bagel och cornflakes.

Mejeriprodukter: Keso, kesella, yoghurt, fetaost och mozzarella går bra om man tål det. Undvik annars då det ger inflammation, allergi samt ökar autoimmuna sjukdomar!
Undvik: Sötad fruktyoghurt, glass och var försiktig med hård, lagrad ost.

Drycker: Morotsjuice, tomatjuice, svart eller grönt te, örtte, källvatten. Alla juicer ska vara färskpressade för alla vitaminer försvinner efter 15 min och det blir sockervatten.
Undvik: Saft, coca-cola och andra läskedrycker.

Av Johanna Gustafsson

Visste du att?

En måltid med socker och dåligt fett ökar halten inflammatoriska ämnen i blodet i minst tre-fyra timmar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Minskade dioxinhalter i ekologiska ägg

Eko/miljö

Hösten 2016 kom rapporter om ökande halter av dioxiner och PCB i ekologiska ägg. Foderföretagen har sedan dess minskat mängden fiskmjöl i hönornas värpfoder, vilket har gjort att halten av dioxin och dioxinlika PCB i äggen halverats.

Mer ork och bättre träningsresultat

Mer ork och bättre träningsresultat

Naturlig hälsa

Det är nog åldern. Det var den första tanken som slog Ann-Louise Gustafsson när kroppen inte riktigt ville hänga med på gymmet i höstas. Hon var ju ändå 54 år. Men hälsointresserad som hon är, började hon botanisera i hälsokostbutikernas utbud utifall det skulle finnas någon ört mot orkeslösheten. Det gjorde det.

Berit och hund, tassar, fästing och vatten

Så skyddar du hunden i sommar

Naturlig hälsa

Sommartid är det extra mycket att tänka på för den som har hund med orosmoln som fästingar och påfrestande värme. Kurera bad Berit Kristiansen om hennes bästa tips på hur vi tar hand om våra fyrbenta vänner i sommarvärmen.

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.